Som blivande lärare blir man så himla ledsen av att läsa sånt här. Elever som inte fått den hjälp de behöver i skolan, oavsett om det gäller skolarbetet eller relationen till kompisar i klassen.
Delar för övrigt passionsblommans upplevelse - men i idrott. Fy *** rent ut sagt (eller ja, jag censurerade ju) vad jag mådde dåligt av skolidrotten. Jag kan inte riktigt beskriva vilken ångest - för ja, det var ångest - jag fick av idrottslektionerna. Redan när jag skulle sova kvällen innan hade jag ont i magen, på morgonen mådde jag jättedåligt och lektionerna innan kröp jag längre och längre in i mitt skal. Väl på idrotten satt jag på en bänk och försökte göra mig osynlig ända tills idrottsläraren kom och drog igång lektionen. Och allt jag fick höra jämt var "men kom igen och var med då". Det går inte att förklara varför jag inte ville vara med. Det började redan i ettan med dåligt självförtroende och att jag mådde jättedåligt av att alla tittade på mig. För så blir det ju. Ska man spela boll tittar ju alla på den som har bollen. Eller ska man gå en hinderbana tittar ju alla på den som går den just då. Eller hoppa bock osv. Och sen var alla så mycket bättre än mig att det blev jobbigt därför. Det kändes ju inte bättre av att alla ens klaskompisar tyckte man var lat som inte ville vara med..
Och därför är jag så himla glad att jag lyckats komma igång med träningen. För snart ett år sen började jag träna regelbundet för första gången i mitt snart 23-åriga liv och jag har aldrig mått bättre. Men det var en lång väg att repa tillräckligt med mod för att gå dit. Och för mig personligen känns det så himla stort.
Så jag hejar på dig passionsblomman, och lovar mig själv att bli en bättre lärare än dem som du och Chicita haft i skolan!