• Anonym (fröken spara)

Tråden för oss med mycket liten budget (ca 5-15.000)

Jag och min m2b vill gifta oss. Vi kommer ha en väldigt liten budget, dels pga renoveringar och livets övriga kostnader men också för att vi gärna vill vara gifta men ingen av oss har haft en väldans dröm om ett stort bröllop.

Vi kommer ha en utomhusvigsel under sommaren. Efter själva vigseln blir det grillbuffé och tårta/kaffe, dans och lekar tills gästerna själva väljer att avsluta vårt grill-party-picknick-style-bröllop. Än är inte förberedelserna helt och hållet färdiga och budgeten inte 100% spikad men så här ser vårt ut än så länge:

Antal gäster: 30-35 varav 7-8 barn under 4 år (Vi har väldigt liten släkt, så därför får vi både plats med släkt och vänner i dessa siffror. Litet men mysigt. Ingen av dom dricker speciellt mycket alkohol då alla föredrar läsk och att köra bil)

Klänning: 1500:- inkl frakt, enklare kinaklänning
    Skor, smycken: 0:-Tar jag hemifrån, ingen kostnad
    M2bs kläder: 0;. Samma som ovan, hans kläder har vi hemma
    Brudbukett: 0:-, tar från svägerskans trädgård
    Hår+ smink 1000:-
    Naglar: 390:-
    Ringar: 4000:-
    Övriga blommor: 0:-, det bjuder en släkting på (florist)

Pastasallad: 300:-
    Fläskfilé, kycklingklubbor, grönsaksspett och korv med bröd till barnen: 1500:- inkl ketchup, senap, marinad mm
    Baguetter, smör, bröd: 150:-
    Kaffe/te: 100:-
    Tårtor (princesstårtor med utseende efter vårt önskemål): 1500:-
    Alkohol: 350:- (2 baginbox, en av varje, 10-15 öl, snaps och avec tar vi hemifrån)
    Övrig dryck: 350:- (3 coca-cola, 3 hallonsoda, 3 sockerdricka, 3 ramlösa, ev nåt mer)
    Fotograf: 0:-

Musik: 0:- (vi har ett bra system hemma som vi utan problem kan göra mobilt, brända skivor eller spotify haha)
    Inbjudningskort: 300:- inkl porto, jag gör korten själv så jag får dom precis som jag vill ha dom
    Vigsel och vigselförrättare: 1000:-
    Lokal: 0:-, vi är utomhus i en offentlig park
    Porslin: 0:- min mormor har ett paket hemma med tallrikar, assietter, vinglas och kaffemuggar till större fester som vi lånar
    Bröllopsresa: 4500:-, 2 nätter på spa i polen, inkl helpension och 5 st par-behandlingar
    Övrigt: 300:-, värmeljus, blockljus, servetter, socker till kaffet och andra övriga kostnader som alltid kommer!

=
    Ca 16.000 om man räknar in allt, lite drygt 8500:- om man räknar bort ringar och bröllopsresa (av någon konstig anledning gör vi det då vi anser att det inte räknas in i bröllopsbudgeten men klart det är galet)

Vad tror ni? Låter det helt galet? Vad bör ändras på och finns det något som låter uppåt väggarna fel? Vad har ni för budget? Hur gör ni för att hålla? Varför liten budget? Jag vill supergärna se bilder, höra historier och få tips och idéer!

• Svar på tråden Tråden för oss med mycket liten budget (ca 5-15.000)
  • Linda L
    123ost skrev 2012-04-01 18:59:01 följande:
    En kompis till mig är rätt bra på att sminka så hon ska (enligt henne) få "äran" att sminka mig. Sen kommer vi nog tillsammans försöka fixa min frisyr, jag vill inte ha någon maffig och speciell uppsättning, utan bara utsläppt lite lockat/vågigt. Fördelen med att en kompis gör det är ju att man kan testa flera tusentals gånger hehe

Tårta har jag inte kollat upp än, men vi kommer gifta oss på en liten ort och har hört att en släkting till min släkting är rätt bra på tårtor, kanske hon vill ta en privat beställning..Men jag vill inte ha någon "amerikansk" tårta, utan bara vanliga på ett snyggt tårtställ Glad
    Hej 123ost!
    Ja, vi fixar oss nog tillsammans, jag och mina brudtärnor(systerdöttrar).
    kan bli kul och mysigt istället för skit-dyrt :)
    Hade velat göra tårtan själv men får ej för restaurangen :(  
    tack för svar 
  • Linda L
    Krila skrev 2012-04-01 18:30:52 följande:
    Vill du ha en våningstårta? Då får du räkna med ett par tusenlappar om du inte känner någon som kan göra den billigare. Annars kan du beställa vanliga tårtor typ prinsesstårtor med den färg du vill ha på. Då blir det garanterat billigare. Så fort man sätter "Bröllops-" framför ett ors då kostar det minst det dubbla=P
    Ja jäklar vad det kostar med tårtan... 
  • Linda L
    SaraJoakim skrev 2012-04-02 19:27:47 följande:
    Snälla ta inte lån för ditt bröllop!! Vänta hellre lite extra! Du vill inte ha er "lyckligaste" dag som en skuld när den är över..
    Nej de va en jättedum idé som är skrotad :) TACK
  • Amelia

jag och min sambo har heller inte mycket pengar att spendera på vårt bröllop.
    just nu känner jag mig rätt stressad då han gärna vill ha frack när vi gifter oss.
    1300 skulle det kosta att hyra här i stan, men då det är studentbal det datum vi gifter oss så var alla uthyrda
    redan...   i sundsvall skulle de ta 2600 för uthyrning, 1350 i gävle, och då blir det en del respengar med fram och tillbaka dit...
    hittade både frack, väst och byxor på tradera "köp nu" för 800, och allt skulle vara i min sambos storlek.
    när vi får hem det så är allt visserligen jätte fint, men jackan är för liten, byxorna för pösiga...
    då måste vi alltså ut på jakt igen efter kläder.... suck.

• CoG

Hej alla blivande brudar!

Jag har nyss registrerat mig här på bröllopstorget och gillar tråden :)
    Vi kommer inte heller ha ett stort och pampigt bröllop, det hänger inte så mycket på ekonomin egentligen.
    Vi känner inte för att stoltsera och göra något stort av det bara.

Vi har inte satt upp en budget än, men det blir en ring kring 5.500 för mig
    och klänningen jag tittat på kostar kring 1000 kr.
    Jag kommer att göra inbjudningskorten själv,
    maten lagar vi och får hjälp av familjen.
    Tårtan är jag inne på att fixa själv.

Lokalen kostar inte mycket och dukningen blir fin utan att det ska kosta så mycket det heller.

Vi vill ha en fin dag med familj och vänner bara utan så mycket runtomkring.
    Det känns viktig med bra kort som minne av dagen så det kanske får kosta lite.
    Men i övrigt kommer jag att följa talesättet "less is more" :)

/C

• Johannalun
    Amelia skrev 2012-04-04 12:58:02 följande:
    jag och min sambo har heller inte mycket pengar att spendera på vårt bröllop.
    just nu känner jag mig rätt stressad då han gärna vill ha frack när vi gifter oss.
    1300 skulle det kosta att hyra här i stan, men då det är studentbal det datum vi gifter oss så var alla uthyrda
    redan... i sundsvall skulle de ta 2600 för uthyrning, 1350 i gävle, och då blir det en del respengar med fram och tillbaka dit...
    hittade både frack, väst och byxor på tradera "köp nu" för 800, och allt skulle vara i min sambos storlek.
    när vi får hem det så är allt visserligen jätte fint, men jackan är för liten, byxorna för pösiga...
    då måste vi alltså ut på jakt igen efter kläder.... suck.

Hej!

Vad är de på storlek på fracken? Du kan ju sälja den i din tur:)

Ett tips är att kolla Secnd hand butiker som typ myrornas eller röda korset, de brukar ha frackar och sådant ibland och till mkt bättre pris:)

• Anonym

Hej hej =)

Jag och min sambo planerar oxå ett budgetbröllop, eller snarare vigsel kanske man ska kalla det då vi smiter iväg utomlands för oss själva Sambons mamma betalar resan så iom det håller vi kostnaderna nere rejält redan där, men allt annat är dyrt där ist, 350 euro för att fixa hår och smink (jag har en kort page så inte mycket hår alls att trixa med), 400 euro för att vigas, 350 euro för fotograf osv osv så det känns lite trist faktiskt, men vi får väl se det kanske dyker upp billigare alternativ längs vägen Just nu är min bästa vän e-bay iaf

• Brud 121212

hej =)
    Denna tråd passar mig =)
    Jag och gubben skall gifta oss i december och vi har 20.000 som budget..

för dem pengarna anser jag att man kan få ett väldigt fint bröllop =)

• ajmb
    123ost skrev 2012-04-02 19:14:51 följande:
    Vet du? Det är alltid någon som klagar! Har man barnfritt är det någon som klagar på det, för ALLA barn ska ju vara med? Är barn välkomna är det någon som tycker att bröllopsfesten borde vara barnfri.. ja du förstår ;)
    Japp jag hänger med...totaly....LOL
    Frågan är varför de inte bara kan svälja sin stolthet för en dag...och ha det trevligt.
    Har läst om så många som har gråtit igenom sin bröllopsdag pga gäster som klagat...

Kan bara säga en sak...duger det inte...well folks
    Its my way or the hightway...

Kommer inte ha några problem att visa dom dörren...hihihihh 
  • Tilda93

Hejhej :), jag går också med i den här tråden!
    Vi har fixat det här

* Budjeten men den kommer nog sprika - 20.000 ( men är redan uppe över 10.000 som vi har köpt + lokalen)
    *Gästlistan - om alla kan och har flickvänner också landar vi på 85 gäster (med oss)
    * Klänningen - en vit röd alexia 1150 klänning :) - 1600:-
    * Fått låna slöja.
    * Blivande mannens kläder - kavaj, shorta, byxor och slips - 1300:-
    * han får skor av mig - 800:-
    * Mina skor- 2 st par ett till vigslen och ett när fötterna vill vila lite ;) - 249:-
    * Dukningen- och nästan alla saker till det fattas löpare och lite röda dekarationsstenar(diamanter ej riktiga ;) ) - ej bestämd än.. men just nu har vi handlat för 953:-
    * Servetterna är färdigvikna till 100st - 60:-
    * Bestämt hur våra ringar ska se ut. - min 2200:-
    * Bokat kyrka.
    * Bokat festlokal - en ombygd lada. - 2000:-
    * Funderar på hur maten ska bli.. - ?:-
    * Blivande mannens brors flickvän bakar tårtan/orna. ?:-
    * Styvfar kör oss till och från vigslen 0:-
    * Funderar på vilket efternamn vi ska välja , då vi båda vill att våra barn ska ha bådas..
    * Min ena syster ska troligt vis sminka och fixa mitt hår - 0:-
    * Börjat med injudningarna lite smått ;) - har allt till dem - 320:- ( 30 st kort)
    * Fixat `gästboken´ som folk ska få skriva sina lyckoönskningar till oss :) - 70:-
    * Tiaran, Halsbandet och öronhängerna bestämda! (om jag nu ska ha tiara, hur ska man ha håret då? med slöja och allt?) , har köpt ett armband som jag och sambon tänkte fixa till :) - 69:-

Vi har turen och har fått låna väldigt mycket också!( saker alltså)
    Och mina blivande svärföräldrar har sagt att dem vill bidra med pengar ;)

M.m.
    Ligger långt fram i planeringen :)

och saker vi har kollat upp vad dem kostar
    *festlokalen - 2000:-
    * brudbuketten runt 1000:-

Svar på tråden Tråden för oss med mycket liten budget (ca 5-15.000)