• goli

Orientaliskt bröllop

Hej!

Tänkte att detta skulle bli en samlingsplats för alla med frågor samt erfarenheter av allt som har med orientaliska bröllop att göra: lokal, orientalisk buffé, sofreh aghd, vigsel mm mm.

Välkomna!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-12-13 12:57
    Vi som planerar bröllop i denna tråd är:

Pagnie (13 juli 2013)
    Kitkät (27 september 2013)
    TS (3 augusti 2013)

Men vi välkomnar fler så joina oss gärna!

• Svar på tråden Orientaliskt bröllop
  • Pagnie
    goli skrev 2013-04-02 18:27:19 följande:
    Hahaha! Ja nu lyckades du minsann få liv i tråden! Och det var inte lite grejer heller, allt på en gång, vet inte ens var jag ska börja... jo, förresten, måste börja med att kommentera din farmors halsband som är fanstastisk vacker och vilket otroligt affektionsvärde! Att få ha något sånt på sin bröllopsdag, blir faktiskt tårögd bara jag tänker på det. Jag har ett guldhalsband med en turkos sten från min farmor, den kanske jag kan ha under vår vigsel. Men jättesnygga grejer till sofrehn oxå, tror absolut ni kommer fixa det, har aldrig tvekat en sekund! Vad ska ni ha för duk då, har ni hittat det än?

Måste oxå säga att fastän jag inte är religiös kände jag mig lite frälst när jag såg bilden på er kyrka, hahaha! Vilken vacker lokal! Väldigt högtidligt...

Ja, jag har äntligen bestämt mig. Idag var jag och föräldrarna i centrum och jag passade på att hyra en underkjol som jag e supernöjd med. Passade även på att prova originalklänningen igen och måste säga att missfishbridal har gjort ett superbra jobb. Insåg inte förrän idag hur pass lika de var! Min kopia är till och med lite bättre på så sätt att den har inte lika mycket tyll i kjolen som originalet, vilket gör den lättare att bära och att gå omkring med. Så jag e glad och nöjd nu. Sen efter hela dubbelbokningsgrejen är jag bara så sjukt tacksam att allt löste sig så... perspektiv, säger jag bara!!! hahaha! och på torsdag ska vi äntligen träffa Danny och bestämma meny, blommor och tårta. Han har varit väldigt gullig och bett om ursäkt flera gånger och lovat att han ska göra ett bra jobb och jag tror honom!

Men seriöst, tjejer! Det börjar närma sig med stormsteg! Hurkännen ni er? Jag börjar känna pirr i magen, ganska rejält!
    nej duk har jag inte kommit fram till än. måste nog leta reda på en. men det får bli liiiite längre fram. ska försöka få ihop allt det andra först. Ska se om någon ska till iran snart kanske.

Haha vad bra. jag älskar kyrkan. den är verkligen jättefin så nu är jag lugn och glad,

åh vad skönt att du har fått lite klarhet i det där med klänningen. jag tror det kommer bli såååå bra. ibland är kopiorna bättre än originalet vet du. ;)

ja lite pirr är det allt. men jag är mer pirr för att börja med bebis än något annat. ;) bröllopspirret kommer nog mer snart.
  • goli

ja, jag förstår dig! bröllopet är en dag även om det är riktigt stort men en bebis.... hahaha! Skrattande lite längre tidsperspektiv så att säga...

har själv vart så fokuserad på bröllopet på sistone att jag helt glömde bort att om  två månader tar jag o fästmannen examen... helt sjuuuukt! 6 lååååånga år till ända..! så extra mycket pirr nu!

• Pagnie
    goli skrev 2013-04-02 20:57:48 följande:
    ja, jag förstår dig! bröllopet är en dag även om det är riktigt stort men en bebis.... hahaha! Skrattande lite längre tidsperspektiv så att säga...

har själv vart så fokuserad på bröllopet på sistone att jag helt glömde bort att om  två månader tar jag o fästmannen examen... helt sjuuuukt! 6 lååååånga år till ända..! så extra mycket pirr nu!
    haha oj det är inte dåligt. ni har varit så duktiga. :D

ja men så är det ju. båda är väldigt stort och det ska bli så häftigt med båda två. hela galet. ;)
  • kitkät

Pagnie,
    Vad heter floristen som ni var hos?
    Jättefina saker ni hittat till sofreh aghd. Men vad ska ni göra med allt sen? Jag vet inte hur en sofreh aghd går till eller ser ut, men ni fixar det säkert! :)

• kitkät

Flickor, jag måste berätta en sak för er!

Jag är så lycklig idag. Min fästman och jag har blivit erbjudna en lägenhet! Och det är inte vilken lägenhet som helst.. Det är ett jättefint område, naturnära och verkligen idyllen, där dom just nu håller på att bygga 17 radhus och tvåvåningshus med 24 lägenheter. Lägenheterna kommer stå klara den 1 sept. Vi hade anmält intresse på dom men trodde ALDRIG att vi skulle få något erbjudande, men igår så ringde dom oss och frågade om vi ville komma och välja vilken lägenhet vi önskar! Så idag har vi varit där och valt en lägenhet och om några veckor så ska vi skriva på kontraktet!

Hyran är väldigt dyr, men det är så värt det! Det är en tvårummare på nästan 70 kvm. Och vi fick välja om vi ville ha balkong eller bottenvåning med altan. Vi valde balkong.
    Öppen planlösning mellan kök och vardagsrum, walk-in-closet och helkaklat badrum! Köket har modern utrustning och allt går i vitt och bänkskivor i jättefint mellanbrunt trä. Diskmaskin och tvättmaskin finns i lägenheten! Stålfri kyl/frys och stålfri köksfläkt. Ja, ni förstår jag är helt överexalterad!

Vi har ännu inte berättat för någon, vi vill vänta tills vi skrivit på kontraktet. Men jag kunde inte hålla mig från att berätta för er!

Puss, puss!

• Pagnie
    kitkät skrev 2013-04-03 23:15:58 följande:

Pagnie,
    Vad heter floristen som ni var hos?
    Jättefina saker ni hittat till sofreh aghd. Men vad ska ni göra med allt sen? Jag vet inte hur en sofreh aghd går till eller ser ut, men ni fixar det säkert! :)

han heter Andreas han vi var hos, jättebra bemötande fick vi verkligen. :D

vi behåller dom. alla grejer vi köper är ju sådant vi kan behålla. förutom färskvarorna då. haha. Men skålar, spegel, fat och liknande är ju sånt man kan ha hemma sen. om inte annat så kan man faktiskt hyra ut eller sälja sin sofreh sen också om man vill :D

åh vad roligt kitkät. Antar att det var öbo vi pratar om? gick in och kollade på lägenheterna och planlösningarna och de var verkligen jättefina. Jättebra planlösning måste jag säga. kommer ju bli hur bra som helst det där. Vad skönt med så frächa badrum också. det brukar ju vara problemet annars med alla lägenheter.
    Men visst hyran är dyr men jag förstår helt hur ni resonerar för det är ju sååååå värt det.
    Och ni får ju helt nybyggt.
    vi kollade ju på en trea på 120 kvm som kostade nästan 10 000 och då var den inte nyrenoverad och hade litet badrum så det var för mycket men det här är ju så värt. med tvättmaskin och diskmaskin också och allt. det är ju huuuur nice som helst.
  • goli

Kitkät, vad roligt att höra! Stort stort grattis! Vad härligt med en nybyggd lägenhet oxå, då är det ju värt den dyra hyran! Jättegrattis!!! Skrattande

• kitkät

Tack flickor! Det känns jätte härligt, att få inviga en helt ny lägenhet faktiskt. Jag hoppas bara att den är lika fin i verkligheten. Det är svårt att föreställa sig hur det ser ut när man inte ens kan se lägenheten inifrån (eftersom dom inte är färdigbyggda ännu). Men vi fick se bilder på hur köket kommer se ut och det såg jättefint ut! 

Ja precis Pagnie, det är ÖBO. Och området heter Näsby, det ligger nära Universitetet!
    Vi valde som sagt en tvårummare, som är lika stor som trerummarna. Det enda som skiljer tvåorna och treorna är att dom satt dit en vägg i vardagsrummet för att göra ett till rum, om ni fattar vad jag menar! Jag kan visa bild nedan. Men då kändes det dumt att ta en trea och få ett mindre vardagsrum, när vi ändå inte planerar att skaffa barn ännu. Och när vi skaffar barn och den blir tillräckligt stor för att få eget rum så kan vi alltid skärma av med en vägg (som på treorna) för att göra ett litet barnrum. Det är inga problem och vardagsrummet är tillräckligt stor för att inte bli för liten ändå. 

Hyran ligger på 8200 kr och med el/vatten och Internet så kommer vi hamna på ca 9000 kr. Det är väldigt mycket pengar att betala i månaden, men jag tror att det är värt det. Och med två löner så klarar vi det galant! 

Det enda jag är lite orolig över är att det ska bli lite svårt att möblera köket/vardagsrummet eftersom det är så stort och avlångt. Såhär ser lägenheten ut: 

Och såhär ser treorna ut, för att ni ska förstå hur jag menar:  

Och såhär kommer området se ut när det är klart: 

• Mustikka

Ooooj vad jag har missat jisses. Ska läsa igenom allting. Var så upptagen i sverige men nu är jag tillbaka.

• Pagnie

hallå flickor gud vad tyst det är nu för tiden? vad händer egentligen? det kan ju inte stå still för alla nu tycker man?

svärmor ringde i alla fall igår och hon har nu kommit på ytterligare 3 familjer som hon vill bjuda på bröllopet. så nu bad hon om 3 inbjudningskort till som jag måste sitta och pyssla ihop. ibland blir man bara liiiiiiite irriterad. Men vad ska man göra?

jag har kommit i ett dilemma. Jag skulle hämta klänningen v 16 alltså inte nästa vecka men den efter det. Nu sa sömmerskan att hon tyckte att jag skulle testa den en gång till innan hon sätter tillbaka tyget med pärlorna på om hon skulle behöva sy in mer.
    Men om hon inte gör det så betyder det att jag inte får ta med mig klänningen hem då. dock sa hon att vi kan chansa och hon syr på tyget ändå så passar den så får den komma med hem. Men om den inte passar så blir det mer arbete.

Vad tycker ni att jag ska göra? jag vill ju så gärna ha med mig den hem liksom. känns som det enda jag gjort sen i september är att vänta. vill ju ha den hemma nu, men sambon tycker bara att det är bra för vi har inte plats ändå. haha.

Svar på tråden Orientaliskt bröllop