• MH2014

Bröllop vintern 2013/2014

Hej!
    Tänkte om vi skulle samlas här i en vintertråd. Väldigt många väljer ju sommaren till bröllop och det känns som om det finns lite skillnader med att planera på sommaren än på vintern (förutom väder då).
    Hoppas vi kan följas åt och inspirera varandra!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-04-23 09:20
    14/12-13 Fannypettersson

21/12-13 DaltonMoore

31/12-13 maddeK

4/1-14 Des

18/1-14 dinkaru

25/1-14 PoS

11/2-14 MH2014

22/2-14 20140222

?/2-14 Eliin

31/1-15 Nami

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-04-28 19:56
    1/2-2014 WinterWonderland

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-09-16 09:51
    Nu tar v och uppdaterar med dem som vill vara med :)

11/12-13 Nettan69- Stockholm, vigsel på jobbet en onsdag(förskola), fika efter vigseln med kollegor, familj och vänner och därefter bröllopsmiddag med familj och de närmsta vännerna. Färgtema är ljusgrönt och ivory.

21/12-13 izredam - Lekbergs kyrka i Mariestad. Middag med närmsta familjen på Cafe Mumma.

4/1-14 Lindlund - Björkviks kyrka (Katrineholm), fika efter vigseln med familj och vänner i Sockenstugan och efter det bröllopsmiddag med efterföljande fest med familj och de närmaste vännerna. Färgtema är vinrött och svart.

25/1 -14 PoS - Värmdö Kyrka med efterföljande middag och fest i Hemmesta Bygdegård. Färgtema blått, vitt, silver

1/2-14 Eliin - Hunnebostrands kyrka med bröllopsmiddag och fest i Folketshus i färgerna vitt och silver

11/2-14 MH2014 -Västerås, mingelvigsel en tisdag med avslappnad old hollywood/glamour/bohemisk touch

22/2-14 Jenniien - Åkers kyrka med bröllopsmiddag och fest i Gammelgården på Tallnäs stiftgård

22/2-14 bettansss- Linköping borgerlig vigsel med efterföljande middag. "Klassiskt och elegant" i färgerna svart, vitt och champagne

22/2-14 Maddox- Halmstad, middag och fest på Tönnersjö bygdegård färgtema vitt,lila,silver

29/12-14 Johanne - Jämtland

• Svar på tråden Bröllop vintern 2013/2014
  • bettansss

MH - haha, var det inte första veckan i januari som var deadline? ;) Vad är det för andra ivory som du funderar på nu då? 

Här går det lite upp och ner. En jobbarkompis till mig spelar fiol och hade frågat om han och några kompisar ville spela in- och utmarch och lät som att det skulle gå bra. Men helt plötsligt kunde inte kompisarna och så ville han inte göra det själv så då blev det inget med det. Lite tråkigt så nu funderar jag på en plan B. 

Vi har i alla fall varit i kontakt med en jätteduktig tjej som nog ska sjunga två låtar under vigseln. Och jag lyckades sälja in mina båda önskelåtar hos sambon så jag är glad och nöjd med att få som jag vill med det! :) 

Bestämde mig för blommor också och beställde tygbuketter och korsage från en säljare på Etsy. Håller tummarna att det inte blir några jättesummor i tull eller så.  

• marolo
    bettansss skrev 2014-01-10 18:34:36 följande: 
    Här går det lite upp och ner. En jobbarkompis till mig spelar fiol och hade frågat om han och några kompisar ville spela in- och utmarch och lät som att det skulle gå bra. Men helt plötsligt kunde inte kompisarna och så ville han inte göra det själv så då blev det inget med det. Lite tråkigt så nu funderar jag på en plan B. 

Vi har i alla fall varit i kontakt med en jätteduktig tjej som nog ska sjunga två låtar under vigseln. Och jag lyckades sälja in mina båda önskelåtar hos sambon så jag är glad och nöjd med att få som jag vill med det! :) 

Bestämde mig för blommor också och beställde tygbuketter och korsage från en säljare på Etsy. Håller tummarna att det inte blir några jättesummor i tull eller så.  
    bettansss - såg att du oxå skulle gifta dig borgligt i linköping, Hur har ni tänkt kring själva vigseln? ska ni vara i stadshuset? jag tänkte att det kunde vara kul med en solist eller liknande men det känns lite svårt att ha i stadshuset? fiol hade varit mitt bästa cenario oxå men tyvärr känner jag ingen violinist i lkpg. Glad
  • bettansss
    marolo skrev 2014-01-10 19:01:28 följande:
    bettansss - såg att du oxå skulle gifta dig borgligt i linköping, Hur har ni tänkt kring själva vigseln? ska ni vara i stadshuset? jag tänkte att det kunde vara kul med en solist eller liknande men det känns lite svårt att ha i stadshuset? fiol hade varit mitt bästa cenario oxå men tyvärr känner jag ingen violinist i lkpg. Glad
    Vi ska inte vara i statshuset, utan i ett rum på Livgrenadjärmässen på garnisonsområdet. Vi har drygt 60 gäster och det var supersvårt att hitta en fin plats inomhus där man kan ha en borgerlig vigsel med så många gäster. Nu är just det rummet vi ska vara i inte sådär superfint men resten av huset och byggnden är det så det får gå. Vi har varit i kontakt med en vigselförrättare som gärna har en lite längre vigsel än just de två minutrarna som själva vigseln annars tar. 

Min plan var som sagt att min kompis och hans kompisar skulle spela fiol som in- och utgångsmusik. Enligt min kompis skulle det inte låta så bra med bara en fiol (jag är ju inte sådär superduktig på musik så vet inte om jag skulle märka det men men) så han ville gärna att de skulle vara 2-3 st i alla fall. Nu vet jag inte riktigt hur vi gör med den saken eftrsom de inte kunde. Antingen om man bara spelar upp musiken på en musikspelare eller om vi kanske försöker leta upp nån som kanske kan spela in- och utgångsmusik på piano (har för mig att det stod nåt pianoaktigt i rummet vi ska vara). 

Sen har vi också som sagt en solist som sjunger två låtar, hittade henne på artistmarknaden.se. Är ganska enkelt att söka där, och många lägger ju upp klipp så man kan få höra dem också. Har mailat med henne lite och det lät som att hon kunde fixa fram en musiker som kompar henne. De låtar vi valt tror jag skulle låta bäst med gitarrkomp men vi får väl se vad hon tycker/säger. 

Utöver det har jag hittat en text som jag vill att vigselförrättaren läser och ytterligare en kort dikt/text som jag skulle vilja att någon läser (vet inte vem bara, och nu är det ju inte så långt kvar tills vi gifter oss så det kanske vi hoppar). Vi har inte pratat igenom vigseln helt med vigselförrättaren än så vet som sagt inte så mycket än, men det här är mina planer och funderingar i alla fall.  Antar att vigseln inte tar så läng tid i alla fall även om vi fyller ut med lite sång och sånt, jag räknar med kanske 20-25 minuter. 
  • marolo
    bettansss skrev 2014-01-11 11:28:41 följande:
    Vi ska inte vara i statshuset, utan i ett rum på Livgrenadjärmässen på garnisonsområdet. Vi har drygt 60 gäster och det var supersvårt att hitta en fin plats inomhus där man kan ha en borgerlig vigsel med så många gäster. Nu är just det rummet vi ska vara i inte sådär superfint men resten av huset och byggnden är det så det får gå. Vi har varit i kontakt med en vigselförrättare som gärna har en lite längre vigsel än just de två minutrarna som själva vigseln annars tar. 

Min plan var som sagt att min kompis och hans kompisar skulle spela fiol som in- och utgångsmusik. Enligt min kompis skulle det inte låta så bra med bara en fiol (jag är ju inte sådär superduktig på musik så vet inte om jag skulle märka det men men) så han ville gärna att de skulle vara 2-3 st i alla fall. Nu vet jag inte riktigt hur vi gör med den saken eftrsom de inte kunde. Antingen om man bara spelar upp musiken på en musikspelare eller om vi kanske försöker leta upp nån som kanske kan spela in- och utgångsmusik på piano (har för mig att det stod nåt pianoaktigt i rummet vi ska vara). 

Sen har vi också som sagt en solist som sjunger två låtar, hittade henne på artistmarknaden.se. Är ganska enkelt att söka där, och många lägger ju upp klipp så man kan få höra dem också. Har mailat med henne lite och det lät som att hon kunde fixa fram en musiker som kompar henne. De låtar vi valt tror jag skulle låta bäst med gitarrkomp men vi får väl se vad hon tycker/säger. 

Utöver det har jag hittat en text som jag vill att vigselförrättaren läser och ytterligare en kort dikt/text som jag skulle vilja att någon läser (vet inte vem bara, och nu är det ju inte så långt kvar tills vi gifter oss så det kanske vi hoppar). Vi har inte pratat igenom vigseln helt med vigselförrättaren än så vet som sagt inte så mycket än, men det här är mina planer och funderingar i alla fall.  Antar att vigseln inte tar så läng tid i alla fall även om vi fyller ut med lite sång och sånt, jag räknar med kanske 20-25 minuter. 
    åh okej, men livgränadjärsmässen är fint, vi tänkte faktiskt var där först, men sen mejlade vi och det skulle kosta 2500 och eftersom vi bara har 4 vittnen + fotograf känndes det en aning överflödigt för en 15 min vigsel, har tyvärr inte hittat några andra fina ställen att vara på inomhus, slottsmuseet finns ju men då skulle man vara tvungen att ha vigsel efter 16 och vår förättare kunde bara kl 14. du har inga förslag på en fin vigselplats i lkpg? Glad . jag funderade oxå på möjligheten att spela upp låten via musikspelare men vet inte hur det rent praktiskt går blir bra så det får nog bli utan musik, det tråkiga är att vigseln blir så kort då bara. vart ska ni ha middag sen? :)
  • bettansss
    marolo skrev 2014-01-11 14:06:50 följande:
    åh okej, men livgränadjärsmässen är fint, vi tänkte faktiskt var där först, men sen mejlade vi och det skulle kosta 2500 och eftersom vi bara har 4 vittnen + fotograf känndes det en aning överflödigt för en 15 min vigsel, har tyvärr inte hittat några andra fina ställen att vara på inomhus, slottsmuseet finns ju men då skulle man vara tvungen att ha vigsel efter 16 och vår förättare kunde bara kl 14. du har inga förslag på en fin vigselplats i lkpg? Glad . jag funderade oxå på möjligheten att spela upp låten via musikspelare men vet inte hur det rent praktiskt går blir bra så det får nog bli utan musik, det tråkiga är att vigseln blir så kort då bara. vart ska ni ha middag sen? :)
    För oss var det typ det enda alternativet som kändes bra med så många gäster så det fick bli så. Förstår att det känns lite onödigt dyrt när man är så få. Vet inte vad det kostar, men har ni tittat på Von Lingens gård i Gamla Linköping? Var lite tveksam när jag bara sett bilder men när jag var där blev jag helt kär. Skulle lätt varit där om det inte var för att vi är så många, har för mig att man kunde ta in max 25 per där. Slottsmuseet tänkte jag också föreslå men då har du ju redan tänkt på det :) Du har inte kollat om man kan vara nånstans på Länsmuseet? Tycker att det är ganska fint där inne med marmor och högt i tak och så men det kanske kan vara svårt att hitta en plats som är lite avskild och som passar bra om man ska ha en vigsel. Tycker att det är fint inne på Statsbiblioteket också och delar av Konsert och Kongress, men kan inte riktigt ge förslag på VAR där inne man skulle vara i så fall. Haha, som du kanske märker så spånar jag bara helt fritt nu! :)

Ni kan inte försöka få tag på nån som både sjunger och spelar gitarr då? Tänker att det är ganska enkelt att bara komma med en gitarr och sjunga en låt eller två om man nu vill ha det under vigseln. Om ni är så få så kanske den personen inte ens behöver ha en mikrofon? 

• bettansss
    marolo skrev 2014-01-11 14:06:50 följande:
    Just det, glömde att du frågade var vi ska vara sen! Vi ska äta middag och ha fest på Frimis. Pelarsalen är som ett avskilt rum där vi får plats att både äta och sen dansa. De fixar allting med dukning och mat och personal och städning. Behöver inte tänka på nånting, känns superskönt! 
  • marolo
    bettansss skrev 2014-01-11 16:51:42 följande:
    Just det, glömde att du frågade var vi ska vara sen! Vi ska äta middag och ha fest på Frimis. Pelarsalen är som ett avskilt rum där vi får plats att både äta och sen dansa. De fixar allting med dukning och mat och personal och städning. Behöver inte tänka på nånting, känns superskönt! 
    ja det förstår jag, vi ska vara på stång magasin och det känns också skönt att inte behöva fixa med någonting eftersom vi åker på bröllopsresa dagen efter. tack för ideérna, hade inte alls tänkt på biblioteket men det känns finare än stadshuset, det är endå så öppet med glasfönstrerna, så det ska jag absolut titta upp Gladja den gården var fin men eftersom vi gifter oss på alla hjärtans dag hade de tydligen drop in vigsel i där och det känns varken speciellt eller roligt inte för oss i alla fall, länsmussét har jag tänkt på men det blir nog att kolla upp det en gång till, men som för er är det inte så lång tid kvar nu Flört jag tror nog det kommer bli bra även om det bara skulle bli i stadshuset, hoppas bara på lite snö så bröllopsbilderna blir fina :)
  • bettansss
    marolo skrev 2014-01-11 17:08:35 följande:
    ja det förstår jag, vi ska vara på stång magasin och det känns också skönt att inte behöva fixa med någonting eftersom vi åker på bröllopsresa dagen efter. tack för ideérna, hade inte alls tänkt på biblioteket men det känns finare än stadshuset, det är endå så öppet med glasfönstrerna, så det ska jag absolut titta upp Gladja den gården var fin men eftersom vi gifter oss på alla hjärtans dag hade de tydligen drop in vigsel i där och det känns varken speciellt eller roligt inte för oss i alla fall, länsmussét har jag tänkt på men det blir nog att kolla upp det en gång till, men som för er är det inte så lång tid kvar nu Flört jag tror nog det kommer bli bra även om det bara skulle bli i stadshuset, hoppas bara på lite snö så bröllopsbilderna blir fina :)
    Nej, Alla hjärtans dag är ju snart! Håller med om att drop in vigsel inte känns så speciellt men som du säger tror jag det blir bra i vilket fall. Tidigare har jag tänkt att allt ska vara fixat och planerat in i minsta detalj så allt är perfekt men nu känns det faktiskt som att det kan kvitta, vi blir ju förhoppningsvis gifta i vilket fall som helst och det är ju det viktigaste! Hjärta

Nu har det ju kommit lite snö i helgen så det är ju mer lovande än det varit tidigare. Snö känns defenitivt finare på bilderna än grått och blött. 

Var åker ni på bröllopsresa?  
  • marolo

ja verkligen får hoppas att den ligger kvar, ja desto närmare bröllopet det kommer känner jag att allting blir nog bra endå, känns som fler får mer panik ju närmare bröllopet men jag får mindre haha, vi åker till domikanska republiken :)

• izredam

Åh, jag vill också åka någonstans där det är varmt! En klasskompis åker till Dominikanska republiken direkt efter att de har gift sig om någon månad.. Tänk om man hade haft tid med det :(

Grattis också till Bettansss som verkar få snö på bröllopet! Det hade jag också velat ha!

Det har förresten gått över tre veckor nu och fortfarande inget namnbyte genomfört! Blir så frustrerad! Vet ju att det har varit både jul och nyår så att det inte är så konstigt egentligen, men ändå! Jag vill ju få mitt nya efternamn nu på en gång! Framförallt eftersom den nya terminen börjar på måndag och jag skulle vilja ha nya efternamnet på uppropslistorna då för att slippa krångla med efternamnsbyte under kursernas gång...

Svar på tråden Bröllop vintern 2013/2014