• boda

Hur snabbt fick ni reaktion på inbjudningskorten?

Hej!

Sambon och jag ska gifta oss i augusti och skickade korten förra onsdagen. Det kändes jättespännande för oss båda, och eftersom mina kompisar vet att jag aldrig varit intresserad av giftermål tidigare i mitt liv, väntade jag mig en kaskad av sms och samtal i fredags. Vissa av mina barndomskompisar (som jag fortfarande har kontakt med) var jag övertygad om skulle ringa och utropa "men ska du gifta dig?! GRATTIS!!"

På torsdagen svarade tre personer glatt. På fredagen hörde en syssling av sig. Sen började jag bli allt mer förundrad, tänkte att "ok, alla kanske råkar vara ute på fredagskvällen, kanske jag hör nåt imorgon"... På lördagsmorgonen ringde en kompis (inte barndomskompis), det blev jag jätteglad över. På lördagskvällen träffade jag några kompisar, de sade inget när vi hälsade så jag var övertygad om att de inte hade fått kortet än. Först efter tio minuter sade de "tack för kortet, förresten!". Jag blev lite paff över att de inte verkade vara överraskade eller exalterade...

På söndagen sms:ade en av mina barndomskompisar (som jag trodde skulle ringa och vara överraskad), och på måndagen en till. Igår ringde en kompis och nynnade "Here comes the bride" i luren, vilket var kul. Hon hade fått kortet "för några dagar sen", men ringde först igår. Jag har fortfarande inte hört av den som jag trodde skulle ringa först och vara mest överraskad.

Nu låter det som om jag bara fiskar efter bekräftelse, men så är det inte. Jag är bara genuint förvånad eftersom det förstås är första gången i mitt liv jag skickar ut bröllopsinbjudan. De ca 10 gånger jag själv fått inbjudan till bröllop har jag blivit jätteglad och sms:at direkt (alltså typ ännu med kortet i handen) och skrivit typ "gud vad kul! Jag kommer!" Jag har på nåt sätt inte ens tänkt på att man kan reagera på nåt annat sätt... och nu är det nästan ingen som reagerat så. Ingen av min sambos kompisar har hört av sig än, och det har gått en vecka nu. Visserligen fick mina föräldrar sitt kort först idag, vilket är sjukt sent tycker jag, så det kan ju hända att andras kort också blivit försenade. Men jag tror inte typ 40 kort blivit försenade... Och dessutom väntade ju minst två av mina goda vänner flera dagar med att höra av sig.

Så min bild av hur reaktionerna skulle strömma in motsvarar verkligen inte hur det blivit. Hur har det varit med er andra, har ni haft nån bild av hur reaktionerna på korten ska bli, och har det blivit så eller inte? Och ni som reagerar sent: Har ni blivit glatt överraskade av inbjudan trots att ni inte hört av er direkt? Jag börjar tro att sambon och jag var de enda som blev överraskade över att vi skulle gifta oss (vi bestämde oss för bara några veckor sen)!

• Svar på tråden Hur snabbt fick ni reaktion på inbjudningskorten?
  • Tulipan

Vi har haft väldigt olika reaktioner, våra bästa vänner reagerade i princip samma dag det kom fram medan pojkvännens gamla moster Kommer förmodligen inte ens att OSA ;)

• parisinthespring

Håller med att om det är en överraskning då hade jag förväntat mig reaktioner från våra närmaste familjemedlemmar och vänner inom rätt kort tid, inte exakt samma dag kanske men inom en vecka kanske. Dock hade jag inte förväntat mig reaktioner från "vanliga kompisar" sådär direkt.

Vår inbjudan var ingen överraskning för de flesta, datumet och lokalen var satt förra sommaren redan och inbjudan skickades för 3 veckor sen. En konstig grej att min tärna har berättat för mig att vissa kompisar redan bokat övernattning för att vara med på bröllopet men kompisarna har inte hört av sig till mig alls (ingen tack för inbjudan eller så). Men de tänker väl att de tackar nästa gång vi ses antar jag? Jag tar inte illa upp, det är bara att inse att mitt bröllop är inte det allra största händelsen i mina vänners liv! :)

• stormhelen

Jag tror att vi som är blivande fruar och som är mitt uppe i allt bröllopsplanerande är lite för.... ja vad ska man säga?..... Vi är mitt uppe i allt planerande och tar allt på allvar och blir lätt stötta när folk inte reagerar/ gör som vi förväntar (och hoppas) att de ska göra.

i tycker att det är skandalöst/ upprörande och tråkigt när vi inte får den reaktionen som vi vill ha/ förväntar oss att få.

Det är ju trots allt vår stora dag och det är en mycket betydelsefull händelse för oss. Våra gäster tycker bara att det ska bli trevligt att gå på bröllop, och självklart är de glada för vår skull. MEN det är inte lika viktigt för dem som det är för oss.

Jag tror helt enkelt att de bara har glömt att svara - det finns ju fortfarande så mycket tid kvar att hinna svara på innan OSA:t är till ända.

Sedan fortsätter deras liv och man glömmer helt enkelt bort att svara.

Det är lika dant när man gör enkätstudier (är student).

Man pular med formuläret som man sedan skickar ut. Sedan kan det vara en ganska så låg svarsfrekvens, som kan bero på en massa olika saker, tex. att svarstiden har varit för lång, man glömmer bort osv.

TS, oroa dig inte för mycket och bli inte ledssen och besviken på dina gäster som inte ger dig den reaktionen som du förväntade dig.

Tänk på (som jag skrev längre upp i inlägget) att det är din stora dag och den betyder mer för dig och din m2b än vad den gör för era inbjudna gäster, även om de glädjs för er skull.

Om det fortfarande inte är några gäster som inte OSA:t i tid, så får ni ringa till dem och höra varför de inte hört av sig i tid och om de tänkt komma eller inte. Väldigt irriterande OM det skulle förfalla sig så att det är några stycken som inte svarar i tid, men det är nog något man får räkna med. Tyvärr!

• jimsan78

Vi fick svar direkt! Alla var väldigt positiva och skulle mer än gärna komma på bröllopet.

• Juni 2012

Makens familj reagerade nästan inte alls. Hans mor ringde efter några dagar och hennes enda kommentar var att "hade vi tänkt på att m2b inte ar medlem i kyrkan?". Det stod ingenting i inbjudan huruvida vi skulle vara i en kyrka eller inte. Makens pappa smsade efter nästan en vecka "vi kommer". Makens bror sa ingenting så till sist ringde maken och undrade om de hade fått inbjudan öht.

Så det behöver inte alls bli så mycket reaktion. Man får väl vara glad om de flesta orkar meddela om de kommer eller inte.... Flört

• PiaB

Vi har bara skickat Spara datumet än så länge och det har några svarat på via sms och på fb. Inte många men några stycken.

Det var ingen hemlighet för våra gäster. Däremot när vi berättade för folk att vi bestämt ett datum blev det mycket Åååhh vad kul och grattis, så de hade ju liksom sagt det redan när de fick korten.  Det blev större reaktioner på fästmannens sida, som aldrig ens varit förlovad förut. De är väldigt glada för hans och vår skull.

På min sida var det lite svalare. Jag vet att alla är glada, men det kändes svalare. Min mammas kommentar var "ska du gifta dig igen"... Inget ont om min mamma, men hon kan uttrycka sig lite klumpigt ibland. Men när jag svarade att ja det ska jag. Nu har jag ju provat hur man INTE gör i ett äkteskap så jag måste ju testa att göra rätt också, skrattade hon och sedan har hon varit intresserad

Jag tror helt enkelt att det är det klassiska att vårat bröllop inte är lika stort i alla andras liv som det är i vårt. Jag glömde själv att svara på en bröllopsinbjudan Förvånad . Det var dessutom ett bröllop jag skulle sjunga på... Jag tyckte helt enkelt att jag var så involverad så det liksom var självklart att jag skulle komma. Jag hjälpte bruden att välja klänning och sminkade henne och fixade hennes hår. Och sjöng. Men toastmadam ringde och undrade om jag skulle komma eftersom osa-datumet varit... Oskyldig

• MiaMiniMe
    stormhelen skrev 2013-02-07 16:27:07 följande:

Jag tror att vi som är blivande fruar och som är mitt uppe i allt bröllopsplanerande är lite för.... ja vad ska man säga?..... Vi är mitt uppe i allt planerande och tar allt på allvar och blir lätt stötta när folk inte reagerar/ gör som vi förväntar (och hoppas) att de ska göra.

i tycker att det är skandalöst/ upprörande och tråkigt när vi inte får den reaktionen som vi vill ha/ förväntar oss att få.

Det är ju trots allt vår stora dag och det är en mycket betydelsefull händelse för oss. Våra gäster tycker bara att det ska bli trevligt att gå på bröllop, och självklart är de glada för vår skull. MEN det är inte lika viktigt för dem som det är för oss.

Jag tror helt enkelt att de bara har glömt att svara - det finns ju fortfarande så mycket tid kvar att hinna svara på innan OSA:t är till ända.

Sedan fortsätter deras liv och man glömmer helt enkelt bort att svara.

Det är lika dant när man gör enkätstudier (är student).

Man pular med formuläret som man sedan skickar ut. Sedan kan det vara en ganska så låg svarsfrekvens, som kan bero på en massa olika saker, tex. att svarstiden har varit för lång, man glömmer bort osv.

TS, oroa dig inte för mycket och bli inte ledssen och besviken på dina gäster som inte ger dig den reaktionen som du förväntade dig.

Tänk på (som jag skrev längre upp i inlägget) att det är din stora dag och den betyder mer för dig och din m2b än vad den gör för era inbjudna gäster, även om de glädjs för er skull.

Om det fortfarande inte är några gäster som inte OSA:t i tid, så får ni ringa till dem och höra varför de inte hört av sig i tid och om de tänkt komma eller inte. Väldigt irriterande OM det skulle förfalla sig så att det är några stycken som inte svarar i tid, men det är nog något man får räkna med. Tyvärr!

What she said!
    Vi har fått två svar och våra inbjudningar har varit ute i kanske 2 veckor xD
    En av mina kompisar skickade dagen efter, ingen annan har sagt något så vet inte ens om dom fått sin inbjudan xD
  • Sailergirl

Vårt bröllop var redan officiellt när vi skickade ut inbjudningarna. Efter att ha läst en del trådar här på bröllopstorget förväntade jag mig inte några snabba svar direkt, även om jag gärna ville ha svaren direkt. Dock ringde närmsta familjen dagen efter och osade. Även ett kompispar som blev glatt överraskade svarade direkt. När jag sedan träffade nära vänner sa det att inbjudan var fin och så men att de ju inte ville svara direkt, eftersom det skulle verka lite väl PÅ :) Det är nog så du ska uppfatta de avvaktande svaren. Många av våra vänner tänker nog "hmm vi kan ju inte svara direkt, det verkar ju lite väl...". 

När jag sagt till mina vänner hur många som redan svarat sa de rakt ut "men då kan vi ju också säga det. Klart vi kommer". =) 

• anne på grönkulla

Jag tror inte man ska vara besviken på folk för att ens eget bröllop inte är det största som händer i deras liv. Ni kommer få svar men särskilt om ni satt en lång OSA så kommer det så nära inpå det som möjligt.  Och ganska många tycks ju ändå ha hört av sig!

• mutuldus

Skickade korten för drygt en vecka sedan. Vi har dock redan innan gått ut med att vi ska gifta oss och datum för det så många har redan sagt att de kommer. Efter att vi skickat korten har dock lite fler hört av sig men långt ifrån alla. Osa är iof 25 mars så..

• PimPim83
    anne på grönkulla skrev 2013-02-07 21:37:14 följande:
    Jag tror inte man ska vara besviken på folk för att ens eget bröllop inte är det största som händer i deras liv. Ni kommer få svar men särskilt om ni satt en lång OSA så kommer det så nära inpå det som möjligt.  Och ganska många tycks ju ändå ha hört av sig!
  • boda

Tack för alla svar! Snällt av er att inte tolka det som att jag är bekräftelsekåt ;) Nu inser jag att det är många som inte heller fått de översvallande reaktionerna som de hade väntat sig. Jag tänkte att eftersom jag alltid får många gratulationer på min födelsedag, som ändå inträffar varje år, så skulle jag få minst lika mycket nu för en "once in a lifetime"-tilldragelse... Men i förrgår fick jag ett mejl av ett par som fått kortet lite senare, och de reagerade som jag brukar: "Å vad roligt, klart vi kommer!" :) Så jag är ganska nöjd ändå. Det är bara en av mina närmare vänner som inte hört av sig än, men det lär jag väl få veta varför i sinom tid.

Du som skrev om inbjudningsvideon - det var ju ett smart drag! Håller med om att ett mejl ju är mycket enklare att klicka "svara" på än att börja svara på en pappersinbjudan.

Jag är helt övertygad om att själva bröllopshelgen kommer att bli helt underbar och att de flesta kommer att vara där, och då kommer jag helt och hållet att ha glömt det här kortgrubbleriet ;D Men kul att höra om era upplevelser också!

Svar på tråden Hur snabbt fick ni reaktion på inbjudningskorten?