• goli

Orientaliskt bröllop

Hej!

Tänkte att detta skulle bli en samlingsplats för alla med frågor samt erfarenheter av allt som har med orientaliska bröllop att göra: lokal, orientalisk buffé, sofreh aghd, vigsel mm mm.

Välkomna!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-12-13 12:57
    Vi som planerar bröllop i denna tråd är:

Pagnie (13 juli 2013)
    Kitkät (27 september 2013)
    TS (3 augusti 2013)

Men vi välkomnar fler så joina oss gärna!

• Svar på tråden Orientaliskt bröllop
  • kitkät

Din ring var superfin, verkligen! Den ser nästan ut som min, men din sten är större! Vi har likadan smak! Flört
    Jag förstår att du är nöjd med den. Erkänn att du tittar på den hela tiden? 
    Ett tips är att gå och få den värderad! Det ska jag göra med min förlovningsring, vilket jag inte gjort ännu. 

Men då kan inte din fästman svenska alltså? Hur kommunicerar dina föräldrar med honom? 
    Och måste ni prata engelska med varandra? Jag skulle aldrig klara det eftersom min engelska är lika dålig som min kinesiska typ. Haha. 

• goli

Hej flickor! Trodde ni seriöst att jag övergett er??? What??? Never!!!

Ni får förlåta men det har varit full rulle sen förra veckan. Har dessutom tenta nu på fredag och nästa onsdag men jag kommer o läser era inlägg då o då, lovar! Hoppas allt e bra med er, har saknat er så mycket!

Just nu planerar vi bröllopsresan för fullt, ni får hålla tummarna för att vi ska komma fram till något bra, har typ bestämt oss för Bali nu. Ni då? Hur går det för er? Vad händer?

• kitkät

goli,
    Kul att du är tillbaka! Vi har typ bestämt oss för Mauritius!  

• goli

Kitkät, vad kul! När ska ni boka? Ska ni göra det själva eller via resebyrå?

Mustikka, vilken vacker ring! Och vad kul att du älskar den och att den blev som du ville. Måste kommentera på din uppsättning också, den blev riktigt bra ju! Hon verkar riktigt duktig oxå! Vet att det är svårt men tycker inte du ska oroa dig för att avboka den andra, du har ju inte bundit dig till något. Det är din dag, DU ska bestämma vad som är bäst för dig, glöm inte det, tjejen! Skrattande

Pagnie, hur går det med sofreh aghd? Har ni inhandlat allt än?

• kitkät

Vi kommer nog boka på egen hand, det blir billigare så. Och vi vill inte bo på ett och samma hotell, utan tänker oss att vi ska bo på tre olika hotell på tre olika områden i Mauritius. Det är ju inte en stor ö, så det är enkelt att resa runt! Vi ska stanna i tre veckor! Vi känner att vi vill vara borta länge och verkligen passa på att ha en skön semester på tu man hand!
    Och vi har redan bestämt att vi ska åka till Barcelona eller Rom om exakt 1 år, under en weekend. Haha. Vi vill resa mycket innan vi bestämmer oss för att skaffa barn! Just nu känns det inte som att det kommer bli aktuellt än på ett tag, så vi hinner nog resa en hel del! 

Hur länge har ni tänkt vara borta på smekmånad? 

• Mustikka

Kitkät. Ja ringarna är faktiskt lika. Vi har bra ringsmak då hehe Hahaha skäms lite men inte sluta kolla på den och små flina hela tiden. På metron bussen hemma. Folk tror säkert att man är nyförlovad haha. Om man ska få den värderad går man bara in till en vanlig guldbutik då? Nej nej han är finlandsvensk och har svenska som modersmål. Tack o lov för det. Hade varit jobbigt annars speciellt för familjerna emellan

• Viola

Hej Tjejer!

Sorry att jag försvann, jag har haft fullt upp med jobb och tentor. Jag ska försöka svara här så gott jag kan.

KitKät,
    Jag googlade din klänning, GUD vad fin!!! Jag gillar att den inte är axelbandslös, kjolen är stor, men inte för stor. Verkligen en fin klänning måste jag säga.
    Jag har också varit inne på cupcakes eller en dessertbuffé istället för en traditionell tårta, jag vet dock inte om jag lyckas övertala min mamma och syster (!) om den ideén, jag la fram den för inte så länge sen och min mammas svar var att "det är klart att vi ska ha dessertbuffé OCH tårta". Obestämd  ...så vi får se.

Pagnie,
    Jag gillar Scandic i Sollentuna, väldigt fräscht där. Smart att ha tre fotografer på bröllopsdagen, är de från samma företag eller har ni "anställt" dem separat? 

Vi kommer också ha Zurna, jag är som sagt armenie och min blivande är syrian, så det ingår väl i bådas tradition, främst hans dock. 

Goli,
    Ja, jag skrev precis till pagnie att hotellet är fint, jag har inte sovit där men sett lounge-delen, det är verkligen ett fint hotell. Jag misstänkte att du var iranie, =), jag är armenie, men mina föräldrar är från Iran. Även om jag älskar kyrkbröllop så tycker jag att det är något väldigt speciellt med Sofreh Aghd, det är så himla vackert, blir lite avundsjuk på dig. 

Vi har bokat lokal (Mor Johannes i Märsta), bokat fotograf, bokat sångare, Zurna är också bokad, Prästen är bokad. 

Det viktiga nu är att hitta någonstans att bo, vi behöver en LÄGENHETSkrikandes , Jag försöker kolla lite på Hemnet då och då, men just nu känns det som att jag verkligen inte har tid. Sen behöver jag även en brudklänning, jag har varit och kollat i ett par butiker i stan, bla White Birds och Milagro, men jag har verkligen inte hittat något. Jag föll i ochförsig för en klänning på White Birds, som visade sig kosta 98.000 (!!!), så den gick bort haha. Hursomhelst så tror jag att hitta klänning kommer bli den svåra biten.

Känner ni er stressade? Jag har REDAN börjat drömma om bröllopet, brukar vakna alldeles stressad på morgnarna. Det är så mycket som ska falla på plats, hur klarar ni tjejer det? 

• kitkät

Viola, 
    Nu har jag glömt bort när det är ni tänkt gifta er, visst var det i oktober?

Ett tips från mig till dig, som jag verkligen vill råda dig om. Innan du går och tittar i butiker, gå in på varje butiks hemsida och titta på vilka märken dom har, sedan går du in i märkenas hemsida och tittar på deras klänningar. När du hittar en klänning/några klänningar du gillar så skriv upp vilken/vilka butik(er) som har klänningarna och åk dit! Det blir mycket, mycket lättare än att åka runt till butiker utan att ha en aning om vad man är ute efter. 
    T ex min Mori Lee-klänning som jag ska bära på bröllopet köpte jag på White Birds och den fanns inte ens i butik när jag beställde den! Jag såg en bild på den på märkets hemsida och föll direkt, sen så skrev jag upp dom butiker som säljer det märket och gick till dom! Tänk på att butikerna kan beställa in vilken klänning du vill från dom märken som dom säljer, så dom klänningar som dom har i butiken är bara ett litet urval!
    Om man bara ska utgå från dom klänningar som finns i butiken så blir det lite svårare att hitta den rätte, om man inte har väldigt tur, som Pagnie t ex, hon föll för den första klänningen hon provade!  

Och vad gäller tårta och dessertbuffé, om jag får säga vad jag tycker så tycker jag absolut inte att ni ska ha både och. Inget illa menat, men jag tycker det blir alldeles för mycket och "trashigt" på något sätt! Jag var på ett bröllop för några månader sedan och dom hade både tårta som serverades och dessertbuffé som man fick gå upp och hämta godsaker ifrån själv. Och det bildades en LÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅNG kö, buffén såg inte alls lika trevlig ut efter att dom 50 första personerna hade varit där och plockat och sen så kanske många plockar på sig 10 olika godsaker men äter bara 2, så mycket slängs tyvärr! 
    Om man ändå vill servera godsaker förutom tårta, så tycker jag att man ska servera på bordet - t ex baklawa eller pannacota-shots etc. Men som sagt, det är bara min åsikt! Men jag vill ge dig en annat perspektiv på det också. Om du har hängt med en del i tråden så vet du vid det här laget att jag är rätt bra på att säga precis vad jag tycker, och jag tror att tjejerna uppskattar det. Hoppas att du också gör det!  

Vi kommer att servera cupcakes istället för tårta och jag funderar även på att, istället för dessertbuffé, det ska serveras pannacota-shots. Jag tycker pannacota-shotsen är väldigt fina och goda! 

Jag förstår precis vad du menar med stressen. Jag brukar drömma mardrömmar om att bröllopsdagen är här och jag inte hunnit göra klart allt! Men jag tänker att jag har över fem månader kvar och det mesta är fixat egentligen. Det är tärnornas klänningar som ska beställas, förhoppningsvis i veckan samt brudgummens och bestmännens klädsel, det ska vi ta någon helg snart. Utöver det är det bara småsaker egentligen, typ skor, underkläder, trycksaker (inbjudningskorten är beställda), smycken etc. Och det tror jag att vi fixar på fem månader! 

• Pagnie

mustikka:
    Ja det där med dekorationerna var verkligen svårt men det blir nog bra oavsett. kandelabrar är verkligen jättefint så jag hoppas också att det inte kommer se glest ut. men han är verkligen bra. och det där med att han hade åsikter vad ju verkligen bra. skitbra faktiskt.

haha ja du har nog rätt med tårtan. ska säga till det R snarast så han vet att det blir bättre med hallon. jag vet faktiskt inte hur det blir med att provsmaka men det ska jag ta reda på snarast. ;)

Goli:
    ÄNTLIGEN!! vart har du varit heeeela mitt liv? förstod att du hade tenta men du får inte hålla oss på halster så där. man blir ju orolig.
    Nej vi har inte börjat handla än. vi har ju bara sett ut vad vi skulle ha för något. inhandlandet får bli efter lön. och vilken lön jag förtjänar. idag har jag velat gråta mer än en gång.

Kitkät:
    Menar du att du är trött på mig va? ;)

Viola:
    Ja jag tycker också om det där hotellet. det är helt underbart. bra ställe att fota på och så också. Ja det är tre separata. en ingår ju i lokalen plus en kameraman. sen har vi bokat in en jättebra vän till oss som är helt grym och har eget företag. plus att vi har bokat in en till så nu kommer det bli jättebra.
    Ja dawol zurna är jätte mysigt tycker jag. det blir verkligen den där orientaliska touchen som man vill ha.

Ja jag börjar nog faktiskt bli lite nervös. namnbyte och hinderprövning inskickade. nu är det 3 månader och 2 dagar kvar för oss. Längtar som en galning. känns som en evighet men jag vet att det kommer gå snabbt.

• Viola

KitKät,

Skönt att du är ute i god tid!! Jag gifter mig 16 november, så det känns liiite stressigt. De flesta brukar väl vara ute iaf ett år innan när det gäller planeringen, så det stressar mig lite att vi börjat så sent, så det känns som att jag måste lägga i en högre växel och beta av lite grejer så jag kan slappna av. 

Jag har fortfarande inte betalat handpenningen till lokalen, så det är väl det första jag ska göra när festifxaren är tillbaks från sin semester och få en ordentlig offert från honom.

Jo, jag håller faktisk med dig på den punkten, att enbart köra med tårta eller någon annan form av dessert, inte både tårta OCH buffé. Vi får se hur vi gör.

Jag är väldigt avslappnad när det kommer till det mesta gällande bröllopet, men när det kommer till klänningen så börjar jag känna paniken krypa fram. Jag har kollat mååånga hemsidor, jag föredrar helspetsklänningar, Elie Saab-stilen, tyvärr så ligger de väldigt högt i pris. Jag får se hur det utvecklas, jag ska ut med mina väninnor och prova klänningar i helgen.

Glömde säga att vi beställt våra ringar också, det är bara min vigselring som måste beställas, det ansvarar han för.

Vart har ni beställt era kort? Eller ni kanske redan är klara?

Svar på tråden Orientaliskt bröllop