• daniiel

Fira bröllopsdagen med 20-tals fest? Tips?

Vi spånar och spånar på hur vi vill fira vår första bröllopsdag och det självklara svaret blir med familj och vänner. Vi tänkte bjuda föräldrar och mor- och farföräldrar på fika och bjuda på en likadan tårta som vår bröllopstårta, fast mindre då såklart. Vad ska vi då hitta på med vännerna? Ja, en fest. En maskeradfest, eftersom det är lite av vår grej, vi har alltid olika teman. Av någon anledning kom vi denna gången in på 20-tals tema, för det kändes lite mer "glammigt" och det är något som min make länge velat ha :)

Nu då.. hur ordnar man en bra 20-tals fest? Vad klär man sig i? Hur sminkar man sig? Hur fixar man håret? Accessoarer? Musik? Mat? Inbjudningskort? Dekorationer? Osv osv.

Jag tar speciellt emot tips på kläder till mig själv ;P Jag är ganska kort och rund, vad skulle passa då?

• Svar på tråden Fira bröllopsdagen med 20-tals fest? Tips?
  • 1700tal
    Chicita skrev 2012-03-04 17:55:09 följande:
    Är jag helt ute och cyklar - eller är Art noveau också 20-tal?
    Vistaprint har ett rätt fint art noveau-kort också Glad
    Hm, är inte art noveau mer jugend? Dvs lite tidigare? Men kan ha helt fel, den här tiden är egentligen inte alls min grej. 1900-talet är ett svart hål för mig!
  • daniiel
    1700tal skrev 2012-03-04 17:58:24 följande:
    Hm, är inte art noveau mer jugend? Dvs lite tidigare? Men kan ha helt fel, den här tiden är egentligen inte alls min grej. 1900-talet är ett svart hål för mig!
    Ja, så sant, men många av konstnärerna var även verksamma under 20-talet :)
  • 1700tal
    daniiel skrev 2012-03-04 18:00:01 följande:
    Ja, så sant, men många av konstnärerna var även verksamma under 20-talet :)

Aha, då förstår jag.

Klänningen i länken du visade var helt underbar!!!

• 1700tal

Men så retligt, på min förra dator hade jag en hel bildmapp med 20-talsklänningar som jag funderade på att låta sy upp hos Milly i svart, aubergine eller mörkblå. Men mappen försvann med den förra datorn, hittar dem inte nån annanstans. Det var svarta (oftast) festklänningar, ofta med spets. Allihop var orginal och jag sparade bilderna, tänkte de skulle göra sig superbra som festklänningar. De var ganska lika den du visade.

Är rätt förtjust i att göra lite vintagetema på mig själv till fest, utan att det är sånt tema. Fast utan att gå till överdrift. Har ett antal sidenklänningar från Noa Noa då de haft sina vintagekollektioner (de hade en vinter med 20-tal men då köpte jag inget), mest 30- och 40-talstuk. Sen har jag skinnskor med slejf (heter det så?) och sätter upp håret i "lagom" tidstypisk stil. Älskar sånt!

• daniiel

Åh, vad synd. Det hade varit roligt att se klänningarna :) Jag har redan sagt till maken att jag ska beställa en klänning till festen från kina. Han blev glad att jag övergett brudklänningarna (för nu) :P

Men du, nu när du säger det.. vad ska man ha för skor?

• 1700tal
    daniiel skrev 2012-03-04 18:16:37 följande:
    Oj, vilket bra pris!
    www.ebay.com/itm/1920s-20s-Slim-Long-Cigarett...

Haha, köööp! Ett absolut måste! Även för en ickerökare.

Skor... De är ju nästan lika viktiga som klänningen! Karaktärsskor (dansskor, typ till musikaler) är perfekt för ändåmålet, svarta med vanlig eller T-slejf. De är dessutom väldigt bekväma och finns i massa varianter.

• daniiel
    1700tal skrev 2012-03-04 18:22:58 följande:

Haha, köööp! Ett absolut måste! Även för en ickerökare.

Skor... De är ju nästan lika viktiga som klänningen! Karaktärsskor (dansskor, typ till musikaler) är perfekt för ändåmålet, svarta med vanlig eller T-slejf. De är dessutom väldigt bekväma och finns i massa varianter.

Haha ja, verkligen :) Ska köpa ett par såna, de var ju så billiga. Någon annan kanske vill låna en :)
    1700tal skrev 2012-03-04 18:24:33 följande:
    www.dansshopen.nu/shop/index.php?act=viewCat&...
    Tack, jag ska kika in där :)
Svar på tråden Fira bröllopsdagen med 20-tals fest? Tips?