• jakother

Bröllop inom ett år efter förlovning?

Vi förlova oss förra året den 27 augusti på en hamnpromenad på Lidingö och ska gifta oss vid en fors i Västerbotten iår den 25 aug..

Någon fler som gifter sig inom ett år efter förlovningen?

För All Tid 2012-08-25 frokenfjellstrom.blogg.se
  • Svar på tråden Bröllop inom ett år efter förlovning?
  • paisley

Varför skulle man behöva gifta sig inom ett år från förlovning? Det är ju inte något som kommer från traditionell svensk sed. Jag tycker inte att man behöver fokusera på datumen, utan gifta sig när man tycker att det passar att ha ett bröllop! Jag och min sambo har precis förlovat oss efter fem år tillsammans, och kommer att gifta oss när vi känner att vi har pengar och att det passar.

• Pagnie

Men paisely varför ska man ens vara förlovad då? Vad är liksom meningen med det?

• daniiel
    Pagnie skrev 2012-06-26 16:44:04 följande:
    Men paisely varför ska man ens vara förlovad då? Vad är liksom meningen med det?
    Meningen med det är att man är förlovad = för lovad = lovat att man ska gifta sig. Det man däremot inte har lovat är att det ska ske inom en viss tidsram. Jag tycker inte man ska förlova sig om man inte vill gifta sig, men vill man gifta sig, så finns det väl all mening med att förlova sig. Om bröllopet sedan sker 5 månader eller 5 år efter förlovningen spelar väl mindre roll.
  • Fia88
    daniiel skrev 2012-06-17 18:19:45 följande:
    Vi hade gärna gift oss inom ett år från förlovningen, men livet kom emellan och vi fick prioritera annat. Jag kan inte påstå att jag tycker att vi bidragit till att förstöra meningen med förlovning bara för att vi inte höll oss inom "ettårsgränsen". Vi gifte oss ca 5år efter vi förlovade oss och det passade oss bra.

Jag tycker att så länge man förlovar sig med intentionen att faktiskt gifta sig, om det sedan är om 6 månader eller 6år spelar mindre roll, så förlovar man sig att rätt anledning och då har inte förlovningen tappat sin mening. Om man däremot förlovar sig och samtidigt inte någonsin vill gifta sig, så tycker även jag att förlovningen tappar sin mening och det är tråkigt. Vill man inte gifta sig, så bör man inte heller förlova sig.
    Du tar verkligen orden ur munnen på mig. Jag har full förståelse för att "livet kommer emellan". Det är ju inte alla (mig själv inräknad) som har obegränsat med pengar att spendera på bröllopet.

Men din åsikt om att bara förlova sig utan intentionerna känner jag är helt rätt. Nyligen fick vi reda på att vänner till min sambo förlovat sig; för att ta sin relation till nästa nivå var deras tänk. När jag vid en middag då ställer frågan om de börjat fundera på datum för bröllopet var det helt plöstligt jag som är konstig och dem förstod INTE ALLS var jag kom ifrån med den knasiga frågan.
    Jag erkänner att jag kanske är lite traditionell i mitt tänkande, men som prästdotter och uppvuxen i kyrkan så är en förlovning = bröllop i min bok. (Sedan är tidsperioden däremellan lite flytande)
  • daniiel
    Fia88 skrev 2012-07-02 13:02:50 följande:
    Du tar verkligen orden ur munnen på mig. Jag har full förståelse för att "livet kommer emellan". Det är ju inte alla (mig själv inräknad) som har obegränsat med pengar att spendera på bröllopet.

Men din åsikt om att bara förlova sig utan intentionerna känner jag är helt rätt. Nyligen fick vi reda på att vänner till min sambo förlovat sig; för att ta sin relation till nästa nivå var deras tänk. När jag vid en middag då ställer frågan om de börjat fundera på datum för bröllopet var det helt plöstligt jag som är konstig och dem förstod INTE ALLS var jag kom ifrån med den knasiga frågan.
    Jag erkänner att jag kanske är lite traditionell i mitt tänkande, men som prästdotter och uppvuxen i kyrkan så är en förlovning = bröllop i min bok. (Sedan är tidsperioden däremellan lite flytande)
    Precis, man kan inte alltid planera allting och även om man gör det, så händer oförutsedda saker. Och ja, som så många säger här på BT (och som är sant), att gifta sig kostar inget förutom ett frimärke för att skicka in hindersprövningen och eventuellt en ring. Trots det, så vill nog de flesta ha ett bröllop (som visserligen kan variera i storlek och pris), så därför tycker jag inte att man ska stressa i onödan med att raffsa ihop ett bröllop inom ett år om man inte har tid eller råd.

Jag hade förmodligen frågat samma sak och jag hade tyckt det var väldigt konstigt om någon hade reagerat sådär. På något sätt verkar det som att vissa inte alls förstår kopplingen mellan förlovning och bröllop, som jag tycker är självklar. Även om jag inte heller är så traditionell och inte heller prästdotter eller uppväxt i kyrkan. För mig är förlovningen en symbolisk handling där man gemensamt tar ett beslut om att man vill gifta sig, någon gång när tiden är rätt.
  • Anneli256
    Pagnie skrev 2012-06-20 19:34:38 följande:
    Jag måste bara fråga. Hur kan man veta att det är så rätt att man ska gifta sig redan efter två månader? Är man inte fortfarande nykär då?
    jag tror att det är väldigt individuellt. Hur man är som person. Vad man har för bagage. Hur förhållandet är..med det menar jag bla hur omgivningen påverkar. Personligen så kändes det bara rätt.. vi hamnade i "vardagen" väldigt snabbt pga omständigheter i vårt liv. Det fanns inte direkt plats för rosa moln..Vi hade även haft en period innan vi ens träffades live..( Min make är en gammal förälskelse sedan högstadiet - som jag tog kontakt med på FB...)under den period pratade vi väldigt mycket och öppet med varandra..om allt från vardagliga saker till väldigt djupa och privata saker. Jag kan ärligt säga att jag var kär i honom innan vi ens träffats igen.. en känsla som förstärktes när vi sågs. Vi visste tidigt att det skulle bli vi.. han presenterade mig för sina vänner som sin blivande fru, ett bra tag innan vi pratat förlovning eller bröllop
  • anette83

Vi gifte oss exakt 11 månader efter att vi förlovat oss Glad. Han friade den 9 juli 2011 och vi gifte oss den 9 juni 2012. Absolut bästa dagen i mitt liv!! Hjärta Hoppas ni får en underbar dag och NJUT av den!!

• Pagnie
    Anneli256 skrev 2012-07-02 14:48:27 följande:
    jag tror att det är väldigt individuellt. Hur man är som person. Vad man har för bagage. Hur förhållandet är..med det menar jag bla hur omgivningen påverkar. Personligen så kändes det bara rätt.. vi hamnade i "vardagen" väldigt snabbt pga omständigheter i vårt liv. Det fanns inte direkt plats för rosa moln..Vi hade även haft en period innan vi ens träffades live..( Min make är en gammal förälskelse sedan högstadiet - som jag tog kontakt med på FB...)under den period pratade vi väldigt mycket och öppet med varandra..om allt från vardagliga saker till väldigt djupa och privata saker. Jag kan ärligt säga att jag var kär i honom innan vi ens träffats igen.. en känsla som förstärktes när vi sågs. Vi visste tidigt att det skulle bli vi.. han presenterade mig för sina vänner som sin blivande fru, ett bra tag innan vi pratat förlovning eller bröllop
    jo absolut förstår jag att det beror på olika omständigheter. Men för många låter det nog ändå rätt konstigt mig inberäknat men jag säger inte att det är fel. Men är ni lyckliga så är det allt som räknas.
  • vinterglas

Vi förlovade oss på vår 3 ½ årsdag, 1/5-2012 och gifter oss på vår 5-årsdag, 1/11-2013. :)

Allt i godan ro.

• Juni 2012

Det blev tyvärr ca 1 vecka mer än ett år emellan, då det inte stämde med helgerna riktigt.

Svar på tråden Bröllop inom ett år efter förlovning?