• LyckligaBruden

Ingen vett och etikett öht! Tappade hakan i golvet

Måste bara skriva av mig lite.

Vi gifter oss på lördag och ska hålla till på en gård där det inte finns nån affär eller liknande i närheten.

Fick igår ett sms av m2b's bestmans fru:

"Tjoho Jag undrar om det kommer bjujdas på vickning och i så fall vad?"

(Ursäkta men vad är det för fråga?)

Jag svarar: Ja, det kommer det men det är ju inget kul att avslöja vad det blir nu ju.

Hon: Tänkte mest på att det kanske är nåt man inte gillar (främst Johan är hyfsat kräsen) och i så fall vill ta med något för att slippa somna hungrig.

Jag: Oroa dig inte. Tycker man inte om det som bjuds finns det chips.
    (Var så förbannad att venen i pannan var på väg att explodera)

Hon: Jo men ships är inte mat. Förstår inte varför det är så hemligt. Får handla med mig något ändå då för säkerhets skull även om det känns hemskt onödigt bara för att maten ska vara hemlig.

Alltså jag smäller av!!!! Hur oförskämd får man bli!!! Min sambo smsade sin bestman och undrade om han  är kräsen (vilket han tyckte lät konsigt från början) eftersom hans fru smsat mig och frågat om maten, han svarar "nope, visste inte ens att hon hört av sig, jag är inte hemma". Han sa att jag inte skulle svara nåt mer på hennes sms och att han skulle ta ett snack när han kom hem.

Men allvarligt. Jag har lust att be henne dra åt skogen. Hon är en sån där gränslös människa som jag försökt tycka om men det går bara inte och efter det här så var den sista bron bränd.

Jag förstår inte hur totalt befriad från vett och etikett man kan vara. Sanslöst.

• Svar på tråden Ingen vett och etikett öht! Tappade hakan i golvet
  • Augusti13

Allt handlar ju om vem det är som frågar. Ens bästa kompis hade man kanske svarat på en gång och inte stört sig på det alls, medan när en bekant som alltid är lite näsvis frågar så går man i taket direkt ;)

• sommar2014

Hm, jag är inte så kräsen med mat men däremot rädd att bli hungrig. Om det var en väldigt närstående som skulle gifta sig, typ ett syskon, skulle jag kunna fråga lite mer detaljerat om maten om det var så att man skulle sova över t.ex. Men om det var en kompis eller min respektives kompis eller en släktings bröllop skulle jag bara packa ner lite frukt, nötter etc i väskan om jag var orolig att jag inte skulle bli tillräckligt mätt. Nu har jag nog faktiskt aldrig packat ner något då det har framgått av inbjudan att det bjuds på middag och tårta och vickning och sådär. Och jag har aldrig gått hungrig från ett bröllop... Skrattande

• stormhelen

"Intressant trå det blev här. Glad

Jag är nog som daniiel här, då jag inte häller förstår vad det är som är så hemskt med att fråga om maten. (Samtidigt förstår jag ju att man kanske vill hålla den hemlig). Men till skillnad från daniiel så är det jag och inte min m2b som är kräsen, och det har jag alltid varit.

Det har blivit bättre med tiden, men det är fortfarande mycket som jag inte äter.

Så jag skulle (och har)kunna  fråga(t) vad det är för mat. Tungan ute

Eftersom jag kan sätta mig in i situationen med att vara kräsen samt att vara värd på tex en middag eller dylik så tar jag absolut inte illa vid mig om någon frågar om maten. Jag vet att deras frågor inte är för att vara oartig,  då jag själv har frågat om samma sak. Man gör det inte för att vara elak. Oskyldig

Två av mina syskonbarn är också kräsna, om de kommer med till en middagsbjudning så lagar jag helt enkelt något enkelt till dem som jag hört mig för med deras föräldrar om vad de tycker om. Det blir då typ korv och makaroner eller köttfärssås och spagetti. Inget som direkt tar någon lång tid att göra, men som jag vet att de tycker om. Jag tycker inte att det är något problem alls.

Men bjuds det på buffe, så ser jag till att det finns typ köttbullar eller dylik (som givet vis alla får äta av) så att jag vet att det finns något som de äter. Och hur lång tid tar det att kocka makaroner?

Och självklart finns det mycket av olika typer av mat så finns det garanterat något som man äter.

Men efter att ha träffat min m2b så har jag märkt att vissa människor tycks ta väldigt illa upp av sådana frågor, och reagerar lika starkt som TS.

Något som jag inte är van vid alls, då mina vänner och släktingar  samt familj vet att jag är kräsen.

Så pga mina egna erfarenheter (av mina vänner, familj och släktingar) samt att jag själv är kräsen så har jag väldigt svårt att förstå vad som är så oartigt i situationen som TS beskriver. Jag förstår inte hur man kan bli så upprörd av någon sådan liten små sak. Förvånad

Det känns så onödigt att bli så upprörd av en sådan bagatell.

Din bröllopsdag är en av de största dagarna i ditt liv och antagligen en av de lyckligaste. Så låt inte denna lilla incidens förstöra det för dig.

Gör som Chikita sa och bara borsta av dig det. Det är inte värt att bli så uppjagad över.

Och jag är nästan helt säker på att hon inte gör det för att vara oartig eller elak mot dig och din m2b. Flört

Men det kanske är svårt att faktiskt sätta sig in i situationen om man inte själv är kräsen och får uppleva hur det är. För jag kan tala om att det inte är speciellt roligt häller om man är bjuden på tex en middag där man inte tycker om det som bjuds på men tvingar ändå i sig maten för att inte vara oartig.

Sedan slänger sig värdparet ut "tyckte du inte om maten?" inför alla andra gäster (vilket är ganska så vanligt från mina erfarenheter iaf, det behöver ju inte vara så för andra - hoppas jag). De sätter verkligen en på pottan då, och skämmer ut en inför alla andra. Om man ringer eller sms:ar så har man ju iaf låtit det stanna mellan värdparet och en själv.

Självklart förstår jag värdparet, då man dels har köpt maten och sedan stått och tillagat den i flera timmar - men det är just därför som jag ändå äter om än inte mycket, just för at inte vara oartig.

Men de tar illa upp ändå. Hur gör man för att gå vinnande ur denna situation?

Om man vänder på steken är det verkligen hövligt att tvinga i sina gäster något som de inte tycker om så att de får sitta där och pinas och tvinga i sig maten och må dåligt?

Situationen blir då väldigt komplex.

Det är därför som vi i min släkt som har en del personer utöver mig som är kräsna, att det är lika bra att man hör av sig och är ärlig. På min sida så är det ingen som tar illa vid sig om frågor om maten.

Detta kan givetvis ha varit både till fördel och nackdel för mig, då jag som daniiel inte förstår vad som är oartigt om frågor som rör maten, då jag är van att man bara löser det och det är inget problem.

Sedan kan man ju alltid diskutera det där med att "man kunde ha gjort det smidigare."

Alltid lätt att säga med facit i hand så att säga. Flört

Vi är ju bara människor och man kan inte handla varje situation mer perfektionism hela tiden. Man kan alltid hantera en situation bättre, man skulle inte ha sagt "si" man skulle inte ha gjort "så."

Väldigt svårt att efterleva tycker jag.

Visst det är lättare att kunna uttrycka sig bättre i skrift än i direkt tal, eftersom man har tid att fundera över vad det är man vill ha sagt. Pratar man så kommer det ju ibland bara ur än då man inte alltid har tid att hinna tänka igenom sitt svar.

Vissa människor är bättre än andra på att uttrycka sig både i tal och skrift, medan andra är helt "handikappade" på det området.

Vi alla är bra på olika saker. Solig

• Grodprinsens brud

Både jag och M2B blir hungriga eller sugna OFTA. Och på ett fasligt dåligt humör om vi inte fått äta på en viss tid. Därför skulle jag också fråga. Eller köpa med något att ha i handväskan och smyga ut och äta... Främst för att vi och värdparet inte ska behöva skämmas efteråt för att vi varit sura eller oförskämda.. Skrattande Och i ärlighetens namn bli man ofta inte vidare mycket piggare av pyttipanna eller korv med bröd som är ganska vanliga vickningsrätter.. Nej minipizzor, en hyffsad ostbricka eller typ tapas som man kan mingla med gillar jag... Och nej, jag går inte på fest bara för att äta gratis. Alternativet är att vi får lämna festen i förtid.

Själva serverar vi ingen vickning eftersom vi hoppas att festen är slut ca 1 timme efter tårtan och då borde folk inte blivit så hungriga. (Vi har snittar, buffé och dessert också) 

• daniiel
    stormhelen skrev 2013-02-07 13:03:40 följande:

"Intressant trå det blev här. Glad

Jag är nog som daniiel här, då jag inte häller förstår vad det är som är så hemskt med att fråga om maten. (Samtidigt förstår jag ju att man kanske vill hålla den hemlig). Men till skillnad från daniiel så är det jag och inte min m2b som är kräsen, och det har jag alltid varit.

Det har blivit bättre med tiden, men det är fortfarande mycket som jag inte äter.

Här är det också jag som är kräsen och jag som både har och skulle kunna ställa en sådan fråga ;) Maken äter i princip allt (förutom exotiska saker som ananas, mango, avokado och liknande), så han bryr sig sällan om mer än ifall det bjuds på mat :P

Men jag håller med om allt du skriver, otroligt bra inlägg!

Jag tycker faktiskt också det är väldigt intressant att höra att en sådan här sak, som inte jag tycker är något speciellt, kan uppröra så många. Att man kan reagera så starkt på det. Det tycker jag kan vara, som jag skrivit ovan, en bra sak att ha i åtanke, att vissa reagerar starkt och tar illa vid sig av såna här frågor. Samtidigt som det kan vara bra för någon som reagerar så att få veta att alla inte tänker på samma sätt, att det finns vi som inte tycker det är oförskämt och inte ställer en sådan fråga för vara elaka.
  • stormhelen
    daniiel skrev 2013-02-07 13:19:09 följande:
    Här är det också jag som är kräsen och jag som både har och skulle kunna ställa en sådan fråga ;) Maken äter i princip allt (förutom exotiska saker som ananas, mango, avokado och liknande), så han bryr sig sällan om mer än ifall det bjuds på mat :P

Men jag håller med om allt du skriver, otroligt bra inlägg!

Jag tycker faktiskt också det är väldigt intressant att höra att en sådan här sak, som inte jag tycker är något speciellt, kan uppröra så många. Att man kan reagera så starkt på det. Det tycker jag kan vara, som jag skrivit ovan, en bra sak att ha i åtanke, att vissa reagerar starkt och tar illa vid sig av såna här frågor. Samtidigt som det kan vara bra för någon som reagerar så att få veta att alla inte tänker på samma sätt, att det finns vi som inte tycker det är oförskämt och inte ställer en sådan fråga för vara elaka.

Haha, då misstog jag mig. Fick för mig att det var din m2b som var kräsen. Fel av mig. Sorry. Tungan ute

Ja, det är skönt att det finns fler som är som jag och min bekantskapskrets. Flört

Jag hade aldrig varit med om (som jag sa tidigare) att det finns människor som blir så upprörda.

Men efter att jag träffade min blivande så har jag fått lära mig den hårda vägen att vissa blir väldigt upprörda. Därför är det bra som du sa att man kanske kan få förklarat för sig vad det är som de tycker är så oartigt, eftersom man inte vill göra de upprörda i onödan.

Det har fått än att tänka till.

Tyvärr så finns det redan några på min m2b:s sida som ogillar mig pga att jag ställt matrelaterade frågor tidigare vid bjudningar.

Och det är som du säger att man döms mycket hårdare bara för att de redan har en viss inställning till en sedan tidigare.

Jag brukar även få skulden för saker som jag inte ens har varit delaktig i för att de har en viss uppfattning om mig - att jag är oartig och oförskämd. De atntar att det är jag som "krånglar" och ger mig då  skulden för något jag inte gjort eller sagt.

Vilket känns väldigt orättvist.

Det har aldrig varit min mening att vara oartig eller oförskämd. I mina kretsar har vi bara löst det på ett annat sätt.

• GustavB

Det här med att kommunicera över text gör det hela rätt lätt att överanalysera och tolka in andra meningar baserat på hur man själv brukar skriva sms/på internet, när den andra personen har en annan uppfattning. 
    Hade ni haft konversationen face to face eller per telefon så hade man kanske inte reagerat på samma sätt?

I övrigt är jag nu också nyfiken på vad ni faktiskt ska servera på er vickning :] 

• jimmyojennifer

Det känns överlag som att många överreagerar i både de ena och det andra (Jag själv inräknat) bara för att det rör mitt bröllop.

Både stressen över allt som är och det faktum att man ska försöka göra alla till lags vilket är omöjligt och då verkar det som att det lätt blir så att man tar illa vid sig.

Sen är vi alla olika,(nähä! ;) ) så det leder till att vi tolkar saker olika, vilket ofta blir tyvärr av negativ effekt

• mirreth

Som kock måste jag bara säga att -Låt henne gå hungrig då om hon/han har sådana problem...! Jag möter en massa intressanta människor i mitt yrke och man slutar aldrig förvånas, eller som min sambo brukar säga -Den sista idioten är inte född än! Tycker inte ni är kräsna utan bortskämda, som vuxen borde man väl fatta sitt eget bästa, vara lite smart, smussla ner en macka, banan, Nutrilett bar eller vad som helst om man vet att man lätt blir hungrig. Eller varför inte stanna vid en mack och köpa nåt på vägen hem eller ha nåt färdigt hemma att värma. På min arbetsplats får jag ofta höra -Jag tycker inte om det där. -Jag kan tyvärr inte laga mat som alla tycker om, brukar jag svara.

Att ha en allergi är en sak, det tar man hänsyn till, men det där med "tycker inte om".... väx upp!

• stormhelen
    mirreth skrev 2013-02-07 14:50:49 följande:

Som kock måste jag bara säga att -Låt henne gå hungrig då om hon/han har sådana problem...! Jag möter en massa intressanta människor i mitt yrke och man slutar aldrig förvånas, eller som min sambo brukar säga -Den sista idioten är inte född än! Tycker inte ni är kräsna utan bortskämda, som vuxen borde man väl fatta sitt eget bästa, vara lite smart, smussla ner en macka, banan, Nutrilett bar eller vad som helst om man vet att man lätt blir hungrig. Eller varför inte stanna vid en mack och köpa nåt på vägen hem eller ha nåt färdigt hemma att värma. På min arbetsplats får jag ofta höra -Jag tycker inte om det där. -Jag kan tyvärr inte laga mat som alla tycker om, brukar jag svara.

Att ha en allergi är en sak, det tar man hänsyn till, men det där med "tycker inte om".... väx upp!

Nu är du onödig elak!

Tror du att man väljer att inte tycka om saker (liksom man väljer vad man tycker om)??????

Nu är det så att även om man äter något hemma innan, äter när man kommer hem ELLER tar med sig saker i väskan så blir det ett väldans liv. Skulle värdparet se att man har med sig mat så börjar de att gapa då också. Att ta med sig mat till en fest är inte en lösning på ett problem liksom att äta hemma innan eller efter festen.

Bara för att man inte tycker om vissa maträtter så är man enligt din bortskämd?!

Herre gud att man kan vräka ut sig en sådan komentar. Väx upp själv och sluta bli irriterad över så små bagateller.

Var glad istället för att irritera sig på små saker.

Svar på tråden Ingen vett och etikett öht! Tappade hakan i golvet