Inlägg från: Julibrud2014 |Visa alla inlägg
  • Julibrud2014

Fler som ska gifta sig Juli 2014?

Oj vilket jättesnyggt smycke!! Jag älskar smycken med lite historia.

Vi hade ungefär lika mycket information som ni på inbjudan och resten på bröllopshemsidan.

Hur kommer du att ha ringarna i vilken ordning? Jag har fastnat på att det ser snyggast ut med vigselringen innerst närmast hjärta men före jag fick hem ringen hade jag tänkt ha i kronologiskordning så nu är jag osäker.

teres77 skrev 2014-05-04 13:48:34 följande:

Nu är ringen hemma! Hur ska jag låta bli att pilla på den? Vi passade på att göra om min mormors gamla vigselring till ett hängsmycke som jag ska ha på bröllopsdagen. Det blev så himla fint! 

(Oj, så stor bilden blev...)

Präst är fixad, min blivande hade tydligen en helgo präst i släkten. Som dessutom har konfirmerat honom... Det känns så skönt att det löste sig. De två prästerna som tjänstgör i vår kyrka är inte så himla kul nämligen. 

Vi har även fått tag i en DJ. Det har jag haft lite ont i magen över... Det hade varit jobbigt att inte ha nån musik på kvällen. :/ 

Inbjudningarna lades på lådan idag, så nu är de ute. Har suttit och korrläst vår bröllopssida nu precis. Allt ser ok ut! Hur har ni andra gjort med information om allt? Vi skrev bara med tid, plats och datum för OSA, vem man ska osa till... Sen står resten på hemsidan. 

Nu väntar vi på hindersprövningen, namnändringen på sonen och hitta en fin bil att åka i... Jag ska göra en broschbukett, den är snart klar. Sen kan vi inte göra så mycket mer innan vi åker upp. 

• Julibrud2014

Oj nu är det under två månader kvar!! Börjar närma sig. Har suttit och satt ihop en Spotify playlist till kvällen, vi kommer inte att ha nätuppkoppling på lokalen (kanske går via mobilen men vågar inte chansa)

någon som har förslag på lite nyare låtar med lite fart i? Vi älskar att bugga (fler en en gång jag kommit till jobbet med blåmärken för att jag krockat in i byrån efter att vi dansat här hemma) listan är därför fylld med bugg men känner att jag skulle behöva något som är lite mer party också och det är inte min starka sida.

• Julibrud2014

Tack för tipsen! Jag ska gå in och kolla!

Fluff skrev 2014-05-17 11:12:42 följande:

Oj musik är svårt, men om du använder spotify, gör så att du tar "radio" på en låt som du gillar och samla de låtar som faller dig i smaken i en lista.

Det är nog så jag kommer göra, eller gå in på typ "the voice" lista eller "RiIX FM" eller någon annan radiokanals lista och lyssna och plocka.

Nutten skrev 2014-05-17 17:36:26 följande:

Om du vill ha en massa partylåtar rekommenderar jag att du går in på Spotify och söker upp spellistan som heter "Top 100 Pop Tracks on Spotify". Den är kanon! Uppdateras veckovis.

• Julibrud2014

Hej! Här har hänt en hel del! Själv har jag haft en liten paus från bröllopsplanerandet och ägnat mig åt husgrunden i stället men att helt koppla bort bröllopet har ju inte gått, känner mig inte så väldigt stressad över något specifikt men nog känns det att det börjar närma sig.

Nästa vecka har jag tid till sömmerskan och ska korta ärmarna på min bolero och ta ut klänningen lite i midjan. Har inte lyckats gå ner som jag hoppades. Nu är det bara att hålla tummarna för att det funkar att göra som jag planerat med klänningen.

Nästa vecka är det också provsmakning av tårtan och träff med floristen.

• Julibrud2014

Wow!! Vilken häftig och annorlunda hippa!!

CJ5 skrev 2014-06-02 12:43:10 följande:

Delar gärna! Detta blir ett låååångt inlägg!

torsdagen hittar jag stora spelkort i bilen, på fredagen ringde någon och frågade efter Alice, men det kopplade jag inte alls. På lördagen får jag ett mms från haren i Alice i underlandet med en klocka i handen tick tack tick tack stod det.. Efter en stund knackar det på dörren, jag öppnar och på trappan ligger en fin rosa låda. i den låg en inbjudan från hjärter dam till hattmakarens te bjudning. En jätte fin blå klänning med underkjol och vita strumpbyxor. Jag hade en kvart på mig att bli klar. Sen knackar det på dörren igen och nedanför trappan står haren med klockan. jag får springa efter haren som skuttar iväg. Möter en av kortknäcktarna och vi sätter oss sen i min pappas bil. I bilen får jag smink en peruk och jätte långa ögonfransar och ett gigantiskt vinglas som jag ska bära omkring hela dagen. Vi åker till gärdet ut till ett stall där vi ska åka häst och vagn. och där möter jag hjärter dam, en till knäckt, hattmakaren, katten och dudedi och dumdedum vad dom nu heter, dom skalliga tvillingarna i filmen. Dom är sååå utsopexade hela bunten att jag inte känner mig utklädd, allt var så bra och dom var såå fina! dagen följs av att vi åker till en studio och jag får sjunga in en sång (jag kan inte sjunga) Sen går vi på spökvandring i gamla stan och går till en krog inne i stan och tillslut hamnar vi på min syrras terass där dom dukat upp världens finaste middag, men tekannor och minimat och allt var så perfekt!!!! 

• Julibrud2014

Jag blev också hippad igår! Alla mina närmaste vänner var med.. Trots att flera fått resa en ganska lång bit för hippan. Färdmedlet för dagen var en gammaldags mini Cooper. Dagen började med frukost och skumpa och sedan var det bergsklättring, (jag är höjdrädd och så stolt över att jag klarade det) olika lekar och frågesporter, godisbuffe och bål, ansiktsbehandling, jacuzzibad och finsk brudbastu. Det mest otippade var nog ändå när en av vännerna kom med en flaska vodka och en flaska kaluha och frågade om jag visste vilken ingrediens som saknades till vit ryssen, ingrediensen (mjölken) fick jag hämta själv och färden bar iväg till en bondgård där jag fick mjölka en ko förhand. Hade en helt underbar dag som avslutades med dans in på småtimmarna.

• Julibrud2014

Jag har inte så mycket kort att lägga in ännu.. Igår var jag till sömmerskan och provade klänningen igen.. Har inte rubbat något i vikt sen jag köpte den så den tas ut lite i midjan.. Sen kortas ärmarna till korta. De blir lite längre än jag hoppats på men får försöka vänja mig det hade inte funkat med spetsen annars.

Ingång har vi Mendelsson

Solo för kärlekens skull och en låt som vi gjort om

Utgång blir gotländsk brudmarsch

Jag har däremot ett annat stort problem och det är logistiken runt middagen. I och med att vi är i en liten ungdomslokal/bygdegård så har vi inte plats att ha dans före vi plockat undan stolar och bord. Vi kommer att ha en Spotifylista till dansen och riggar med egen musikanläggning på förhand.

Middagen kommer att vara sittandes tre rätters med vitvin till förrätt och rödvin till varmrätt. Till desserten har vi inte köpt vin alls utan har tårta och avec efter desserten. Men nu till problemet. Blir det för tight att äta tårta direkt efter desserten? Min tanke var att man kunde sätta in lite tal och program mellan dessert och tårta men min toastmadame blev och funderade på vinet eftersom många vill avsluta sina tal med en skål och i och med att de då inte gått något i glasen annat än rödvin. Kan man fylla på med mera rödvin till desserten trots att det inte funkar alls ihop smakmässigt? Ska vi ha baren öppen redan efter desserten innan tårta och avec (blir det inte konstigt i så fall?) eller behöver vi sätta in ett glas söt skumpa till desserten trots att vi inte tänkt det på förhand? Det är inte en extremt stor kostnad till för oss att sätta in söt skumpa eftersom vi köper allt själv men jag vet inte om det blir knöligt med gals och liknande.. Program istället för tal hade man också kunnat tänka sig men vi har ganska begränsat med utrymme för lekar..

• Julibrud2014

Ja jag har ingen lust med rödvin till desserten. Lutar åt dessertvin istället tycker det skulle vara så tråkigt att plocka bort desserten när vi plockat bären till den själva. Den är dessutom ganska syrlig då det är havtornsparfait så tycker inte den krockar allt för mycket med tårtan.

Å anda sidan skulle det kanske vara bra att plocka bort desserten då vi har vigseln så sent så tror ju att allting kommer att bli väldigt väldigt sent annars... Å vad svårt detta blev

a ring on my finger skrev 2014-06-11 22:02:15 följande:

Hmmm...vi kommer att stunta i vanlig dessert och helt enkelt ha tårtan som dessert. Jag tycker ofta att det blir lite mycket med sött efter sött och ofta är tårtan något som man bara äter för att man ska och inte alls uppskattar så som man borde.

Annars hade jag nog faktiskt kört ett dessertvin till desserten.

Att ha ett rött vin till dessert kan ju krocka väldigt och det är ju synd.

• Julibrud2014

Hej! Nu är det länge sedan jag varit in här.. Tiden har helt enkelt inte räckt till. Vi tyckte vi var ute i väldigt god tid. Men sen började bakslagen komma. Först höll vi på att bli av med lokalen pga något strul i föreningen som höll i den, det löste sig dock till slut. Sen hoppade båda våra servitriser av, de hade varit bokade sedan oktober. Eftersom både jag och min blivande jobbat inom restaurangbranchen så lyckades vi via kontakter och kontakters kontakter lösa det tillslut. Sen havererade bilen som vi skulle åka med från kyrkan till lokalen. Delen beställdes men hinner inte till bröllopet. Efter lite om och men löste även det sig. Så meddelade vår husleverantör som skulle leverera huset att de blir försenade (det skulle kommit i början av juni) nu kommer det 9 juli och vi gifter oss 12. Om inte det skulle räcka har bostadsföreningen bestämt att det blir renovering av lägenheten som vi bor i nu (planerat till den veckan som bröllopet såklart) men då fick jag totalt sammanbrott på dem med all annan stress i bagaget så nu har jag fått det flyttat till inkommande vecka istället (efter var omöjligt) jag trodde aldrig att jag skulle bli så stressad inför detta men tack och lov har vi familj och vänner som ställt upp till tusen och allting bara fixar sig kan inte beskriva hur tacksam jag är till dem. Idag fick jag hem klänningen från sömmerskan och känner mig riktigt nöjd och på banan igen..

• Julibrud2014

Jag har varit ut till mamma och tittat på möjliga och omöjliga blommor till min brudbukett. Vi ska ju ta alla blommor från hennes gård men ha en florist som binder. Jag är inte speciellt noga med hur den ser ut men hade från början en önskan om pioner. Normalt brukar de vara utblommade vid det här laget redan, men nu står de just och just i knopp på grund av den kalla sommaren, kanske vädret för med sig något bra i alla fall.

Imorgon ska jag på färgning och klippning samt provuppsättning av håret. Spännande...

• Julibrud2014

Jag har gjort vårt program själv och sedan skickat det på kontroll till vår toastmadame sen får vi se om de vill ha något med får de lägga till något när jag är klar.

• Julibrud2014

Hur långt har ni kommit? Hur får ni tiden att räcka till? På sätt och vis är det skönt att huset var försenat för nu får jag koncentrera mig på bröllopet en vecka till.. Annars hade man väl varit där från morgon till kväll varje dag. De reser ju huset utan oss (eller vill ju titta på men vi behöver inte göra någo) och förmodligen är det bättre om har mycket att tänka på så kanske jag inte hinner stressa upp mig för någo små detaljer på nåndera..

Vi har hus och bröllopslokal bara 2 km från så man lär väl stanna till alltid när man åker förbi..

Sen tycker jag att det är lite roligt att första gången vi går in i vårt blivande nya gemensamma hem är vi antagligen precis nygifta..

Pia88 skrev 2014-07-01 14:42:19 följande:

Oj hjälp. Ja, ja förstår att du inte varit aktiv.. Har ju sj husbygge på g. Men det låter som det mesta har ordnat sig iaf =) husleveransen kan ni kanske inte så mycket åt.. men et är att dela upp sig så det räcker folk överallt =) husmonteringen vill du vara med på.. lämna dekorationer etc åt andra.. blir lite som en överraskning sen då man får se allt.. Vet ju inte hur pass "kontrollfreak" du  är.. Men ta hjälp av släkten vänner...

Lycka till me allt nu =)

• Julibrud2014

Då känns det ändå som ni är ganska långt påväg! Vi har haft grunden gjuten och gåbar sen slutet av maj så nu kan vi inte göra något alls där innan elementen kommer. I och med att allt kommer på en gång så har vi skjutit på vår honeymoon-weekend känns inte som att vi slappnar av speciellt mycket om vi vet att vi har ett nyss anlänt hus hemma.

Vi tar elementen från en firma som heter komforthus. Valde länge mellan dem teritalo och omatalo.

Jag är mitt i min semester också och blivande fick semester idag så nu är vi tre veckor lediga tillsammans helt + att vi får hjälp av vänner och familj, flera som inte är härifrån reser in redan nästa onsdag för att hjälpa till.

Vi har enmassa små detaljer kvar att ordna inför bröllopet. Ikväll måste festhäftet vara klart och skickat på tryck. Bara vi pratat med prästen kommer jag att göra vigselprogrammen. Är lite sur på en butik här som lovat ta in sidenband till oss men som glömt det så vet inte riktigt hur jag ska knyta om dem ännu. Vi ska provbinda min bukett på fredag med floristen eftersom det görs av egna blommor. Sen är det bara att handla mat och dekorera lokal och liknande nästa vecka som är kvar. (Och allt smått som jag kommer på hela tiden)

Till dekorationer kommer vi framförallt att ha björkris utanför och rosor inomhus, har inte gjort några takdekorationer alls ännu. Funderade på att hänga ett tylltyg längs med ena väggen och fästa ledslingor bakom men vet ännu inte om det funkar i praktiken. Dessutom kanske det är fånigt mitt i sommaren.. Det får visa sig på plats.

Pia88 skrev 2014-07-01 20:55:39 följande:

Känns som vi stampar.. Grunden, golvvärmen vatten etc är gjuten och gå-torr... redan före elementen kom.. Elementen resta, fönstren in.. aluskate, och brädorna för plåten håller dom på me.. från insidan så är takstolarna stadgade.. gipsen är inlyftad men i hopar.. svärmor och jag håller på och målar allt som ska bli vitt som fortfarande är löst.. så får dom sen "bara" måla över spikhuvudena när dom sätter upp alla bräder...

tiden ja.. eftersom jag skiftar så utnyttjar jag dom stunder då jag har en förmiddag ledig eller ledig dag.. sen har min syster lovat komma och hjälpa mig med pysslet.. och bygget.. det sköter gubben och svärisarna om..  underbart folk.

program häften och inbjudningar och sånt har jag hållit på med länge så där är det bara finjusteringar kvar.. inbjudningarna är ju ute sedan påsk men.. resten....

vem tar ni huset av?.. kanske du sagt det redan men....

Har ni mycket kvar till bröllopet? vi har oxå 12 juli.. känns som att det kommer allt för snabbt på...

• Julibrud2014

Yr.no har ändrat till fint över oss nu efter att ha haft kraftiga regnbyar.. Hoppas den här prognosen håller, men allt kan hända..

En vecka till för oss nu!

Pia88 skrev 2014-07-03 12:08:36 följande:

Kollade just 10 dagarsprognosen... Yr.no lovar regn tillnästa lördag =( men då foreca lovar varmt.. hoppas verkligen på det senare.. men då yr brukar stämma bäst.. hoppas iaf att det ändrar....

sen får jag inte till rosetten till bilen.. har testa som min syster sa och som jag sett på en youtube video.. o inget blir bra.. har nån nått bra tips?..

vimpel tillverkningen har startat.. har klipt till delarna så nu är det bara klistra biten kvar :p  syster kommer nästa tisdag och hjälper mig med det sista..

• Julibrud2014

Ikväll är det mindre än en vecka kvar för mig! Allting börjar falla på plats. Bordsplaceringskartan måste ännu göras och vigselprogrammen skrivas ut och knytas in i sina omslag.

Lokalen får vi tillgång till på måndag och på onsdag börjar vänner resa in.. Känner mig märkligt lugn inför nästa vecka.

Har gjort upp ett veckoschema och lite olika listor på vad som måste fixas. Hur ligger ni andra till som gifter er 12 juli?

• Julibrud2014

Har du fått klänningen? Hoppas den blir bra! Jag har inte vågat prova min på ett tag.

Nu har vi fått huset och det är monterat och vattentätt.. Vi har dessutom fått lokalen och börjat dekorera. Idag har vi övning med prästen och så ska maten handlas och borddukar ut och servetter brytas. Idag reser också bestman och tärna in igår kom toastmadame och imorgon toastmaster. Samt ytterligare vänner som kommer för att hjälpa,

Jag har skrivit långa listor med ruta för kryss som jag hängt upp på lokalen så att folk kan kryssa i när saker är gjorda och jag kan ha lite koll.

Imorgon börjar vi med alla blomsterarrangemang..

Pia88 skrev 2014-07-09 14:34:46 följande:

3 dagar kvar och ännu ingen klänning.. "det är så mycket ändringar, har inte hunnit"....

saken är den att jag lämnade in klänningnen för en månad sen och vi kom överens om 7 juli.. i måndags ringer hon att hon inte hinner, kan jag komma på onsdag.. när jag väl kommer in säger hon att vi hade sagt torsdag... och att hon har så mycket, hon hinner inte... nåväl.. har nu lovat den till ikväll.. håll alla tummar och tår att den är klar då..

en sak är säker.. henne anlitar jag inte igen..

• Julibrud2014

Bild på hur vi dekorerar fönstret i vår lokal

Det är rosor som ligger i stora "vinglas" i vatten tillsammans med flytljus

Svar på tråden Fler som ska gifta sig Juli 2014?