• Erika83

Barnfritt

Vi har tänkt oss ett barnfritt bröllop och undrar nu om någon har tips på hur man formulerar det snyggt i en inbjudan... Vill ju inte att föräldrar tar illa upp.

• Svar på tråden Barnfritt
  • maxmamma

var bara ärlig o formulera det på ett lättförståerligt sätt att ni under middag o fest vill ha det barnfritt så slipper det bli massa missförstånd som ni måste stå o svara på sen.

jag har inga problem om jag blir bjuden på bröllop o de vill ha barnfritt, tycker snarast det kan vara skönt att få vara barnledig nångång o slappna av o njuta av bara vuxet sällskap, trots att jag har 3 barn själv.

Dock så har vi valt att låta barn vara med hela dagen på vårt kommande bröllop o känner mig nöjd med det, skulle någon vilja komma barnfri så är det helt okej bara de är införstådd med att våra barn o några andra barn kommer vara med så de får stå ut med lite barnskrik o stojj.

• jossanamir

Vi har på vår hemsida skrivit "Children are charming and amusing but we would like to celebrate this day without these "little people". " Sen kommer vi i samband med att inbjudningarna går ut skicka med en liten pixiebok till alla barn som inte "får" komma och då lägga med en lapp med ungefär samma text.

Sen är ju självklart de barn som fortfarande ammas välkomna men vi bett gästerna att låta oss veta i förväg om det blir med eller utan barn så vi vet hur vi ska placera dem under middagen.

• Denblivandemajbruden

Hej

Vi kommer också ha ett barnfritt bröllop. Eller våra tre barn kommer själklkart at närvara i kyrkan och under middagen men sen under själva bröllopsfesten så kommer våra barn inte heler att vara med. Alkoholm och barn går inte ihop anser vi.

Så vi skrev på våran inbjudan att alla barn är välkomna att nävara i kyrkan men i bygdegården är det barnfritt.

Alla som vi berättat för att det är barnfritt har bara varit positiva.

• BrideToBe 84
    Juni 2012 skrev 2013-01-07 16:00:20 följande:
    En del ammar ju sina barn tills de är tre-fyra år så... Tungan ute
    HAHA, ja det är ju sant. Men inga av våra närmaste ammar några barn just nu, skulle det vara så att nån är hemligt gravid och hinner får en bebis tills dess så är de ju självklart oxå välkomna.
  • rotis86

Jag har lite ångest över detta jag oxå. Vi har två pojkar som vid vigseln kommer vara 2 år och 9 månader. De kommer vara med både i kyrkan och åtminstone under middagen, detta eftersom alla potentiella barnvakter är bjudna på bröllopet... Mina svärgerskor bor 30 mil bort och kommer med all säkerhet ha sina barn med sig, vid tillfället 3år, snart 4 och snart 2. Eftersom dessa berns mormor och morfar bor här så förstår jag om de följer eftersom det inte är jätteofta de träffas. Nu till dilemmat. Eftersom några barn "måste" komma så vill jag ju inte skriva i inbjudan att jag vill att barnen ska vara hemma. Jag har däremot pratat med de flesta av gästerna som har barn och de uppskattar att få gå på vuxenfest =)

Jag är dessutom jättenervös inför själva vigselakten i kyrkan. Jag såg någon expert i en morgonsoffa en gång som berättade att under een vigsel hade ett barn, precis när den blivande maken eller makan skulle säga ja, utbrustit "mamma jag måste bajsa"... Inte så charmigt tycker jag faktiskt. Och tänk om mina egna pojkar lessnar ur och börjar gråta efter mamma eller pappa.
    Jag hör att jag inte låter som någon mamma precis, men jag har bara tänkt gifta mej en gång, och då vill jag att det ska vara så bra det bara kan bli.

ps. hoppas verkligen inte jag kliver någon på tårna, det är inte min mening!

• Chicita
    rotis86 skrev 2013-01-14 21:36:25 följande:
    Jag är dessutom jättenervös inför själva vigselakten i kyrkan. Jag såg någon expert i en morgonsoffa en gång som berättade att under een vigsel hade ett barn, precis när den blivande maken eller makan skulle säga ja, utbrustit "mamma jag måste bajsa"... Inte så charmigt tycker jag faktiskt. Och tänk om mina egna pojkar lessnar ur och börjar gråta efter mamma eller pappa.
    Jag hör att jag inte låter som någon mamma precis, men jag har bara tänkt gifta mej en gång, och då vill jag att det ska vara så bra det bara kan bli.

ps. hoppas verkligen inte jag kliver någon på tårna, det är inte min mening!
    Gör små "sysselsättningspåsar" som ni delar ut till barnen i kyrkan (eller tja inte ni då, men kanske era föräldrar eller någon annan).
    Lägg i något litet att leka med (inget som låter) kanske några kritor och en liten egengjord målarbok, en ask russin och kanske en påse äppelklyftor eller en banan eller nåt.
    Och be dom som har småbarn med sig att ta med sig barnen ut om dom skulle bli för högljudda.

Vi fixade någon som skulle kunna vara med barnen efter kyrkan. Typ efter att barnen tröttnat på att sitta stilla på middagen.
    Det fanns ett eget rum så dom kunde gå undan och rita, titta på film och faktiskt till och med sova (vi hade med madrasser, täcken och kuddar).
    Efter att vi fick ett stort avhopp typ kvällen innan av en familj så fick hon komma och vara med så länge det gick på middagen, så hon var även med i kyrkan och redo att möta upp om någon förälder kom med ett barn som inte orkade sitta still. 
  • rotis86
    Chicita skrev 2013-01-14 21:47:21 följande:
    Gör små "sysselsättningspåsar" som ni delar ut till barnen i kyrkan (eller tja inte ni då, men kanske era föräldrar eller någon annan).
    Lägg i något litet att leka med (inget som låter) kanske några kritor och en liten egengjord målarbok, en ask russin och kanske en påse äppelklyftor eller en banan eller nåt.
    Och be dom som har småbarn med sig att ta med sig barnen ut om dom skulle bli för högljudda.
    Tack för tipsen! Nu känns det bättre =)
  • Chicita
    rotis86 skrev 2013-01-14 21:53:30 följande:
    Tack för tipsen! Nu känns det bättre =)
    Och om du tittar längre upp i tråden så ser du hur söta bilder det kan bli när en av näbbarna tröttnar och börjar leka - och till slut somnar Flört

Barn behöver ju inte betyda kaos.
    Men om ditt barn säger "mamma jag behöver bajsa" så tror jag nog att det blir ett stort garv och så släpper alla spänningar medans någon annan som känner barnet kan gå iväg till en toa med det Flört 

Som jag brukar säga...
    Planera inte "det perfekta bröllopet" för då kommer varenda liten detalj som inte blev exakt som planerat en stor katastrofhändelse.
    Men om ni planerar för "en underbar dag, så bra som det går" och inser att det kanske inte kommer funka helt fläckfritt... Tja då kan både ni och era gäster minnas dagen som perfekt...
    Solig 
  • Juli2013

Vi vill också, av lie olika anledningar ha barnfritt, vi har inga barn själva och vill inte att festen ska kretsa kring/styras av barn och deras behov, det är ju trots allt vår stora dag och efter middagen har jag tänkt mig ett jäkla party, hihi. Dessutom tror jag det kan vara lite skönt ibland för småbarnsföräldrar att få en anledning att ordna barnvakt och ha en kväll för sig själva, tror de kan behöva det. Vill också att de ska kunna slappna av och släppa loss om de önskar :) Så till problemet, bröllopet äger rum i en av våra hemorter vilken ligger 60-80 mil från var de flesta av gästerna bor, och jag tänker lite så att om man ska åka så långt vill man kanske stanna borta längre än en natt, kanske kombinera med en liten semester i en del av Sverige de inte sett innan osv.. Och då vill man kanske inte lämna barnen hemma? Dels vill man kanske ha med barnen om man ska göra en semester, dels kanske man inte har barnvakt hemma i en vecka typ... Vad tror ni? Kommer folk som har småbarn inte komma om det står barnfritt?a uppskattar hjälp! :) Alltså, missförstå mig inte, jag älskar barn och våra vänner har underbara små troll, men vi tror helt enkelt det blir bäst utan barn, just den här gången. Både vi och våra vänner älskar att dansa hela natten och det är så jag gärna vill att det blir, alla är vi ju olika, liksom :)

• Chicita
    Juli2013 skrev 2013-01-14 22:25:16 följande:
    Om dom måste åka långt så finns det en chans att hela familjen, eller i alla fall den ena av föräldrarna + barnen stannar hemma.
    Det finns också en möjlighet att dom lämnar festen tidigt så dom kan åka hem tidigt dagen efter...

Men det betyder inte att ni måste ändra hur ni tänkt er festen.
    Bara ni är medvetna om att ni kanske får lite extra avhopp så borde det väl vara lugnt 
Svar på tråden Barnfritt