• daniiel

Fira bröllopsdagen med 20-tals fest? Tips?

Vi spånar och spånar på hur vi vill fira vår första bröllopsdag och det självklara svaret blir med familj och vänner. Vi tänkte bjuda föräldrar och mor- och farföräldrar på fika och bjuda på en likadan tårta som vår bröllopstårta, fast mindre då såklart. Vad ska vi då hitta på med vännerna? Ja, en fest. En maskeradfest, eftersom det är lite av vår grej, vi har alltid olika teman. Av någon anledning kom vi denna gången in på 20-tals tema, för det kändes lite mer "glammigt" och det är något som min make länge velat ha :)

Nu då.. hur ordnar man en bra 20-tals fest? Vad klär man sig i? Hur sminkar man sig? Hur fixar man håret? Accessoarer? Musik? Mat? Inbjudningskort? Dekorationer? Osv osv.

Jag tar speciellt emot tips på kläder till mig själv ;P Jag är ganska kort och rund, vad skulle passa då?

• Svar på tråden Fira bröllopsdagen med 20-tals fest? Tips?
  • daniiel
    ema skrev 2012-03-05 12:57:35 följande:
    Den här sidan har en massa olika tips på mat, dukning, frisyrer, danser osv.
    Tyvärr är den ganska svårnavigerad, men tips finns det

www.my1920swedding.com/

Bilder för inspiration, framförallt på herrkläder
    offbeatbride.com/2012/03/ohio-1920s-wedding
    Tack, ska kika där :)

Hm. De verkade dock ha lite mer "gangsterstilen" på herrarna och den gillar jag inte alls. Funderade på det där med hatt, vilken typ av hatt ska man välja, om man inte vill ha en sådan hatt. Fedora?, som inte är lika bred på det där på sidorna, runt om, hatten. Vet inte vad det heter. Sån höghatt? Eller var det ännu tidigare man hade det? Plommonstop?
  • Willow

Jag spammar lite jag med, eftersom du redan namnt Midnight in Paris tankte jag att denna bild kunde vara passande - jag fullkomligt alskar denna klanningen! 

• daniiel
    1700tal skrev 2012-03-23 07:25:42 följande:
    Ska inte du sova om nätterna? Men slå till, den var ju urfin! Men varför är den så billig?
    Haha jo, egentligen, men inatt gick det bara inte. Mja, jag tyckte som färgen var himla snygg :) Varför den är så billig... ptja, för att den är begagnad och på auktion? Jag vet inte :P
  • daniiel

Ja, jag lägger nog ett bud på den :)

Nästa fråga är ju då håret, hur ska man ha det? Håraccessoarer? Jag hade tänkt ha en sån cigarettförlängare och pärlhalsband, älskar pärlshalsband :)

Maken tänker ha en kritstrecksrandig kostym, hatt (vilken typ? fedora, plommonstop?), väst och ett fickur och han vill nödvändigtvis ha en käpp också :P

• daniiel

Ja, bland annat det, även andra typer av hårband och diadem osv verkar vara vanligt. Frågan är bara vart man hittar något sådant... Jag vill helst inte ha något liknande bilden nedan, med en stor fjäder :P Något lite mer diskret som kan passa klänningen.

Svar på tråden Fira bröllopsdagen med 20-tals fest? Tips?