• daniiel

Jag har rätt bra koll på kinaklänningar och underkjolar - Fråga mig vad du vill

Sanct skrev 2013-07-10 10:23:15 följande:
    Tusen tack för tipset!
    Så lite så, men kom ihåg att det ändå aldrig finns några garantier med kinaklänningar.
  • daniiel

Nu är jag efter igen, men har varit i sommarstugan. Jag hoppas att det löst sig, men jag försöker svara ändå mirran2 :)

Vi börjar med drop waist, det betyder att kjolen inte börjar i midjan, utan en bit ner på höften. Du ser på bilden på den andra klänningen du länkade till, att överdelen går en bit ner på höften, där sedan kjolen börjar.
    Det här är en bild som förklarar ungefär, det röda strecket visar vart kjolen på en "vanlig" brudklänning börjar och det gröna vart den börjar på en drop waist. Vad man passar bäst i beror på vilken kroppsform man har. Det finns också högre och lägre drop waist. Den lägre kan man nästan säga är samma sak som en "fit and flare" (en lite högre sjöjungfrumodell), men nu ska vi inte blanda in fler begrepp :P

Och angående dom två klänningarna. Du vill alltså ha överdelen från den första, med axelbanden/ärmarna och pärlorna, men den släta chiffongkjolen från den andra? Jag tror inte det ska vara omöjligt att kunna få, men frågan är ju då om du vill ha en klassisk A-linje eller en drop waist, och om du hellre vill ha en mer column-modell (rakare/snävare fall).

Och varför inte låta Landy sy klänningen? Dom är bra och gör för det mesta väldigt, väldigt fina klänningar :) Men annars kan du skicka även deras bilder till andra. Jag tvivlar på att dom bryr sig om att det är någon annans bilder, dom syr ju oftast från andras bilder ;)
  • daniiel
    Bride To Be 2013 skrev 2013-07-17 16:32:08 följande:
    Det alltid kul att få se höra om resultaten och jag förstår att du/ni är nöjda om man ska döma från bilderna du visar här. Tärnklänningarna såg väldigt fina ut, men din brudklänning.. wow! Så vacker, hela du var väldigt vacker och bilden på dig och din make är jättefin :) Hur lång tid tog det att få hem klänningarna?
  • daniiel
    Bride To Be 2013 skrev 2013-07-18 19:47:59 följande:
    Javisst, här är originalbilderna. Specialbeställde hjärtformad urringning och snörning i ryggen. Brudklänningen tog 5-6 veckor, tärnklänningarna 3-4 veckor.
    Det är ju toppbetyg måste jag säga. Snabbt och fina klänningar till bra pris :)
  • daniiel
    Sskbrud skrev 2013-07-29 00:41:09 följande:
    Hur är de att beställa en långärmad brusklänning? Hittat en på jenjenhouse. Men även om man tar personliga mått finns inget För armarna! Är ngt överviktig och strl 44 så lite Orolig om man beställer och de inte passar alls? Tack på förhand!
    Tyvärr har det tidigare varit så att det är "one size" på ärmarna och det brukar inte vara en större storlek. Det finns därför risk att dom blir för snäva. Har du kollat med Landy? Något dyrare, men dom kan göra samma klänning och kanske kan du få välja personligt mått på ärmarna där. Alternativet är ju att hitta en klänning utan ärmar och beställa en separat bolero till.
  • daniiel
    Midsommarbrud skrev 2013-07-31 13:18:01 följande:
    Hej daniiel! Så himla snällt att du delar med dig av dina erfarenheter och kunskaper! Igår fick jag lite tips (dels från dig :)) angående min brudklänning. Flera tyckte att jag borde testa med underkjol till. Har hittat en på lightinthebox och tänkte höra om du tror att den kommer bli bra till min klänning.

Här är länk till underkjolen:
    www.lightinthebox.com/sv/nylon-fullt-klanning...

Och här är bild på min klänning:
    Det är bara roligt! :)

Ja, jag tror som sagt att din klänning kan komma till sin rätt med en underkjol, precis som majoriteten av alla brudklänningar. Underkjolen du länkat till är egentligen till en ball gown, alltså en väldigt puffig klänning. Den kan absolut funka till din klänning och i värsta fall, om du tycker att det blir för puffig, så går det klippa bort något lager. Det är inte sällan man får köpa en underkjol och klippa och sy och fixa lite med den för att den ska passa klänningen perfekt :) Det beror ju helt och hållet på hur man vill att klänningen ska se ut, vilken siluett, vilket fall osv.

Andra som jag tror skulle kunna funka till din klänning är dessa
    www.lightinthebox.com/sv/nylon-a-line-fullstandig-klanning-1-tier-golv-langd-slip-stil-brollop-underkjolar_p67705.html
    www.lightinthebox.com/sv/nylon-a-line-fullstandig-klanning-2-tier-golv-langd-slip-stil-brollop-underkjolar_p165640.html
    www.lightinthebox.com/sv/stain-taffeta-with-lace-a-line-3-tiers-full-length-slip-style-wedding-petticoat_p427988.html

Men underkjolen som du länkat till är det bra pris på och den har inga ringar osv som du kan behöva plocka ur, och jag tror som sagt att den kan funka bra, om inte annat med lite modifikationer.
  • daniiel
    Midsommarbrud skrev 2013-07-31 14:36:56 följande:
    Tack för hjälpen! Beställde den här:
    www.lightinthebox.com/sv/nylon-a-line-fullsta...

Tror den kommer ge klänningen ett bättre fall än den jag tittat på..
    Jag återkommer med resultatet när jag fått hem den :)
    Jag hoppas att det ska bli bra och väntar spänt på resultatet sen :)

Blir det pannkaka, så har du ju tid på dig att sälja den och eventuellt köpa en annan. Underkjolar brukar inte vara så svårsålda :)
  • daniiel
    sandrahs skrev 2013-07-31 20:18:34 följande:
    Hej!Jag har kanske äntligen hittat en klänning jag vill ha:www.landybridal.co/a-line-strapless-chap el-train-wedding-dress-h1lblb0274.htmlMen jag vet inte riktigt om man vågar beställa? Är på blocket också och kikar men det har inte kommit ut något vettigt där, inte i min storlek iaf verkar vara mest stl 34-36!Det är klänningen är visserligen inte på någon modellbild så den borde se ut som på bilderna, vad tror du? Vad har du för erfarenhet av landybridal?Har mailat dom imorse om man fick ändra till snörning i ryggen samt att ta bort alternativt ändra färg på bandet. Jag fick svar att det gick bra bara efter någon timme på bra engelska så det känns lite mer betryggande.         Har sneglat lite på ebay också men det känns lite mer osäkert, men jag kanske har fel?        
    Precis, det är en sk. "real sample"-bild, alltså på en klänning som dom sytt själva. Klänningen du får hem kommer därför vara betydligt mer lik den på bilden än om man beställa utifrån en modellbild. Landy är ett av dom mest välanvända och rekommenderade företagen här på BT och överlag är dom väldigt bra. Det finns ju dock inga garantier och det måste man ha i åtanke. Man kan få ändra lite hos en sömmerska efteråt ändå, men väljer man med snörning i ryggen så ökar ju chanserna för att klänningen ska passa.

Det är en underbart fin klänning du kikar på och jag tror inte att du kommer bli besviken om du beställer den, men.. det går ju aldrig lova något till 100% som sagt.

Och ja, jag skulle säga att Ebay är mer osäkert än Landy.
  • daniiel
    sandrahs skrev 2013-08-01 07:39:19 följande:

Ja det blir nog så att jag beställer därifrån! Men brukar alla få betala tullavgift eller är det över en viss summa?

Vad bör man ha för underkjol till den klänningen?

Jag har funderat lite över bandet på klänningen, ska man ha den samma färg som klänningen eller samma färg som brudtärnornas klänningar? Eller ska man ta bort det helt och hållet?

En sista fråga, varför blir inläggen så konstiga på min dator ena dator? Det blir inga mellanslag och det går inte att citera eller lägga in bilder.

Tullavgift kan man behöva betala på kläder som kostar mer än 1400kr, men det är långt ifrån alla som behöver betala. Jag har beställt 4 brudklänningar och 2 tärnklänningar och inte behövt betala tull någon av gångerna. Man ska dock alltid ta med det i beräkningen, så att man inte får en otrevlig överraskning. Jag har skrivit lite om hur man räknar här augustibrud.bloggplatsen.se/2013/03/22/9628038-rakna-ut-tull-och-moms/

Angående underkjol, så beror det ju lite på. Vill du ha med eller utan ringar? Med eller utan släp? Jag länkar några olika underkjolar nedan som jag tror skulle passa bra till klänningen, beroende på vad du vill ha och hur fyllig du vill ha kjolen.
    www.lightinthebox.com/sv/nylon-a-line-fullstandig-klanning-1-tier-golv-langd-slip-stil-brollop-underkjolar_p165646.html
    www.lightinthebox.com/sv/nylon-balklanning-fullt-klanning-8-klassens-golv-langd-slip-stil-brollop-underkjolar_p166182.html
    www.lightinthebox.com/sv/nylon-fullt-klanning-balklanning-3-tier-golv-langd-slip-stil-brollop-underkjolar_p165641.html
    www.lightinthebox.com/sv/nylon-balklanning-fullt-klanning-4-klassens-golv-langd-slip-stil-brollop-underkjolar_p166181.html
    www.lightinthebox.com/sv/nylon-balklanning-kapellet-tag-1-klassens-golv-langd-slip-stil-brollop-underkjolar_p67706.html

Angående bandet i midjan, så skulle jag rekommendera att du skriver att du vill ha det avtagbart "removable sash in waist". Då kan du välja själv om du vill ha bandet eller inte när du får hem klänningen. Vilken färg du ska ha bandet, det vet bara du, men jag skulle ha valt samma färg som klänningen eller någon av temafärgerna om ni har sådana.

Och visst är det irriterande att texten blir konstig ibland? Och att det inte går att lägga in bilder osv. Jag har dock ingen aning om varför det blir så. Jag vet att vissa inte kan göra radbrytningar osv via mobil eller ipad, men på en vanlig dator.
  • daniiel
    Anki02 skrev 2013-08-10 22:57:30 följande:
    Hej daniiel.Perfekt att jag hittade den här tråden!Jag är inte alls bra på bröllopsklänningar o så men har nu hittat en som jag gillar www.jjshouse.com/se/A-Linjeformat-Hjartformad... du att det behövs en underkjol till den?Tacksam för svar! :)Mvh Anki       
    Jättesöt klänning :) Generellt sett så brukar dom flesta klänningar få ett finare fall med en underkjol. Ibland tycker man dock att klänningen gör sig minst lika bra utan och då behöver man ingen. Det är väldigt svårt att avgöra utan att man prövat klänningen. Gällande den där klänningen är det gränsfall. Om du ska ha en underkjol, så bör det vara en ganska tunn och absolut inte med några ringar. Om du har möjlighet, så köp klänningen först och vänta tills du fått hem den och prövat det. Se hur den sitter på dig och vad du tycker om den :)
Svar på tråden Jag har rätt bra koll på kinaklänningar och underkjolar - Fråga mig vad du vill