• LyckligaBruden

Ingen vett och etikett öht! Tappade hakan i golvet

Måste bara skriva av mig lite.

Vi gifter oss på lördag och ska hålla till på en gård där det inte finns nån affär eller liknande i närheten.

Fick igår ett sms av m2b's bestmans fru:

"Tjoho Jag undrar om det kommer bjujdas på vickning och i så fall vad?"

(Ursäkta men vad är det för fråga?)

Jag svarar: Ja, det kommer det men det är ju inget kul att avslöja vad det blir nu ju.

Hon: Tänkte mest på att det kanske är nåt man inte gillar (främst Johan är hyfsat kräsen) och i så fall vill ta med något för att slippa somna hungrig.

Jag: Oroa dig inte. Tycker man inte om det som bjuds finns det chips.
    (Var så förbannad att venen i pannan var på väg att explodera)

Hon: Jo men ships är inte mat. Förstår inte varför det är så hemligt. Får handla med mig något ändå då för säkerhets skull även om det känns hemskt onödigt bara för att maten ska vara hemlig.

Alltså jag smäller av!!!! Hur oförskämd får man bli!!! Min sambo smsade sin bestman och undrade om han  är kräsen (vilket han tyckte lät konsigt från början) eftersom hans fru smsat mig och frågat om maten, han svarar "nope, visste inte ens att hon hört av sig, jag är inte hemma". Han sa att jag inte skulle svara nåt mer på hennes sms och att han skulle ta ett snack när han kom hem.

Men allvarligt. Jag har lust att be henne dra åt skogen. Hon är en sån där gränslös människa som jag försökt tycka om men det går bara inte och efter det här så var den sista bron bränd.

Jag förstår inte hur totalt befriad från vett och etikett man kan vara. Sanslöst.

• Svar på tråden Ingen vett och etikett öht! Tappade hakan i golvet
  • Tin

Jag har alltid fått lära mig att det är oförskämt att fråga vad det blir för mat när man är bortbjuden på middag. Är det så att folk kommer övernatta på gården där det inte finns någon möjlighet att få tag på "fyllekäk" kan det dock kännas tryckt och veta att det kommer serveras vickning ifall man vet med sig att man kan bli hysteriskt hungrig  Men det finns betydligt trevligare sätt att fråga på och att fråga vad det dessutom är för ngt är inte ok tycker jag.   

• Annamolly

Jag tycker det ar lite fult att fraga sadar, just darfor att nar man ar gast sa tycker jag att man ska tanka pa att varden har anstrangt sig och lagt ner tid, pengar och energi pa att planera en fest och bjuda pa (val genomtankt) mat och dryck. Det kanns lite o-graciost att antyda att man antagligen inte kommer att tycka om det dom erbjuder. Lite bortskamt liksom. Nar man far nagot av nagon annan sa tycker jag det hor till att man visar lite uppskattning och inte ar alltfor kritisk. Det ar lite som att fraga "vad ska du kopa mig i fodelsedagspresent? Kop inte nagot rosa, jag gillar inte den fargen". En bjudning ar ju lite som en gava till gasterna.

2013.06.22 Samos, Grekland
  • Mmmaria

Jag tycker att frågan var onödig. Självklart är det fritt att fråga, men om man märker att brudparet inte vill svara tydligare kan man väl låta det vara (även om jag inte heller förstår varför det ska vara så hemligt). Vet man med sig att man blir hungrig på kvällen (och är kräsen) så tar man väl med sig en frukt eller en macka. Om det sedan bjuds på god vickning så skiter man i att äta sin macka.

Till TS: Skaka av dig det där och fokusera på de gäster som du gillar.

• Chicita
    Mmmaria skrev 2013-02-07 12:18:30 följande:

Jag tycker att frågan var onödig. Självklart är det fritt att fråga, men om man märker att brudparet inte vill svara tydligare kan man väl låta det vara (även om jag inte heller förstår varför det ska vara så hemligt). Vet man med sig att man blir hungrig på kvällen (och är kräsen) så tar man väl med sig en frukt eller en macka. Om det sedan bjuds på god vickning så skiter man i att äta sin macka.

Till TS: Skaka av dig det där och fokusera på de gäster som du gillar.

Precis det är det jag menar... Glad

Jag tycker ju inte att frågan är oförskämd i sig, men sättet som frågan ställdes (och kanske just för att det kom från någon man inte står på så god fot med) kan tolkas som oförskämt.
    Men som sagt, om man frågar och inte får något svar så packar man väl bara med sig något.
    Det är ju dock inget man behöver säga till den som bjuder in Glad 
  • jimmyojennifer

Jag kan tycka att ställa frågan om det blir vickning inte är så konstigt. Jag antar att ni ska bjuda på mat och hon undrar om det blir något lite senare på kvällen/natten?
    Själva frågan är inte oförskämd, snarare relevant om man vet med sig att man är en person som behöver stoppa i sig något lite senare för att orka, och som du skriver att det inte finns möjlighet att gå och handla något.
    Däremot om man svarar, ja det blir vickning. Tycker jag faktiskt att det kan räcka som svar. Då vet personen att vad bra det kommer att bjudas på något. Sen utefter det får man nog ta beslutet om man är kräsen och vill ta med sig något själv eller om man tar det som serveras.

Att pusha fram ett svar om vad som kommer serveras när personen uttryckligen säger att det är hemligt. Ja då får man respektera det, tycker jag.
    Om brudparet av något skäl vill hålla det hemligt ja då är det upp till dom. DÅ kan jag tycka att det är rätt oförskämt att försöka få veta svaret.

Är du kräsen så har du två val, ta med dig eget eller inte. Men det är ju min åsikt =)

• daniiel

Jag märker ju mer och mer att jag och mina vänner är väldigt oförskämda och kanske bortskämda ;P

Vi, ingen av oss, skulle varken ha problem med att ställa en sådan fråga eller att få en sådan fråga. Det är inte alls ovanligt att vi gör sådär, även om det är större och "finare" bjudningar. Vi kan också fråga om födelsedagspresenter och ja, vi kan säga "Köp inget rosa!", om vi inte vill ha något rosa. Vi är alltid väldigt öppna och ärliga med varandra. Tydligen är det inte alltid så uppskattat och det kan ju vara bra att veta hur andra, utanför vårat "gäng", kan uppfatta sånt :)

Jag läser alla inlägg (jag kanske får ett bra argument för att byta åsikt) och jag läser TS om och om igen, men nej, jag uppfattar inte det hon skrivit som oförskämt faktiskt. Jag är väl inte tillräckligt väluppfostrad helt enkelt haha

• Annamolly
    daniiel skrev 2013-02-07 12:33:12 följande:
    Jag märker ju mer och mer att jag och mina vänner är väldigt oförskämda och kanske bortskämda ;P

Vi, ingen av oss, skulle varken ha problem med att ställa en sådan fråga eller att få en sådan fråga. Det är inte alls ovanligt att vi gör sådär, även om det är större och "finare" bjudningar. Vi kan också fråga om födelsedagspresenter och ja, vi kan säga "Köp inget rosa!", om vi inte vill ha något rosa. Vi är alltid väldigt öppna och ärliga med varandra. Tydligen är det inte alltid så uppskattat och det kan ju vara bra att veta hur andra, utanför vårat "gäng", kan uppfatta sånt :)

Jag läser alla inlägg (jag kanske får ett bra argument för att byta åsikt) och jag läser TS om och om igen, men nej, jag uppfattar inte det hon skrivit som oförskämt faktiskt. Jag är väl inte tillräckligt väluppfostrad helt enkelt haha
    Jag kan nog ocksa saga sant till mina narmaste vanner (pa ett lite skamtsamt satt) men det verkar inte som att denna personen ar en nara van, aven om hennes man ar bestman...
  • daniiel
    Annamolly skrev 2013-02-07 12:38:07 följande:
    Jag kan nog ocksa saga sant till mina narmaste vanner (pa ett lite skamtsamt satt) men det verkar inte som att denna personen ar en nara van, aven om hennes man ar bestman...
    Nej, precis som jag skrivit ovan, så gissar jag på att TS reaktion blivit extra stark pga av att frågan kom från en person hon inte verkar tycka speciellt mkt om eller känna väldigt väl. Då tror jag det är lättare att se saker och ting på ett negativt sätt, tolka in saker och reagera annars motför om det vore bästisen som frågade samma sak.

Men som sagt, själva frågan i sig (och jag har inga större problem med hur den ställdes, även om det mesta såklart brukar gå att göra på ett smidigare och "finare" sätt) tycker jag inte är oförskämd.
  • Annamolly
    daniiel skrev 2013-02-07 12:41:44 följande:
    Nej, precis som jag skrivit ovan, så gissar jag på att TS reaktion blivit extra stark pga av att frågan kom från en person hon inte verkar tycka speciellt mkt om eller känna väldigt väl. Då tror jag det är lättare att se saker och ting på ett negativt sätt, tolka in saker och reagera annars motför om det vore bästisen som frågade samma sak.

Men som sagt, själva frågan i sig (och jag har inga större problem med hur den ställdes, även om det mesta såklart brukar gå att göra på ett smidigare och "finare" sätt) tycker jag inte är oförskämd.
    Fast jag tycker inte riktigt att man kan separera fragan fran sammanhanget, om du forstar hur jag menar? Eftersom frun till marschalken vet att hon inte ar en nara van sa kanske hon borde vara lite mer fin i kanten. Tycker jag, da. Men a andra sidan vet jag att jag kan vara lite overdrivet bekymrad over vad folk tycker om mig (om jag inte kanner dom val), sa jag kanske tanker lite for mycket pa sant har istallet. 
  • Annamolly

(Men gud vad konstigt det blev. Sahar skulle det sta:)

Fast jag tycker inte riktigt att man kan separera fragan fran sammanhanget, om du forstar hur jag menar? Eftersom frun till marschalken vet att hon inte ar en nara van sa kanske hon borde vara lite mer fin i kanten. Tycker jag, da. Men a andra sidan vet jag att jag kan vara lite overdrivet bekymrad over vad folk tycker om mig (om jag inte kanner dom val), sa jag kanske tanker lite for mycket pa sant har istallet.

Svar på tråden Ingen vett och etikett öht! Tappade hakan i golvet