kitkät skrev 2012-12-08 14:54:01 följande:
Mustikka,
Ja, save-the-date-kort är som sagt ett kort där man skriver något i stil med: "Bröllop lördagen den (datum) mellan Anna och Peter. Inbjudan och information kommer längre fram". Så om ni ska ha med all information om bröllopet på ett sådant kort så är det inte längre ett save-the-date utan ett inbjudningskort.
Vi vill också att våra gäster ska få extra information om bröllopet, om t ex boende. Därför så har vi tänkt att vi kort och gott ska skriva ett inbjudningskort OCH ett extra kort - med all extra information som inte hör hemma på ett inbjudningskort. Så vi kommer skicka ett inbjudningskort tillsammans med ett extra "informationsblad". Dessa skickar vi alltså ut samtidigt, i samma kuvert. Jag har sett exempel på det här på BT, tycker det är smidigast att göra så, än att t ex skriva viktig information på en hemsida eller blogg istället och riskera att vissa gäster missar det. Man kan t ex inte räkna med att dem äldre gästerna har datorer osv.
Vi ska skicka ut inbjudan tidigt, vi gifter oss i september och funderar på att skicka ut inbjudan redan i februari. Ni kan ju också skicka ut er inbjudan tidigt.
Vad gäller präst så kommer vi endast att låta en svensk präst viga oss. Jag ser ingen anledning att ha en syriansk präst OCKSÅ. För mig spelar det ingen roll om prästen är syrian, svensk eller indier. Så länge vi vigs inför Gud och får vårt äktenskap välsignat!
Dessutom så har jag aldrig ens haft en tanke att gifta mig i en syriansk kyrka. Jag tycker syrianska vigslar är opersonliga och jag förstår inte vad prästen säger (jag förstår inte syrianska, bara lite arabiska). Så för mig var det en självklarhet att vi skulle gifta oss i en svensk kyrka. Jag tycker svenska vigslar är vackra, personliga och man kan i samråd med prästen få möjlighet att utforma vigseln efter egna önskemål.
Men om jag vore ni, så skulle jag slå ihop vigseln och ha både en svensk och en syriansk präst. Är din fästman med i svenska kyrkan? En av parterna måste vara med i svenska kyrkan för att ha RÄTT att gifta sig i en svensk kyrka. För att få gifta sig i svenska kyrkan eller av en svensk präst krävs det att minst en av er är medlem i svenska kyrkan.
Hej igen =)
Ja tack för infon, nu när du mämner save the date korten så låter det rimligare, hade varit lite förvirrande om man gjorde på mitt sätt. Extra kortet var en perfekt idé, det ska jag också köra med. Är hemma i svea nu och ska kika på kort ovh få dem beställda, sen skicka så fort som möjligt, tidigare desto bättre tycker jag.
Angående prästen så bryr jag mig inte heller om det är en syriansk eller svensk, men gör det mer för mina föräldrars skull, dem vill gärna att jag ska gifta mig med "vår" präst, Min fästman är ju finsk så ingen av oss är heller inte medlemar i svenska kyrkan. Vi kom på att vi kan gifta oss i Finland också, tänker på dem som är lite äldre eller inte kunde närvara i Sverige. Inget stort alls utan en vigsel sen kaffe och tårta =)
Nu är jag på klänningjakt, prova en del klänningar men har en favorit som jag inte kan släppa, snackade nog om den tidigare. Köpte löpband och ska på hård diet 5 kg ska bort och sen får jag på mig den, Den är lite liten vid ryggen och barn är alltid ärliga, hade min gulle granne på 6 år som sa, den är så fin men du ser lite tjockis ut i ryggen hahah! Men går man ner så får man på den =) Tycker ni det är att ta en risk eller ska jag köpa den? den är begagnad förståss och den kostar 20.000 kr i butik, men jag får den för 10.000 av en annan tjej. 5 kg ungegär borde väl inte vara såå tufft? =)
Ringar är snart färdiga, får en ring av pappa som han designa när jag var ung och sen är det vigselringarna kvar. Nu känns det som om allting faller på plats.
Hur går det för er tjejer`? =)