• Kroatien2013

Bröllop utomlands

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-11 20:00
    Oj, gick lite snabbt. Detta är en tråd för oss som gifter oss utomlands under 2013. själv blir det i kroatien i slutet av juni. Hur går alla förberedelser? tycker det är lite komplicerat att planera på distans och har precis börjat.

• Svar på tråden Bröllop utomlands
  • Annamolly

Fast jag har fragat tva olika par (dar en av partnerna ar grek) och bada paren gifte sig endast i kyrkan. Dom har kollat med en advokat och fatt veta att deras vigsel galler i Sverige / England.

2013.06.22 Samos, Grekland
  • pulmonate

Vad härligt att ni valt att gifta er utomlands.
    Vi gifte oss i Malcesine, Gardasjön i Augusti i fjor och det blev helt perfekt. Det gör att det blir något helt magiskt som gästerna verkligen kommer ihåg (och ni så klart). Vi hade även en liten fest i Australien under vår smekmånad för min släkt därborta som inte kunde komma till Italien till bröllopet. Otroligt kul hade vi.

Jag har skrivit om det innan men vill ni titta på lite bilder för inspiration så finns det på min blogg.
    pulmonate.blogspot.it/2012/09/the-wedding-18-august-2012-lake-garda.html

• Wardelli

Hej på er!
    Nu har det varit tyst ett tag. Hur går det för alla med planer och sådant? :)

2013-08-31 Rhodos, Grekland
  • Millan77

Vi kom hem från vårt bröllop igår ;)

Det var helt fantastiskt.

Först firade vi en veckas semester, mitt i hade vi vårt bröllop o sen hade vi smekmånad en vecka.

Våra första 3-4 dagar var lite upp o ner då jag hade feber o hosta när vi åkte. Mannen blev dålig oxå o det slutade med att vi faktiskt fick lunginflammation.

Men efter medicin (dyr) så blev vi bra o vi kunde börja njuta.

Naglar skulle fixas o hår o makeup skulle fixas, helt fantasktiskt var det.

Fotografen var fantastisk o tog så mycket fina bilder på oss. Vi behövde inte tänka på något utan allt bara flöt på o vi kunde slappna av helt o hållet. häst o vagn fick vi åka o jag fick tillomed mysa lite med hästen. (hästtokig som jag e)

champangen flödade o efter alla bilder var det middag på stranden med egen kypare som servade oss med det vi ville ha.

Kvällen avslutades helt perfekt o vi var man o hustru.

Dagen efter började vi med en flaska champange som vi fått av våra familjer.

• anne på grönkulla
    Annamolly skrev 2013-02-05 17:30:15 följande:
    Verkligen? Jag forstar inte detta. Ett kyrkligt brollop ar juridiskt bindande i Grekland sa varfor skulle det inte vara det i ovriga Europa? Men det kanske ar bast att ta det sakra fore det osakra. Jag far val forsoka vanda det till nagot positivt. Jag maste ju kopa en klanning till i sa fall for min man far inte se den innan och var kyrkliga vigsel ar kl 8 pa kvallen.
    Är en vigsel juridiskt bindande där den genomförs så ska den sen godtas av svenska myndigheter (brittiska vet jag inget om dock). 

Men sen kräver många länder i Europa borgerliga vigslar - t ex i Frankrika. Skälet är att kyrkan är skild från staten och kyrkan inte får genomföra juridiska handlingar utan de ska genomföras av t ex kommunen eller en domstol.

Men det låter ju på dig som att en grekisk kyrka får viga juridiskt och det är giltigt, och då borde ni inte behöva göra nåt annat för att sen kunna registrera den hos svenska myndigheter (vilket i sig sen kan vara en process, med översättning mm). 
  • Annamolly

Millan77 det later underbart, grattis!!

Anne pa Gronkulla, jag tror att det ar sahar att Grekiska praster pa mindre orter helt enkelt inte vet hur det fungerar rent juridiskt att viga 'blandade' par. Sedan har dom sa pass hog status att dom inte forvantar sig att bli ifragasatta. Sa jag vantar mig lite krangel, aven om jag ar ganska saker pa att jag har ratt. Har som sagt vanner som har gift sig endast kyrkligt utan nagra problem.

Nar det galler planering... Vi har bestallt vigselringarna hos juveleraren idag!!!  Sa nu har vi...

* Klanning halvt fardigsydd
    * Vigselringar bestallda
    * Kyrka bokad
    * Festplats bokad
    * Det lilla paret som ska sta pa brollopstartan ar kopt ;)
    * Papperslyktor kopta
    * Inbjudan har gatt ut till de som bor i England och Sverige. (De som bor i Grekland tar hans familj hand om, och dom flesta kommer garanterat sa vi behover inte oroa oss sa mkt for OSA.)

Massor kvar att gora! Hjalp! :)

• anne på grönkulla
    Annamolly skrev 2013-03-02 23:48:08 följande:
    Anne pa Gronkulla, jag tror att det ar sahar att Grekiska praster pa mindre orter helt enkelt inte vet hur det fungerar rent juridiskt att viga 'blandade' par. Sedan har dom sa pass hog status att dom inte forvantar sig att bli ifragasatta. Sa jag vantar mig lite krangel, aven om jag ar ganska saker pa att jag har ratt. Har som sagt vanner som har gift sig endast kyrkligt utan nagra problem.
    Det låter helt troligt!
  • Kroatien2013

Hej tjejer!

Jag har inte varit så aktiv i tråden då jag har väntat på att slå fast planerna lite mer, men nu verkar allt vara någorlunda iordning.

Min nya klänning är på väg och jag är spänd på hur jag ska se ut i den. (tränar som en galning då den är ganska kroppsnära och jag har lite mer höfter o lår än jag skulle vilja för tillfället). Om släpet är för långt har min mamma sagt att hon nog kan korta det själv, så det vore ju ekonomiskt. inte för att vi har tajt budget, men det skenar ju iväg lite med allt. Näbbklänningen har jag redan fått så nu ä det mannens kostym och min lilla ettårings kläder kvar.

Hotellet vi ska vara på i Kroatien har preliminärbokat fotograf, florist, musiker, frisör och vigselförättare och när vi kommer ner 12 dagar innan vigseln ska vi träffa dessa samt de på hotellet och fixa med detaljerna. (Måste nog börja samla bilder på hår och bukett etc. att ta med) lite nervöst att ordna allt där, men antar att det blir bäst.

Min syster ska sjunga på vigseln och det blir "Why do birds suddenly appear..." (ja vad den nu heter)

Vigselring har jag fått med, den är underbar och jag längtar efter att bära den.

Sen är det ju det där med allt pappersarbete, lite meckigt, men vi kan ju börja beställa papper o få dem översatta först när det är mindre än tre månader kvar. Hotellet har iaf lovat att om vi skannar dokumenten så ska de kolla så att vi har allt vi behöver och det känns bra, vill liksom att vigseln ska bli giltig;)

• Wardelli

Nu var det länge sedan jag skrev! 
    Vi har kommit rätt långt i planeringen och det enda som saknas nu är att spara ihop pengarna till ringarna, köpa accessoarer och sen är det bara att vänta. Den låånga väntan.

Jag köpte min klänning för en månad sedan ungefär. Var inne på att ha en mer grekisk stil på klänningen, men jag passade verkligen inte i den stilen, utan hittade istället en riktig prinsessklänning, som fick båda mina systrar att börja gråta :P Så att gå från något väldigt lätt, till ett korsett liv och tyllkjol var inte vad jag hade räknat med. Men det fick det bli :) Har ni satsat på mindre klänningar, eller har ni gått fullt ut? :)

Restaurang, trerätters och fotograf är bokat, vilket känns helt underbart. Var nervös innan allt planerande tog fart, då vi inte kommer hinna åka ner till Grekland innan och reka allt, utan får planera allt på distans. Men just nu känns det riktigt bra!  Hur går allt planerande för er? 

2013-08-31 Rhodos, Grekland
  • Annamolly

Jag ar i Grekland just nu och fixar med den sista planeringen med fastmannens familj (som bor har). Vi var och traffade den ortodoxa prasten idag, vilket var lite nervost, men han var jattetrevlig och alla vara papper var OK!! Stor lattnad, verkligen. Dock rekommenderade han starkt att vi har en borgerlig ceremoni nagra dagar innan kyrkbrollopet, sa det kommer vi att ha, vilket jag nu faktiskt tycker ar helt OK, for da far vi ju gifta oss tva ganger. Inte alla som far den mojligheten! :)

Wardelli: Det maste vara svart att planera helt pa distans! Men det later ju som att det gar bra i alla fall. Jag har en hellang klanning i silkenchiffon och spets. Den ar inte svar att transportera och blir inte skrynklig (sager dom i butiken i alla fall). Sedan ska jag kopa en enklare klanning till den borgerliga ceremonin.

Svar på tråden Bröllop utomlands