Rankhyttan i Falun/Borlänge
Min fina ring! Är så glad för den! Glittrar otroligt mycket. Blir svårt att hålla sig borta från den. Men man får väl prova den lite då och då? =)
Ja vi har väldigt lika smak. Fint och elegant, tycker jag!
Undrar om våra fester också blir lika?
JennieG när skulle ni gifta er?
Vi gifter oss 15 juni, så vi är först ut! =)
Efter det får jag väl delge lite tips och gör inte så!
Vi kommer att beställa tårtan från konditori focus som det är tänkt. Ni då?
JennieG: jag är också 30år. Häst och vagn ordnar ja vad hette de nu igen ATW tror jag. Ingen vi känner.
Vi kommer att ha festprogram som alla får under middagen med beskrivning av gästerna, bröllopsbingo, bordsplacering och lite info om oss och så. Sånt tycker jag är kul när man själv går på bröllop.
Hur har ni tänkt med dukningen? De har ju vita dukar och vita servetter, men blommor, ljus osv?
Vi ska provsmaka tårtor på focus så får vi se. På mässan i haganäs smakade vi tårtor av Almas och de var jättegoda så vi får se vart vi tar ifrån.
JennieG, mailade din kompis om tårta men hon har inte svarat än. Det värsta är transporten, vill helst slippa frakta tårtan själva.
Vi har också tänkt använda deras dukar och servetter, men egen ljushållare, vaser och blomsterarrangemang.
Vi ska dit nästa helg och titta, får nog mer klarhet då. =)
Om man vill ha avec till kaffet/tårtan, får man ta med det själv eller måste man köpa det av dem, vet ni?
Betalar man för en hel flaska eller per glas?
Jaha, jag trodde att man fick ta med egen brudskål, snacks och tårta. Minns inget om avec. Ska fråga på lördag också för att vara säker. =) Frågan är bara vad som går åt, hur många dricker och hur mycket?
Hur tänker ni?
Jaha ska ni ha festen där? Det hade jag inte ens tänkt på. För att kunna köpa in alkoholen själva?
Vi kommer nog räkna avec ca 4cl /person, men samtidigt tror jag inte ens hälften kommer att dricka det. Men man lär ju hellre ha för mycket än för lite.
Vi ska dit imorrn och provsmaka mat, kolla lite detaljer och fråga lite saker, och våra toastmadames ska med också och kika.
Jag kan gärna ta hennes nummer, konstigt att mailet inte kommit fram.
Det känns inte som om vi har någonting att mer att göra, även att det är mycket kvar. Vad har ni kvar?
Vi har inte:
valt frisyr till mig
valt blommor till buketter och dekorationer
bokat brudgummens klädsel
köpt kläder till sonen
valt mat och tårta
gjort klart festhäften
gjort gästbok och kuvertlåda
tränat på valsen =)
JennieG: om du vill kan jag skicka en bild på deras porslin, jag har varit där många gånger och jag antar att det är samma porslin vid bröllop.
Vi har tänkt precis som du. Jag vill helst ha allt (eller det mesta) klart kanske 1 maj, så att man kan njuta av våren utan en massa stress. Vi har myket klart, men inte allt som synes ovan =)
På ett sätt vill jag göra klart allting nu, men på ett sätt spara lite till senare.
Men man vill ju inte få panik att man glömt något heller. Så mycket småsaker tycker jag.
Men som sagt, tur att det är kul att planera. Nyss var jag inne i en svacka, och ville inte nånting med bröllop men nu känns det roligt igen, i och med våren/ljuset antar jag. =)
Får ni mycket hjälp av vänner eller m2b?
Vi gör allt tillsammans, vilket jag tycker är jättekul.
Siri: jaha får man se en hel dukning? gör dem det för er skull eller är det bröllop där då?
Det skulle ju vara bra att se ju.... =)
Nu har vi varit på Rankhyttan igen.
Vi har provsmakat mat och dryck, GRATIS tom, helt otroligt. Och god mat!
Gäller bara att välja ut det vi vill ha.
Vi frågade även ca 1000 frågor, så nu har vi betydligt mer koll än innan. På boende, mat, bordsplacering och en massa annat. Känns skönt.
Kan bistå med att avec får man ta med själv, och även snacks. Fråga om det är nåt ni undrar, så kanske jag kan ge lite info.
Siri: oftast är det ju tjejen som planerar mest, eller så delar man upp det, inget fel i det. Om man vill ha det så. Vissa är ju glada att få planera lite själv och bestämma om allt pyssel, medan jag tycker det är kul med hjälp, råd och stöd.
Vi är tveksamma till om vi ska ha öl eller vitt vin till förrätten och det blir rött vin till huvudrätten.
För oss blev det svensk delikatesstallrik och sedan fläskfilé.
Vad ska ni ha för mat?