Inlägg från: Chicita |Visa alla inlägg
  • Chicita

Walk a mile!

Retrobohem skrev 2012-03-21 22:05:27 följande:
    Vi har hund, men även han är lat ibland. Men hörrni, nu kommer våren i antågande, nu vill man ju ut! Jag har alltid en ljudbok i mobilen, och nu har jag laddat ned en stegräknare, två saker som gör promenaden roligare. Och så kan man ju alltid ta bilen någonstans för att promenera på en ny plats.
    Jag är glad att vår hund har blivit lat under vintern eftersom jag annars inte kan tillfredsställa hans promenadbehov i det stadum jag är just nu *hihi*

Men jag hoppas på en extra positiv effekt av promenaderna på bandet nu - och det är att yrseln kanske försvinner. Kondition kan ju påverka yrsel, även vikt... Så förhoppningsvis ska jag kunna väcka hans promenadintresse snart också. Vi har väldigt fina promenadvägar härikring Skrattande 

Jag har aldrig förstått mig på att ha musik eller böcker i lurarna när jag är ute och går. Då hör jag ju inte bilar, cyklar och annat sånt Obestämd 
  • Chicita
    Juni 2012 skrev 2012-03-21 22:30:25 följande:
    Jag går mest i skogen, där finns inga sådana grejer.  Tungan ute
    hehe.. ja då är det lite skillnad Flört
    Här är det mest cykelvägar och mindre bilvägar men i "lantmiljö"...
  • Chicita
    izredam skrev 2012-03-21 22:34:45 följande:
    JAG ÄR MED! Skulle opererat knäet igår, men läkaren gillade inte den remmiterande (heter det så?) läkarens diagnos utan ville ställa en egen, så han skickade helt sonika hem mig igen, med remiss till magnetröntgen..

Tills dess så får jag dras med min meniskskada (som diagnostiserades för flera år sedan, men då valde vi att avvakta då det gick att använda knäet i alla fall. Jag är helt säker på att det är det, och de andra två läkarna har också varit det), Men jag provade en powerwalk igår och det kändes ändå helt okej de 1,5km jag gick (det blir till att börja där någonstans om jag ska lyckas..)

Har laddat ner en rätt rolig app i telefonen (jag har android och sambo har en nokia med meego och det finns till dem i alla fall). Sports tracker heter den, man kan registrera cykling och gång och löpning och massa grejer. Funkade jättebra och då kände jag inget behov av att ha en stegräknare och sådär. Ska gå och koppla ihop den med musik på telefonen också, men jag har ingen musik inlagd för tillfället så det har jag inte provat, en sak i taget liksom.

Tänkte ge mig på en halvtimme imorgon och se hur det går. Kan helt klart behöva någon som hejjar på mig!
    Oj förlåt, jag missade dig i går, vi måste ha skrivit samtidigt Förvånad
    Maken har en liknande app i sin telefon. Så vi använde det förut. Det roliga när man ser hur många kalorier man bränt är ju att man nästan automatiskt gör bättre val.
    Skulle vi gå och köpa kakor till fikat så valde vi mindre kakor eller mumsmums istället för såna där jättestora med närmare 300 kalorier liksom *hihi*
    Hoppas att ditt knä håller och att läkaren hittar vad som är fel. En operation kan skada lika mycket som den hjälper. Det vet jag av allt för bitter erfarenhet. Så det var bra att han stoppade och valde att kolla upp det mer än att öppna och chansa. 
  • Chicita

Vad kul att så många är på Skrattande

Nu har jag varit ute på första hundrastningen (vi har dragit gränsen på 30 min, är det under det så är det en rastning, är det över så är det en promenad Flört) Den tog kanske 25 minuter, men effektiv promenadtid av det är väl kanske 5-10 minuter så det är inte så mycket motion direkt *hihi*

Ska leta på något bra på tv'n och ta min hemmapromenad snart. Ska bara vila lite så att jag inte får håll efter frukosten 

• Chicita

Min 30-minuters promenad på bandet blev 33,5 minuter. Även om det bara blev 3,5 minut mer än målet så är det ändå betydligt mer än tidigare då jag inte gick mer än de mest akuta rundorna med hunden. Och då var det av principen "skit nån gång så vi kan vända hem" Tungan uteDock inte av bristande kondis, utan pga att det är otäckt att gå när allt snurar och man känner sig svimfärdig.

Visst det snurrar och jag känner mig svimfärdig på bandet också, men jag kan hålla mig i handtagen och pressa på ändå och om det blir riktig illa så kan jag ju bara stänga av och sätta mig rakt ner Skrattande

Få se om det blir en till vända i eftermiddag / kväll. Bra att passa på nu när jag känner mig taggad för sen vet man aldrig vilken grop man hamnar i...

• Chicita
    passionsblomman skrev 2012-03-22 12:27:47 följande:
    Hihi, jag känner att jag speedade in det där inlägget lite brutalt, -jag har ju inte tiiiiiid att sitta på BT, jag ska ju GÅ! Men jag lär dyka in igen. Jag vill nämligen gärna ha lite sällskap i mitt projekt, eftersom jag vet hur lätt man (jag) kommer av mig. Så vi ses!
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
    Ut och gå med dig *spark i rumpan*  Flört
  • Chicita
    izredam skrev 2012-03-22 13:28:31 följande:
    Jag lyckades gå 300m längre idag. Babysteps, babysteps.

Gick en extrarunda när jag skulle gå till ICA, det tog emot lite att göra det, men det gick bra när jag gjorde det. Dock stoppade jag inte appen inne på ICA så tidsangivelsen stämmer inte då tiden går inomhus men gps:en inte funkar ordentligt så jag fick inga meter knappt (10, rätt säker på att jag gick mer inne på ICA Flört). Men å andra sidan så är det inte så mycket tiden som sträckan jag går på än så länge. Imorgon ska jag se till att övertala sambo att gå med mig så kanske vi kan gå lite längre. Skulle vilja spräcka 2km i alla fall. Fattas trots allt bara 300m. Det är ju nästan ingenting...
    Tummen upp 

Bra jobbat Skrattande Det är allt man lägger på utöver det man annars gör som gör skillnad ju... Så jättebra Glad
  • Chicita
    izredam skrev 2012-03-22 13:48:10 följande:
    Så försöker jag också tänka, att varje meter gör skillnad liksom. Lyckades se till att INTE köpa cheesecake grejerna idag i alla fall, får se hur det går imorgon. Vad sambo säger liksom.
    Vi har funderat på om vi ska ha något gott till i kväll. 
    Men det får kanske bli mumsmums. Eller så kör vi på citronfromage som vi gör på vatten istället för mjölk (sån där färdig från paket). Det blir inte så många kalorier då Glad 

Jag skulle gärna kunnat tänka mig en fruktsallad annars. Men maken är inte så förtjust i frukt. Så då får jag äta själv Tungan ute 
  • Chicita
    sofiasmamma: Vad kul Glad Duktigt...

Maken var superhurtig när vi träffades och han skulle nog gärna ut och springa igen, men han har tappat all kondis och gått upp ett antal kilon sen vi träffades (dom berömda sambokilona).
    Nu går han någon extra vända med hunden där inte jag följer med så dom kan hålla lite högre tempo och kanske gå lite längre. Annars går vi tillsammans så mycket jag klarar av.

izredam
    : Ja jag förstår inte vad dom har emot fruktsallad... det är ju supergott Skrattande Och dessutom nyttigt...

Kan ni inte föreslå för era respektive att dom följer med och promenerar en vända med er, dom kan ju se det som uppvärmning. Och så kan dom springa en vända direkt efter? Då är dom ju ändå ute och dom har fått en bra uppvärmning.
    I början när jag träffat maken så gjorde vi så att vi var ut båda två. Jag gick och småjoggade lite ibland. Han gick och joggade med mig, men tog sen en liten omväg ibland där han sprang medans jag gick vidare på den kortare vägen, och så möttes vi upp någonstans och gick/joggade vidare. Ibland sprang han i förväg och så vände och mötte upp mig. Så han körde intervallträning medans jag körde lågintensivt...

Jag fick i alla fall en 30 minuters hundpromenad extra nu. Grannen ringde och frågade om jag och hunden ville med henne och hennes hund ut en vända. Så vi hängde på. Vågar ju gå längre när jag har någon med mig Glad 
Svar på tråden Walk a mile!