Inlägg från: Lenblo |Visa alla inlägg
  • Lenblo

BT-Veteraner

1. Det är tillåtet att resa utomlands med föräldrapenning kortare perioder.
    2. Om man har föräldrapenning men blir sjuk så blir man sjukskriven och någon annan kan ta över föräldrapenningen.
    3. Råkar man däremot bli sjuk när man har föräldrapenning utomlands så går det inte att bli sjukskriven. Surprise!

Av någon outgrundlig anledning så betraktas dock barnskötandet som ett arbete det går att bli sjukskriven ifrån ifall man fortfarande befinner sig i EU!?! Men man  är fortfarande tillräckigt sjuk från sitt svenska "jobb" för att partnern ska kunna få svensk föräldrapenning pga sjuk vårdnadshavare...

Jag nämnde som bidragande orsak till varför ansökan var så sen att jag hade legat på sjukhus och dessutom i Mexico. Jag borde hållit tyst... :((( 

• Lenblo

Partnern får alltså föräldrapenning pga sjuk vårdnadshavare oavsett var på jorden man befinner sig.

• Lenblo

Ja, jag blir helt utan inkomst i två veckor för att jag inte kan vara sjukskriven. Och min man får heller inte ta ut sina semesterdagar, som först planerat, och låta mig formellt vara föräldraledig. Eftersom jag uppenbarligen varit för sjuk för att själv hand om barnet anser de det vara försäkringsbedrägeri. Jag blir så trött!

Chicita: Om man "förstör" en fest för att man inte dricker alkohol så säger det bara vilken osund inställning de andra har till det. Själv var jag (när jag pluggade) så trött på folk som absolut ska hälla i en alkohol.Vad rör det dem om jag är allergisk/inte tycker om oliver/inte vill dricka alkohol?
    Det finns ju numera någon spray som hindrar att fler virus fäster i halsen, Coldzyme. Värt att pröva kanske? Krya på dig i alla fall!

TheD: Ironisk nog brukar barer ha de bästa alkoholfria alternativen. Jag kan inte räkna de finare restauranger där man bett om något alkoholfritt och fått svaret: vatten eller läsk. Jaha, för både vatten och Fanta lyfter mitt ankbröst till nya höjder, eller?

• Lenblo

Daniiel: Ni

daniiel skrev 2014-03-21 19:08:38 följande:

Jag funderar på att klippa mig något liknande det här, Chelsea Kane, men i en annan färg såklart. Kanske även det lite tråkigt, men men...

Av det jag ser på din bild så verkar ni ha liknande ansiktsform. Det borde bli snyggt. Själv hade jag varit lite försiktig med en lugg som är som gjord för att hänga i ansiktet så fort man inte stylar den hårt, men du vet ju bäst själv hur du vill ha det.

Det var intet dåligt dop! Vi bjöd in den närmaste familjen och vännerna per telefon samt serverade kalvköttsgryta och efterrätt i vårt väl tilltagna vardagsrum. Var ligger ambitionsnivån på maten?
  • Lenblo

Är drickat upp till oss så brukar jag försöka få tag i en lagom syrlig äppelmust; de med namngiven sort brukar smaka bäst. Det fick jag från min svärmor som verkligen vill att alla gäster vid hennes bord ska få en fin totalupplevelse.
    Men jag måste ju testa ditt tips nu när du redan provat ut något ut mig. :)

• Lenblo
    daniiel skrev 2014-03-23 21:35:09 följande:
    Jag måste få fråga också hur ni hade det under själva dopet. Vilka psalmer hade ni? Hade ni någon dikt eller annan sång? Valde ni några gudföräldrar? :)
    Tja... formellt sett var det ju en barnvälsignelse eftersom vår församling tillämpar vuxendop som överlåtelsehandling. Det var en del av den ordinarie gudstjänsten och det var lovsångsledaren som gjorde ett anpassat urval av sånger. Jag minns att psalm 21 (Måne och sol) var med. Jag tycker den är fin och den är tydligen rätt vanlig vid dop. Här finns andra tips:
    www.svenskakyrkan.se/default.aspx
  • Lenblo

Vi är så lättade här hemma! Försäkringsbolaget hade skickat våra fakturor till vår förra adress. De plockade in den i systemet en gång i tiden eftersom vi behövde försäkringen för vår villa redan innan vi flyttat, för bankens skull. Sedan lät försäkringsbolaget den gamla adressen ligga kvar i registret och när avierna kom i retur gick en ny avi automatiskt ut till vår riktiga, folkbokförda adress. Så inte
    denna gång: Vi fick varken avier, påminnelse eller uppsägning. Så de hävdade att vi borde insett att fakturan var tre månader sen och att vi därmed inte längre var försäkrade hos dem.
    Nu ringde Henrik upp en chef för att boka en tid för att mötas och diskutera saken ordentligt. Det finns nämligen några juridiska spetsfundigheter som gör att vi antagligen skulle vunnit i domstol ändå - men i så fall fått pengarna någon gång nästa år. Då säger plötsligt chefen: Men ojdå! Vi måste visst se över våra rutiner. Jag lägger in er som försäkrade igen och ser till att ni får en faktura. Ni kan skicka in era anspråk till skadeavdelningen. Blir det bra?

Våren är jättetidig! Jag gick idag förbi en hel dunge med vitblommande träd.

• Lenblo
    Chicita skrev 2014-04-15 10:58:07 följande:

Tja då hade jag kanske sagt att jag undrade varför det hade tagit 3 veckor längre än hon sagt, och sen sagt att jag ska beställa dopinbjudningar och funderar på om jag skulle beställa från henne om någon av bilderna blev bra, eller beställa andra någon annan stans ifrån :P

Då kanske hon hade erbjudit rabatt också på dopinbjudningar från henne eftersom det tagit så lång tid för er att få bilderna ;)

Du kan ju alltid försöka!

Snowstars: Det där med tentor verkar vara laglöst område. Jag hoppas att frågorna i alla fall berörde ungefär samma områden.

Vi hade en tenta en gång där kursen var helt irrelevant för innehållet i tentan. 25 % kuggade helt slumpvis och kursledningen sa: "Ni klagar bara - precis som förra kursen!" Kul att se att de tar till sig utvärderingarna...
  • Lenblo

När vi skickade in skadeanmälan för sjukvårdskostnaderna till vårt försäkringsbolag så ville de även ha alla flygbiljetter etc. Vi tyckte att det var lite onödigt, men skickade snällt in alltihop. Nu har de ersatt oss 14 000 extra för "'outnyttjad tid på resmålet." :))

Snowstars: Vissa tentaskrivare är så lata så de skriver just samma frågor varje kurs. Men då brukar de vara ovilliga att ens ge tillbaka de egna tentorna (mot alla regler). Spanskamerikas historia låter annars som en hel professur. Vi hoppas på att du får alla poäng du förtjänar. :)

• Lenblo
    Chicita: Finns det operationstid finns det hopp. ;) Jag förstår att du helst jobbar, men hade jag haft "en nål i foten" och "sten i skon" hade jag varit glad att kunna sjukskriva mig en anständig period när det bara blir för mycket.

Klarar du av något inflammationshämmande/avsvällande? Voltaren, Ipren, Treo och liknande?
Svar på tråden BT-Veteraner