CoG skrev 2013-02-13 11:33:07 följande:
Jag hör till dom som tycker att det inte spelar ngn roll om man betalat för sin egen mat vid ett bröllop.
Naturligtvis blir det kostsamt för brudparet om dom ska bjuda på allt till alla som vill komma.
Jag tycker varken att det är snålt eller på ngt annat sätt fel.
Varför ska man behöva spara pengar i flera år bara för att bjuda på maten?
Inte har jag ngt emot att betala en rimlig summa för det jag själv stoppar i mig.
De som känner att det blir fel behöver ju inte komma på bröllopet.
Jag håller med dig. Inte så oväntat kanske, med tanke på att vi som sagt hade kuvertavgift :P
Men vi hade försökt spara till vårt bröllop, flera gånger, men ibland kommer livet emellan och man måste lägga sina sparpengar på annat som faktiskt är viktigare. Efter några år, så vill man ibland inte vänta längre, så då får man göra det bästa av det hela. Vi fundera på och diskuterade olika alternativ, både själva, men också med våra familjer och vänner och tillslut så valde vi kuvertavgift för det var vad alla tyckte var en bra lösning.
Vi har inte pratat med någon som hellre hade skippat att få en inbjudan än att betala för sin egen mat faktiskt. Jag tycker det känns jättebra att vi har människor runt oss som verkligen unnade oss att få en underbar bröllopsdag och som ställde upp för oss, för det är vad det handlar om för mig att fira någon. Att ställa upp, att unna den eller dom personerna något, att hjälpas åt.
Javisst, att ha knytbröllop är också att ställa upp och hjälpas åt, men jag kan säga att det var ingen just någon som vi kände som var alltför sugna på den idén :P Dom ville hellre betala och få sätta sig vid dukat bord och bli "bortskämda" med att någon annan lagade maten och diskade bort :P
Och ja, tycker man inte om kuvertavgift, så behöver man inte gå på bröllopet. Jag skulle tippa på att dom flesta brudpar som väljer kuvertavgift bara är tacksamma om människor som anser det vara så hemskt, fult och fel stannar hemma! Man delar ju helst sin dag med människor som verkligen vill vara där och fira och glädjas med brudparet :)