• Johanna78

Kan man ange dresskod "SOMMARFIN"

Hej på Er!

Jag behöver er hjälp med synpunkt på huruvida man kan skriva "Klädsel: Sommarfin" i inbjudan.
    Anledningen till att jag inte vill skriva "Kavaj" är att regelboken säger att man alltid bör klä sig snäppet högre än den angivna kodexen. Vi vill att våra gäster ska få komma i precis det som de vill, men kanske inte i jeans och T-shirt...
    Nu är ingen av våra vänner sådana att de inte skulle klä upp sig, men ändå, är det ok?
    Vi gifter oss 6/7 och det kan ju i princip vara hur varmt som helst varför vi tycker att det är helt ok med en snygg sommarklädsel, vit linnekostym etc.

• Svar på tråden Kan man ange dresskod "SOMMARFIN"
  • tilda

Har fått inbjudan med "sommarfin" som klädkod. Och jag tycker alla var riktigt fina. Var på ett bröllop i sommras med klädkod kavaj och där hade verkligen alla kavaj/kostym. Tror att folk klär sig lite också efter vart festen cermonin hålls.

• daniiel

Klädkoden kavaj innefattar oftast det dom flesta ser som sommarfin. Att killarna har en ljus kostym, alternativt kavaj och udda byxa. Vissa skippar kavajen och kör på bara skjorta, som inte behöver vara vit. Dom flesta vill undvika jeans, nästan oavsett vilken klädkod dom sätter. Tjejerna har någon fin sommarklänning eller liknande.

Om det ändå är ungefär vad man är ute efter, varför inte sätta klädkoden kavaj redan från början och inte förvirra gästerna mer än nödvändigt?

Jag tycker definitvt att man bör använda sig att etablerade klädkoder i den utsträckning det går. Och en klädkod är aldrig en regel. Ingen måste följa klädkoden. Det är bara en rekommendation och en hjälp för gästerna, för att man ska veta nivån på festen.

Vi var på en tillställning (större födelsedagskalas inom släkten) en sommar där det inte vad någon klädkod, utan mer "sommarfin" och jag vet att många av gästerna vånades över vad dom skulle ta på sig. Jeans, var det okej? Skulle det vara skjorta och kostymbyxa? Kanske chinos och en fin kofta? Eller var det hel kostym som förväntades? Men, åtminstone kavaj och udda byxa? Och för oss tjejer, går det bra med strandklänningen från HM eller ska jag ha en lite finare klänning? Går det bra om den är lång eller kommer alla andra ha korta? Kan jag ha shorts och en fin tunika?

Både min make och min pappa valde det säkra före det osäkra och tog kostymbyxor och skjorta, dom tog med slips och kavajen samt en vit skjorta. Jag och mamma hade väldigt svårt att välja, var det okej med linnebyxor? Ja, vi valde tillslut varsin klänning, men hade med byxor och tröja som ombyte. När vi väl kom dit, så var det inte bara vi som hade med oss ombyten märkte vi. Flera som var klädd lite enklare, hade helt plötsligt piffat upp jeansen med en kavaj eller bytt ut shortsen mot en kjol. Några hade bytt från mörk kostym till kostymbyxor och en färgad skjorta enbart.

Ja, nu menar jag inte att alla gäster kommer ta med sig ombyten och börja byta om på bröllopet, utan det jag försöker poängtera med att skriva hur det blev den gången, är att det kan vara otroligt svårt för gästerna att veta vad som räknas som "sommarfin" då alla kan tolka det på helt olika sätt och hur obekväm man sedan kan känna sig om man är både över- och underklädd på tillställningen. Det kan faktiskt dra ner stämningen, även om det inte borde göra det, så jag tycker att skriva en klädkod som finns är ganska enkelt för att undvika sådant.

• Marjasinus
    daniiel skrev 2013-02-17 06:51:39 följande:
    Jag tycker definitvt att man bör använda sig att etablerade klädkoder i den utsträckning det går. Och en klädkod är aldrig en regel. Ingen måste följa klädkoden. Det är bara en rekommendation och en hjälp för gästerna, för att man ska veta nivån på festen.
    Problemet är att om man har den inställningen så har inga andra klädkoder än typ kavaj någon chans att bli etablerade.

Dessutom är det fortfarande ingen som har gett ett bra exempel på en "etablerad" klädkod som beskriver den klädsel som TS ville ha. Finare än jeans och t-shirt men inte nödvändigtvis kavaj. 
  • Chicita
    Marjasinus skrev 2013-02-18 11:35:23 följande:
    Dessutom är det fortfarande ingen som har gett ett bra exempel på en "etablerad" klädkod som beskriver den klädsel som TS ville ha. Finare än jeans och t-shirt men inte nödvändigtvis kavaj. 
    Nu läste du lite fel va? Flört

Hon skriver att hon inte vill använda Kavaj som klädkod för att hon hört att man ska klä sig snäppet finare än klädkoden anger.
    Och hon tycker alltså inte att det behöver bli så fint som Mörk kostym (som ju är nästa steg) även om hon inte vill att dom kommer i jeans.

Klädkoden är bara en fingervisning om vilken "finhetsnivå" man generellt förväntar sig att gästerna har.
    Det betyder inte att alla manliga gäster måste komma i ljus kostym. Man kan välja något som man tycker motsvarar det. Och man kan också välja att helt gå emot klädkoden och komma i något helt annat.

Därför kan det ibland vara bättre att välja dom etablerade klädkoderna eftersom det dels visar klart och tydligt vilken nivå det ligger på, men de flesta vet (eller kan läsa sig till) att det bara är en fingervisning, inte en order.
    Egenkomponerade klädkoder kan vara mer tvingande på så sätt eftersom man som gäst inte vet om det är ok att bryta mot koden.
    Om man vill att gästerna ringer och frågar så behöver man ju inte ha någon klädkod alls.
    Klädkoden sätter man ut för att underlätta och hjälpa gästerna, inte för att vara elak och detaljstyra. 
  • Jennie2013

Johanna78; jag skrev: "klädsel; sommarfin. Vi gillar dig som du är" Jag ser inga problem med det och jag vet ju också att ingen kommer komma i jeans och upprullad t-shirt.

• Principisessan

Själv tycker jag mest egenkomponerade klädkoder är jobbiga, jag har ingen aning om det är långklänning, eller för "casual" och ärligt talat så blir jag lite störd på,är folk ska använda en klädkod men då någon de hittat på själva. Tanken med en klädkod är ju för gästen att veta vilken nivå på klädsel som förväntas.
    jag menar verkligen inte något illa men tror att ni får betydligt mer frågor om ni inte har en etablerad klädkod, än om ni har en.

vi blev själva bjudna på bröllop för ett år sedan och klädkod var inte angiven, så jag tvingade min sambo , vars släkting skulle gifta sig, ringa och fråga vilken klädkod det var.
    jagdom inte kände brudparet alls ville absolut inte komma med fel nivå på kläder.

• Principisessan

Jag har varit på ett bröllop med klädkod "sommarfin" jag tog på mig en lång ljusrosa kjol och ett matchande linne. Kjolen var böljande och typisk "snurrkjol" och verkligen söt. Bruden hade på sig knälång klänning från me and i och jag kände mig verkligen överklädd i min fina kjol. Det kändes som att jag var mer överklädd än bruden, ingen kul känsla alls kan jag ju tala om.

• Fjärilen

Ni som har valt koden sommarfin. Får man komma i mörkkostym eller svart kjol eller klänning?

Svar på tråden Kan man ange dresskod "SOMMARFIN"