Fler som ska gifta sig Juli 2014?
Idag har vi pressat havtorn som vi ska frysa in och kommer att ha till desserten på bröllopet. Nu gäller det bara att få till en huvudrätt och förrätt också
Idag har vi pressat havtorn som vi ska frysa in och kommer att ha till desserten på bröllopet. Nu gäller det bara att få till en huvudrätt och förrätt också
Igår fick vi första bakslaget inför det här bröllopet. Lokalen som vi preliminärbokat kommer inte att rymma 60pers. Eller jo rymmas skulle vi men det skulle bli fruktansvärt trångt och folk som satt precis på varje fläck av yta i rummet. Dans/lekar ja allt som har med att röra sig skulle behöva ske i annat rum. Alternativt skulle vi behöva dela upp gänget på två rum. Känns inte alls bra.
Nu funderar vi på var vi ska ha middagen istället. Vi har hört med ytterligare ett ställe som har ledigt och hyran är inte jättemycket dyrare. (Ca 400kr mer) men jag gillar inte lokalen egentligen. Däremot finns allting där bord, stolar, proslin, glas och ett stort fint välutrustat kök.
Ett annat alternativ är att vi skulle ha det hos mina föräldrar som har en stor och väldigt vacker gård precis vid vattnet. Men problemet är att det verkar vara svindyrt att hyra partytält (trodde inte att det skulle vara många gånger dyrare än lokal) dessutom måste vi skilt fixa bord, stolar, porslin glas o.s.v. sen så sluttar hela gården lite försiktigt ner mot vattnet också. Att börja bygga upp golvyta som är plan skulle bli ett alldeles för stor projekt. Usch nu har jag ingenaning om hur vi ska göra med lokal.
Är det någon av er som tänkt ha bröllop i partytält?
Nu har vi varit och diskuterat med fotografen som vi verkligen gillar. Ca 12.500kr för heldag från morgon till kväll inklusive provfotografering, porträttfotografering på åtminstone två olika platser. Två fotografer i kyrkan och medhjälp under porträttfotografering för blixtskärmar o.s.v. Det som ingår i priset är en fotobok och bilder på skiva med "skaplig" upplösning. (Han sa upplösningen men jag förstår mig inte på sådant så den delen fick min sambo ta)
Grejen är att det är betydligt mycket mer pengar än vad vi hade tänkt lägga på fotograferingen men jag gillar verkligen hans bilder. Tycker de är verkligt vackra och helt annorlunda än någon av de andra fotograferna som jag tittat på.
Priset vi fick var denna sommars priser (eftersom vi var ute i god tid) så vi måste bestämma oss inom 2 veckor för att få priset. Jag vet helt enkelt inte om det är värt det. Vi skulle kunna ta "vanligt" porträttfoto hos en annan fotograf för 3000kr och då få med förstoring.
Känns som alla poster i budgeten bara skenar iväg och inget riktigt klickar i planeringen just nu.
Jag har varit i ett litet down-läge när inget riktigt ville sig som jag ville med bröllopsplanerna (och byggplanerna står still) men nu börjar det rulla lite smått igen.
Vi har bestämt att vi kommer att ha fotograf endast för porträttfotografering. Det var egentligen inte pengarna som avgjorde utan att jag känner att jag inte vill ha en fotograf springande bredvid mej hela den här dagen, jag kommer att ta för mycket stress över det.
Lokal har också löst sig. Lösningen stod min pappa för som på egenhand har ringt och kollat och preliminärbokat en lokal (utan att vi visste men med möjlighet att boka av om vi inte ville ha den) Jag har nog aldrig varit så förvånad som när jag fick höra att pappa bokat. Han brukar inte ha något intresse av sådana här saker. Lokalen han hittat rymmer hela gästlistan och ligger väldigt vackert i närheten av vattnet. Dessutom kunde han via kontakter få den billigt så nu kommer vi att betala ca 1000kr för lokalen. Ibland är pappa bra
Till helgen ska jag prova brudklänning för första gången. Spännande.
Försöker komma på hur inbjudningar och festprogram ska se ut fortfarande. Jag försökte tillverka inbjudningskort idag men de blev förskräckliga så jag vet inte riktigt hur jag ska göra. Skulle verkligen vilja tillverka själv och inte beställa färdigtryckta men nu börjar jag ge upp snart. Hur gör ni andra med inbjudningskort?
Jag kommer att prova brudklänning i butik på lördag så att jag får koll på hur olika modeller fungerar och lite storlekar och liknande.
Vet inte hur jag kommer att göra i slutändan. Kinaklänningar är ju frestande när man ser till priset men känns nog lite riskfyllt att beställa en klänning utan att ha prövat dessutom verkar det som att kvaliten har varierat mycket.
Jag hoppas på att hitta en ganska enkel klänning nertill men med lite spets upptill och gärna med axelband. Min drömklänning finns på Ellis bridal nr 11358 men har ingen aning om hur jag ska hitta en butik som har den så att jag kan pröva har ingen aning om pris heller. Men om någon känner till brudbutiker i närheten av Stockholm som har Ellis bridal som märke så får ni gärna säga till.
Jag vet inte riktigt när vi kommer att skicka ut inbjudningskort. Ganska tidigt efter jul tror jag eftersom vi inte skickat ut save the date kort. Däremot har vi redan meddelat muntligt om bröllopet (i samband med att vi berättade om förlovningen) till de gäster som kommer långväga ifrån och som behöver mer tid att planera resor och liknande.
I denna tråd nämns Ellis Bridal, finns tydligen i Uppsala...
www.brollopstorget.se/Forum-16-8/m1428875.htm...
Tack för tipsen! Ska faktiskt till Stockholm och pröva. Min sambo är svensk så vi är relativt ofta dit och träffar hans syskon och föräldrar. Men tiimari tycker jag är bra och finns ju i de flesta större städer både i sve och fin.
Har ni tjockare papper på era inbjudiningar? Jag är tveksam om vi ska få in de pappren vi tänkt i vår skrivare men kanske värt att pröva för jag tycker absolut att det sku va finast med text direkt på kortet inuti kortet och inte utskrivet på vittpapper och pålimmat.
Jag har försökt med embossingtryck med en "bröllopsinbjudan" stämpel men texten är så liten på stämpeln så jag tycker inte det blir riktigt fint. Dessutom har jag gjort trycket i svart och använt guldfärgat embossingpulver och jag tycker det svarta lyser igenom förmycket.
Funderar på att gå till tapetbutikerna och se om de har några billiga rullar som man kunde använda till klipp och klister men vet inte om tapet blir för tjockt.