daniiel skrev 2013-01-17 12:28:14 följande:
Ja, jag har aldrig sagt att det inte förekommer, men jag tror att sådana exempel är mer sällsynta och det vore trist om sådana bröllop ska vara det första folk förknippar med kuvertbröllop tycker jag. Majoriteten av dom som har kuvertavgift brukar ju ha det för att kunna bjuda in alla nära och kära till ett lite enklare/billigare bröllop, inte för att ha en herrgårdsweekend.
Jag tycker dock att man som brudpar har all rätt att ha sitt bröllop som man vill. Vill man ta 1000kr/person i kuvertavgift och bara bjuda på korv med bröd, eller ha ett slottsbröllop där gästerna får betala resa, boende och mat, så har man all rätt. Däremot så får man ju vara beredd att ta eventuella konsekvenser också, som att andra kan tycka att man är snål och att det är många som väljer att inte komma.
Ett "vanligt" kuvertbröllop har jag dock inget emot alls och jag tycker inte det är ett dugg snålt eller fult faktiskt, utan är en väldigt bra idé. Men att det är min åsikt har nog alla redan förstått.
(Och man behöver ju inte formulera inbjudan på så sätt att det står att man bjuder på middag. Man kan bjuda in till vigsel och därefter välkoma alla som vill att delta under bröllopsmiddagen mot en kuvertavgift på XXkr/person.)
Nej jag vet att du inte sa att annat inte förekommer, tog bara ett par exempel då det kan känns lite märkligt. Oavsett så tycker jag för brudparens egen skull så ska de ju göra som de känner och ha i åtanke hur deras val kommer att bemötas. Sen om det så handlar om kuvertavgifter eller barnfritt bröllop ellr klädkoder, så kan det säkerligen finnas alltid någon som tycker något. Så är det ju med allt.