rött på bröllop?
vet att frågan kommit upp hundra gånger förut, men vad tycker ni om denna som gäst på ett "vanligt" bröllop?
vet att frågan kommit upp hundra gånger förut, men vad tycker ni om denna som gäst på ett "vanligt" bröllop?
De bröllop jag vart på där ena brudparets ex var bjuden (tidig relation med sexuellt umgänge) där har aldrig den gästen klätt sig i rött. Tror inte man skyltar med det.
Haha, om myten med den röda klänningen skulle vara sann så kommer vårt bröllop krylla av röda klänningar. Och inte 17 bryr jag mig. Min älskade har ett förflutet och det har jag också.
Dessutom, om det nu var sant, och så big deal, då skulle väl ingen komma i rött och skylta med att de gjort sig skyldiga till det ofattbara; att ha haft sex med en vuxen man.
Suck för såna myter!
Lovisas: Kanske för att en majoritet av oss inte hört talas om "påhittet" innan vi började hänga på bröllopstorget? Tror du på allvar att någon vill visa upp att hon har legat med brudgummen genom att bära rött? Folks, det är ett PÅHITT att man inte kan ha rött på bröllop. Jag kanske också ska hitta på något.. jag tycker att beigt är en ful färg. Så har ni beigt på mitt bröllop betyder det att öh.. att ni legat med brudgummens mor!
Haha alltså jag kan inte låta bli att skratta! I helgen var vi bjudna till ett bröllop och klädkoden i inbjudan var angiven som Valfri. Innan jag läste här på BT om det här påhittet (enligt mig) om vad det innebär att bära röd klänning på ett bröllop så hade jag aldrig hört talas om det, och jag har känt bruden länge och vet att hon verkligen inte tror på eller bryr sig om sånt här. Nåväl, min garderob består i stort sett bara av svarta eller grå kläder, men jag hade en (tycker jag) jättefin röd klänning som jag tycker passar väldigt bra till ett bröllop. Döm om min förvåning när det sedan på bröllopsfesten kommer fram en kvinna som tydligen tyckt att någon (och att hon visst passade utmärkt för uppdraget) måste upplysa mig om mitt fatala misstag att bära denna klänning på bröllopet. Jag, som fram till nu, känt mig fin och glad tog faktiskt illa vid mig och jag kan ju säga att partyhumöret sjönk drastiskt. Ibland undrar man vart folk stoppar undan vettet någonstans....
jag har då inget emot rött på bröllop. för jag vet att ingen annan än jag haft ihop det med min karl.. :P
Nej men fy vilken dålig stil av den personen som sa så till dig! Även om hon och hennes bekanta råkade ha den uppfattningen/åsikten att rött är en dålig färg på bröllop, så känns det väldigt ofint att påpeka det! Finns ju liksom inte så mycket du kan göra åt saken i det läget, eller tyckte de att du skulle dra av dig klänningen och gå runt i underkläderna?
Själv tycker jag att rött funkar jättebra på alla fester, och är säker på att du var jättefin :)
Det största etikettsbrottet av alla är att påpeka någon annas brister eller deras beteende. Även om det är "rätt" som i att man påpekar att servetten ska ligga i knät eller fel, som att säga att det är fel med röd klänning.
det var flertalet röda klänningar när både kronprinsessan Victoria gifte sig och även när prinsessan Madeleine gifte sig..
prinsessan Kate hade själv en röd kläning på sig vid en släktings bröllop- där hade även tärnorna röda klänningar by the way.
På vårt bröllop tror jag att det var 5 röda klänningar, men så vitt jag vet har ingen av dem legat med brudgummen Jag tycker det var skönt att se att folk som inte hänger på DNs etikettspalt aldrig har hört talas om röda-klänningsgrejen. Vi hade klädkoden mörk kostym, och jag blev verklgen glad över alla som anstängt sig så med kläderna för att vara fina på vårt bröllop.
man kan ju också tänka sig att dom som väljer att gifta sig sent på hösten eller mitt i smällkalla vintern så är det nog många som kommer i mer "julaktiga" klänningar vilket då innebär mycket rött i olika varianter.
Tex en vinröd sammetsklänning eller en mörkt röd kjol o kavaj.