Alyllyra skrev 2013-02-02 12:08:33 följande:
Problemet är väl inte att gästerna inte förstår "sommarfin". Problemet är väl att alla har sina egna tolkningar av "sommarfin". Och när alla 100 gästerna ska ringa och fråga vilken nivå av "sommarfin" man har tänkt sig så hade nog jag börjat ångra att jag inte angett en etablerad klädkod som hade kunnat googlas fram så att man slapp lägga tid på att svara på frågan.
Precis.
Dessutom är det ju inte ens någon idé att fråga inbjudaren som satt koden, eftersom tolkningen står att göra för övriga gäster. jag har själv åtskilliga gånger gått på fest där jag inte känt att jag har koll på resten av sällskapet i stort, och då kan det kännas jobbigt att veta just finhetsnivån-det är väldigt olika hur mycket man piffar i olika kretsar liksom. det är inte kul att komma vare sig över-eller underklädd jämfört med alla andra.
Jag vet inte vad sommarfin betyder-för det är inte en etablerad kod. Jag måste isåfall fråga den som satt koden vad den menar, även om jag kanske kan ha en viss aning. Att fråga blirändå relativt meningslöst, eftersom det i slutänden ändå är upp till hur alal andra som fått inbjudan tolkar det. Alltså kan man likagärna lämna det till att ha valfri klädsel-vilket är precis lika vitt spektra, och alltså svårt att välja utifrån. Om man nu vill klä sig någorlunda på ett ungefär i samma nivå som övriga. Skiter man i det, så lär man ju inte bry sig vilken kod det än är.