• Zandraaa

Bjuda hela släkten? Hur gjorde ni?

Hur gjorde ni? Har själv valt dom närmaste och dom vi vill spendera kvälle med. Och med de menas att vi faktiskt har tagit bort släkt som mina fastrar och kusiner där och sen även sambons farbröder med familj osv. Men dom pratar vi knappt med. Och nu har jag fått så mycket skitt från en faster pga detta- Att den personen tycker släkt går före osv. Men har aldrig blivit bjudna på något hos dom. Fast det verkar blivit missförstånd då dom tydligen bjudit mig med familj via min pappa. MEn hur gjorde eller gör ni? Bjuder ni alla. Fast ni inte umgås? Gjorde jag fel som ändå inte bjöd dom? Anledningen är pga ekonimin. Det kostar ju som sagt en hel del och känns dumt att slänga ut pengar när vi ändå är uppe i en ganska stor summa

• Svar på tråden Bjuda hela släkten? Hur gjorde ni?
  • daniiel

Vi bjöd in alla. Farbröder, fastrar, morbröder, kusiner och alla vännerna vi ville bjuda in. Varken jag eller maken står väldigt nära all vår släkt, men vi ville ändå ge dom möjligheten. Vi hade ju dock kuvertavgift, så själva maten blev ju inte dyrare för oss oavsett hur många som kom. Det är klart att annat, tex lokalen (större lokal för fler gäster), dryck, tårta och sånt blev ju dyrare. Vi ångrar dock inte vårat val, även om det inte är ett val som passar alla.

Och nej, jag tycker inte ni gör fel. Bjud dom ni vill ha där med er!

• PMB

Vi bjuder bara föräldrar, syskon med respektive samt deras barn. Utöver det har vi valt att bjuda kompisar. Hade vi bjudit släktingar också hade jag varit selektiv på min sida eftersom jag bara hade bjudit dem jag umgåtts med, varför skulle jag bjuda folk jag aldrig träffat bara för att vi var släkt?

Men min blivande hade väldigt många mostrar, farbröder, kusiner, kusinbarn (som är närmre i ålder än kusinerna), som han hade varit tvungen att bjuda eftersom hans sida tycker sånt är betydligt viktigare än vad min sida tycker. Så med all släkt hade vi varit tvugna att bjuda 200 persooner istället för 80 som vi bjudit nu (där ingår förvisso lite fler kompisar än vad det blev i slutändan men det var ändå en ganska stor skillnad). Det är inte ekonomiskt hållbart och det är heller inte så lätt att hitta lokaler för så många.

Så vi valde rätt och slätt att bara bjuda familjen och kompisar. De som skulle kunna säga något är familjen och släkten på min blivandes sida men eftersom hans storebror gjorde detsamma flera år tidigare så har de vant sig. Ibland är det tur att vara yngst Flört

• Zandraaa

För jag fick världens utskällning pga av detta. Mest för vad våran summa ligger på och att vi ändå inte har råd. Vårat ligger nu på ca 90 000 på 67 personer. Och vi är 23 och 25 år gamla. Min sambo blev nyss av med jobbet så vi kan inte spara så mycket heller. Och nu känner jag mig snål för att vi inte kan bjuda. Hade jag kunnat hade man kunnat bjuda hur många som helst. Men som sagt. Nu känns allt så skit bara. Och min far som inte alls är på min sida.

Pinsamt av mig kanske. Men kände att jag verkligen måste få skriva av mig

• Chicita

Vi umgås med alla på makens mammas sida (hon är ett av 8 syskon så maken har 18 kusiner med respektive, massa kusinbarn osv). 
    På makens pappas sida bjöd vi bara hans farbror och faster med respektive pga att maken knappt själv träffar dom kusinerna och jag har aldrig gjort det. Det var makens föräldrar som drog gränsen. Dom tyckte inte att det var rätt att makens släkt skulle vara 95% av gästerna. Och så skulle det blivit om vi bjudit alla. 
    Min släkt är väldigt liten. Min moster och kusinerna där umgås jag inte med och när dom inte ens kunde komma på mammas begravning 2 månader innan bröllopet så var det ett bevis på att vi valde rätt som inte bjöd dom.
    Min bror och brorsdotter kom, min pappa och hans sambo och mina två "äkta" kusiner på pappas sida med respektive.
    Mina farbröder med respektive + min låtsasfarmor (enda som är kvar av den generationen för mig) avböjde för att dom inte mår så bra, dom börjar bli gamla allihopa och orkade inte åka så långt. 
    Sen bjöd jag in lite jobbarkompisar och andra vänner bara för att liksom balansera upp lite så att jag hade lite folk som var där för bara min skull också, precis som att maken hade några som var där bara för hans skull. (även om alla givetvis firade oss som par) 

• Smarielleo

Vi kommer bara bjuda de vi vill dela vår dag med inga andra, oavsett hur nära släkt vi är. Vi tror att vårt bröllop blir ett finare minne genom att välja bort de som vi inte har någon betydande relation med. Därmed väljer vi hellre bort mostrar och kusiner och bjuder vänner istället. Det är er dag! Bjud de som ni vill dela den med.   

• Zandraaa
    Smarielleo skrev 2013-01-30 21:54:06 följande:
    Vi kommer bara bjuda de vi vill dela vår dag med inga andra, oavsett hur nära släkt vi är. Vi tror att vårt bröllop blir ett finare minne genom att välja bort de som vi inte har någon betydande relation med. Därmed väljer vi hellre bort mostrar och kusiner och bjuder vänner istället. Det är er dag! Bjud de som ni vill dela den med.   
    Så gjorde vi också. Va skönt att man inte är själv. Hade man inte fått sånt påhopp hade jag nog inte tänkt så myclet på det. Då jag inte tyckte de va en sån skor grej då vi ändå inte umgås. Snälla ni är som svarar :) känns så mycket bättre nu
  • ThereseV

Vi bjuder bara in familj (syskon, föräldrar och mor-/farföräldrar till själva middagen, sen bjuder vi in fler till vigsel och fest. Vi får faktiskt inte plats med mer släkt (har inte ens plats för vännerna på middagen mer än dom som hör till brudföljet) Jag vet inte riktigt hur vi ska göra med övrig släkt ändå. Känns lite dumt att bara bjuda till vigsel och fest när alla bor långt ifrån, men man vill ju inte att folk ska ta illa upp. 

Här tycker jag ändå att man måste känna efter och göra som man själv vill. Vill man inte/har man inte råd med ett stort bröllop så ska man inte behöva ha det, vilket det ju blir om man ska bjuda hela släkten. Det som jag kan förstå är dock om tex alla kusiner utom en blivit bjuden, men så länge man har dragit gränsen likadant så får folk faktiskt finna sig i att inte alltid bli bjudna och sluta ta saker så personligt=/ 

• suewy

Vi drog gräns vid kusinerna, och uteslöt samtliga fastrar och farbröder på mannens sida som vi inte umgås med. Så våra föräldrar, mor och far-föräldrar, fastrar, farbröder & nära vänner. Vi blir 33 stycken med oss själva. Blir alldeles lagomt, inte så mkt folk och hålla reda på och förhoppningsvis, nära och intimt för oss alla (:
    Vi hade två olika inbjudningar, en endast kyrklig-vigsel inbjudan och sen vigsel & middagsinbjudning :)

• Zandraaa
    ThereseV skrev 2013-01-30 22:04:42 följande:
    Vi bjuder bara in familj (syskon, föräldrar och mor-/farföräldrar till själva middagen, sen bjuder vi in fler till vigsel och fest. Vi får faktiskt inte plats med mer släkt (har inte ens plats för vännerna på middagen mer än dom som hör till brudföljet) Jag vet inte riktigt hur vi ska göra med övrig släkt ändå. Känns lite dumt att bara bjuda till vigsel och fest när alla bor långt ifrån, men man vill ju inte att folk ska ta illa upp. 

Här tycker jag ändå att man måste känna efter och göra som man själv vill. Vill man inte/har man inte råd med ett stort bröllop så ska man inte behöva ha det, vilket det ju blir om man ska bjuda hela släkten. Det som jag kan förstå är dock om tex alla kusiner utom en blivit bjuden, men så länge man har dragit gränsen likadant så får folk faktiskt finna sig i att inte alltid bli bjudna och sluta ta saker så personligt=/ 
    Vi bjöd ingen kusin eller fastrar på min sina och inga kusiner eller farbröder med familj på sambons sidan. Nä känner precis som dig. Hade själv glädit med åt någons dag. Inte blivit arg för att någon inte har råd att bjuda
  • Amandizzen

Vi drog till med allihop! Man gifter sig bara en gång Men det ska tilläggas att vi gör maten själva, ihop med familj o sprit från Tyskland! Vi vill att man ska minnas den där FESTEN så de blir liveband ist för fin mat

Svar på tråden Bjuda hela släkten? Hur gjorde ni?