• Anonym (fröken spara)

Tråden för oss med mycket liten budget (ca 5-15.000)

Jag och min m2b vill gifta oss. Vi kommer ha en väldigt liten budget, dels pga renoveringar och livets övriga kostnader men också för att vi gärna vill vara gifta men ingen av oss har haft en väldans dröm om ett stort bröllop.

Vi kommer ha en utomhusvigsel under sommaren. Efter själva vigseln blir det grillbuffé och tårta/kaffe, dans och lekar tills gästerna själva väljer att avsluta vårt grill-party-picknick-style-bröllop. Än är inte förberedelserna helt och hållet färdiga och budgeten inte 100% spikad men så här ser vårt ut än så länge:

Antal gäster: 30-35 varav 7-8 barn under 4 år (Vi har väldigt liten släkt, så därför får vi både plats med släkt och vänner i dessa siffror. Litet men mysigt. Ingen av dom dricker speciellt mycket alkohol då alla föredrar läsk och att köra bil)

Klänning: 1500:- inkl frakt, enklare kinaklänning
    Skor, smycken: 0:-Tar jag hemifrån, ingen kostnad
    M2bs kläder: 0;. Samma som ovan, hans kläder har vi hemma
    Brudbukett: 0:-, tar från svägerskans trädgård
    Hår+ smink 1000:-
    Naglar: 390:-
    Ringar: 4000:-
    Övriga blommor: 0:-, det bjuder en släkting på (florist)

Pastasallad: 300:-
    Fläskfilé, kycklingklubbor, grönsaksspett och korv med bröd till barnen: 1500:- inkl ketchup, senap, marinad mm
    Baguetter, smör, bröd: 150:-
    Kaffe/te: 100:-
    Tårtor (princesstårtor med utseende efter vårt önskemål): 1500:-
    Alkohol: 350:- (2 baginbox, en av varje, 10-15 öl, snaps och avec tar vi hemifrån)
    Övrig dryck: 350:- (3 coca-cola, 3 hallonsoda, 3 sockerdricka, 3 ramlösa, ev nåt mer)
    Fotograf: 0:-

Musik: 0:- (vi har ett bra system hemma som vi utan problem kan göra mobilt, brända skivor eller spotify haha)
    Inbjudningskort: 300:- inkl porto, jag gör korten själv så jag får dom precis som jag vill ha dom
    Vigsel och vigselförrättare: 1000:-
    Lokal: 0:-, vi är utomhus i en offentlig park
    Porslin: 0:- min mormor har ett paket hemma med tallrikar, assietter, vinglas och kaffemuggar till större fester som vi lånar
    Bröllopsresa: 4500:-, 2 nätter på spa i polen, inkl helpension och 5 st par-behandlingar
    Övrigt: 300:-, värmeljus, blockljus, servetter, socker till kaffet och andra övriga kostnader som alltid kommer!

=
    Ca 16.000 om man räknar in allt, lite drygt 8500:- om man räknar bort ringar och bröllopsresa (av någon konstig anledning gör vi det då vi anser att det inte räknas in i bröllopsbudgeten men klart det är galet)

Vad tror ni? Låter det helt galet? Vad bör ändras på och finns det något som låter uppåt väggarna fel? Vad har ni för budget? Hur gör ni för att hålla? Varför liten budget? Jag vill supergärna se bilder, höra historier och få tips och idéer!

• Svar på tråden Tråden för oss med mycket liten budget (ca 5-15.000)
  • Anonym (Otålig)

Hej brudar Flört

Denna tråd är nåt för mig!
    Jag och min "gubbe" ska gifta oss när vi har råd har vi sagt. Fast jag tycker inte om att vänta så planerna är i gång! Jätteroligt men knepigt, då vi inte alls har budget för detta nu pga renovering och massa annat. 
    Han e orolig över pengar men jag ska nog fixa detta utan att vi hamnar i fattigstugan haha.
    Kul att så många av er delar med sig av sina egna tips och knep! 

Vi blir ca 60 pers.

*Har bestämt kyrka. 0:-
    *Har kontaktat catering, prisförslag är på gång. ca 180:- per person.
    *Lokal blir antingen hembygdsgård eller cateringfirmans lokal beroendes på pris.
    *Tårta ska vi ha, vet inte vad det skulle kosta. 
    *Dekorera gör vi själva, har börjat köpa lite saker. 
    *Klänning köpt på ebay, ny efter mina mått. (håll tummarna att den e i bra kvalité!)  2350:- 
     *Hår och smink vet jag inte om jag ska göra själv eller fixa på salong och lyxa till det lite?

Berätta, hur gör ni med smink och hår? Och vad budgeterar ni för er tårta?

Är det någon av er som har tagit lån för att täcka lite kostnader?
     Vi har båda fast jobb så varför inte liksom. Äsch, vilken beslutsångest man får över allt :S

• Krila

Vill du ha en våningstårta? Då får du räkna med ett par tusenlappar om du inte känner någon som kan göra den billigare. Annars kan du beställa vanliga tårtor typ prinsesstårtor med den färg du vill ha på. Då blir det garanterat billigare. Så fort man sätter "Bröllops-" framför ett ors då kostar det minst det dubbla=P

• 123ost
    Anonym (Otålig) skrev 2012-04-01 17:23:54 följande:
    Hej brudar Denna tråd är nåt för mig!Jag och min "gubbe" ska gifta oss när vi har råd har vi sagt. Fast jag tycker inte om att vänta så planerna är i gång! Jätteroligt men knepigt, då vi inte alls har budget för detta nu pga renovering och massa annat. Han e orolig över pengar men jag ska nog fixa detta utan att vi hamnar i fattigstugan haha.Kul att så många av er delar med sig av sina egna tips och knep! Vi blir ca 60 pers.*Har bestämt kyrka. 0:-*Har kontaktat catering, prisförslag är på gång. ca 180:- per person.*Lokal blir antingen hembygdsgård eller cateringfirmans lokal beroendes på pris.*Tårta ska vi ha, vet inte vad det skulle kosta. *Dekorera gör vi själva, har börjat köpa lite saker. *Klänning köpt på ebay, ny efter mina mått. (håll tummarna att den e i bra kvalité!)  2350:-  *Hår och smink vet jag inte om jag ska göra själv eller fixa på salong och lyxa till det lite?Berätta, hur gör ni med smink och hår? Och vad budgeterar ni för er tårta?Är det någon av er som har tagit lån för att täcka lite kostnader?  Vi har båda fast jobb så varför inte liksom. Äsch, vilken beslutsångest man får över allt :S

En kompis till mig är rätt bra på att sminka så hon ska (enligt henne) få "äran" att sminka mig. Sen kommer vi nog tillsammans försöka fixa min frisyr, jag vill inte ha någon maffig och speciell uppsättning, utan bara utsläppt lite lockat/vågigt. Fördelen med att en kompis gör det är ju att man kan testa flera tusentals gånger hehe

Tårta har jag inte kollat upp än, men vi kommer gifta oss på en liten ort och har hört att en släkting till min släkting är rätt bra på tårtor, kanske hon vill ta en privat beställning..Men jag vill inte ha någon "amerikansk" tårta, utan bara vanliga på ett snyggt tårtställ Glad
  • 123ost
    Green skrev 2012-04-01 14:25:41 följande:
    Fråga runt bland släkt och vänner (och be dom fråga sina vänner) om det inte är någon som har tält att låna eller hyra ut för en rimlig summa.Att hyra tält från en firma kan bli rätt så dyrt!Vi lånar ett 5x8m tält av svärföräldrarna och jag vet minst en till som vi kunde hyrt av för en symbolisk summa.

Vi får ta och göra det, vet att det ska finnas ett tält i skolan som brukar användas ibland, dock utan väggar :/
  • sanzan

En perfekt tråd för oss. Vi har tänkt att gifta oss nästa sommar och letar just nu efter en kyrka och lokal. Någon som har något bra förslag i Stockholm?

Klänningen är inhandlad från Kina
    Ringar har vi fastnat för titan
    Skor råkade jag köpa på rean redan förra sommaren
    Mat har vi tänkt kall buffé
    Gästlistan är nästan klar

Men det känns lättare att planera när man vet hur lokalen ser ut och vad man behöver dit osv... Så alla tips som har med Stockholm att göra är till OTROLIG hjälp för oss. (Vi är inflyttade från en mindre stad så har inte så mycket koll här uppe

• ajmb

Hej där ...
    Har ingen aning om var vår budget hamnar ...men har inte råd med ett jättebröllop.

Vi kommer att satsa på ett kuvertbröllop. Kanske vi är lite snåla..men vi kommer att undanbe bröllopspresenter och att gästerna själva betalar för maten som en "gåva" istället.
    På så sätt har vi möjlighet att bjuda flera av vänner.
    Har varit med på många bröllop där det blir diskussioner om vilka som ska bli inbjudna eller inte.
    I slutenden så är det de som ska gifta sig som oftast ger vika ...och får då kanske inte sin vilja igenom.

Kommer säkert bli diskussioner då vi väljer att göra detta..men som sagt...då kan man tacka nej till att komma.

Än så länge är andra måsten fortfarande ej beslutade....
    Klänning ...oj..ja den blir att bita i då man inte ser ut som en modell.

Något att tänka på då man väljer tårta. 
    Nämn inte ordet bröllop i samma andetag som man beställer tårtor....påslaget blir ganska ofta ca 50%.
    Fick det rådet av en kollega vars dotter gifte sig i somras.
    Det slutade med att de beställde samma tårta fast från flera bageri på orten och sparade pengar på kuppen Flört 

• 123ost
    ajmb skrev 2012-04-02 18:29:52 följande:
    Hej där ...Har ingen aning om var vår budget hamnar ...men har inte råd med ett jättebröllop.Vi kommer att satsa på ett kuvertbröllop. Kanske vi är lite snåla..men vi kommer att undanbe bröllopspresenter och att gästerna själva betalar för maten som en "gåva" istället.På så sätt har vi möjlighet att bjuda flera av vänner.Har varit med på många bröllop där det blir diskussioner om vilka som ska bli inbjudna eller inte.I slutenden så är det de som ska gifta sig som oftast ger vika ...och får då kanske inte sin vilja igenom.Kommer säkert bli diskussioner då vi väljer att göra detta..men som sagt...då kan man tacka nej till att komma. Än så länge är andra måsten fortfarande ej beslutade....Klänning ...oj..ja den blir att bita i då man inte ser ut som en modell.Något att tänka på då man väljer tårta. Nämn inte ordet bröllop i samma andetag som man beställer tårtor....påslaget blir ganska ofta ca 50%.Fick det rådet av en kollega vars dotter gifte sig i somras.Det slutade med att de beställde samma tårta fast från flera bageri på orten och sparade pengar på kuppen  

Vet du? Det är alltid någon som klagar! Har man barnfritt är det någon som klagar på det, för ALLA barn ska ju vara med? Är barn välkomna är det någon som tycker att bröllopsfesten borde vara barnfri.. ja du förstår ;)
  • SaraJoakim
    Anonym (Otålig) skrev 2012-04-01 17:23:54 följande:
    Hej brudar Flört

Denna tråd är nåt för mig!
    Jag och min "gubbe" ska gifta oss när vi har råd har vi sagt. Fast jag tycker inte om att vänta så planerna är i gång! Jätteroligt men knepigt, då vi inte alls har budget för detta nu pga renovering och massa annat. 
    Han e orolig över pengar men jag ska nog fixa detta utan att vi hamnar i fattigstugan haha.
    Kul att så många av er delar med sig av sina egna tips och knep! 

Vi blir ca 60 pers.

*Har bestämt kyrka. 0:-
    *Har kontaktat catering, prisförslag är på gång. ca 180:- per person.
    *Lokal blir antingen hembygdsgård eller cateringfirmans lokal beroendes på pris.
    *Tårta ska vi ha, vet inte vad det skulle kosta. 
    *Dekorera gör vi själva, har börjat köpa lite saker. 
    *Klänning köpt på ebay, ny efter mina mått. (håll tummarna att den e i bra kvalité!)  2350:- 
     *Hår och smink vet jag inte om jag ska göra själv eller fixa på salong och lyxa till det lite?

Berätta, hur gör ni med smink och hår? Och vad budgeterar ni för er tårta?

Är det någon av er som har tagit lån för att täcka lite kostnader?
     Vi har båda fast jobb så varför inte liksom. Äsch, vilken beslutsångest man får över allt :S
    Snälla ta inte lån för ditt bröllop!! Vänta hellre lite extra! Du vill inte ha er "lyckligaste" dag som en skuld när den är över..
  • Pertinax

Jag köpte 5 st av den guldiga. Fick hem igår. Jättefina!

Svar på tråden Tråden för oss med mycket liten budget (ca 5-15.000)