• Jag han

rött på bröllop?

vet att frågan kommit upp hundra gånger förut, men vad tycker ni om denna som gäst på ett "vanligt" bröllop?

• Svar på tråden rött på bröllop?
  • passionsblomman
    lovisas skrev 2013-07-02 13:40:51 följande:
    . Oftast är det ju ingen som tvingar någon att följa teman - det brukar finnas alternativ. Om det inte står någon klädkod brukar det vara valfritt och då kan man ju läsa på om vett & etikett för att få en idé.
    Ja, det är det jag menar-om jag gör det (läser på alltså) kommer jag ju inte att få veta att det skulle vara något fel. Om jag då väljer just en röd klänning, helt enkelt bara för att jag tycker den är fin och jag råkar klä i rött (vilket långt ifrån alla gör), så kan det ju omöjligt vara ett statement, och då är de ju fruktansvärt onödigt om någon annan uppfattar det så. Och ännu värre om någon gör som tjejen tidigare i tråden råkade ut för när hon kom i rött -att de PÅPEKAR saken för en person som står festklädd och glad. Det kan knappast finnas ett värre etikettsbrott än att sänka någon på det sättet!

Just därför blir det ju faktiskt viktigt -i det lilla-att man istället berättar när man hör det här, att det inte är sant och att man inte behöver ta sådana hänsyn. Det borde räcka att ha koll på den verkliga etiketten och koden.

Har paret själva av någon anledning satt egen kod, får ju de stå för frågor och även det aktum att utifrån festens villkor tackar gästerna ja eller nej. Men här handlar det ju om att det inte står någon kod-och då kan det absolut inte vara fel att välja en röd klänning.
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • FruForsmark

De bröllop jag vart på där ena brudparets ex var bjuden (tidig relation med sexuellt umgänge) där har aldrig den gästen klätt sig i rött. Tror inte man skyltar med det.

• lovisas
    passionsblomman skrev 2013-07-02 13:56:01 följande:
    Ja, det är det jag menar-om jag gör det (läser på alltså) kommer jag ju inte att få veta att det skulle vara något fel. Om jag då väljer just en röd klänning, helt enkelt bara för att jag tycker den är fin och jag råkar klä i rött (vilket långt ifrån alla gör), så kan det ju omöjligt vara ett statement, och då är de ju fruktansvärt onödigt om någon annan uppfattar det så. Och ännu värre om någon gör som tjejen tidigare i tråden råkade ut för när hon kom i rött -att de PÅPEKAR saken för en person som står festklädd och glad. Det kan knappast finnas ett värre etikettsbrott än att sänka någon på det sättet!

Just därför blir det ju faktiskt viktigt -i det lilla-att man istället berättar när man hör det här, att det inte är sant och att man inte behöver ta sådana hänsyn. Det borde räcka att ha koll på den verkliga etiketten och koden.

Har paret själva av någon anledning satt egen kod, får ju de stå för frågor och även det aktum att utifrån festens villkor tackar gästerna ja eller nej. Men här handlar det ju om att det inte står någon kod-och då kan det absolut inte vara fel att välja en röd klänning.
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
    Ja fast om paret inte skrivit något och personen kommer i rött så får ju paret skylla sig själva om de inte skrivit ut det när de vill ha det så.

Men jag håller absolut med om att ingen ska påpeka att någon klätt sig "fel" - det är ju sunt förnuft att inte förstöra för en annan gäst eller förstöra festen på något annat sätt.

Håller med om att TS inte kan göra fel genom att ta på sig rött på det här bröllopet, men jag hade inte gjort det av personliga skäl och åsikter.

Ja det klart en gäst kan tacka nej på grund av ett tema eller liknande, det är ju upp till dem om de vill haka upp sig på det. Det är lika larvigt som att folk hakar upp sig på de som kommer i rött.

Om någon sätter en regel för ett bröllop så är det för mig ett statement att göra tvärtom.
    Och då syftar jag inte på att jag personligen satt någon slags regel för vårt bröllop - bara en hänvisning.

• Modify

Haha, om myten med den röda klänningen skulle vara sann så kommer vårt bröllop krylla av röda klänningar. Och inte 17 bryr jag mig. Min älskade har ett förflutet och det har jag också.

Dessutom, om det nu var sant, och så big deal, då skulle väl ingen komma i rött och skylta med att de gjort sig skyldiga till det ofattbara; att ha haft sex med en vuxen man.

Suck för såna myter!

• BeatrixKiddo

Lovisas: Kanske för att en majoritet av oss inte hört talas om "påhittet" innan vi började hänga på bröllopstorget? Tror du på allvar att någon vill visa upp att hon har legat med brudgummen genom att bära rött? Folks, det är ett PÅHITT att man inte kan ha rött på bröllop. Jag kanske också ska hitta på något.. jag tycker att beigt är en ful färg. Så har ni beigt på mitt bröllop betyder det att öh.. att ni legat med brudgummens mor!

• Fröken J

Haha alltså jag kan inte låta bli att skratta! I helgen var vi bjudna till ett bröllop och klädkoden i inbjudan var angiven som Valfri. Innan jag läste här på BT om det här påhittet (enligt mig) om vad det innebär att bära röd klänning på ett bröllop så hade jag aldrig hört talas om det, och jag har känt bruden länge och vet att hon verkligen inte tror på eller bryr sig om sånt här. Nåväl, min garderob består i stort sett bara av svarta eller grå kläder, men jag hade en (tycker jag) jättefin röd klänning som jag tycker passar väldigt bra till ett bröllop. Döm om min förvåning när det sedan på bröllopsfesten kommer fram en kvinna som tydligen tyckt att någon (och att hon visst passade utmärkt för uppdraget) måste upplysa mig om mitt fatala misstag att bära denna klänning på bröllopet. Jag, som fram till nu, känt mig fin och glad tog faktiskt illa vid mig och jag kan ju säga att partyhumöret sjönk drastiskt. Ibland undrar man vart folk stoppar undan vettet någonstans....

• filibustern

jag har då inget emot rött på bröllop. för jag vet att ingen annan än jag haft ihop det med min karl.. :P 

• FruW
    Fröken J skrev 2013-09-29 10:17:42 följande:
    Haha alltså jag kan inte låta bli att skratta! I helgen var vi bjudna till ett bröllop och klädkoden i inbjudan var angiven som Valfri. Innan jag läste här på BT om det här påhittet (enligt mig) om vad det innebär att bära röd klänning på ett bröllop så hade jag aldrig hört talas om det, och jag har känt bruden länge och vet att hon verkligen inte tror på eller bryr sig om sånt här. Nåväl, min garderob består i stort sett bara av svarta eller grå kläder, men jag hade en (tycker jag) jättefin röd klänning som jag tycker passar väldigt bra till ett bröllop. Döm om min förvåning när det sedan på bröllopsfesten kommer fram en kvinna som tydligen tyckt att någon (och att hon visst passade utmärkt för uppdraget) måste upplysa mig om mitt fatala misstag att bära denna klänning på bröllopet. Jag, som fram till nu, känt mig fin och glad tog faktiskt illa vid mig och jag kan ju säga att partyhumöret sjönk drastiskt. Ibland undrar man vart folk stoppar undan vettet någonstans....

Nej men fy vilken dålig stil av den personen som sa så till dig! Även om hon och hennes bekanta råkade ha den uppfattningen/åsikten att rött är en dålig färg på bröllop, så känns det väldigt ofint att påpeka det! Finns ju liksom inte så mycket du kan göra åt saken i det läget, eller tyckte de att du skulle dra av dig klänningen och gå runt i underkläderna?

Själv tycker jag att rött funkar jättebra på alla fester, och är säker på att du var jättefin :)

• ThereseV
    Fröken J skrev 2013-09-29 10:17:42 följande:
    Men herregud. Ibland undrar man ju hur folk tänker.. 
    Du skulle ha kontrat med att visa vad magdalena ribbing anser i den frågan, även om det kanske hade blivit lite märkigt att dra fram telefonen och börja googla haha. Pinsamt att gnälla på etikettsbrott sådär och själv vara den som har fel.. 
  • darkHorse

Det största etikettsbrottet av alla är att påpeka någon annas brister eller deras beteende. Även om det är "rätt" som i att man påpekar att servetten ska ligga i knät eller fel, som att säga att det är fel med röd klänning.

• Nyfiken gul , nu fru

det var flertalet röda klänningar när både kronprinsessan Victoria gifte sig och även när prinsessan Madeleine gifte sig..

prinsessan Kate hade själv en röd kläning på sig vid en släktings bröllop-  där hade även tärnorna röda klänningar by the way.  

• ThereseV
    Nyfiken gul , nu fru skrev 2013-09-29 20:55:38 följande:
    det var flertalet röda klänningar när både kronprinsessan Victoria gifte sig och även när prinsessan Madeleine gifte sig..

prinsessan Kate hade själv en röd kläning på sig vid en släktings bröllop-  där hade även tärnorna röda klänningar by the way.  
    I finare kretsar har man koll på etiketten och väljer inte bort fina färger på grund av påhittat trams;)

Nä men jag hoppas att fler och fler förstår att det inte är ett etikettsbrott. Att det bara är ett påhitt på samma sätt som att någon här skulle hitta på något och sprida det.. För det är ju trist att begränsa folk i onödan.  
  • lilla flodhäst

På vårt bröllop tror jag att det var 5 röda klänningar, men så vitt jag vet har ingen av dem legat med brudgummen  Tungan ute Jag tycker det var skönt att se att folk som inte hänger på DNs etikettspalt aldrig har hört talas om röda-klänningsgrejen. Vi hade klädkoden mörk kostym, och jag blev verklgen glad över alla som anstängt sig så med kläderna för att vara fina på vårt bröllop.

• Nyfiken gul , nu fru

man kan ju också tänka sig att dom som väljer att gifta sig sent på hösten eller mitt i smällkalla vintern så är det nog många som kommer i mer "julaktiga" klänningar vilket då innebär mycket rött i olika varianter. 
    Tex en vinröd sammetsklänning eller en mörkt röd kjol o kavaj.  

Svar på tråden rött på bröllop?