Augustibrudar 2013 - Här pratar vi om allt inför stundande bröllop!
SingingFantacia: Gud va läskigt. Jag tror att du kommer in i känslan eftersom du ändå måste forsätta planera och fixa. När du minst anar det kommer den tillbaka.
SingingFantacia: Gud va läskigt. Jag tror att du kommer in i känslan eftersom du ändå måste forsätta planera och fixa. När du minst anar det kommer den tillbaka.
Får jag vara lite ytlig en stund nu och komma med ett riktigt i-landsproblem.
Min klänning är för stor. När jag köpte den i augusti förra året (på rea) så sa de butiken att jag skulle köpa en klänning som passade bra då (de trodde väl inte att på min komentar om bra mat och löpträning). När jag hämtade ut den i dec satt de bra men lite tajt (efter all skräpmat under flytten). I februari var den lite lös kring bysten. Idag drygt fyra månader kvar till bröllopet och med 6-8 lopp (om knät håller) framför mig, borde jag köpt en till två storlekar mindre.
Hade tänkt visa en bild på mig i min klänning men den ser för stor ut, nu hoppas jag att en bra sömmerska i juni kan trolla så att den sitter bra igen.
Elyea: Vad jag lider med dig. Det är ofta krångligt att jobba mot "utlänska" myndigheter när man inte är i samma land. Jag har själv jobbet i andra länder och det som på pappret inte verkar så krånligt blir ofta mycket jobbigare än vad man först trodde.
Hoppas det snart löser sig och du får börja njuta av bröllopsplaneringen.
Denna vecka är jag äntligen klar med mitt nya pass.
3 timmer en lördag hos Polisen för att fixa det och 45min väntan för hämat ut det i tisdags och i september är jag tvungen att göra om proseduren igen....
När jag satt där bland de skrikande barnen (jag har inget imot barn, fattar att de också hade tråkigt) övervägde jag en stund att behålla med nuvarande efternamn eller att avboka bröllopsresan och åka inom Schengen.
Nu är det i allafall klart så nu är det bara att börja söka visum inför bröllopsresan
Alla små saker....
Vi kommer att skippa festprogram, toastmaster, bordsplaceringar och bil.
Vi skall ha en vigsel, en middag och där i mellan lite fotografering. Vi vill ha ett litet (ha ha ha) bröllop i Paris.
Nu har nästan alla svarat samt att en av mina tärnors kille troligen också kommer,
När jag (en av mina tärnor)bokade restaurangen kännde jag att jag nästan tog i när vi bokade för 35 personer. Trodde att det max skulle komma 15-20personer. Antal gäster som idag kommer till bröllopet 36 + mig och J.
Det är fantastiskt roligt att så många kommer och jag har blivit så glad varje gång någon sagt att "vi kommer".
Min blivande svärmor avskyr dock allt vad bröllop heter och tycker att det är jobbigt när det kommer på tal (hon ser äktenskap som stabil lagstiftning, hon har i år varit gift i 35 år).
I helgen fyllde vi hindersprövningen och fredag skickar vi i väg den.
Ang möhippan råkade en av mina tärnor försäga sig lite för någon vecka sedan.
Vi pratade om en gemensam kompis som nu lite överaskande tackat ja till bröllopet (hon är bjuden men också utan jobb så jag trodde aldrig hon skulle komma). Jag sa "kom i håg henne när ni planerar möhippan" tärna "ja hon skulle på dop den helgen" sedan låsades jag om att jag inte hörde kommentaren. Min möhippa är alltså på g någon helg framöver.
Trodde först det var den 31 maj (eftersom jag skall på AW middag hos en annan kompis) men sedan kom jag på att både jag och en av min tärnor ska på bröllop dagen efter så den helgen blir det nog inte.
Det blir nog ingen helg i augusti (fullbokad med bröllop, konferanser ect). Maj, juni eller juli nyfiken som jag är söker jag efter ledtrådar.
Hiderprövningen skickade vi in i fredags. Statshuset i Stockholm kräver att den ska vara inne väldigt lång tid innan.
I går beställde vi min vigsel ring. Blev lite oväntat en från Engelbert.
Vi ska ha vårat samtal med prästen den 11 maj (fast det beror ju endast på att vi är i Paris då).
Nu måste jag börja fundera på psalmer.
-hur många psalmer ska man ha och vilka?
m2b tycker vi ska ha blott en dag... eller vad den nu heter.
m2b funderar också på att skriva om första versen i den blomser tid nu kommer så att den passar bättre med hans uppfattningar kring äktenskap (stabil lagstiftning)
Sjörå: ja det stämmer blott en dag är en begravnings psalm och vi ska inte ha den.
Min blivande är inte kristen/medlem i Svenska kyrkan eller annat trossamfund och har aldrig varit. De psalmer han kan har han lärt sig i skolan, på andras bröllop/begravningar/dop eller när han gjorde lumpen.
Det är på skämt som han tänker föreslå blott en dag och lite andra fina psalmer hur försvaret lilla häfte som han fick när han gjorde lumpen, samt ev skriva om första versen i den blomsertid nu kommer.
Jag ville ha kyrkobröllop (viktigt för mig) och m2b ville ha ett borligt bröllop (han vill gärna vara gift, stabilare lagstiftning finns inte enligt honom). Det vi nu gör med både en borlig vigsel i Sverige och ett bröllop med kyrka i Paris är en väldigt bra kompromiss.
Kan ni hjälpa mig på tips på psalmer.....
Sjö