• Johanna78

Kan man ange dresskod "SOMMARFIN"

Hej på Er!

Jag behöver er hjälp med synpunkt på huruvida man kan skriva "Klädsel: Sommarfin" i inbjudan.
    Anledningen till att jag inte vill skriva "Kavaj" är att regelboken säger att man alltid bör klä sig snäppet högre än den angivna kodexen. Vi vill att våra gäster ska få komma i precis det som de vill, men kanske inte i jeans och T-shirt...
    Nu är ingen av våra vänner sådana att de inte skulle klä upp sig, men ändå, är det ok?
    Vi gifter oss 6/7 och det kan ju i princip vara hur varmt som helst varför vi tycker att det är helt ok med en snygg sommarklädsel, vit linnekostym etc.

• Svar på tråden Kan man ange dresskod "SOMMARFIN"
  • Chicita

Svårigheten med hemsnickrade koder är ju att man inte vet hur dom andra gästerna tolkar den och vilken nivå dom lägger sig på. Och det kan skapa osäkerhet "kan jag verkligen ha den här klänningen, är den för fin/för vardaglig?" "Vågar jag ta kostymen, eller blir jag överklädd då?"

Jag har aldrig hört att man ska klä sig finare än vad klädkoden säger.
    Däremot är det ju bara en fingervisning, inte en order. Det är ju bara för att gästerna ska kunna veta vilken nivå klädseln ligger på och sedan kunna välja om dom vill ta något enklare eller klä sig finare.
    Man kan komma i jeans även om klädkoden är frack, eller i frack även om klädkoden är sommarfin. Men det är inte så troligt Flört 

Jag tycker att de vedertagna koderna är bäst.
    Men om ni vill ha en hemsnickrad så lägg med en förklaring.
    Typ:
    Klädkod: Sommarfin. Ej jeans, gärna klänning eller kavaj. 

• Marjasinus

Vad är det för folk ni bjuder på era bröllop som inte förstår vad "sommarfin" betyder, alternativt inte vågar fråga?

• Alyllyra

Problemet är väl inte att gästerna inte förstår "sommarfin". Problemet är väl att alla har sina egna tolkningar av "sommarfin". Och när alla 100 gästerna ska ringa och fråga vilken nivå av "sommarfin" man har tänkt sig så hade nog jag börjat ångra att jag inte angett en etablerad klädkod som hade kunnat googlas fram så att man slapp lägga tid på att svara på frågan. Tungan ute

Men om man, som TS skriver, inte vill att folk ska komma i jeans så kanske man ska undvika klädkoder som kan tolkas som att jeans är ok (eller göra ett förtydligande ang. detta). Jag hade absolut kunnat sätta på mig jeans och blus om jag hade blivit bjuden på ett bröllop med klädkoden "sommarfin", framför allt i somras när det var så fruktansvärt kallt...

"Kavaj" däremot lämnar inget utrymme för jeans, men är ändå en ganska fri klädkod eftersom den kan innebära både mörk yllekostym och ljus linnekostym för herrar (med alternativet att ta av kavajen om det är jättevarmt) samt allt från byxdress till kjol och blus till klänning för damer.

• Fjärilen

Jag fick en bröllopsinbjudan där det stod sommarfin. Jag tyckte det var en jobbig klädkod, för jag funderade bla annat på om jag fick lov att ha på mig en svart kjol. Är det sommar fint?

Eller får jag ha på mig mina fina sommar shorts?

Eller den där strand tunikan, den är ju fin på sommaren.

Ska ni skriva klädkod, så skriv antingen de klassiska eller ut hela mening över vad ni menar.

Alla människor går inte på bröllop stup i kvarten och känner till det senaste. Tänk på stackars faster agda....

Lycka till 

• passionsblomman
    Alyllyra skrev 2013-02-02 12:08:33 följande:
    Problemet är väl inte att gästerna inte förstår "sommarfin". Problemet är väl att alla har sina egna tolkningar av "sommarfin". Och när alla 100 gästerna ska ringa och fråga vilken nivå av "sommarfin" man har tänkt sig så hade nog jag börjat ångra att jag inte angett en etablerad klädkod som hade kunnat googlas fram så att man slapp lägga tid på att svara på frågan. Tungan ute
    Precis.

Dessutom är det ju inte ens någon idé att fråga inbjudaren som satt koden, eftersom tolkningen står att göra för övriga gäster. jag har själv åtskilliga gånger gått på fest där jag inte känt att jag har koll på resten av sällskapet i stort, och då kan det kännas jobbigt att veta just finhetsnivån-det är väldigt olika hur mycket man piffar i olika kretsar liksom. det är inte kul att komma vare sig över-eller underklädd jämfört med alla andra.

Jag vet inte vad sommarfin betyder-för det är inte en etablerad kod. Jag måste isåfall fråga den som satt koden vad den menar, även om jag kanske kan ha en viss aning. Att fråga blirändå relativt meningslöst, eftersom det i slutänden ändå är upp till hur alal andra som fått inbjudan tolkar det. Alltså kan man likagärna lämna det till att ha valfri klädsel-vilket är precis lika vitt spektra, och alltså svårt att välja utifrån. Om man nu vill klä sig någorlunda på ett ungefär i samma nivå som övriga. Skiter man i det, så lär man ju inte bry sig vilken kod det än är.
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Tin

Klädkoden kavaj vid en tillställning som hålls på sommaren brukar vanligtvis utveckla sig till typ sommarfin enligt min erfarenhet. Alltså män med udda kavaj och eventuellet en väst under och en skjorta i valfri färg samt slips eller fluga (som brukar åka av efter ett tag) Och  kvinnorna brukar komma i en lätt klänning som går till knäna med axelband eller kort ärm. Är det ungefär det ni vill ha på bröllopet så kör på det för att göra det enkelt och tydligt för gästerna  (tycker jag)

• Johanna78

TACK för alla kommentarer!!!

Lutar nog åt att ändra klädkoden till Kavaj, även om jag tror att våra gäster skulle förstå sommarfin, men jag vill inte skapa klädkodsfrågor i onödan så att säga.

Jag har vid flertalet gånger hört att man bör klä sig snäppet över klädkod och också läst det lite här och var, men efter lite efterforskningar så verkar det inte stämma. Det jag läser om nu är att angiven kod gäller - varken mer eller mindre och ska respekteras.

Nek, nu har jag bestämt mig - jag ändrar till kavaj!

TACK!

• SaraJoakim

Vi funderade också på sommarfin, förstår inte problemet riktigt? Sommarfin, är helt klart en lättare, men FIN sommarklädsel. Som brudpar skriver man inte sommarfin om man inte är beredd på en blandad klädsel som resultat bland gästerna. Sommarfin är dessutom såpass vanligt (inte alls så hemmasnickrat i den andan längre) nu att gästen själv kan googla fram en förklaring om den känner sig osäker och inte vågar ringa. Kör på vad ni vill, många brudpar har skrivit sommarfin före er, och än fler kommer göra det efter er. Jag tror gästerna kan freaka minst lika mycket över de flesta klädkoder och undra om de är rätt, över eller under klädda. De flesta går inte på bröllop dagarna i ända utan det är en ganska annorlunda/ovanlig tillställning ändå..

• Cathelica

Har varit i fler bröllop med koden sommarfin:)
    Aldrig varit nåt problem, killerna har då anvend kavaj.. men i några fall finbyxor och skjorta eller en lys "kostym" :)
    Tjejerna har anved fina klädinger, men lite lättare oftast, inte tunga "balklädningar"  :)

Förlåt min svenska, är en norsk inflyttare som börjar bli trött ;) 

Svar på tråden Kan man ange dresskod "SOMMARFIN"