Anonym skrev 2012-02-25 01:25:05 följande:
Jag förstår inte problemet.. oavsett vart pengarna kommer ifrån eller vem som tjänar vad..
Förhoppningsvis så vill båda gifta sig.. o båda har varit med i planeringen.. För mig är det så att om den ena har problem ekonomiskt eller vad det nu må vara så hjälps man åt.. För mig är det vad ett förhållande handlar om. För mig är det kärlek..
Om man har inställningen att .. "Ja då får vi se hur mycket du får ihop"... då känns det som att något är fel..
Just nu så är jag den som har störst inkomst..dessutom så fick jag tillbaka en hyfsat stor summa pengar... pengar som jag lagt ut innan jag träffade min m2b... dvs som jag egentligen skulle kunna säga är mina egna sparpengar. Har inte tvekat en sekund att lägga dom i bröllopsbudgeten.Jag vet att min m2b hade gjort samma sak. Han tycker det är jobbigt att han inte kunnat bidra på samma sätt som jag gjort.. men för mig är det viktigaste att vi får det bröllop vi båda vill ha.. inte vart pengarna kommer ifrån.
Dessutom så är deras bröllop i Juli.. hur länge ska man avvakta och se om trådstartaren får ihop sin del? När ska inbjudningar osv vara ute.. borde man inte ha plats för festen klar då iaf?
Jag skulle aldrig kunna bara skita i en sån sak som vårt bröllop för att inte min m2b kan lägga lika mycket som mig just nu.. enligt mig så jämnar det ut sig i längden. Förhoppningsvis så är ju tanken att man ska leva ihop i många år.. Visst får man respektera ett eget sparande, men möjligheten finns kanske att låna av pengarna.. att ha en överenskommelse att de ska betalas tillbaka...
Ursäkta mig men eftersom jag själv aldrig skulle göra så, så känns det lite småsniket och fult att hota med att om "du inte får ihopa din del... ja då blir det att äta hemma" En annan sak om inte resurserna funnits hos m2b över huvudtaget. Oavsett vart pengarna tas ifrån sparkonto eller lön.. om han verkligen vill gifta sig och vill ha mottagning där dom planerat.. då tycker jag inte det är så någon uppoffring att han ställer upp mer än trådstartaren.. Ett bröllop ska vara den lyckligaste dagen i ens liv.. ett ljust minne.. inte ska hon behöva våndas för att hon inte klarade av att få ihopa pengarna.. nä usch fy.. blir riktigt irriterad på m2b inställning och attityd.