Jessies skrev 2013-02-27 17:19:21 följande:
Man får ju anpassa bröllopet/antal gäster efter sin budget...
Det här är ett argument som dyker upp hela tiden, och jag undrar fortfarande: varför det?
Varför ska jag "välja" bland min släkt och mina vänner när det finns en möjlighet för alla jag älskar att få komma, förutsatt att de kan tänka sig att hjälpa till med en slant själva?
Om jag tar mig själv som exempel, och jag antar att detta kan vara en ganska vanlig situation:
Vi är två personer som ska gifta oss. Han har en släkt, jag har en släkt. I bådas fall rör sig "de närmaste" släktingarna om ca 10-15 personer (föräldrar, syskon, eventuella ingifta, barn, mor- och farföräldrar, föräldrars syskon etc.)
Vi har varsit kompisgäng från när vi var yngre. Ca 5-10 peroner var.
Vi har även ett gemensamt kompisgäng som vi umgås med, säg att det är ca 10 personer.
Summa: 40-60 personer (i vårt fall 100, men men..
)
Säg nu att om vi skulle betala själva skulle vi ha råd att bjuda MAX 20 personer. Vi kanske inte har råd (plugg, a-kassa, sjukdom etc.) eller tid (biologiska klockan tickar...) att spara ihop mer.
Ska vi då tvingas välja vilka av våra vänner och släktingar som vi vill bjuda? Vilka prioriteras då, är det våra gemensamma vänner, eller är våra barndomskompisar viktigast, trots att den andre kanske inte känner dem så bra? Eller ska vi bara bjuda släktingar för husfridens skull, trots att vi egentligen vill ha våra vänner där? Eller ska vi ha ett bröllop med ett upplägg som vi inte är nöjda med, t.ex. kaffe/tårta fast vi helst vill ha sittande middag?
Men om vi istället ber om lite hjälp i form av en kuvertavgift från varje person, ja, då kan vi få fira dagen tillsammans med alla som vi älskar och på det sätt som känns mest "oss". Och det måste ju ändå vara den största gåvan! Och om vi