rött på bröllop?
vet att frågan kommit upp hundra gånger förut, men vad tycker ni om denna som gäst på ett "vanligt" bröllop?
vet att frågan kommit upp hundra gånger förut, men vad tycker ni om denna som gäst på ett "vanligt" bröllop?
okej.. Nu har jag läst igenom inbjudan 17 gånger. De har ingen klädkod alls!! Tror ni fortfarande på på den röda?Har aldrig träffat bruden.. O ett stort tack för alla er som hjälper mig här på tråden. Ni är så snälla som svarar. Jag har så svårt att bestämma mig jämt... :)
Oj, vad svårt. Egentligen innebär ingen klädkod på förmiddagsbröllop mörk kostym och om det är eftermiddagsbröllop, så innebär det högtidsdräkt, frack alltså. Jag tror ju dock att dom flesta brudpar som inte skriver ut någon klädkod inte går efter dom "reglerna".
Kan du fråga brudparet vad som gäller?
Eftersom rött på bröllop symoliserar att man legat med brudgummen så tycker jag att det är ganska olämlpigt.
Detta fick jag reda på när jag själv bar en röd klänning på ett bröllop, jag hade ingen aning om det innan det anmärktes på. Jag kände mig lagom opassande efteråt!
Eftersom det är något som lever kvar kommer jag aldrig mer göra om det misstaget.
Men enklast är väl att fråga bruden vad hon tycker. Jag har bett mina gäster att inte bära rött, men har däremot sagt att både svart och vitt är ok. Vad gäller färger på kvinnokläder så är ju färgerna inte så styrda av färgkoderna som männens är så som sagt, hör med bruden =)
Det påhittet gäller väl egentligen för tärnor.
Eftersom rött på bröllop symoliserar att man legat med brudgummen så tycker jag att det är ganska olämlpigt.
Detta fick jag reda på när jag själv bar en röd klänning på ett bröllop, jag hade ingen aning om det innan det anmärktes på. Jag kände mig lagom opassande efteråt!
Eftersom det är något som lever kvar kommer jag aldrig mer göra om det misstaget.
Men enklast är väl att fråga bruden vad hon tycker. Jag har bett mina gäster att inte bära rött, men har däremot sagt att både svart och vitt är ok. Vad gäller färger på kvinnokläder så är ju färgerna inte så styrda av färgkoderna som männens är så som sagt, hör med bruden =)
Att rött på bröllop betyder något speciellt är ett dumt påhitt, en myt som jag tycker att vi alla kan hjälpas åt att krossa! Om någon ska skämmas angående den saken, så tycker jag att det är personerna som tror på att en färg symboliserar en sådan sak och sedan sprider det vidare!
Aha. Jag förstår. Ja det är ju klart att man vill signalera en sån sak som att man har hoppat i säng med brudgummen. Mycket logiskt. Subtilt men ändå inte, på något sätt.
Nåväl. Om man nu som i mitt fall har haft sex med bruden, vilken färg är det då som ska användas för att uppmärksamma alla på detta spännande? Jag föreslår blått. Någon emot?
Obs. Ironi.
Vet ni.. Jag är så kär i klänningen så jag kommer nog beställa den ändå. O så frågar jag bruden (känner henne inte, men känns nog bäst o fråga), om det är okej att bära den.Annars får jag nog se till att gå på nån sommarfest i år! För jag vill ha den! :)Tusen tack för era åsikter o tankar! Ni har fått mig att köpa den oavsett om den funkar på det bröllopet el ej. Så stort tack till er alla!!
Om brudparet väljer att ha en dresscode, färgkod, ett tema eller whatever så tycker jag att gästerna som inte följer det eller ifrågasätter det är respektlösa. Om brudparet däremot inte sagt något så är det ju enklast att fråga eller läsa vett och etikett. Väljer man ändå rött kanske det är smidigt att INTE välja knallrött, utan hallonröd eller liknande.
Men varför måste man ha just svart, vitt eller rött den dagen? Det finns ju hundratals färger att välja på, och vill man göra ett statement och bryta "påhittet" så kanske man kan välja en mer passande dag att göra det på? Det är inte gästens dag, det är brudparets.
Och det handlar ju faktiskt om att inte ha helrött, helsvart eller helvitt - hur svårt är det att köpa en sjal i en annan färg eller ett midjeskärp?
Va lite kreativa istället för att ifrågasätta hur ett par vill ha sin dag.