• LyckligaBruden

Ingen vett och etikett öht! Tappade hakan i golvet

Måste bara skriva av mig lite.

Vi gifter oss på lördag och ska hålla till på en gård där det inte finns nån affär eller liknande i närheten.

Fick igår ett sms av m2b's bestmans fru:

"Tjoho Jag undrar om det kommer bjujdas på vickning och i så fall vad?"

(Ursäkta men vad är det för fråga?)

Jag svarar: Ja, det kommer det men det är ju inget kul att avslöja vad det blir nu ju.

Hon: Tänkte mest på att det kanske är nåt man inte gillar (främst Johan är hyfsat kräsen) och i så fall vill ta med något för att slippa somna hungrig.

Jag: Oroa dig inte. Tycker man inte om det som bjuds finns det chips.
    (Var så förbannad att venen i pannan var på väg att explodera)

Hon: Jo men ships är inte mat. Förstår inte varför det är så hemligt. Får handla med mig något ändå då för säkerhets skull även om det känns hemskt onödigt bara för att maten ska vara hemlig.

Alltså jag smäller av!!!! Hur oförskämd får man bli!!! Min sambo smsade sin bestman och undrade om han  är kräsen (vilket han tyckte lät konsigt från början) eftersom hans fru smsat mig och frågat om maten, han svarar "nope, visste inte ens att hon hört av sig, jag är inte hemma". Han sa att jag inte skulle svara nåt mer på hennes sms och att han skulle ta ett snack när han kom hem.

Men allvarligt. Jag har lust att be henne dra åt skogen. Hon är en sån där gränslös människa som jag försökt tycka om men det går bara inte och efter det här så var den sista bron bränd.

Jag förstår inte hur totalt befriad från vett och etikett man kan vara. Sanslöst.

• Svar på tråden Ingen vett och etikett öht! Tappade hakan i golvet
  • Sara 120707

Oavsett frågeställning hos TS så vill jag bara fråga om det bara är jag som inte förstår varför man vill hålla vickningen "hemlig"?

Jag upplever det som en underlig sak att ha hemlig, visst nåt spex eller kanske en solosång men; vickningen???

Trumvirvel.......

..................

...............

Hamburgare!!

Känns väl lite överhysteriskt??

Om inte annat så kan man väl säga till personen i fråga vad det blir men be dem att inte föra det vidare?

Angående vett och etiketts frågan så tycker jag inte frågan i sig är oartig och även om jag skulle tycka brudparet var lite tramsiga med hemlighetsmakeriet så hade jag nog inte frågat vidare. Men jag skulle nog tycka det var mycket oartigare om gäster tog med egen mat bara utifall att det jag fixat var oätligt. Tycker daniiel har en stark poäng, man kan inte vinna, oavsett hur man hanterar det så kan man uppfattas som oartig och jag tycker ändå att fråga är det bästa alternativet.

Vickning är ju en sån grej som brukar vara ett av några ganska begränsade alternativ, hamburgare, korv, pizza och kanske nåt till. Vet man då att man inte kan äta varmkorv så är det väl inte så dumt att fråga?

• daniiel
    Sara 120707 skrev 2013-02-07 18:40:45 följande:

Oavsett frågeställning hos TS så vill jag bara fråga om det bara är jag som inte förstår varför man vill hålla vickningen "hemlig"?

Jag upplever det som en underlig sak att ha hemlig, visst nåt spex eller kanske en solosång men; vickningen???

Trumvirvel.......

..................

...............

Hamburgare!!

Känns väl lite överhysteriskt??

Hehe nej, det är verkligen inte bara du som inte förstår det, men vi har som lagt den grejen åt sidan i diskussionen här.
  • PiaB

Nu har jag inte läst hela tråden... Men jag skulle inte bli sur om någon frågade om maten. Själv är jag allätare och alltså kan det inte bjudas på något jag inte äter så jag skulle aldrig behöva fråga, men förstår absolut om någon gör det. Förstår inte det konstiga.

Vi kommer att skriva ut menyn på hemsidan när vi fastställt den helt. Så folk kan förbereda sig på vad de ska äta och kanske inte vill äta. På fester och större tillställningar jag varit på har alltid menyn varit presenterad, kanske därför jag tagit det som en självklarhet. Vi har t.o.m. funderat på att låta gästerna välja på kött eller fisk när de svarar, men så blir det nog inte. 

Är det dessutom vickningen det handlar om skulle jag inte reagera om någon hade med sig något speciellt att äta. Tvärtom skulle jag tycka det var bra att de hade med sig något och att de tänkt på det ifall det blir en lång natt. Till maten skulle jag kanske reagera om de plockade upp en Big Mac

• CoG

Nu har jag inte orkar läsa alla svar...

Men om man blir bjuden på en speciell tillställning sådär och är lite oroliga att det kanske inte kommer att vara ngt gott, då är det väl bara att packa med ngt som man kan stoppa i sig när man blir hungrig.
    Smörgåsar, frukt och ngt att dricka.

tycker inte att man behöver "belasta" brudparet med det.
    Det är nog rätt mkt tankar, nerver och annat i omlopp iaf

• MeaJ

intressant att en fråga om mat kan väcka sån debatt Flört

Sommarbrud 2013
  • PiaB
    CoG skrev 2013-02-07 19:28:25 följande:
    Nu har jag inte orkar läsa alla svar...

Men om man blir bjuden på en speciell tillställning sådär och är lite oroliga att det kanske inte kommer att vara ngt gott, då är det väl bara att packa med ngt som man kan stoppa i sig när man blir hungrig.
    Smörgåsar, frukt och ngt att dricka.

tycker inte att man behöver "belasta" brudparet med det.
    Det är nog rätt mkt tankar, nerver och annat i omlopp iaf
    Jag håller med om att det är lätt att plocka med sig något för säkerhets skull om man vet att det är mycket man inte äter. Med risk för blickar och sura miner från de som tycker man är oförskämd.

Däremot ser jag inte hur det kan vara att belasta brudparet genom att ställa en fråga som är lätt att svara på? Vad jag förstår ville hon ju bara veta vad vickningen består av, inte kräva att få något annat?

Visserligen är alla olika, det kanske är stressande att svara på frågor, jag vet inte eftersom jag inte tycker det
  • SandraElisabet

Lustigt att inte TS svarat...?

Jag måste tillägga att jag själv har mycket svårt för att prova nya maträtter. Jag försöker, men min vännina som är psykolog har klassat min "rädsla" för vissa maträtter som regelrätt fobi. Jag KAN inte äta vissa grejer utan att veta vad det innehåller eller hur det kommer smaka. Jag kan få panik! Är rädd för spindlar, men min matfobi är mycket värre!

Det här är ju lite ovanligt och skämmigt, så jag brukar inte berätta det för alla, så om jag smsat/ringt till någon som hade bjudning kanske den personen (TS) skulle vara lite förstående...?

Visst, kanske just den här kvinnan trycker på dina knappar. Jag fattar! Men för mig är det uppenbart ett personligt vendetta, det har inte så mycket att göra med frågan??

Håller med Daniiel och Stormhelen. Ibland får andra människor förstå att vi som inte kan äta vad som helst, oavsett anledning inte är idioter/ouppfostrade/kräsna. Det finns bakomliggande anledningar med detta som med allt annat.

• SandraElisabet

Och till er som är kockar och kommenterat: Ni borde vara mer försående.

• Emsie

Jag tycker att det är få nycker som är så oattraktiva som kräsenhet. Speciellt folk som säger att de inte gillar saker som de inte ens har testat. Jag gillar inte heller allt men en måltid kan jag hålla god min för värdparetsskull. Bjuder man på mat så har man ju i regel lagt ner sig på att det ska bli gott och alla ska bli nöjda. Sen tycker jag inte att man behöver äta upp allt men det brukar väl alltid finnas nått som man kan äta på tallriken och om man vet att det är risk för att man inte ska bli mätt får man väl ta med nått som man kan inta lite smidigt i smyg. Jag skulle inte reagera kraftigt för att någon frågade om maten men jag skulle tänka för mig själv att det var väldigt barnsligt... Gäller givetvis inte om det är allergier som ligger till grund.

Svar på tråden Ingen vett och etikett öht! Tappade hakan i golvet