• goli

Orientaliskt bröllop

Hej!

Tänkte att detta skulle bli en samlingsplats för alla med frågor samt erfarenheter av allt som har med orientaliska bröllop att göra: lokal, orientalisk buffé, sofreh aghd, vigsel mm mm.

Välkomna!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-12-13 12:57
    Vi som planerar bröllop i denna tråd är:

Pagnie (13 juli 2013)
    Kitkät (27 september 2013)
    TS (3 augusti 2013)

Men vi välkomnar fler så joina oss gärna!

• Svar på tråden Orientaliskt bröllop
  • goli

Ja, det stämmer verkligen, mycket som slängs och det finns alltid folk med olika smaker! Och jag ska kolla med Danny om han verkligen kan göra cheese-cake eller inte. Det som e så bra med honom är att han vet sina begränsningar o låtsas inte att han kan grejer fast han inte kan. Det är därför han har en persisk kock t ex fast han själv är en väldigt duktig kock!

• Mustikka
    goli skrev 2013-03-14 19:15:12 följande:
    Kitkät, det hoppas jag verkligen att vi gör! Och det är så himla roligt att ha lärt känna dig och Pagnie här, och nu Mustikka också, och tänka sig att det hela började med en fråga om en bröllopslokal! Skrattande Er tänker jag inte släppa ur siktet, så det så! Ganska roligt att vi lärt känna varandra på nätet för om vi hade träffats in real först så hade vi inte haft tillfället att komma varandra så nära, tror jag iaf. Så det finns positiva saker med internet oxå! Och efter bröllopet ska vi fortsätta hålla kontakten, så får ni komma upp till Sollefteå och hälsa på mig och lära mig att åka skidor, hahaha! Och så ska vi snacka om att starta upp vårt företag!
    Ni tjejer är så himla mysiga, kan bara tänka mig hur värmhjärtade och trevliga ni är in real life. Vi gifter oss och kommer vara fruar, tror inte frågorna slutar här, vi bli fruar och har en massa annat att planera och få råd om. 
    Goli Pagnie och Kitkät som jag sa innan, jag hade varit en virre höna utan er. Inte ens mina tärnor har stått ut med mig och det är ju dem som ska hjälpa en i vägen, man kan säga att ni har blivit mina virtuella tärnor och jag verkligen längtar efter att få höra om er vackra bröllopsdag, kommer helt säkert tänka på er och le under min dag =)

Kitkät 
    Wooooho jag håller alla tummar och tår för att du ska få den såld, vad glad jag blev nu och tror faktist att den kommer säljas, den är väldigt fin och du har den för ett riktigt bra pris.  Min klänning är "nästan" såld hade några intressenter men de backa för dem hade för långt att åka till södertälje, en del bluffare som vill få klänningen skickat till nigeria lr usa också, dem ska man passa sig för dem jäklarna. Men en kvinna i Finland ville köpa den in till sin butik faktiskt, skulle få pengar om hon fick den såld. Så hon höjer priset en del och ger mig vad jag begärde för den =) Åker och hämtar den under påskhelgen. 
  • Mustikka

Pagnie jag beklagar sorgen, det är verkligen ledsamt när någon går bort sådär. Kan förstå att det inte är lätt för någon av er just nu. <3

• Mustikka
    goli skrev 2013-03-14 19:43:23 följande:
    Hahaha, Kitkät, har själv aldrig ens provat men det vore kul. Får mig att tänka på första gången jag provade rullskridskor. Fick dem av min kusin och var helt överlycklig. Jag satte på mig dem, gick ut i trappuppgången för att rulla ut och testa dem och det gick knappt 3 sekunder innan jag ramlade, landade på min arm och stukade handleden! Ska försöka undvika det när jag provar skidor. Glad Vad kul att folk hör av sig ang klänningen! Hoppas oxå du får den såld snart och hoppas det går bra för Mustikka oxå.

Flickor, jag o fästmannen satt o diskuterade tårtor precis ocj kom på en sak. Vi båda råkar älska cheese-cake (riktig cheese-cake, inte ostkaka!) och tänkte hmmm, tänk om vi skulle ha cheese-cake tårta? Med smakerna vit choklad och passionsfrukt. Vad tror ni? Tror ni det går att göra det i form av en tårta? Är det ens populärt i Sverige?
    Hahahaha förlåt skrattar inte åt att du stuka handleden utan det påminner mig om min första tid med rullskridskor. Jag skulle besegra nedförsbacken, armarna flög runt och runt, skrek som en dåre och krockade med full fart med ett träd. Där låg jag med darriga ben och fula skrapsår. Skidor fick jag inte åka, mina föräldrar vet hur klantig jag är så jag fick stanna hemma. Kanske tur det :P

Och jag tycker att cheescake låter som en toppen idé, om ni gillar det så går allting så länge viljan finns. Letade upp lite bilder på hur en sådan kan se ut. Nu är den inte den vackraste men ni ser på ett ungefär hur det kan se ut om man dekorerar lite fint. Tycker du ska köra med vad ni två tycker om. Man kan inte glädja alla och dessutom tror jag inte de andra inte skulle äta den. Vem gillar inte cheescake?? 

• Mustikka
    kitkät skrev 2013-03-14 20:02:42 följande:
    goli,
    Haha. Det var ingen rolig upplevelse du fick första gången du åkte skridskor. Med det sagt så vill jag säga dig en sak... Håll dig borta från skidor så besparar du dig själv brytna kroppsdelar innan bröllopet! 

Och vad gäller cheesecake... Mums! Cheesecake är min favoritbakelse! Jag tror absolut att det går hem, och smakerna vitchoklad/passionsfrukt är ju en jättebra kombo.
    Populärt att bjuda på cheesecake på bröllop i Sverige? Nej, det skulle jag inte vilja påstå. Men det gör ju idén mycket bättre! Det blir något nytt och inte som på alla andra bröllop. Jag tänkte samma sak med våra cupcakes. Det är inte populärt, men det är ju det som är charmen med det!  

Om ni vill ha en våningstårta, alltså flera tårtor på varandra, så nej då går det inte! Cheesecaken är för mjuk i sin konsistens för att kunna stapla flera lager på varann. Men, det är inte många som behärskar konsten att ens stapla riktig tårta på varann i våningar, eftersom det krävs en viss skicklighet i det. 
    Och du vet tårtorna som du ser på bröllop, som är i våningar? Det är inte äkta tårta, det är bara översta våningen som brudparet skär i som är äkta tårta, resterande våningar är frigolit typ. Resten av tårtan finns i köket och skärs upp i bitar till gästerna under tiden! :)  

Men om ni vill ha tårtan i ställningar, så kan ni få cheesecake i tårt-form! Såhär t ex. Nu är detta vanliga tårtor, men det är ställningarna som jag vill visa exempel på. 

Förvånad Vad är det för lila blommor?? Jag är kär vad fina dem är och skulle passa perfekt till mitt lila tema :D
  • Pagnie
    goli skrev 2013-03-14 19:15:12 följande:
    Kitkät, det hoppas jag verkligen att vi gör! Och det är så himla roligt att ha lärt känna dig och Pagnie här, och nu Mustikka också, och tänka sig att det hela började med en fråga om en bröllopslokal! Skrattande Er tänker jag inte släppa ur siktet, så det så! Ganska roligt att vi lärt känna varandra på nätet för om vi hade träffats in real först så hade vi inte haft tillfället att komma varandra så nära, tror jag iaf. Så det finns positiva saker med internet oxå! Och efter bröllopet ska vi fortsätta hålla kontakten, så får ni komma upp till Sollefteå och hälsa på mig och lära mig att åka skidor, hahaha! Och så ska vi snacka om att starta upp vårt företag!
    haha goli kan du inte åka skidor va? nej det kan inte jag heller. men snowboard är mer min grej. det kan jag lära dig ;) hihi
    Ja fan mig blir du i alla fall inte av med. jag har ju dig på facebook nu. allt som är på facebook är på riktigt det vet du väl?
    Och som du säger snart startar vi företaget också. tycker ni inte?
  • Pagnie
    goli skrev 2013-03-14 19:43:23 följande:
    Hahaha, Kitkät, har själv aldrig ens provat men det vore kul. Får mig att tänka på första gången jag provade rullskridskor. Fick dem av min kusin och var helt överlycklig. Jag satte på mig dem, gick ut i trappuppgången för att rulla ut och testa dem och det gick knappt 3 sekunder innan jag ramlade, landade på min arm och stukade handleden! Ska försöka undvika det när jag provar skidor. Glad Vad kul att folk hör av sig ang klänningen! Hoppas oxå du får den såld snart och hoppas det går bra för Mustikka oxå.

Flickor, jag o fästmannen satt o diskuterade tårtor precis ocj kom på en sak. Vi båda råkar älska cheese-cake (riktig cheese-cake, inte ostkaka!) och tänkte hmmm, tänk om vi skulle ha cheese-cake tårta? Med smakerna vit choklad och passionsfrukt. Vad tror ni? Tror ni det går att göra det i form av en tårta? Är det ens populärt i Sverige?
    åååh goli det lät verklkigen huuuur gott som helst. cheescake är ju så jävla gott. kan ni göra det så säger jag bara kör på det. skulle vara en succe tror jag.
  • Pagnie

ja det är synd att det var så nära in på bröllopet men det kunde ju varit närmare liksom. Vi visste ju ändå att det var på gång så det kom ju inte som en chock.
    Men tack i alla fall flickor.

• kitkät

Mustikka,

När får du hem din ring då, som du beställt? Du måste visa den här sen och jag hoppas att du blir jättenöjd!

Vad gäller blommorna på tårtan... Är inte det tulpaner? Jag är usel på blomsorter, men det är en vild gissning!

• Pagnie
    kitkät skrev 2013-03-14 20:02:42 följande:
    Om ni vill ha en våningstårta, alltså flera tårtor på varandra, så nej då går det inte! Cheesecaken är för mjuk i sin konsistens för att kunna stapla flera lager på varann. Men, det är inte många som behärskar konsten att ens stapla riktig tårta på varann i våningar, eftersom det krävs en viss skicklighet i det. 
    Och du vet tårtorna som du ser på bröllop, som är i våningar? Det är inte äkta tårta, det är bara översta våningen som brudparet skär i som är äkta tårta, resterande våningar är frigolit typ. Resten av tårtan finns i köket och skärs upp i bitar till gästerna under tiden! :)  
    Men men men men :'( vi vill ju ha en våningstårta på bröllopet och det är ju typ bara sådana man kan välja på som ingår i paketet. menar du då att det bara blir fejk? :S
Svar på tråden Orientaliskt bröllop