• Kroatien2013

Bröllop utomlands

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-11 20:00
    Oj, gick lite snabbt. Detta är en tråd för oss som gifter oss utomlands under 2013. själv blir det i kroatien i slutet av juni. Hur går alla förberedelser? tycker det är lite komplicerat att planera på distans och har precis börjat.

• Svar på tråden Bröllop utomlands
  • Millan77

Vi kommer att åka till Jamaica om 13 dagar o giter oss där, hotellet har hand om allt där nere o man får allt.

Det ända vi inte fixat nu e lite sexiga underkläder (till mig) o skor till mannen, men han vill ev ha ett par skor som han redan har.

Jag har börjat bli jättenervös över allt o har tappat en del vikt vilket jag tycker e lite bra, har lite att ta av.

• Oslomyran

Hej

Vi ska oxå gifta oss utomlands. Vi har bestämt oss för Prag!
    Vi bara älskar denna fantastiska stad och bara längtar att få visa upp den för våra gäster.

Vi har anlitat en bröllopskoordinator som hjälper oss med bokningar dagsprogram, kontakt med resturang, kyrka, bokat frisø och smink, naglar blommor och fixar dukning. Tja dvs. nästan allt. Men ändå är det ju många beslut som ska tas och vi har ändå helt med i planeringen även om hon fixar mycket av det praktiska.

Vi kommer att gifta oss i en fantastisk kyrka mitt inne i Prag. Efter vigseln kommer det mini bussar till gästerna att ta dom till resturangen som ligger med utsikt över hela prag. Resturangen/festlokalen är nästan som ett litet mini slott.

Med oss ner har vi 40 gäster och vi kommer att vara nere i en vecka. Några gäster är med hela veckan, några stannar bara över helgen.
    Vi har även fixat en liten utflykt dagen innan bröllopet och en dagen efter. Så det blir lite "mer" för den som vill.

Jag gjorde inbjudningarna själv, jag gjorde dom som ett boardingkort. Mycket nöjd!
    Vi kommer att ha ett fästhäfte, ska försöka göra dom som ett pass är tanken, får se hur de går...

• Wardelli

Igår bokade vi en fotograf - eller ett fotograf par, som tar kort ur två olika vinklar under ceremonin - de lät för bra för att vara sant för priset! Så nu är det fixat! Allt börjar sakta men säkert börja ta form, och det känns helt underbart! Nu är vårat största orosmoment att hitta en bra restaurang och kunna boka den på distans... 

• Kroatien2013
    Detta blir min ring! Beställd i gult guld:)
  • Wardelli
    Kroatien2013 skrev 2013-02-03 13:32:32 följande:
    Detta blir min ring! Beställd i gult guld:)
    Vad fin den var! Har själv kollat på något liknande, men fastnade totalt för en annan ring, så nu blir det bara att spara! Men grattis!! 
  • Ruben

Vi gifter oss på tomten vid en sjö på landet i Kanada där min sambo växte upp. Det blir i slutet av juli och festen blir i trädgården.

Kruxet här är att jag är skild sedan tidigare och måste fixa med pappaer på domslut, översättningar osv innan. Så det fixar jag med nu.

Men det är sant, det är lite svårt att planera på distans det håller jag med om.

• Kroatien2013
    Ruben skrev 2013-02-05 13:26:01 följande:
    Vi gifter oss på tomten vid en sjö på landet i Kanada där min sambo växte upp. Det blir i slutet av juli och festen blir i trädgården.

Kruxet här är att jag är skild sedan tidigare och måste fixa med pappaer på domslut, översättningar osv innan. Så det fixar jag med nu.

Men det är sant, det är lite svårt att planera på distans det håller jag med om.
    Vi har oxå mkt papper att fixa med så att allt blir giltigt. Massor som ska översättas och stämplas etc men inget får vara mer än tre mån gammalt så allt måste göras i slutet.
  • Annamolly

Vi har fatt olika besked av olika personer, vilket ar jattefrustrerande. Den lokala prasten sager att vi behover gora en borgerlig ceremoni pa morgonen innan kyrkbrollopet pa kvallen "for att det ska vara juridiskt giltigt utomlands" MEN bade de Svenska myndigheterna och de Brittiska (vi bor i England) sager att "ett brollop som galler i landet ar med storsta sannolikhet aven gallande i Sverige/England". Jag har ingen alls lust att gifta mig tva ganger, jag vill att kyrkbrollopet ska vara det enda brollopet. Annars ar man ju redan gift nar man gar till kyrkan, liksom. OK det kanske inte spelar jattestor roll men for mig vore det roligare att slippa den borgerliga ceremonin.

Tror inte lokala praster i smabyar har sa stor koll pa vad som galler i Europa om jag ska vara arlig. Men jag har ju ingen lust att chansa heller!

2013.06.22 Samos, Grekland
  • Kroatien2013
    Annamolly skrev 2013-02-05 16:12:40 följande:
    Vi har fatt olika besked av olika personer, vilket ar jattefrustrerande. Den lokala prasten sager att vi behover gora en borgerlig ceremoni pa morgonen innan kyrkbrollopet pa kvallen "for att det ska vara juridiskt giltigt utomlands" MEN bade de Svenska myndigheterna och de Brittiska (vi bor i England) sager att "ett brollop som galler i landet ar med storsta sannolikhet aven gallande i Sverige/England". Jag har ingen alls lust att gifta mig tva ganger, jag vill att kyrkbrollopet ska vara det enda brollopet. Annars ar man ju redan gift nar man gar till kyrkan, liksom. OK det kanske inte spelar jattestor roll men for mig vore det roligare att slippa den borgerliga ceremonin.

Tror inte lokala praster i smabyar har sa stor koll pa vad som galler i Europa om jag ska vara arlig. Men jag har ju ingen lust att chansa heller!
    I många länder måste man först gifta sig borgerligt. Nu ska vi bara ha borgerlig ceremoni, men om  vi skulle gift oss i kyrkan hade vi varit tvungna att göra det borgerligt först.
  • Annamolly
    Kroatien2013 skrev 2013-02-05 16:15:23 följande:
    I många länder måste man först gifta sig borgerligt. Nu ska vi bara ha borgerlig ceremoni, men om  vi skulle gift oss i kyrkan hade vi varit tvungna att göra det borgerligt först.
    Verkligen? Jag forstar inte detta. Ett kyrkligt brollop ar juridiskt bindande i Grekland sa varfor skulle det inte vara det i ovriga Europa? Men det kanske ar bast att ta det sakra fore det osakra. Jag far val forsoka vanda det till nagot positivt. Jag maste ju kopa en klanning till i sa fall for min man far inte se den innan och var kyrkliga vigsel ar kl 8 pa kvallen.
Svar på tråden Bröllop utomlands