• Anonym (fröken spara)

Tråden för oss med mycket liten budget (ca 5-15.000)

Jag och min m2b vill gifta oss. Vi kommer ha en väldigt liten budget, dels pga renoveringar och livets övriga kostnader men också för att vi gärna vill vara gifta men ingen av oss har haft en väldans dröm om ett stort bröllop.

Vi kommer ha en utomhusvigsel under sommaren. Efter själva vigseln blir det grillbuffé och tårta/kaffe, dans och lekar tills gästerna själva väljer att avsluta vårt grill-party-picknick-style-bröllop. Än är inte förberedelserna helt och hållet färdiga och budgeten inte 100% spikad men så här ser vårt ut än så länge:

Antal gäster: 30-35 varav 7-8 barn under 4 år (Vi har väldigt liten släkt, så därför får vi både plats med släkt och vänner i dessa siffror. Litet men mysigt. Ingen av dom dricker speciellt mycket alkohol då alla föredrar läsk och att köra bil)

Klänning: 1500:- inkl frakt, enklare kinaklänning
    Skor, smycken: 0:-Tar jag hemifrån, ingen kostnad
    M2bs kläder: 0;. Samma som ovan, hans kläder har vi hemma
    Brudbukett: 0:-, tar från svägerskans trädgård
    Hår+ smink 1000:-
    Naglar: 390:-
    Ringar: 4000:-
    Övriga blommor: 0:-, det bjuder en släkting på (florist)

Pastasallad: 300:-
    Fläskfilé, kycklingklubbor, grönsaksspett och korv med bröd till barnen: 1500:- inkl ketchup, senap, marinad mm
    Baguetter, smör, bröd: 150:-
    Kaffe/te: 100:-
    Tårtor (princesstårtor med utseende efter vårt önskemål): 1500:-
    Alkohol: 350:- (2 baginbox, en av varje, 10-15 öl, snaps och avec tar vi hemifrån)
    Övrig dryck: 350:- (3 coca-cola, 3 hallonsoda, 3 sockerdricka, 3 ramlösa, ev nåt mer)
    Fotograf: 0:-

Musik: 0:- (vi har ett bra system hemma som vi utan problem kan göra mobilt, brända skivor eller spotify haha)
    Inbjudningskort: 300:- inkl porto, jag gör korten själv så jag får dom precis som jag vill ha dom
    Vigsel och vigselförrättare: 1000:-
    Lokal: 0:-, vi är utomhus i en offentlig park
    Porslin: 0:- min mormor har ett paket hemma med tallrikar, assietter, vinglas och kaffemuggar till större fester som vi lånar
    Bröllopsresa: 4500:-, 2 nätter på spa i polen, inkl helpension och 5 st par-behandlingar
    Övrigt: 300:-, värmeljus, blockljus, servetter, socker till kaffet och andra övriga kostnader som alltid kommer!

=
    Ca 16.000 om man räknar in allt, lite drygt 8500:- om man räknar bort ringar och bröllopsresa (av någon konstig anledning gör vi det då vi anser att det inte räknas in i bröllopsbudgeten men klart det är galet)

Vad tror ni? Låter det helt galet? Vad bör ändras på och finns det något som låter uppåt väggarna fel? Vad har ni för budget? Hur gör ni för att hålla? Varför liten budget? Jag vill supergärna se bilder, höra historier och få tips och idéer!

• Svar på tråden Tråden för oss med mycket liten budget (ca 5-15.000)
  • Anneli256

jag arbetat på en gymnasieskola med praktiska utbildningar. Där finns florister, stylister, frisörer..dom kommer att fixa mig och mina tärnor. Floristerna kommer att göra brudbukett osv. Ett litet tips är att höra med gymansium i närheten... dom är otroligt duktiga och priserna är mycket mycket lägre än annars. Likadant kan man göra med maten om man vill, hör på restaurang skola om det finns i närheten.

• M o J 2012

Jag prioriterar i första hand våra ringar, de ska vi ha varje dag resten av livet (förhoppningsvis )

Därefter kommer gäster som prioritet, att kunna bjuda in dem och bjuda på något ätbart, lokal, drick, inbjudningskort mm

Efter det kommer kläder till mig, blivand och våra barn. Bukett och övriga blommor.
    Bröllopsresa (om pengarna räker så här långt då....).

Skulle det råka bli några pengar över efter allt ovanstående så kan jag tänka mig att lägga en slant på hår, naglar och make. Som sista post hamnar fotograf.

• Green

Insåg just en lite lustig sak.
    Jag har lagt stor vikt vid drickat (alkoholen) Jag som knappt dricker i vanliga fall.
    Min stor fasa är att mat eller öl/vin skulle ta slut. Som tur är har vi nära till Tyskland så jag har redan handlat hem så att jag är nöjd. Misstänker att det blir gott om dricka över också!

• filibustern
    Anneli256 skrev 2012-03-19 21:27:10 följande:
    jag arbetat på en gymnasieskola med praktiska utbildningar. Där finns florister, stylister, frisörer..dom kommer att fixa mig och mina tärnor. Floristerna kommer att göra brudbukett osv. Ett litet tips är att höra med gymansium i närheten... dom är otroligt duktiga och priserna är mycket mycket lägre än annars. Likadant kan man göra med maten om man vill, hör på restaurang skola om det finns i närheten.
    ja vilken bra idé! :) 
  • Green

Har precis lagt till 700:- för hår och make up i min budget.
    Tittade in hos ett par goa tjejer som har en rätt nyöppnad salong mest för att höra mig för. ca 500:- för håruppsättning inkl tvätt och sen 200:- extra för sminkning. Provuppsättning och provsminkning ingår Skrattande
    Antar att det är för att vi bor i en mindre håla som har lägre lokalhyror men nära en större stad så konkurransen är hög?!
    i dom andra trådarna är dom ju inte under 2000:- om det inte är kompispris så jag var glatt överraskad!

• Anonym (Argentus)

Passar också in här (får vi hoppas).

Vilken bra tråd med massor av tips, för det behöver vi! Allt för att hålla kostnaderna nere och ändå få allt man drömmer om Solig Vi har ännu inte satt datum och när det blir av beror på hur mycket vi behöver spara samt när vi hunnit spara tillräckligt. Det är verkligen inte lätt att sätta en budget när man inte vet hur mycket man behöver spara heller Flört

Vi har lite funderingar och idéer som vi (och kanske andra här) kan ha nytta av, så därför delar vi med oss av detta här.

1. Vigselring (vad är det som säger att de måste vara av guld och diamanter?) 
    Vi har bestämt oss att ringen inte är det viktigaste och ingen av oss gillar egentligen guld. Vår förlovningsring är slät och stilren av stål med en guldrand. Inuti står vårt förlovningsdatum och förnamn. Men eftersom den är ganska bred har vi tänkt byta ut denna mot vigselringen allena och helt sonika lägga förlovningsringen i smyckesskrinet. Vi kikar nu på vackra sterling silverringar med inskriptioner/gravyr i stilren modell och har hittat en sida vi gillar: http://www.alskadebarn.se Och har några favoriter för ca 700 kr och uppåt. ÄlskadeBarn finns även på Facebook. "Älskade Barn AB"

2. Inbjudningskort/Tackkort 
    Vi är sedan många år nöjda kunder hos Vistaprint. Om man skaffar ett konto och får nyhetsbrev hos Vistaprint kan man få s.k. gratiserbjudanden och rabatter då och då på mailen. Då kanske man har tur att bara behöva betala frakten och eventuell fakturaavgift. Vi håller utkik för detta. http://www.vistaprint.se

3. Klänning
    Håller utkik på Tradera, det finns många vackra (nya) brudklänningar där och blivande bruden här har hittat en favorit för 1400kr (+frakt). Det finns även en för ynka 399kr (+frakt) blivande bruden kan tänka sej! Gillas! http://www.tradera.com 

4. Skor
    Eftersom vi har ett tema med barfota för både oss (brudparet) och våra gäster så blir det rent sagt en insparad kostnad där! DET gillas!

5. För den som behöver inspiration, bli gratis medlem på Pinterest (pinboards online, english) där man kan hitta massor med idéer, dukningar, blombuketter, matrecept och pyssel att göra själva! http://pinterest.com

Så, det är vad vi kommer på just nu! Hoppas att fler har bra tips och idéer! Hjärta

• Bewi

Den här tråden är verkligen nått för mig! Jag o min m2b har tänkt att ha ett "superbilligt" bröllop. Vi har tänkt oss en budget på 7000. Vi spar in på lokalen för vi tänkte ha festen i våran loge på landet. Musik fixas genom spotify. Vi tänkte nog ha buffé som vi fixar själva med hjälp av föräldrarna. Blommor tänkte jag plocka på en äng alt köpa en liten vanlig bukett blandade blommor. Dekoration kommer vi fixa själva med lite lantlig stil, typ gamla glasflaskor med ängsblommor i. Min blivandes kompis är en bra hobbyfotograf så han får fixa alla bilder. Inbjudningskort o tackkort får min m2b fixa då han kan det där med grafisk design o liknande (sen skrivs dom ut på jobbet). Vad mer kan man fixa själv och spara in på?

• Green

E-bay och Ikea om man behöver något nytt. Loppis om begagnat duger bra Flört
    Ha koll på extrapriser hos matbutikerna och var inte rädd för att fråga bönderna i närheten om dom kan tänkas sälja till er.
    Här i Skåne är det jättevanligt med gårdsbutiker men det är tydligen lite ovanligare uppåt landet.

• Anonym (Argentus)

Lite frågor: Ni som har köpt/tänkt köpa en s.k. Asienklänning... (för att hålla kostnaden nere). Eller känner nån som köpt en sådan. Jag funderar på detta eftersom det sägs finnas billiga fynd! Så...

Var har Ni köpt den? Vad kostade den? Var/Är de bra sydda? Vad kostar frakten? Blir det skatt på priset? Hur lång leveranstid är det? Blev Ni nöjda?

// Nyfiken Argentus 

• Amelia

Jag har köpt en kina klänning. tror det blev ca 8-900 inkl frakt.
    tog några veckor men jag är helt nöjd med den.  köpte den på tradera.  tyget var jätte bra, i ett starkt och lätarbetat matrial.
    min har jag sytt om lite dock, så den passar mer för mig.

Svar på tråden Tråden för oss med mycket liten budget (ca 5-15.000)