• MariaochDaniel

Rankhyttan i Falun/Borlänge

JennieG skrev 2012-09-06 21:18:33 följande:

Är det någon som nyligen varit på Rankhyttans Herrgård i Falun/Borlänge?

Vi funderar på att ha vår bröllopsfest där nästa sommar men jag har inte hunnit dit och kikat ännu. Finns det någon annan lokal med Herrgårds-känsla som ni kan rekommendera i Borlänge-trakten?

Vi kommer att vara ca 70 gäster och hälften kommer att behöva övernatta eftersom de kommer långväga.

Tacksam för tips och reflektioner!

Vi har varit på Rankyhyttan och även valt att gifta oss där nästa sommar.
    För oss, ett toppenställe. Billigt med maten och även med boendet. Jag har även ätit där många gånger, och maten är verkligen toppen! Man får ha egna synpunkter och ge egna förslag på mat och annat, helt enkelt toppen!
    Det finns 18 dubbelrum, men man kan även tälta eller ha husvagn på gården. Det är lite slitet, men det är bara charmigt, tycker vi i alla fall. Värt att ses!
  • MariaochDaniel
    JennieG skrev 2013-02-12 19:49:28 följande:

Haha ja det är gula gardiner i kungssalen (den salen med Gustav Vasa tavlan) - jag tänkte helt sonika ta ner dem. Gult passar inte riktigt in i vårt färgtema och jag tycker att de skymmer ljuset onödigt mycket. Roligt att det är fler som tänkt på dom

Jag har också funderat kring provsmakning av meny och eftersom jag inte har någon aning om hur deras mat smakar eftersom jag aldrig ätit där känns det rätt viktigt att provsmaka. Vi har inte funderat så mycket kring meny än men det blir nog lite blandning av deras förslag och egna önskemål.

Vad ska ni ha för meny? (Om du vill avslöja det)

Ang tårtan - tänker ni er att ha tårta på stående fot i det rummet eller att ni hämtar tårta där och tar med er in i rummet där ni åt middag igen?

Bor ni i Falun?

Jag är från Borlänge men bor i Enköping numera.

Har ni bestämt hur ni ska åka från kyrkan till Rankhyttan? Jag vill allra helst åka häst och vagn eftersom jag är en hästtjej från början. Men det blir för långt, vi gifter oss i Amsbergs kapell. Det blir nog pappa som får köra i en av sina gamla fina bilar.

Jag är lite småstressad över klänning men jag hoppas hitta modellen jag vill ha i helgen. Beroende på vad den kostar så funderar jag på att beställa en kinakopia. Jag tycker det är viktigt med en fin klänning som jag känner mig vacker i men samtidigt så lägger jag hellre pengarna på något annat. Hmm...vi får se hur det blir.

Här blir det också bröllopsfest på rankhyttan. 15 juni går festen av stapeln. Vi bor i Falun
    Gardinerna hade jag inte ens tänkt på, dags att göra det nu märker jag! =)

Vi kommer att åka ut dit och provsmaka maten snart. Har ätit där massor av gånger och det är supergod mat.
    Vi kommer troligtvis välja svensk delikatesstallrik till förrätt men istället för sillröra blir det skagenröra. Huvudrätt fläskfilé, dillslungad potatis tror jag. Och sedan tårta.

Vi kommer att åka häst och vagn mellan kyrka och rankhyttan, det kommer bli toppen! Fin bil är ju inte heller fel... =)

Jag hittade min klänning på alexandras brud och bal, har du kollat där?
  • MariaochDaniel
    SiriochPer skrev 2013-02-13 11:50:57 följande:
    Ja oj oj det är mycket att tänka på! men vi har ju lite tid allihopa som tur är :)

Vi kommer att ha en meny utan kött, egentligen bara på grund av att varken jag eller min sambo ter kött. Då kändes det rätt att bjuda på mat som vi själva skulle äta. Vi har inte bestämt helt än men funderar på någon förrätt med tomat/mozzarella eller en västerbottenostpaj, huvudrätt tänker vi rödbetsbiffar med rotgrönsaker och en kall sås (men där måste vi låta herrgården provlaga då de inte har några vegetariska alternativ på sin meny).

Efterrätt blir eventuellt ett dessertbord, dvs en blandning av flera olika tårtor och godsaker. Så att alla kan välja det man tycker om bäst, är ganka vanligt i USA tror jag. Men vi tänker att att man hämtar tårta/dessert i rummet bredvid och sen sätter sig till bords igen. 

Japp, bor i Falun. 

Jag vill också åka häst och vagn, det är ju så fint, är också hästtjej! Men vi kommer ju att gifta oss i trädgården på Rankhyttan så egentligen behöver vi inget fordon alls, då vi kommer att gifta oss och sen sätta oss till bords strax efter brudskålen.  

Ang klänning så ska jag till Matildas fest (www.matildasfest.com/sv/) i Stockholm i helgen och beställa klänning, har varit på Alexandras i Borlänge men hittade inget, har även varit i sthlm på söder i två av deras större bröllopsbutiker men inte hittat där heller. Jag vill ha en klänning med axelband/v-ringat och i spets, inte helt lätt märkte jag. Har varit inne på att beställa från Kina jag med men inte vågat.

Matildas fest beställer från Kina men är en mellanhand som känns betydligt tryggare, och jag har en del vänner som rekommenderat henne vilket har varit den viktigaste faktorn. Så nu håller jag tummarna för att det blir beställt och faktiskt bra när klänningen kommer. Man får utforma klänningen precis som man vill och kostar runt 4500-5000 kr ungefär. 
    SiriochPer skrev 2013-02-13 11:50:57 följande:
    Ja oj oj det är mycket att tänka på! men vi har ju lite tid allihopa som tur är :)

Vi kommer att ha en meny utan kött, egentligen bara på grund av att varken jag eller min sambo ter kött. Då kändes det rätt att bjuda på mat som vi själva skulle äta. Vi har inte bestämt helt än men funderar på någon förrätt med tomat/mozzarella eller en västerbottenostpaj, huvudrätt tänker vi rödbetsbiffar med rotgrönsaker och en kall sås (men där måste vi låta herrgården provlaga då de inte har några vegetariska alternativ på sin meny).

Efterrätt blir eventuellt ett dessertbord, dvs en blandning av flera olika tårtor och godsaker. Så att alla kan välja det man tycker om bäst, är ganka vanligt i USA tror jag. Men vi tänker att att man hämtar tårta/dessert i rummet bredvid och sen sätter sig till bords igen. 

Japp, bor i Falun. 

Jag vill också åka häst och vagn, det är ju så fint, är också hästtjej! Men vi kommer ju att gifta oss i trädgården på Rankhyttan så egentligen behöver vi inget fordon alls, då vi kommer att gifta oss och sen sätta oss till bords strax efter brudskålen.  

Ang klänning så ska jag till Matildas fest (www.matildasfest.com/sv/) i Stockholm i helgen och beställa klänning, har varit på Alexandras i Borlänge men hittade inget, har även varit i sthlm på söder i två av deras större bröllopsbutiker men inte hittat där heller. Jag vill ha en klänning med axelband/v-ringat och i spets, inte helt lätt märkte jag. Har varit inne på att beställa från Kina jag med men inte vågat.

Matildas fest beställer från Kina men är en mellanhand som känns betydligt tryggare, och jag har en del vänner som rekommenderat henne vilket har varit den viktigaste faktorn. Så nu håller jag tummarna för att det blir beställt och faktiskt bra när klänningen kommer. Man får utforma klänningen precis som man vill och kostar runt 4500-5000 kr ungefär. 
    Spetsklänning låter jättefint! Kanske en sån som jag tipsade dig om när du var här? =) Tror du passar jättebra i det. Förstår om du inte vågar beställa från Kina, jag vågade beställa skor och väska men klänning vet jag inte heller om jag skulle vågat....

Mysigt att gifta sig på Rankhyttan också. Ska ni ha solist som sjunger eller trubadur eller så? eftersom man inte sjunger några psalmer menar jag...
  • MariaochDaniel
    JennieG skrev 2013-02-13 16:33:14 följande:

Kul att ni också ska gifta er där!

Haha, ja gardinerna kan va värt att ta en titt på Inget större fel på dom egentligen men det var bland det första jag regerade på när jag kom in där.

Och det låter mycket bra att du ätit där tidigare och varit nöjd Menyerna de förslog lät bra tycker jag men jag har inte hunnit kolla närmare på dem.

Vilken kyrka gifter ni er i, ligger den nära eftersom ni åker häst och vagn?

Jag har inte hunnit kolla alls i någon affär än, tänkte ge mig ut i Stockolm på lördag och prova lite klänningar tillsammans med en kompis. Hoppas jag blir lite klokare av det!

Om du vill ha tips på en tjej som gör galet vackra och goda tårtor - säg till. En kompis till mig i Borlänge gör de finaste tårtor jag sett och hon ska göra vår bröllopstårta.

Ska ni också ha gäster som bor kvar?

Vi ska absolut fundera på gardinerna. Mannen bryr sig inte så mycket om sånt, men jag gör...=)

Vi gifter oss i Vika kyrka. Den låg närmast och vi ville inte gifta oss i någon kyrka inne i stan, även att vi bor granne med Kristine.

Har din kompis nån hemsida man kan titta på, eller är hon hobbybagare?
    Vi har valt ett konditori här som har bra priser. Och vi har hittat en sååå gullig caketopper på ett dansande par. =)

Vi har bokat alla rum för väldigt många av våra gäster är långväga. Rummen räcker nog inte ens till...=(
    Hur gör ni?
    Vet att man får tälta och ha husvagn men det tror jag inte någon vill.

Tidsplan håller vi på att skissa på men vet inte alla tider exakt. Vet faktiskt inte hur lång tid man ska räkna för middag osv.
    Men vet att vigsenl tar ca 45 min, besök hos frisör 4 timmar osv.
  • MariaochDaniel
    JennieG skrev 2013-02-14 20:24:21 följande:
    Rummen kommer nog inte att räcka till för oss heller tyvärr. Någon enstaka kanske kan ta med sig husvagn men ärligt talat så tvivlar jag på det, vet inte ens någon som har en husvagn.
    Madrasser i alla möjliga utrymmen är planen, hoppas att gästerna inte tycker att det blir alltför bökigt. Det är ju mysigt om alla sover kvar.

Tidsplanen känns lite knepig tycker jag, man vill ju inte stressa igenom dagen och samtidigt inte heller gå upp i ottan bara för att hinna med allt. Vi har vigsel kl 15.

Jag försöker inboxa länken till hennes blogg, hon som bakar tårtor alltså.
    I konferensrummet kan det ju ligga några på madrasser eller sovsäckar eller extrasängar.
    Vad finns det mer för utrymmen tro?

Rummen räcker precis till de långväga gästerna, men de som bor i Falun får tyvärr åka hem. Men det gör kanske inget....

Vi har vigseln klockan 14, så det kommer att bli lite stressigt. Ska vara hos frisör 8, fotas 12 osv.
    Men svårast är att bestämma tider för middagen tycker jag. Tror jag ska fråga personalen på rankhyttan, dem lär ju veta...=)
  • MariaochDaniel
    SiriochPer skrev 2013-02-19 08:59:48 följande:
    Hej! Nu har jag beställt klänning!
    Det fanns tusen olika saker man ska tänka på, bara att välja vilken typ av spets skulle kunna ta en hel dag. Alla är fina men lite olika = omöjligt att välja. Men jag körde på en som jag såg på en färdig klänning. Det blev en variant med spets upptill (som sen tunnas ut nedår) mjuk tyll i kjolen och öppen rygg! Känns superbra och Mejan som driver stäler var trevlig. Hade bara en timme på mig så allt gick rätt fort, men jag visste vad jag ville ha ungefär. 
    Skulel man bo i Stockholm så är kanske två möte att föredra så att man hinner fundera mellan, men nu var det bara att köra. Jag är inte så velig av mig heller så det var nog tur :)

Jag måste fråga er, har ni tänkt att ha mikrofon under middagen för talen? (jag är inne på att det inte ska behövas men hur resonerar ni)
    Vi är ju ungefär 70 gäster så ganska många men rummet är ju inte så stort iaf.

Åh vad kul! Den låter jättefin, kommer bli toppen. Har du nån bild på klänningen?

Alla rum utom sviten (!?) har toalett på rummet. Tyvärr! Då vi ska sova kvar i sviten känns det lite drygt, men iofs ligger toaletten precis utanför. Men ni vet väl att det spökar på herrgården? =)

Vi kommer inte att ha mikrofon, rummet är så pass litet ändå så vi tror inte att det kommer att behövas.

Vi kommer också att ordna med bokningar av rum, men de får betala själva sedan. Vill precis som ni styra vilka som sover var osv.
    Men vart har ni tänkt lägga de som inte får plats i rummen?
  • MariaochDaniel
    JennieG skrev 2013-02-19 12:18:08 följande:

Haha ja visst är det lite konstigt att alla rum utom sviten har egen toalett. Men som sagt så ligger den ju precis utanför så det går nog bra ändå. Vi har också tänkt bo i sviten.

Spöket har jag hört talas om men än så länge inte sett, det kanske vi får göra dock när vi ska sova där Om någon killar under tån när man sover så vet man ju vem det är iaf, haha.

Jag har inte heller tänkt mikrofon, hoppas att alla kan tala upp ordentligt så att det hörs ändå. Det är ju som sagt ett ganska litet rum.

Vi har tänkt lägga madrasser i de rummen på herrgården som vi inte kommer att använda, bland annat "tårt-rummet", "barn-rummet" osv. Dock vill man ju inte att madrasserna ligger utlagda där under middagen för man vill ju gärna ha öppet för rymdens skull. Kanske går att rulla ihop madrasserna och lägga upp på övervåningen och sen får nån gå och lägga ner dem igen efter middagen.Det kanske även går att lägga några madrasser på annextets nedervåning, tänker på massagerummet och bastun typ. Eventuellt också kanske i tv-rummet i annexet. Har ingen jättebra plan än så länge men hoppas klura ut något bra när jag vet exakt hur många det blir som inte får plats i vanliga rummen.

Hur har ni tänkt med de som inte får plats?

SiriochPer - vad roligt att klänningen är beställd!
    Jag var också ute och provade i lördags och hittade två st jag gillade. Vill prova några fler innan jag bestämmer mig helt men jag är än så länge ganska säker på den ena utav dem två. En ganska enkel nixa-klänning utan axelband och med fin drapering. Hjälp vilken tid det tog att prova klänningar. Hade tänkt hinna med 3 butiker i lördags men hann knappt två st och hann då inte med lunch.

Jag är lite nojjig, så tur man kommer vara supertrött när man ska sova, med tanke på spökena menar jag...=)

Vi kommer att fylla rummen med de långväga gästerna. De andra får åka hem tyvärr. Har inte i nulägen tänkt lägga folk i herrgården i alla fall men kanske i annexet i konferensrummet. Men om de inte känner varann tror jag inte att de vill dela rum.

Ang klänning så tror jag att man bara "vet" när man hittat rätt så fortsätt leta...=)
  • MariaochDaniel
    SiriochPer skrev 2013-02-20 07:45:21 följande:
    Jag tänker att jag ska vänta och se hur många det är som faktiskt kommer sova kvar, sen om det blir fullt så tror jag att jag kan få mina tjejkompisar att sova i samma rum, de kan då ta sviten. Men vi får se hur många det blir tänker jag. 

Skönt att ni resonerar lika med mikrofon, tror att det ska gå bra :)

Klänningen jag beställt utgår från den här modellen, men har ändrat lite kring spetsen uppe (valt en annan spets) samt lagt till en petskant nedtill och tagit bort släpet. 

Det låte rju toppen att du hittat klänningar som du gillar, jag tyckte inte om någon efter att jag varit 3 olika butiker! Så då har du ju börjat hitta rätt, så prova några till för att jämföra. Man kan ju passa helt olika i olika modeller också :)
    Den är ju jättefin! Spets är ju så snyggt, och jag tycker du gjorde rätt i att ta bort släpet!
    Jag ska lägga upp en bild på min klänning också sedan, när den är klar! =)
    Ska hämta min ring idag i alla fall, spännande spännande....
  • MariaochDaniel
    SiriochPer skrev 2013-02-20 12:30:20 följande:
    Ja det måste du göra! Spännande ju!
    ÅÅ kul med ring! Vad blev det för något? :)
    Det blev en shalins himla i rött guld. Lägger upp bild när jag fått hem den =)
    har du hittat ring?
Svar på tråden Rankhyttan i Falun/Borlänge