Inlägg från: Lenblo |Visa alla inlägg
  • Lenblo

BT-Veteraner

Chicita skrev 2014-04-22 21:55:49 följande:

Diklofenak brukar jag ta ibland om jag behöver... 
    Men det är ju bara den antiinflammationshämmade effekten jag får ut av tabletter så jag skulle kanske hellre önskat något som bara är för inflammationen om det även hade varit snällare mot magen :)

Det har faktiskt funnits en selektiv smärt/inflammationshämmare (cox 2-hämmare, Vioxx) och alla trodde då att vi äntligen hade något vi kunde ge till alla sköra gamlingar och övriga med känslig mage. Tills gamlingarna började få fler hjärtinfarkter... Nu är väl risken att få hjärtinfarkt för en ungdom som du inte särskilt stor ens med Vioxx, men de drog in preparatet helt och letar vidare. :(

Du kan inte knapra Diklofenak regelbundet och grogga med Omeprazol? Det är en rätt vanlig kombination.

Själv tänkte jag ta en 10-dagars Diklofenakkur för mitt tumonda som jag misstänker är en seninflammation. Blir det inte bättre får jag väl gå till en läkare. =)
  • Lenblo
    Chicita:
    Alla under 65 är ungdomar. De flesta i alla fall. =)
    Tja, visst finns det biverkningar vid långvarigt användande, men trots allt är de ju rätt lågfrekventa.
    www.lakartidningen.se/Functions/OldArticleView.aspx

En månad eller två med Diklofenak + Omeprazol borde ju ge en vink ifall du får resultat. Därefter kan du ju fundera över ifall det kan vara värt en 25-procentig ökning av risken för höftfraktur (mycket få som får i din ålder ändå) för att slippa gå med uppsvullna och (extra) ömmande fötter halvårsvis.

Sedan är det ju så med extremt vanliga tabletter att man hittar varenda liten biverkan som någonsin funnits. Läser man bipacksedeln till Alvedon skulle man kunna tro att det är cellgifter man talar om. :P
  • Lenblo

Vad jag försökte säga var alltså att om 100 000 personer äter Omeprazol dagligen, och majoriteten är över 80 år, så är risken påtaglig att frakturerna och maginfektionerna ökar.

För personer under 65, som sällan får kot- och höftfrakturer och där maginfektioner är ett övergående obehag (istället för livshotande), så skulle inte jag vara särskilt orolig.

• Lenblo

Det är klart att de inte växlar så godtyckligt. :)
    Men du kommer antagligen ha betat dig igenom några operationer innan det här är slut och ska du gå svullen i ett halvår (eller hur lång tid det nu kommer att ta) varje gång så vet man ju inte ens om operationen har lyckats förrän foten behagat svullna av av egen kraft. Då blir ju nästa steg i diagnostiken också försenat.

Förhoppningsvis kan du använda Diklofenak/Omeprazol en period för att få svullnaden att ta reson efter varje operation, och sedan sluta. Det hade i alla fall jag satsat på - du gör naturligtvis som du vill. :)

• Lenblo
    TheD skrev 2014-04-24 16:19:57 följande:

Chicita - Finns det ingen hemsida där man kan beställa nya kroppsdelar? OCh 29.90:- frakt. Vore toppen ;)

Det finns! Men bara knän, höfter och axlar. Och jag skulle inte beställa en för gör-det-själv. =)

www.alibaba.com/trade/search&IndexArea=product_en&CatId=&SearchText=prosthesis
  • Lenblo
    daniiel skrev 2014-04-25 18:51:47 följande:

Haha "The Body Shop".. det skulle vara något det ;)

Tja, The Body Shop startade ju mellan två begravningsentreprenörer, som tydligen inte uppskattade namnet...

Om du vet hur du vill ha ditt kort kan du ju ladda upp ett eget: www.vistaprint.se/dopinbjudningar.aspx&xnid=TopNav_christening+invitations_baby_Cards+%26+Invites&xnav=TopNav
  • Lenblo
    daniiel skrev 2014-04-28 11:46:50 följande:
    Haha ja, kanske får satsa på en lott idag, för jag lyckades spara en hel del pengar när jag äntligen fattade ett beslut angående dopinbjudningarna. Jag kunde inte låta bli att visa upp en bild i gruppen, för maken är inte hemma, så kan inte visa för honom :P
    Vad skönt att det är över. Får vi också se?
  • Lenblo

Vet inte om det funkar att länka, men gå med i gruppen Lenblo :) www.brollopstorget.se/forum/group/3
    Hoppsan! Jag är ju redan med. (rodnar) Jag missade visst att det inte kommer några påminnelser därifrån när någon skrivit.

Chicita: Ja, det är svårt när man inte ens vet ifall ens surt förvärvade slantar ger något resultat.
    Min veterinär är (för?) medkännande och gav mig kraftiga rabatter när vi inte lyckades få fram vad som var fel på min katt med ständiga infektioner. Det visade sig till slut att det var en tumör som drev infektionerna, så vi fick avliva honom. :(
  • Lenblo

Jag har blivit erbjuden ett ortopedjobb med två timmars pendlingstid och början i september. I så fall blir det varannan vecka jobb och och varannan vecka föräldraledighet för oss. Då får den som är föräldraledig följa med den som jobbar. Sjukhuset har lägenheter för anställda. Småsjukhus har bättre service!

Jag är inte begeistrad över jobbet eftersom det snabbt blir besvärligt när föräldradagarna är slut och båda jobbar. Kanske har jag fått ett bättre (=närmre) jobb då, när jag har lite mer erfarenhet?

Jag letar vidare tills september och det känns bra att ha en B-plan!

• Lenblo

Vad tråkigt att de börjat diskriminera dig. Man skulle ju kunna tro att de ville ha kvar duktig personal, trots en dålig fot.

Jag ska faktiskt påminna Ögon i Falun eftersom jag nu inte hört av dem på flera veckor. Visserligen blir det ännu krångligare men just Ögonkirurgi känns numera väldigt lockande.

Jag har ställt ut min honkatt igen. Hon fick ett certifikat första dagen. :) Andra dagen verkar domaren hitta en för mig helt osynlig fläck där det ska vara vitt och skriver "Ingen titel". På pappret jag får ut från sekretariatet står det stämplat "Champion". Alltså det hon skulle blivit om hon fått ett till certifikat. Jag blir lite fundersam men vågar inte gå till sekretariatet om de nu skulle stämplat fel. Då dyker en bekant upp och säger att han har en kompis som är domare (ej dömande på denna tävling) som kanske kan titta lite. Denna domare läser pappret, och springer sedan raskt iväg med det för att personligen se till att vi blir ifråntagna titeln... :((
    Nåja, det kommer nya chanser. Jag får väl schamponera katten sex gånger och släpa iväg henne tre timmar till en annan passande utställning i höst. :P

• Lenblo

Ibland önskar jag att jag kunde skriva ut en hund på recept. :) Dagliga promenader och visst socialt umgänge med mötande personer + blodtryckssänkande kel.

• Lenblo

Jag har äntligen kommit mig för att lägga in en profilbild. Det tog bara fyra år. :) Det är jag som matar en kattunge som inte fattar att botemedlet för den ångestdrivande hungern är att öppna munnen och suga. (Inte direkt blodtryckssänkande för matte.) Det kan vara likadant både på jobbet och med Lillan: Man ser till att de får vad de ska och överlever, vare sig de fattar att det måste göras eller inte. :) Därefter gläds man över hur de växer/tillfrisknar.

Jag har förresten lyckats få tag i en ny avelshankatt. :) Eftersom den skulle ragdoll, lila, colourpoint och av avelskvalitet så var det inte det lättaste. Lyckligtvis hade jag en uppfödarbekant som tipsade mig om en hemsida där någon tänkte sälja en av sina avelshankatter - som var perfekt för mig. Extra lång päls dessutom. Två år gammal, men i den åldern vet jag säkert att han är bra, inte bara lovande.Nu sitter han och gömmer sig i källaren, men han vänjer sig vad det lider. Vi kommer att få sååå fina kattungar till våren. När min honkatts antihormonspruta gått ur kroppen, vill säja.

• Lenblo

Vi tänkte fira midsommar med öppna förskolan. De hade bara glömt bort att säga att de tänkte fira dagen FÖRE midsommarafton och att de dessutom skulle ha stängt på eftermiddagen sen. Så jag dyker upp idag, glad i hågen, kl 13.30 och inser att jag både missat midsommarfirandet och den allmänt trevliga eftermiddag jag tänkt mig. :(

Jaja, det kommer nya chanser. Rebecca kryper så det står härliga till nu - och sover motsvarande sämre. Många nya intryck att smälta tänker jag. Det är i alla fall härligt att se hur glad hon blir av att utforska världen.

Vi ska vara hemma och ta det lugnt annars. Men vi är förvarnade om att pappa kanske dyker upp. I så fall kommer det att bli fullt upp: Sätta klinkers i nedre hallen, nytt laminatgolv i nedre allrummet och en massa spotlights i köket. Trots att vi behöver ta det lite lugnt så hoppas vi verkligen att han kommer. Det där skulle fixats i slutet av maj.

Jag tycker att det är tråkigt att det bara är mesiga lättpass på Friskis och Svettis dagtid. Det är ju då jag har tid att träna, även om Lillan får följa med. Finns det inga tränande föräldralediga/arbetslösa i den här stan?

• Lenblo

Hur går det för er?
    Jag var ju lovad jobb på Ortopeden i Värnamo. När det började bli dags kontaktade de aldrig mig för de praktiska detaljerna. Efter två veckors jagande så får jag äntligen tag i rätt person: Neeejdå, vi har inte lovat dig jobb. !?!?! Trodde de att det skulle funka att mörka det bara? Att jag bara skulle glömma bort att jag skulle börja jobba?
    Haft två till på gång samtidigt i Linköping och Jönköping, men det ena blev inte av alls och det andra fick jag inte. Bara att börja om igen.
    Vi fick i alla fall till en billig sista minuten-resa till Side i Turkiet. Varmt och skönt och många pooler sådär innan vintern kommer. Inget som rekommenderas för den som tycker om genuina ställen dock. ;)

Här har jag en bild på de två områden som annars tagit mest tid för mig det senaste året:

Åt andra hållet har vi tagit upp en vägg och fått massor av plats för köksbordet.

Kan inte låta bli att ta med en extra bild på min sötis.

• Lenblo

Storleken blev visst lite konstig. Tycker min "köksbänksprydnad" kommer mer till sin rätt så här. Flört Det är lätt att ta glada bilden på henne - man behöver bara fiska upp kameran för att hon ska le. Glad och harmonisk - och mycket kreativ när det gäller att hitta på sätt att få ned saker på golvet. Tyst

Ovisshet, ja. Kräks
    Jobbgaranti? Kan du jobba då? Fungerar arbetsmarknaden över huvud taget för folk med vissa begränsningar? Typ får ej stå längre än 20 minuter i rad?
    Har du fått något resultat av den där multidiciplinära rehabgrejen du var med på?

Själv hade jag inte ens anmält mig till konståkningen för hösten eftersom jag var rätt säker på att börja i Jönköping snart. Sedan slutade inte den där velande ST-läkaren så det fanns ingen plats ledig ens! Nåja, det snöar och är hemskt vackert utanför för tillfället.
  • Lenblo

Hur är det med foten nu i paketöppningstider? Flört

Jag har extra stämpeldagar eftersom vi har barn, men jag är knappast glad åt att använda dem.

Nu har jag varit på intervjun för de tre ST-tjänsterna i allmänmedicin. Inte direkt avslappnat med tre vårdcentralschefer och en central utbildningssamordnare där ingen runt konferensbordet ens rör kaffekopparna. Jag tycker ändå att det gick ganska bra, besked någon gång efter jul. Man kan knappast begära att de ska bestämma sig hur snabbt som helst med 25 tillsättningar.

• Lenblo

Vad söta de är, Daniiel, speciellt minstingen med stora ögon och runda kinder. Hjärta

Svar på tråden BT-Veteraner