• Johanna78

Kan man ange dresskod "SOMMARFIN"

Hej på Er!

Jag behöver er hjälp med synpunkt på huruvida man kan skriva "Klädsel: Sommarfin" i inbjudan.
    Anledningen till att jag inte vill skriva "Kavaj" är att regelboken säger att man alltid bör klä sig snäppet högre än den angivna kodexen. Vi vill att våra gäster ska få komma i precis det som de vill, men kanske inte i jeans och T-shirt...
    Nu är ingen av våra vänner sådana att de inte skulle klä upp sig, men ändå, är det ok?
    Vi gifter oss 6/7 och det kan ju i princip vara hur varmt som helst varför vi tycker att det är helt ok med en snygg sommarklädsel, vit linnekostym etc.

• Svar på tråden Kan man ange dresskod "SOMMARFIN"
  • Chicita
    majjja skrev 2013-02-18 23:56:57 följande:
    Jag har varit på ett bröllop med klädkod "sommarfin" jag tog på mig en lång ljusrosa kjol och ett matchande linne. Kjolen var böljande och typisk "snurrkjol" och verkligen söt. Bruden hade på sig knälång klänning från me and i och jag kände mig verkligen överklädd i min fina kjol. Det kändes som att jag var mer överklädd än bruden, ingen kul känsla alls kan jag ju tala om.
    Det här har jag också varit med om... Eller tja en liknande situation i alla fall...
  • TheD

Klart att ni kan ange den "klädkoden" men problemet är hur den tolkas då det inte är en riktig klädkod. Ena släkten tycker att sommarfin är jeans & vit t-shirt och den andra släkten kommer i skjorta, kavaj och ett par tunnare byxor.... Ser inte ut som om det är samma fest sällskapen ska till ;) Jag anser inte att man har jeans oavsett klädangivelse, inte ens om någon skriver "valfritt"..... Om brudparet skulle köra på stilen jeans & t-shirt så har släkten skjorta & kavaj finare klädsel ;)

• Alyllyra
    Marjasinus skrev 2013-02-18 11:35:23 följande:
    Problemet är att om man har den inställningen så har inga andra klädkoder än typ kavaj någon chans att bli etablerade.
    Ok, men ska vi försöka definiera "sommarfin" då? Gärna en definition som alla är överrens om! (OBS! att detta riktar sig till alla i tråden och inte enbart personen som citeras ovan!)

Får man ha jeans? Kjol (hur kort?)? Shorts?
    Är det ok med bara ben, eller bör man ha strumpbyxor?
    Överdel, kan man ha magtröja? Linne? T-shirt? Eller bör det vara åtminstone 3/4-ärm? Får männen rulla upp skjortärmarna? Eller knäppa upp skjortan?
    Slips, är det önskvärt? Förbjudet? Valfritt?
    Skor - får de se ut hur som helst (ljusa, mörka, klack, ingen klack, öppen tå, sneakers, träskor, flip-flop...)?
    Smycken, vad gäller här? Hur pråligt får det vara?

Kan man tänka sig en motsvarande klädkod som är "vinterfin", "höstfin" eller "vårfin"? Vad innebär då dessa?

• Chicita
    majjja skrev 2013-02-19 17:38:35 följande:
    Chicita: ja visst känns det dumt! Kändes som om jag hade gjot nåt fel
    Ja precis, man skäms nästan för att man är finare än resten. Det känns som om man försöker vara lite "för mer" än alla andra genom att visa "titta på mig vad finklädd jag är"... Skrikandes
    Man blir utanför - av helt fel anledning.
    Och det är precis lika illa om man kommer i för vardagliga kläder när resten kör på glitter och glamour... 
  • Chicita
    Alyllyra skrev 2013-02-19 17:49:31 följande:
    Ja det är ju inte så lätt som sagt...
    Och det visar du väldigt tydligt här Glad
  • Principisessan
    Chicita skrev 2013-02-19 21:13:47 följande:
    Ja precis, man skäms nästan för att man är finare än resten. Det känns som om man försöker vara lite "för mer" än alla andra genom att visa "titta på mig vad finklädd jag är"... Skrikandes
    Man blir utanför - av helt fel anledning.
    Och det är precis lika illa om man kommer i för vardagliga kläder när resten kör på glitter och glamour... 
    exakt! usch, led mest igenom middagen och gick hem så snabbt det bara var "tillåtet" .. hemskt men sant. 

• Chicita
    majjja skrev 2013-02-19 22:40:37 följande:
    exakt! usch, led mest igenom middagen och gick hem så snabbt det bara var "tillåtet" .. hemskt men sant. 
    Det är dom gångerna man önskar att man hade ombyte med eller i alla fall kunde plocka av något som gör att man blir mindre "uppklädd" (eller lägga till något så man blir "finare")
    Som daniiel beskrev tidigare där dom hade ombyten med sig... 
  • FruForsmark
    Johanna78 skrev 2013-02-01 16:23:47 följande:
    Hej på Er!

Jag behöver er hjälp med synpunkt på huruvida man kan skriva "Klädsel: Sommarfin" i inbjudan.
    Anledningen till att jag inte vill skriva "Kavaj" är att regelboken säger att man alltid bör klä sig snäppet högre än den angivna kodexen. Vi vill att våra gäster ska få komma i precis det som de vill, men kanske inte i jeans och T-shirt...
    Nu är ingen av våra vänner sådana att de inte skulle klä upp sig, men ändå, är det ok?
    Vi gifter oss 6/7 och det kan ju i princip vara hur varmt som helst varför vi tycker att det är helt ok med en snygg sommarklädsel, vit linnekostym etc.
    Om ni vet med er att era vänner brukar anstränga er vid finare tillställningar så borde det vara lugnt att ange "Sommarfin". Tror inte de kommer dyka upp i jeans och t-shirt då. Problemet blir om det är en heterogengrupp där det för vissa är naturligt att komma i kostym medan andra kanske kör piketröja. Då kan det bli besvärligt för gästerna..
  • amerika

Jag kan tycka att det är den som kommer i avklippta jeansshorts eller vadlånga trekvartsbyxor som har missuppfattat vad det är för slags fest man är bjuden till. Det är ju ingen tillfällighet att det alltid är långbyxor till olika slags uniformer (militärer, poliser, väktare osv) eller att t ex kungen aldrig har shorts i officiella sammanhang: man bär helt enkelt långbyxor i lite mer formella sammanhang! Sen måste det inte vara hel kostym, men långbyxor och hela skor, ej sandaler. Och kvinnorna kan vara barbenta med lång eller kort kjol och olika slags längd på ärmarna. Om man skriver "sommarfin" får man väl helt enkelt acceptera att gästerna kommer i allt från strandklänning till pikétröja men om gästerna över huvud taget inte anstränger sig för att klä sig snyggt och vårdat, tycker jag att det är de som gör bort sig.
    Och när det gäller att råka klä sig snyggare än brudparet: visst vet era vänner och släkt vilken nivå ni har tänkt vara klädda på bröllopsdagen? Så borde de kunna anpassa sig efter det.

Svar på tråden Kan man ange dresskod "SOMMARFIN"