• boda

Hur snabbt fick ni reaktion på inbjudningskorten?

Hej!

Sambon och jag ska gifta oss i augusti och skickade korten förra onsdagen. Det kändes jättespännande för oss båda, och eftersom mina kompisar vet att jag aldrig varit intresserad av giftermål tidigare i mitt liv, väntade jag mig en kaskad av sms och samtal i fredags. Vissa av mina barndomskompisar (som jag fortfarande har kontakt med) var jag övertygad om skulle ringa och utropa "men ska du gifta dig?! GRATTIS!!"

På torsdagen svarade tre personer glatt. På fredagen hörde en syssling av sig. Sen började jag bli allt mer förundrad, tänkte att "ok, alla kanske råkar vara ute på fredagskvällen, kanske jag hör nåt imorgon"... På lördagsmorgonen ringde en kompis (inte barndomskompis), det blev jag jätteglad över. På lördagskvällen träffade jag några kompisar, de sade inget när vi hälsade så jag var övertygad om att de inte hade fått kortet än. Först efter tio minuter sade de "tack för kortet, förresten!". Jag blev lite paff över att de inte verkade vara överraskade eller exalterade...

På söndagen sms:ade en av mina barndomskompisar (som jag trodde skulle ringa och vara överraskad), och på måndagen en till. Igår ringde en kompis och nynnade "Here comes the bride" i luren, vilket var kul. Hon hade fått kortet "för några dagar sen", men ringde först igår. Jag har fortfarande inte hört av den som jag trodde skulle ringa först och vara mest överraskad.

Nu låter det som om jag bara fiskar efter bekräftelse, men så är det inte. Jag är bara genuint förvånad eftersom det förstås är första gången i mitt liv jag skickar ut bröllopsinbjudan. De ca 10 gånger jag själv fått inbjudan till bröllop har jag blivit jätteglad och sms:at direkt (alltså typ ännu med kortet i handen) och skrivit typ "gud vad kul! Jag kommer!" Jag har på nåt sätt inte ens tänkt på att man kan reagera på nåt annat sätt... och nu är det nästan ingen som reagerat så. Ingen av min sambos kompisar har hört av sig än, och det har gått en vecka nu. Visserligen fick mina föräldrar sitt kort först idag, vilket är sjukt sent tycker jag, så det kan ju hända att andras kort också blivit försenade. Men jag tror inte typ 40 kort blivit försenade... Och dessutom väntade ju minst två av mina goda vänner flera dagar med att höra av sig.

Så min bild av hur reaktionerna skulle strömma in motsvarar verkligen inte hur det blivit. Hur har det varit med er andra, har ni haft nån bild av hur reaktionerna på korten ska bli, och har det blivit så eller inte? Och ni som reagerar sent: Har ni blivit glatt överraskade av inbjudan trots att ni inte hört av er direkt? Jag börjar tro att sambon och jag var de enda som blev överraskade över att vi skulle gifta oss (vi bestämde oss för bara några veckor sen)!

• Svar på tråden Hur snabbt fick ni reaktion på inbjudningskorten?
  • Chicita

Reaktioner? Nej det kom inga speciella... Flört
    Något Grattis, men vi hade inte riktigt förväntat oss så mycket just då heller.
    Däremot trodde vi att vi skulle bli överfallna med frågor på släktträffen (makens mammas sida) några månader senare. Men inte ett ljud.
    Den andra släktträffen som var ca 2 månader innan bröllopet missade vi. Men då hade det tydligen pratats mycket om det kommande bröllopet, för då var det ju liksom så nära att även gästerna började känna det lite spännande.

Jag tror att det är lite den där "det är så långt fram"-mentaliteten som kommer fram när folk får inbjudningskorten.
    Man tar liksom inte till sig det direkt det blir mer ett "åh vad kul vi är bjudna på bröllop, här sätter vi kortet så vi inte glömmer det" än ett "åååh jag måste ringa och gratulera".
    För vad ska man gratulera egentligen? 
    Tacka för inbjudan, tja kanske... men det gör man väl om och när man ses om man kommer ihåg det.
    De flesta sparar nog sina grattis till bröllopsdagen Glad 

• idak86

När ska folk OSA senast?  För vissa personer är väldigt sega på att svara tidigt,har märkt när jag har vanlig fest,så oroa dig inte.  Jag och min fästman ska skicka ut inbjudningskorten i april/maj.

• afturelding

Vi blev också förvånade, hitills har fyra personer ringt, och korten kom fram i måndags och tisdags. 
    Och de som har ringt är sambons mor, syster och farmor, och min mor. Vårat bröllop var dessutom helt hemligt tills korten kom ut, vi hade inte ens berättat för våra fräldrar. Vi har fortfarande inte hört av sambons pappa (skiljda föräldrar), och det tycker jag faktiskt är lite underligt...

Men det var skönt att höra att det inte bara är våra släkter som är långsamma. 

• PMB

Vi skickade våra inbjudningar för några veckor sedan och vi tänkte också att det skulle bli lite fler reaktioner än vad det blev. Av 80 inbjudna har vi fått svar från ungefär 25 och kanske kommentarer från 4 till. Första dagarna satt jag mycket vid mailen bara för att kolla om vi fått något svar eller en kommentar eller något och tyckte det var tråkigt att inte fler hörde av sig.

Nu är jag inte lika fast vid mailen eftersom jag förstått att många väntar att svara till sista anmälningsdag närmar sig eller bara glömmer av det för det finns annat som måste tas tag i mer direkt. Däremot blir jag lika sprudlande glad när jag upptäcker en ny anmälan som jag blev första dagen det kom en anmälan så på det viset tycker jag det är kul att svaren dyker upp lite då och då istället för på en gång.  Skrattande

• SoonToBeBride2013

Hej! Vi har inte skickat ut inbjudningarna ännu, men i princip alla som vi kommer skicka kort till vet redan om att vi ska gifta oss samt vilket datum det blir... tror därför inte att det kommer bli så mycket reaktioner när de får själva kortet, men vore kul med ett "tack för kortet" så att man iallafall vet att korten kommit fram. Jag hoppas även att så många som möjligt hör av sig så snabbt som möjligt med svar, även om jag misstänker att många svarar sent.

Hade vårt bröllop varit hemligt hade jag förväntat mig mer reaktioner, som i ditt fall.... vi fick nämligen reaktioner när vi berättade om att vi skulle gifta oss och det är kul när ens närmsta omgivning visar att de är glada för ens skull :)

• Annamolly

Visste inte era vanner att ni skulle gifta er? For vara gaster kommer det inte som nagon overraskning sa jag forvantar mig ingen stor reaktion. Folk grattade och var glada nar vi forlovade oss.

2013.06.22 Samos, Grekland
  • Annamolly

Oj, forlat, nu sag jag slutet av ditt inlagg! Borde last ordentligt! GladJa i sa fall kan man val tycka att man borde fa en reaktion. Fast jag tycker anda det later som att det var ganska manga som grattade! 

2013.06.22 Samos, Grekland
  • daniiel

Här var det ingen överraskning föra våra vänner eller vår familj/släkt. Vi förväntade oss inga stora reaktioner på vår inbjudan, vi förväntade oss bara att folk skulle vara innan OSA gick ut. Det gick ju sisådär med den saken för vissa dock.

Men som sagt, vi förväntade oss inga större reaktioer på inbjudan och vi fick inte några större reaktioner heller. Vi fick något sms där det stod något i stil med "Vad roligt, tack för inbjudan :)". Annars kunde folk kommentera det när vi väl träffades.

Och jag håller med Annamolly, jag tycker också att det låter som att ganska många gratulerade er och gav er en reaktion :) Även om det inte var lika snabb som du hade förväntat dig.

• Augusti13

Känner igen mig! Vi skickade ut våra Save the Dates för ett par månader sedan och fick ytterst få reaktioner från fästmannens sida.

Alla mina kompisar + familj visste redan, men de flesta hörde ändå av sig för att visa deras glädje inför dagen.

På min fästmans sida var det däremot mer eller mindre knäpptyst från både familj (som är hur stor som helst, ca 40 pers) och de flesta kompisarna. Ingen aning varför – tror många tycker det är kul att få inbjudan, men tänker inte på att det är kul för oss att få respons.

• 20 juli 2013

Vi skickade ut en kort save the date video via email for nagra veckor sen och forvantade oss inga reaktioner alls men blev helt overraskade med alla reaktioner. Inom 3 dagar hade vi fatt svar fran de allra flesta (ca 80 personer) som bade grattade och redan meddelade att de kommer. Det var naturligtvis jattekul pa alla satt och varmde vara hjartan men absolut inget vi hade vantat oss - speciellt eftersom det bara var en save the date och inget man behover svara pa. 

Jag fick lite daligt samvete nar jag laste din trad och tankte tillbaka pa alla brollopsinbjudningar jag sjalv fatt och inte svarat pa direkt. Sjalvklart har jag blivit superglad over dem men har vantat att svara till jag verkligen kollat upp att det funkar med datum, bokat resa (i vassa fall) etc. Jag forstar nu att avsandarna har suttit hemma och vantat pa att svar ska trilla in och alla ska vara lika glada och exalterade over brollpet som brudparet sjalva men tror inte att antal svarsdagar behover ha nagot alls att gora med hur glada och forvantansfulla gasterna ar. For mig har det i alla fall absolut inte varit sa utan jag har lagt in en reminder i kalendern om sista OSA och sett till att svara i god tid innan dess bara. I framtiden kommer jag att vara snabbare med det for att undvika den som bjuder in kanner som du!
    Jag tror att enda anledningen till att vi fick sa manga svar direkt var att det var utskickat via email och darmed sa enkelt och naturligt for mottagarna att svara direkt.

Jag forstar att det hade varit roligare med mer respons men tror inte att du ska oroa dig for mycket over det. Naturligtvis tycker alla era nara och kara att det ska bli superkul att fira er dag med er!

Svar på tråden Hur snabbt fick ni reaktion på inbjudningskorten?