Inlägg från: Julibrud2014 |Visa alla inlägg
  • Julibrud2014

Fler som ska gifta sig Juli 2014?

Jennyares skrev 2014-04-03 08:56:06 följande:
    Vilken fin ring! Får man fråga vilka som säljer den?
    Vi har köpt ringen i en butik i Finland. Märket är Kohinoor och säljs i de flesta guldsmedsbutiker här vi bor, men jag vet att de även går att köpa via nätet. Vet inte hur om Kohinoor har återförsäljare i Sverige. Modellen som jag valde heter "margit" men "margit" finns i olika utförande.
  • Julibrud2014
    hopelessbelle skrev 2014-04-05 01:47:57 följande:

Hej alla blivande brudar! Jag ska också gifta mig i juli och undrar över hur ni har tänkt med jacka/bolero/sjal/kofta osv? Man hoppas ju på bra väder men det kan lika gärna regna och vara kallt. Vet inte hur jag ska göra och vad som blir snyggast till bröllopsklänningen. Man vill ju inte gå och frysa hela dagen...

Jag har en bolero till min klänning men det är en tunn spetsbolero som är knäppt i ryggen och som jag tänkt korta ner ärmarna på så att det blir kortärm, så den lär inte hjälpa så mycket om det är kallt.
  • Julibrud2014
    teres77 skrev 2014-04-07 22:35:40 följande:

Jag har inte varit här inne på länge så jag tänkte att det var dags för en uppdatering. Det här har hänt på klädfronten... Och smyckesfronten.

Ringen är klar: (oj vad stor bild, sorry)

Klänningarna är beställda. Det blev två, en lång till ceremonin och en kortare till kvällen. 

Och ( med lila spets istället för svart, samma som skorna)

Håller på att gå in skorna med... 

Och 

Blivande maken har köpt skor men inte kostym än. Han har kollat ut en och ska prova ut med en kompis nästa helg. Slips till honom, marsalk och sonen är inköpta. Sonens kostym är klar, skor fattas där bara. 

Jättefin ring och fina klänningar och skor! När kommer du att använda de låga skorna?
    Jag har köpt klackskor till klänningen som är vita som jag ska ha i kyrkan och på festen+ röda gummistövlar att ha till fotograferingen då jag är hysteriskt ormrädd (och vi har gått om dem här) och vi har tänkt fotografera oss i skärgården. Dessutom tänkte jag att det kunde vara bra med gummistövlar om det regnar eller är lerigt på bröllopsdagen.
  • Julibrud2014

Som jag trodde skulle det bli strul med hindersprövningen. När vi kollade här så sa de att vi måste söka ut i Sverige också eftersom det är så nydligen min M2B har flyttat hit till Finland officiellt. Nå vi sökte ut hindersprövning i Sverige, och så dök den inte upp först. Nu har vi fått ett brev att vi måste komplettera enmassa uppgifter till dem. Så, vi ringde upp dem och frågade och då sa de att vi ska söka ut hindersprövningen bara i Finland men att de ska skicka ett civilståndsintyg från Sverige på min sambo. Så nu väntar vi på detta. Känns som att ingen har riktigt koll.

Angående blommor så kommer jag att ha min mamma att binda min brudbukett samt tärnbukett och bordsdekorationer. Hon har väldigt mycket blommor i sin trädgård men har inte bundit mycket tidigare. (Mest bordsdekorationer hem) Hon tyckte först att vi skulle ta in någon med kunskap som kunde binda av hennes blommor men efter att jag försäkrat att jag hellre har en bukett bunden av min mamma och att det inte gör något om den ser hembunden ut så har hon gått med på att binda den. Jag är säker på att den kommer att bli jättevacker och det kändes ännu bättre när jag såg hur rörd hon blev av att jag vill att hon binder den.

• Julibrud2014
    Pia88 skrev 2014-04-14 20:18:58 följande:

Vi har inte gjort hindersprövning ännu.. Har fullt upp på bygget just nu.. Måste ta mig i kragen och få det gjort...

Hur går det med ert bygge? Vi har hållit på med markberedningen och borrning för energibrunn (bergvärme) och ska lägga grunden efter påsk.

Känns som man har att tänka på med både bröllop och husbygge just nu. Mindre än tre månader kvar till den stora dagen!
  • Julibrud2014

Nu har vi fått rätt papper och förhoppningsvis lämnat in en hindersprövning som ska godkännas.

Jag har även fått hem en stämpel med våra namn och datum och börjat stämpla "pärmar" till vigselprogram och festprogram hoppas bli klar med det under påskhelgen.

• Julibrud2014
    Blivande frugann skrev 2014-04-22 09:21:23 följande:

Redan!??!? Vigselprogram och festprogram. Jag får ängest, har inte börjat på dem ännu. Kan vi få se resultatet?

Ja.. Jag försöker ju få undan så mycket som möjligt när vi får vårt hus i mitten på juni. Annars skulle jag inte ha så bråttom.. Ska se om jag kan lägga upp bilder bara jag är på datorn.
    CJ5 skrev 2014-04-22 15:11:29 följande:

Hej tjejer! Nu är alla inbjudningar kuverterade, igår köpte vi blivande makens kostym och skor och vi beställde även min vigselring! :)

Men hur gör man med middagen? Catering eller göra mat själv? Hur gör ni?

Vi har en föredetta kollega till mig som gör maten på plats. Från början hade vi tänkt göra en del själv men nu har vi kommit överens om att han gör allt.
  • Julibrud2014
    CJ5 skrev 2014-04-30 09:19:46 följande:

Tjejer, ni som är klarar med era klänningar, kan ni lägga upp bilder? ska ni ha slöja eller inte?

Jag kommer att ha slöja. Min klänning kommer att sys om så har ingen bild på den ännu. Min slöja är samma som mormor, mamma och min syster hade så känns lite häftigt att gifta sig i den..
  • Julibrud2014

Min ring kom igår.. Har haft svårt att inte titta och pilla på den.. Känns länge tills jag får ta på den på riktigt.

Hindersprövningen kom också idag. Ett litet frågetecken återstår nu bara att uppgifterna om att min fästman är konfirmerad inte hade nått dem så det är inte ikryssat för hans del. Vi har dock papper som bekräftar detta så ska förhoppningsvis inte bli problem att vigas i kyrkan..

Tårtan är mitt stora problem just nu.. Jag kan inte bestämma mig varifrån vi ska ta den. Ett företag (det dyraste) har hemkörning vilket skulle vara smidigt. Ett företag ligger nära festplatsen men gör inte den typ av tårta som jag tänkt mig. Ett annat ligger också nära festplatsen men därifrån har vi en gång fått en vidrig tårta och känner inte för att ta risken.. Det bageriet som jag helst skulle vända mig till har inte hemkörning och ligger ganska långt bort. I så fall måste vi själva ordna att någon hämtar den på bröllopsdagen.... Just nu velar jag fram och tillbaka...

Kan inte heller bestämma mig för hur gästboken ska se ut.. Måste man ha en sådan? Någon som har bra tips på en enkel gästbok?

En av mina vänner kommer och hälsar på över helgen så kanske får lite hjälp då...

• Julibrud2014
    CJ5 skrev 2014-04-30 23:00:27 följande:

Alltså, man får ju gifta sig även om man inte är döpt. Räcker ju att man är medlem i svenska kyrkan.

Okej hade för mig att båda måste vars konfirmerade. På evangeliska-lutherska kyrkans hemsida i Finland står följande

"De som ska vigas till äktenskap i den evangelisk-lutherska kyrkan ska vara skriftskolgångna medlemmar av kyrkan" ... "Enligt kyrkoordningen i den evangelisk-lutherska kyrkan kan man bli kyrkligt vigd om den ena hör till den evangelisk-lutherska kyrkan och den andra är medlem i en annan kristen kyrka eller ett kristet trossamfund. En kristen vigsel kan förrättas också om den ena av de förlovade hör till ett kristet samfund som verkar utomlands. I så fall ska personen göra en skriftlig försäkran om att hon är döpt och medlem i ett kristet samfund. För det ändamålet har församlingen en blankett. Om den ena inte är medlem i kyrkan eller tillhör något annat trossamfund är en kyrklig vigsel inte möjlig. Om den ena parten hör till kyrkan kan man efter den civila vigseln ordna en kyrklig välsignelse."

Kan det vara så att det skiljer sig mellan Finland och Sverige?

Pia88 vet du hur det är?

Kanske jag borde gå till pastorskansliet här och fråga nu så det inte blir något strul nu när bara jag är antecknad i Hindersprövningen som konfirmerad...
Svar på tråden Fler som ska gifta sig Juli 2014?