• kitkät

    Syrianskt/svenskt bröllop

    Jag och min pojkvän planerar att gifta oss inom 1-1,5 år. Vi har inte riktigt kommit igång med planeringen och vi vet egentligen inte vart vi ska börja. Vi ska ha ett syrianskt/svenskt bröllop då jag är syrian och han svensk. Vi skulle uppskatta om vi kunde få tips och förslag på festlokal, kyrka, ja i princip allt i Stockholms-området. Vi kommer att bjuda ca 150 gäster. Vi vill ha en syriansk cateringfirma och vigas i en svensk kyrka, det har vi i alla fall bestämt. Någon som har haft/ska ha ett syrianskt eller syrianskt/svenskt bröllop som vill dela med sig lite av hur er planering såg/ser ut? Någon som kan hjälpa oss med lite information om festlokaler, kyrkor och cateringfirmor? Kostnader osv? Alla tips och förslag tas tacksamt emot! 

    Tanken med denna tråd är också att vi som ska ha ett syrianskt/svenskt eller syrianskt bröllop ska kunna dela med oss av allt vad bröllopsplaneringen innebär! 


    syrianskt bröllop, bröllopsplanering, syrianskt/svenskt
  • Svar på tråden Syrianskt/svenskt bröllop
  • MA1
    kitkät skrev 2012-12-05 21:26:40 följande:
    MA1 - vad kul med ett till syrianskt/svenskt bröllop! När ska ni gifta er, och vart? Hur långt har ni kommit i planeringen?
    Ska ni ha både ett live-band och en dj? Vi tänker nämligen ha så, och då har vi tänkt att vi får tala om till dj:n respektive bandet hur vi vill att körschemat ska se ut! Vilket band/dj har ni tänkt anlita? 

    Vad gäller syriansk präst i svensk kyrka så ska det  nog inte vara några problem. Vi ska dock gifta oss i svensk kyrka med enbart en svensk präst. Varken jag eller min familj känner att det är viktigt att just en syriansk präst är med på vigseln. 

     
    Kitkät - Insåg precis när jag läste dina frågor att det var för exakt EN VECKA sedan han friade och jag har redan hunnit prellbokat lokal, bokat fotograf, samt kontaktakt de flesta kyrkorna som ligger i närheten av lokalen vi ska vara i. Så jag tycker att jag har nog hunnit hyfsat långt på bara en vecka! :D

    Vi vill gifta oss i augusti 2013 och vi har prellbokat Olles Krog. Kyrka har vi inte bestämt än och inte heller präst - det är dem svåra bitarna för mig själv att bestämma tycker jag då jag inte har så mkt erfarenhet av syrianska bröllop (har varit på två). Men i morgon ska jag träffa hans familj och ska be dem om hjälp med hur vi löser det.

    Jag vill gärna ha både liveband och DJ. Även här så är det svårt för mig att bestämma eftersom jag inte har hört så många sångare, men det löser sig säkert med hjälp.

    Idag ska vi gå och kolla på ringar, så just nu svävar jag på moln på jobbet :)
  • kitkät

    MA1, 

    Oj, vad mycket du hunnit med på en vecka! Om du vill så får du gärna joina mig i tråden "Orientaliska bröllop", där är vi tre blivande brudar som planerar & diskuterar. En av dom, Pagnie, ska hålla bröllopsfesten i Olles krog. Så då kan du ställa eventuella frågor till henne om du undrar över något som rör festlokalen!  

     Hur många gäster kommer ni att bjuda? 

    Om ni inte bokat kyrka än, så gör det helst nu. Så fort som möjligt. Augusti är en populär bröllopsmånad och då brukar dom flesta kyrkor vara fullbokade långt i förväg. 

    Vi vill också ha både live-band och Dj. Vi har preliminärbokat en Dj som heter Mattias Nyström. Han verkar bra! Han ska stå för den svenska underhållningen på bröllopsfesten. Och sen vill vi boka en sångare som heter Bashar Youhanon. Han är grym! 

  • Mustikka
    kitkät skrev 2012-12-05 21:58:22 följande:
    Mustikka, 
    Nu skrev jag ett långt inlägg till dig som försvann. Så jag gör ett nytt försök!

    Ni verkar ju ha kommit långt i planeringen ändå, så jag tycker inte att du behöver vara orolig eller känna dig stressad! Och jag tycker inte heller att ni ska behöva oroa er över vart gästerna ska bo, det kan dom väl ordna själva? Däremot kan ni ju tipsa gästerna om vart dom kan bo om dom vill, men tycker absolut inte att ni ska behöva sköta bokningarna! Jag tror ingen gäst förväntar sig det, men dom blir nog glada om ni kan tipsa om hotell/vandrarhem som ligger i närheten. 
    Vad vill ni ha för bil på bröllopet? Vi bokade vår bil hos www.brollopsbilar.se! En veteranbil - Rolls Royce. Han som äger bilarna är supertrevlig och tillmötesgående. Vi bokade vår bil i 4 timmar och då får vi betala 5500 kr. Och eftersom jag var osäker på hur länge vi skulle behöva bilen så lovade han att inte hyra ut bilen till någon annan just den dagen, så att vi kunde ha bilen längre dit om vi skulle behöva det.

    Istanbul kan jag varmt rekommendera! Jag har ingen egen erfarenhet direkt, men jag vet att där kan du verkligen få bra kvalité till lägre pris än i Sverige. Istanbul kan mode och dom är duktiga på det. Det är precis som i Beirut. Så om du ändå tänkt åka till Istanbul så tycker jag absolut att du ska sy upp din brudklänning där! Det går liksom inte riktigt att jämföra Kina med Istanbul. Istanbul håller en annan klass vad gäller design och kvalité! Nu generaliserar jag, men överlag är det nog så!

    Vi ska nog dansa till låten "Sarah Fine Dawner - Kärleksvisan", ni då?  

    Vad gäller maten så ingår det 10 meza-rätter och en grillmix-rätt i paketet hos Panorama. Vi har dock inte bestämt vika meza-rätter vi vill ha ännu. Det får vi ta sen! Jag vill ha en cupcakestårta istället för en klassisk bröllopstårta, så vi kommer nog köra på det. 
    Och vad gäller allergier/vegetarianer, så har vi inte riktigt tänkt på hur vi ska göra. Min väninna och hennes man gjorde som så att dom som var vegetarianer eller allergiska fick tala om det för serveringspersonalen på plats. Annars kan ju gästerna tala om ifall dom är allergiska mot viss mat eller vegetarianer när dom ringer om OSA:r. Då kan ni notera det, och när ni ordnar bordsplaceringen kan ni meddela Mona Lisa vilka som ska ha specialkost och vid vilket bord dom kommer sitta! Så kanske vi ska göra faktiskt.  
    Vi har preliminär bokat ett vandrarhem i södertälje. Typ alla rum haha :D 
    Bilen har vi faktiskt inte bokat ännu, vi åker tillsamans i bilen från kyrkan så han måste åka med bilen innan och sen får de hämta mig, så kanske de räcker med en 4 timmar för oss med. Ska kolla in sidan för limo är rätt så vanligt och det var det mona lisa hade att erbjuda för nästan samma pris som brollopsbilar. 
    Åhh vad roligt att höra positiva saker om istanbul, tänkte också på att dem säkert har billigare och kan förmodligen köpa direkt eller skicka den till mig. Ska bli spännande, nu ska jag bara flörta lite med mina fastrar som kan turkiska att följa med på en mini semester :)

    Låten herer: I will be here av Steven curtis chapman från albumet "all about love" han har flera versioner av den men den från albumet är bäst. Jag och min fästman träffades pga den :) Han ställde upp på att spela den på gitarren och jag sjöng den på en skolfest. Lite sådär små töntigt haha ;) 

    Jag har faktiskt tänkt på en såndär save the date kort: Att man förbereder folk för bröllopet. På det första kortet kan det stå lite mer information, menyn och om boendet och att Osa om ifall man kan komma eller vill ha spec mat.
    Det blir för mycket om man har allt på den orginella inbjudningskortet. Inget super fancy det kan vara en fin blogg sida eller något gulligt kort som man pysslar på själv :) 

    Vad häftigt med cupcake tårta, vi vet ännu inte, tycker det är lite dumt att man inte kan smaka på tårtorna och sen bestämma sig för vilken smak man vill ha, Vi får bestämma utseendet bara känns det som.

    Har ni bestämt när ni ska skicka era inbjudningskort? Gör ni egna eller beställer?  
  • Mustikka
    MA1 skrev 2012-12-07 09:26:44 följande:
    Kitkät - Insåg precis när jag läste dina frågor att det var för exakt EN VECKA sedan han friade och jag har redan hunnit prellbokat lokal, bokat fotograf, samt kontaktakt de flesta kyrkorna som ligger i närheten av lokalen vi ska vara i. Så jag tycker att jag har nog hunnit hyfsat långt på bara en vecka! :D

    Vi vill gifta oss i augusti 2013 och vi har prellbokat Olles Krog. Kyrka har vi inte bestämt än och inte heller präst - det är dem svåra bitarna för mig själv att bestämma tycker jag då jag inte har så mkt erfarenhet av syrianska bröllop (har varit på två). Men i morgon ska jag träffa hans familj och ska be dem om hjälp med hur vi löser det.

    Jag vill gärna ha både liveband och DJ. Även här så är det svårt för mig att bestämma eftersom jag inte har hört så många sångare, men det löser sig säkert med hjälp.

    Idag ska vi gå och kolla på ringar, så just nu svävar jag på moln på jobbet :)
    Du är verkligen snabb =) duktig du är med allt. Men man ska nog vara snabb för jag märkte med en gång att lokalerna var nästan fullbokade 6 månader innan. Så du är i god tid. Kyrkor och präster är också viktiga att boka in, min hade nästan fullt upp den dagen med andra som skulle vigas. Du kanske kan fråga din fästman om han känner till eller kanske fråga runt hans släkt om sångaren? är också jätte dålig på att veta vilka som är bra, så vi valde DJ, han spelar alla sångaren haha ;) Vi har Dj Samer, han ska vara bra har jag hört. Innan hade vi bokad dj samer och fadi ( finns två olika dj samer) men tydligen så dubbelbokade vi. Min bror talade med Dj Samer som har ett samarbete med Mona Lisa och han har jag hört är riktigt duktig. 

    Vi ska se på ringar nu till Julen, Åååh vilken känsla bara tanken gör mig pirrig :D 
  • Mustikka

    Förresten på tal om präster hur gör man när vi gifter oss i en syriansk kyrka med syriansk präst? han har ingen vigselrätt så egentligen blir vi bara gifta i den syrianska kyrkan och inte alls "gifta" i samhället. Vill ju inte gå till staten och gifta mig, känns ganska trist att behöva göra det efter att vi redan gift oss. Man vill ju gifta sig en gång lixom!! Hmmm...

  • kitkät

    Mustikka, 
    Om ni vill ha limousinebil och Mona Lisa erbjuder det i sitt paket, varför tar ni inte det? 4 timmar räcker gott och väl, om ni bara ska transporteras till kyrkan och sedan direkt till festlokalen! Vi ska fotografer efter vigseln i en timme och då behöver bilen vänta på oss, därför valde vi fyra timmar. 

    Vad fint att ni har ett speciellt minne till den låten och att ni fördes samman via den låten... Väldigt romantiskt, inte alls töntigt!

    Save the date-kort innebär ju att man skickar ett kort där man kort och gott bara skriver Bröllop den 27/9-13 och kanske vilken plats samt att vidare information ges vid inbjudan vid senare tillfälle. Så egentligen ska ju information om OSA, boende, och närmare information om bröllopet stå med i inbjudningskortet och inte i Save the date-kort. Så ert Save the date-kort blir ju mer som ett inbjudningskort, speciellt om ni ska ha med all information samt OSA. 
    Vi ska inte skicka ut några Save the date-kort, vi kommer istället att skicka våra inbjudningskort med komplett information i god tid. Vi tänkte skicka ut dom i februari kanske. Eftersom vi ska gifta oss på en fredag, så behöver gästerna god tid på sig att planera semesterdagar osv. Vi kommer beställa våra inbjudningskort från Calligraphen. 
    Tänk också på att många av era syrianska gäster kanske inte är så haja på datorer, och då kanske dom missar viktig information om dom inte läser er blogg/hemsida. Så jag tycker att all viktig information ska skickas till gästerna. Sen kan ni ha en blogg/hemsida ändå. 

    Vad gäller tårtan så tycker jag absolut att ni ska prata med Mona Lisa och säga att ni vill provsmaka tårtan! Det är er rätt. Ni kan ju fråga Mona Lisa vad konditoriet heter, som dom samarbetar med. Och sen kan ni själva gå dit och provsmaka och diskutera tårtan. Så ska vi göra. 

     

  • VanAbo
    Mustikka skrev 2012-12-07 17:46:37 följande:
    Förresten på tal om präster hur gör man när vi gifter oss i en syriansk kyrka med syriansk präst? han har ingen vigselrätt så egentligen blir vi bara gifta i den syrianska kyrkan och inte alls "gifta" i samhället. Vill ju inte gå till staten och gifta mig, känns ganska trist att behöva göra det efter att vi redan gift oss. Man vill ju gifta sig en gång lixom!! Hmmm...
    Hej tjejer! Har smyger jag mig in.. roligt att följa era funderingar kring ert kommande bröllop. Grattis till er alla! 
    Gifte mig nyligen med min drömman och hade ett stort bröllop på över 200 pers i norra stockholm. Är själv från Armenien så det var ju inte några syrianska traditioner förutom att det var en syriansk kyrka vi gifte oss i.
    Hursomhelst, ska inte tråka ut er... men undrar ni över något så är det bara att fråga =)

    Ville i alla fall bara lämna en liten kommentar till inlägget ovan som Mustikka har skrivit..Syrianska präster (eller armeniska präster för den delen) har ingen vigselrätt i Sverige. Du måste gifta dig borgerligt för att vara skriven som gift i Sverige. Det kan man göra antingen några dagar innan bröllopet eller typ redan nu.. Det är upp till brudparet att bestämma det. Viktigt att ni bokar tid bara, det är liksom inte drop-in.

    Lycka till med den fortsatta planeringen! Ett råd: stressa inte upp er för mycket. Allt kommer lösa sig och det kommer blir 99 % som ni vill ha det. Den sista procenten måste man ha överseende med ;)  
  • Mustikka
    kitkät skrev 2012-12-07 18:18:10 följande:
    Mustikka, 
    Om ni vill ha limousinebil och Mona Lisa erbjuder det i sitt paket, varför tar ni inte det? 4 timmar räcker gott och väl, om ni bara ska transporteras till kyrkan och sedan direkt till festlokalen! Vi ska fotografer efter vigseln i en timme och då behöver bilen vänta på oss, därför valde vi fyra timmar. 

    Vad fint att ni har ett speciellt minne till den låten och att ni fördes samman via den låten... Väldigt romantiskt, inte alls töntigt!

    Save the date-kort innebär ju att man skickar ett kort där man kort och gott bara skriver Bröllop den 27/9-13 och kanske vilken plats samt att vidare information ges vid inbjudan vid senare tillfälle. Så egentligen ska ju information om OSA, boende, och närmare information om bröllopet stå med i inbjudningskortet och inte i Save the date-kort. Så ert Save the date-kort blir ju mer som ett inbjudningskort, speciellt om ni ska ha med all information samt OSA. 
    Vi ska inte skicka ut några Save the date-kort, vi kommer istället att skicka våra inbjudningskort med komplett information i god tid. Vi tänkte skicka ut dom i februari kanske. Eftersom vi ska gifta oss på en fredag, så behöver gästerna god tid på sig att planera semesterdagar osv. Vi kommer beställa våra inbjudningskort från Calligraphen. 
    Tänk också på att många av era syrianska gäster kanske inte är så haja på datorer, och då kanske dom missar viktig information om dom inte läser er blogg/hemsida. Så jag tycker att all viktig information ska skickas till gästerna. Sen kan ni ha en blogg/hemsida ändå. 

    Vad gäller tårtan så tycker jag absolut att ni ska prata med Mona Lisa och säga att ni vill provsmaka tårtan! Det är er rätt. Ni kan ju fråga Mona Lisa vad konditoriet heter, som dom samarbetar med. Och sen kan ni själva gå dit och provsmaka och diskutera tårtan. Så ska vi göra. 

     
    Hahah ja du ser hur stort koll jag har det me save the date korten. Tänkte bara på mina finska vänner som behövde veta ganska snabbt om all information.Trode jag var fiffig där haha!!
    Måste få kika på hur ett kort ser ut, har inte varit på ett bröllop sen evigheter tillbaka känns det som, flyttar man till finland blir det väl lite så. Men tycker inte ni att det blir för mycket information på ett kort? man kan ju iförsig be dem ringa eller maila angående bostadsfrågan och andra frågor. Så länge alla inbjudna vet vart dem ska och vart det är. 

    Jo du har rätt angående tårtan, ska vara lite hård mot dem och dessutom kan jag ju alltid betala för den lilla tårtbiten dem kommer med. Det är trots allt ingen specialare jag letar efter.

    Glömde kanske nämna att vi betalar för bilen. Skulle kosta oss 4500 för 3 timmar tror jag. Och vi vill också ta bilder efter kyrkan så 4 timmar låter ganska rimligt. Båda ska hämtas från två olika hem till kyrkan osv. Sen blir det bilder och sen festen. Min fästman kommer nog åka från vandrarhemet haha alla 75 finnar och en del av min släkt ska vara där med honom, tycker det blir lite komiskt och anorlunda.

    Skulle ni ha en syriansk präst närvarande i kyrkan också? funderar på om man inte kan slå ihop vigseln med två präster?? så slipper man gifta sig borligt en gång till.. 

     
  • kitkät

    Mustikka, 
    Ja, save-the-date-kort är som sagt ett kort där man skriver något i stil med:  "Bröllop lördagen den (datum) mellan Anna och Peter. Inbjudan och information kommer längre fram". Så om ni ska ha med all information om bröllopet på ett sådant kort så är det inte längre ett save-the-date utan ett inbjudningskort. 
    Vi vill också att våra gäster ska få extra information om bröllopet, om t ex boende. Därför så har vi tänkt att vi kort och gott ska skriva ett inbjudningskort OCH ett extra kort - med all extra information som inte hör hemma på ett inbjudningskort. Så vi kommer skicka ett inbjudningskort tillsammans med ett extra "informationsblad". Dessa skickar vi alltså ut samtidigt, i samma kuvert. Jag har sett exempel på det här på BT, tycker det är smidigast att göra så, än att t ex skriva viktig information på en hemsida eller blogg istället och riskera att vissa gäster missar det. Man kan t ex inte räkna med att dem äldre gästerna har datorer osv. 
    Vi ska skicka ut inbjudan tidigt, vi gifter oss i september och funderar på att skicka ut inbjudan redan i februari. Ni kan ju också skicka ut er inbjudan tidigt. 

    Vad gäller präst så kommer vi endast att låta en svensk präst viga oss. Jag ser ingen anledning att ha en syriansk präst OCKSÅ. För mig spelar det ingen roll om prästen är syrian, svensk eller indier. Så länge vi vigs inför Gud och får vårt äktenskap välsignat! 
    Dessutom så har jag aldrig ens haft en tanke att gifta mig i en syriansk kyrka. Jag tycker syrianska vigslar är opersonliga och jag förstår inte vad prästen säger (jag förstår inte syrianska, bara lite arabiska). Så för mig var det en självklarhet att vi skulle gifta oss i en svensk kyrka. Jag tycker svenska vigslar är vackra, personliga och man kan i samråd med prästen få möjlighet att utforma vigseln efter egna önskemål. 
    Men om jag vore ni, så skulle jag slå ihop vigseln och ha både en svensk och en syriansk präst. Är din fästman med i svenska kyrkan? En av parterna måste vara med i svenska kyrkan för att ha RÄTT att gifta sig i en svensk kyrka. För att få gifta sig i svenska kyrkan eller av en svensk präst krävs det att minst en av er är medlem i svenska kyrkan. 

  • MA1
    Mustikka skrev 2012-12-07 17:40:04 följande:
    Du är verkligen snabb =) duktig du är med allt. Men man ska nog vara snabb för jag märkte med en gång att lokalerna var nästan fullbokade 6 månader innan. Så du är i god tid. Kyrkor och präster är också viktiga att boka in, min hade nästan fullt upp den dagen med andra som skulle vigas. Du kanske kan fråga din fästman om han känner till eller kanske fråga runt hans släkt om sångaren? är också jätte dålig på att veta vilka som är bra, så vi valde DJ, han spelar alla sångaren haha ;) Vi har Dj Samer, han ska vara bra har jag hört. Innan hade vi bokad dj samer och fadi ( finns två olika dj samer) men tydligen så dubbelbokade vi. Min bror talade med Dj Samer som har ett samarbete med Mona Lisa och han har jag hört är riktigt duktig. 

    Vi ska se på ringar nu till Julen, Åååh vilken känsla bara tanken gör mig pirrig :D 
    Precis! Har kollat upp lite i hans familj nu. Alla är i gång nu och ska prata med präster och med kyrkor åt oss, så det känns skönt. Ska kolla med en av hans kusiner, som gifte sig i somras, hennes sångare var duktig (vad jag tror, har inte 100% koll på hur det ska låta) så ska kolla vad han heter och så.

    ÅH idag ska jag ta med svägerskan och min bästis så ska de få godkänna mina ringar jag har valt, sen blir det till att beställa!! iiiihhh! :D
Svar på tråden Syrianskt/svenskt bröllop