• AoPoV

Linköpingsbröllop 2014

Har nu suttit och läst igenom tråden Linköpingsbrudar 2013 www.brollopstorget.se/Forum-5-55/m4206909.html vilket kan rekommenderas då det fanns en hel del matnyttigt i den! Problemet är väl just att vi inte ska gifta oss 2013 utan 2014...

Lite snabbt om mig och min blivande: Vi har varit ett par sedan 2003, fick barn i augusti 2012 och planerar bröllop till maj 2014. Än så länge är det väldigt mycket på planeringsstadiet men vi tänkte utnyttja att vi är så tidigt ute med att fixa lokal i god tid. Vigseln blir borgerlig, då ingen av oss är sådär särdeles troende, men i övrigt blir det ett alldeles vanligt bröllop med massa gäster, sittande middag, dans och kanske en och annan glädjetår.
    För den som vill ha ett borgerligt bröllop med mer än en avrivning på 45s i stadshuset kan jag rekommendera den här tråden: www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3931030-1.html .

Hoppas nu att det är fler som vill vara med och dela med sig av planering och inspiration!

• Svar på tråden Linköpingsbröllop 2014
  • Katarina

Åh Sörsta herrgård! Det är så fint där ute! Den herrgården stod högt upp på vår lista i början!

Jag har tänkten del på det där med transport....tror det lutar åt en vintage/retro turnebuss då min blivande är musiker och en kompis har en sån som är renoverad och fin... man vill ju åka med stil men ändå inte göra som alla andra?
    Tycker det är lite knepigt...

• Kidneybönan

Jag postade detta i en annan tråd tidigare, men nu har jag hittat denna :) 

Jag är också från Linköping och planerar för borgelig vigsel kanske redan i vinter. Vi har inte bestämt så mycket ännu, men håller med om att det är svårt att hitta en bra lokal för vigsel (och för festen). Vi är inne på vigsel på Nya slottet, Bjärka Säby och festen inne i stan någon stans. De kan dock inte säga ännu vilka datum i vinter som kommer vara lediga så vi får avvakta lite... Vår budget är inte jättestor men vi vill ändå ha det pampigt och lite längre vigselakt än 2 min. Planerar för max 40 gäster.   
    Vi har också tittat på Ljungs slott, men ska man gifta sig på vintern så är det svårt. Även slottet i stan, men det är för liten sal även för oss. 
    Jag har också funderat på vigselförättare, vi vill ha någon som käns bra och som går med på att förlänga vigselakten, någon som har något tips? Jag har också sett listan på kommunens hemsida, men man vill ju gärna veta hur de är som personer?!  

• marolo
    Katarina skrev 2013-09-10 07:18:06 följande:
    Jag har tänkten del på det där med transport....tror det lutar åt en vintage/retro turnebuss då min blivande är musiker och en kompis har en sån som är renoverad och fin... man vill ju åka med stil men ändå inte göra som alla andra?
    Tycker det är lite knepigt...
    Transport är ett stort frågetecken för mig oxå, vet inte riktigt hur vi ska göra. En vräkig amerikanare är inte riktigt min stil. Men en retro turnebuss lät som en jätterolig idé för er :)
  • widuse

Ett tips för er annars kanske kunde vara Mjellerumsgården?? Jättefint, speciellt i vinterskrud,och schyssta priser....

• Kidneybönan

Åh, tack widuse! Jag har hört fler prata om Mjällerumsgården, ska kolla upp det lite mer!

• marolo

Är det nån av er som har tänkt på hur ni ska göra med klänning? Funderar på om man ska ta risken att beställa över internet eller gå till bröllopshuset? är det ångon som varit där och vet hur kundbemötandet är? eller priserna? :)

• Katarina

Marolo: min svägerska köpte sin brudklänning på bröllopshuset och blev hjälpt av en väldigt duktig tjej( som tyvärr ej jobbar kvar). Hon hittade sin drömklänning men ville korta av den i 50talsstil. De kortade dock av den alldeles för mycket och vägrade erkänna att det var de som gjort fel, inte ens när vi visade bild på hur lång klänningen var när den var uppnålad ville de erkänna att de gjort fel. Det löste sig för min svägerska till slut, men jag skulle akta mig för bröllopshuset. Jag ska testa Amorica istället! Har hört mycket gott om dem!

• marolo
    Katarina skrev 2013-09-12 19:59:18 följande:
    Marolo: min svägerska köpte sin brudklänning på bröllopshuset och blev hjälpt av en väldigt duktig tjej( som tyvärr ej jobbar kvar). Hon hittade sin drömklänning men ville korta av den i 50talsstil. De kortade dock av den alldeles för mycket och vägrade erkänna att det var de som gjort fel, inte ens när vi visade bild på hur lång klänningen var när den var uppnålad ville de erkänna att de gjort fel. Det löste sig för min svägerska till slut, men jag skulle akta mig för bröllopshuset. Jag ska testa Amorica istället! Har hört mycket gott om dem!
    tack för tipset! det blir nog inte bröllopshuset, när jag gick gymnasiet dansade jag bal och köpte min klänning där, men tyckte att de var ganska otrevliga och inte brydde sig särskilgt mycket så jag var lite halvskeptisk. Iof är det säkert annan personal nu men det sitter ju kvar om man får ett ointresserat bemötande innan. Var inne och köpte ett par vita handskar i vintras också och då var de inte särskilgt trevliga heller. Det funkar ju om man köper något litet men med bröllopsklänningen vill man ju inte chansa :)
  • corne88

Kan bara instämma i att Bröllopshuset personal borde gå en charmkurs. Dock finns det en blond tjej som är jättetrevlig, men med ändringar som behöver göras på en klänning mm. Skulle jag gå någon annanstans. 

Jag har köpt min klänning hos Kristinas brud och fest i Jönköping. Om man vill åka en bit får man helt underbar service och man betalar inte för ändringar förres de är gjorda. Man får en offert på det, i mitt fall kommer det att kosta ca 1000 spänn. Men jag hittade klänningen på rea och med 60% rabatt :)  De hade storlekar hemma för tjejer som är lite större oxå, eller så hade jag bara tur att hon råkade ha många klänningar i min storlek. 

Svar på tråden Linköpingsbröllop 2014