• Johanna78

Kan man ange dresskod "SOMMARFIN"

Hej på Er!

Jag behöver er hjälp med synpunkt på huruvida man kan skriva "Klädsel: Sommarfin" i inbjudan.
    Anledningen till att jag inte vill skriva "Kavaj" är att regelboken säger att man alltid bör klä sig snäppet högre än den angivna kodexen. Vi vill att våra gäster ska få komma i precis det som de vill, men kanske inte i jeans och T-shirt...
    Nu är ingen av våra vänner sådana att de inte skulle klä upp sig, men ändå, är det ok?
    Vi gifter oss 6/7 och det kan ju i princip vara hur varmt som helst varför vi tycker att det är helt ok med en snygg sommarklädsel, vit linnekostym etc.

• Svar på tråden Kan man ange dresskod "SOMMARFIN"
  • Principisessan
    Chicita skrev 2013-04-11 16:22:39 följande:
    Jo men exakt... 
    Det är jobbigt att komma i för fina kläder precis som det är att komma och vara underklädd.
    Man blir besvärad och stel liksom 
    ja och så kan jag inte hjälpa att tänka " vad tänker de andra gästerna om mig nu" även fast man egentligen inte gör något fel. 
    Sen är det ju så olika i olika kulturer, har en arbetskompis som visade bilder från en släktings bröllop och då hade brudens mamma och svärmor typ brudklänningar i sjöjungfrumodell i en väldigt ljust beige färg, snäppet mörkare än ivory bara.
    Jag blev helt paff och frågade om de inte tog illa upp medan kollegan bara skrattade och sa "vänta tills du ser brudens klänning" och så kom vi till nästa bild med en brudklänning modell "enorm maräng" och säkert 5 meters släp, utan att överdriva. Släpet slingrade sig runt dem på hela dansgolvet. 
    så ja, där var det ju ingen som kunde missta sig över vem som var bruden iallafall.  
  • Fjärilen
    imoen skrev 2013-04-11 16:21:05 följande:
    Jag tycker att sommarfin eller kalasfin är bra klädkoder. Det signalerar att man inte bör komma i arbets/vardagskläder men att man inte heller behöver köpa en kostym för att få komma på mitt bröllop. Heja heja för att få klä sig så man själv känner sig fin och bekväm!
    Jag har fått en inbjudan med klädkod sommarfin, får jag ha på mig en svart klänning?
  • froll

När vi funderade på vad som skulle stå i inbjudan så kikadejag i in vett och ettikettbok. Vad jag läste så ska gästn om man skriver kavaj ha på sig mörk kostym. I vårt fall avsåg brudgummen ha ljus kostym och då känns det fel att inte gästerna får ta på sin fina sommarkostym. En orsak till att man väljer mellan sommarkavaj, sommarfin eller fin.

• Chicita
    froll skrev 2013-04-11 18:00:24 följande:
    När vi funderade på vad som skulle stå i inbjudan så kikadejag i in vett och ettikettbok. Vad jag läste så ska gästn om man skriver kavaj ha på sig mörk kostym. I vårt fall avsåg brudgummen ha ljus kostym och då känns det fel att inte gästerna får ta på sin fina sommarkostym. En orsak till att man väljer mellan sommarkavaj, sommarfin eller fin.
    Det är fel.
    Det är skillnad på kavaj och mörk kostym.
    När man anger kavaj så ska mannen ha kostym (gärna ljus) med skjorta och slips/fluga.

Däremot tror många att man ska skriva Kostym och inte Kavaj.
    Kostym är det vi hade - dvs maskeradklädsel (medeltidsklädsel i vårt fall) 
  • daniiel
    majjja skrev 2013-04-11 16:21:26 följande:
    den fanns bara i kritvitt, svart, korall, denna eller en blåblommig. Det har funnits en med mörk botten och röda blommor men den var slut. Så denna kändes mest rätt. Helt korallfärgad kändes inte som "jag" och den är ju definitivt inte helvit så jag tror väl att det ska bli bra. Den var så sockersöt så tänkte att den kan vara gångbar på fler bröllop eller midsommar eller så kanske. 
    Ja, jag hade en stund tänkt beställa den röda till en julfest, men det blidde inte så. Tyckte den var väldigt fin, även den du har beställt :) Det är bara jag som är lite "anti" ljusa färger överlag :P Den skulle ju vara perfekt för midsommar! :D
  • LinneaR
    Fjärilen skrev 2013-04-11 17:34:33 följande:
    Jag har fått en inbjudan med klädkod sommarfin, får jag ha på mig en svart klänning?
    Nu är det ju inte mig du frågat:) men tänkte bara berätta hur jag tänker. Har förstått att koden "sommarfin" ställer till det för många...Det som kanske är bra med en kod som inte är en "riktig" klädkod är väl att man då kan tolka den lite som man vill och utefter vad man själv tycker är sommarfint...kanske?

Skulle jag få en inbjudan med Sommarfin skulle jag nog inte ta på mig svart, men det är för att jag ofta har färgglada kläder på mig så svart är inte naturligt för mig. Men om jag enbart har svarta kläder i garderoben, kan väl det också gå som sommarfin, men kanske kan man "klä ner" den lite med lite färgglada "somriga" detaljer. En svart bomullsklänning är ju lite mer avslappand än en svart cocktailklänning i siden...Av koden sommarfin får jag direkt en känsla av ett lite mer avslappnat bröllop...

Sätter man en rätt fri klädkod blir det väl att folk kommer därefter. Jag skulle nog klä mig som om jag gick på en fest en varm sommardag och därav skulle jag nog personligen inte välja svart. Men som sagt, alla har ju olika smaker och stilar... helt enkelt så tror jag inte att svart är bannlyst på ett bröllop med kod sommarfin:)

Tänkte bara att jag ger min åsikt...som sagt verkar det ju finnas många olika idéer om vad just sommarfin är.
  • TheD
    Fjärilen skrev 2013-04-11 17:34:33 följande:
    Jag tycker det och jag skulle lätt kunna komma i svart klänning :) Här är det din tolkning av sommarfin som gäller eftersom brudparet inte har gett er detaljer... Svart är snyggt!
  • Red Lion

Men svart ska man väl inte ha på bröllop? Det räknas ju som sorgfärg. Svart och vitt är ju färgerna man ska undvika, traditionellt och enligt bl.a. Magdalena Ribbing. Nuförtiden måste man ju inte ha svart på begravning så det kanske luckras upp lite men har det verkligen gått så långt än att de tär ok på bröllop? Skulle nog tycka det var lite underligt om nån kom i svart på mitt bröllop... (Svart kavaj eller kofta till klädseln undanräknat).

• daniiel
    Red Lion skrev 2013-04-11 20:44:53 följande:
    Men svart ska man väl inte ha på bröllop? Det räknas ju som sorgfärg. Svart och vitt är ju färgerna man ska undvika, traditionellt och enligt bl.a. Magdalena Ribbing. Nuförtiden måste man ju inte ha svart på begravning så det kanske luckras upp lite men har det verkligen gått så långt än att de tär ok på bröllop? Skulle nog tycka det var lite underligt om nån kom i svart på mitt bröllop... (Svart kavaj eller kofta till klädseln undanräknat).
    Ja, svart är helt okej på bröllop. Det enda man ska undvika är ju helvitt. Jag skulle absolut kunna klä mig i svart till ett bröllop.
Svar på tråden Kan man ange dresskod "SOMMARFIN"