Skelleftetjejen skrev 2013-04-11 14:54:23 följande:
Precis, släp på underkjolen är inte ett måste även om man har en klänning med släp. Jag hade släp på min klänning, men insydd underkjol utan släp. Det funkade. Och som sommaren13 skriver, om man vill kunna knyta upp släpet senare, så blir det inte bra alls om underkjolen har släp. Då kan man visserligen byta till en annan underkjol eller ta av sig underkjolen helt enkelt. Om man inte ska byta till en helt annan klänning, då spelar det ju inte någon roll.
Jag brukar visa den här väldigt enkla bilden, på skillnad med underkjol, underkjol med släp och utan underkjol.
Därför tycker jag att ju längre släp man har, desto finare blir det faktiskt med släp även på underkjolen, men det är absolut inte ett måste. Många har underkjolar utan släp också :)
Underkjolarna är ju sällan väldigt långa, eftersom dom vanligtvis ska vara något kortare än klänningen. Det du kan göra är ju att köpa ett bredare spetsband (eller bara lite tyll) och bara sy fast för hand längst ner på underkjolen eller insidan av brudklänningen. För att förlänga den om du tycker den är för kort, klänningen alltså.