Jag gillar inte kuvertavgift och inga bröllop jag varit på har haft det. Tycker inte att det passar sig, utan mest ett sätt för människor att ha en fest de egentligen inte har råd med. Varför rättar man inte munnen efter matsäcken? Har läst om folk som kan bjuda massa människor och har en budget på typ 10 000:-.
Säg att ett par sätter 40 000:- som budget och ska ha 70 gäster: kläder: 5000:-, ringar: 7000:-, frisyr/smink; 1500:- hos frisör, blommor 1000:-, inbjudningar etc: 1000:-, bröllopsnatt på hotell: 1500:-, fotograf: 7000:-, underhållning: 4000:-band som spelar, bröllopstårta: 2000:- från bageri, hyra "fin" lokal: 4000:-, mat: 21 000 från catering:..... ojdå, där sprack budgeten.... vänta.... vi låter GÄSTERNA BETALA!! Jaaaaa vioken bra idé, då får vi ihop det!
Ett annar par: kläder: ex HM o Dressman - 2000:-, ringar: 7000:-, frisyr: 0:- gör själv alt. hjälp från någon man känner, blommor; 500:- köps hos florist samma dag, inbjudningar etc: 500:- material o göra själva, bröllopsnatt 0:- hemma, fotograf: 7000:-, underhållning: 200:- spotify, bröllopstårta; 400:- baka själv, lokal; 0:- församlingshem / trädgård etc, mat: 7000:- lagar själv, alkohol; 6000:-... nämen oj.... vi fick pengar över... vad ska vi lägga dem på? Tårtan? Underhållnin?
(Priserna är ju såklart bara exempel)
Varför försöka vara "förmer" än man verkligen är? Och tar man en kuvertavgift på 200:- och har 100 gäster innebär det 20 000:-, det är faktiskt ingen jättesumma, det kan man spara ihop men många vill gifta sig NU! I ÅR! och istället för att vänta och spara ihop så låter man gästerna betala.
Visst, mångaa tycker det är en bra idé och andra bryr sig inte men jag tror att flera rynkar på näsan bakom brudparets rygg, kanske fegt men men.
Usch, vill inte verka helt hemsk men vill bara berätta min syn, naturligtvis får man göra som man vill!