• Sara1991

Jag hjälper er med frågor och funderingar kring blommor :)

Jag jobbar som florist i Stockholm och hjälper er gärna med alla era frågor , funderingar eller om ni bara Vill ha någon att bolla idéer med :)

• Svar på tråden Jag hjälper er med frågor och funderingar kring blommor :)
  • Chariot
    Sara1991 skrev 2013-06-01 12:05:16 följande:
    Vill du ha någonting annat imellan eller bara röda rosor ?:)
    Det vet jag inte, beror på om det är snyggt eller inte Solig kan absolut tänka mig om det passar
    Mamma till Alexander
  • HannaM

Kan du säga något ca-pris på vita dahlior i augusti?

Karlskronamamman
  • amerika

Finns det pioner alldeles i början av maj? Eller får man hålla till godo med ranunkler? (som iof oxå är superfina!)

• passionsblomman
    amerika skrev 2013-06-02 07:32:36 följande:
    Finns det pioner alldeles i början av maj? Eller får man hålla till godo med ranunkler? (som iof oxå är superfina!)
    Pionerna är mitt i högsäsongen i början av maj. De är i bättre säsong än ranunklerna (och passar fint tillsammans också)
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • passionsblomman
    HannaM skrev 2013-06-01 22:55:30 följande:
    Kan du säga något ca-pris på vita dahlior i augusti?
    Karlskronamamman
    Det finns mängder av olika sorters Dahlior och dessutom till olika kvalité. Man kan köpa allt från knippor till buntpris fdär varje blomma inte går på många kronor, till praktexemplar för flera tior styck. Så är det förövrigt med de flesta blommor.
    Vad man kan säga, är att Dahlian oftast är mycket prisvärd och inte ligger bland de dyarare blommorna.
    Jag måste verklgien ta tillfället i akt att också understryka hur viktigt detär att notera dels att priser varierar stort över vårt land (vilket beror mycket på fraktförhållanden) och mellan butiker. Man kan inte vänta sig samma priser överallt och därför brukar jag för min del låta bli att ange priser alls-det har under åren på BT synts tydligt att samma blommor som jag i Stockholm sålde för 50 kr st kan kosta 25 i en butik i Skåne. Det är bättre att kolal upp saken lokalt där man faktiskt kommer att handla.
  • amerika
    passionsblomman skrev 2013-06-02 09:58:13 följande:
    Pionerna är mitt i högsäsongen i början av maj. De är i bättre säsong än ranunklerna (och passar fint tillsammans också)
    Det låter ju fantastiskt bra! Jag trodde att pionerna kom lite senare, slutet av maj-juni. Jag har alltid älskat pioner, min favoritblomma i mormors rabatter, långt innan det blev trendigt, men det är inte förrän nyligen jag förstått att det är så oerhört populärt i brudbuketterna. Men precis som du skriver, det blir nog ruskigt snyggt att blanda även med ranunkler!!
  • passionsblomman
    amerika skrev 2013-06-02 10:38:11 följande:
    Det låter ju fantastiskt bra! Jag trodde att pionerna kom lite senare, slutet av maj-juni. Jag har alltid älskat pioner, min favoritblomma i mormors rabatter, långt innan det blev trendigt, men det är inte förrän nyligen jag förstått att det är så oerhört populärt i brudbuketterna. Men precis som du skriver, det blir nog ruskigt snyggt att blanda även med ranunkler!!
    Generellt kan man säga att det vanligaste i snittvärlden är, att man ligger en säsong före rabatterna och naturen. Ta tulpanerna som exempel-vi längtar efter att få göra vår direkt efter jul. När det väl blommar i rabatterna, struntar vi i tulpaner i vaser inne. Tulpansäsongen tar slut vid påsk i blomsteraffärerna, fastän det är nu de står i rabatterna. Just de där blommorna vi är känslomässigt bundna till med stark årstidsanknytning (som är ganska unikt för Sverige tror jag) är ännu tydligare.
    Mycket av det vårigaste vi vet, köper man till bäst kvalité på vintern och just nu är det full sommar i snittvärlden. Det ställer ibland till det, eftersom folk väntar sig kunna köpa de blommor de som sagt ser i rabatterna vid en viss årstid, men då är odlarna i snittvärlden redan förbi i säsongen.
    Sedan finns ju de sorter som inte är årstidsbundna, utan så allmänt efterfrågade året om och världen över att de finns jämt. (Som rosor, liljor, nejlikor och så vidare.)

Allmänt tycker jag det är ett gott råd att inte låsa sig vid en viss blomma, utan istället lägga fokus på vad det är för känsla man vill åt. Har man det klart för sig, kan en duktig florist hjälpa en fram med alternativ och många gånger kan resultatet bli hästlängder bättre än vad bruden själv tänkt ut.
    Visst kan man titta på sorter och bilder på nätet och visst kan man ha sina favoriter i förväg-men lämna lite öppet för alla de blommor ni inte vet om och ta chansen att få en bukett som verklgien blir unik och personlig.
    Ofta blir det också bättre pris om det finns utrymme för floristen att fynda bland det som kommit in för dagen och råkar vara toppklass-än om man lagt en totaldetaljerad specialbeställning där floristen inte har något förhandlingsutrymme på priserna utan vackert får betala det som grossister och odlare säger.
  • lenuz

Hej Sara.

Jag vill gärna ha lila rosor i min droppformade bukett, tillsammans med vita liljor och eventuellt prärieklocka. Jag har varit hos en florist som visade mig det enda alternativ de hade till lila rosor, vilken jag tyckte var med rosa än lila.

Har du något förslag på lila rosor?

• passionsblomman
    lenuz skrev 2013-06-02 13:33:46 följande:

Hej Sara.

Jag vill gärna ha lila rosor i min droppformade bukett, tillsammans med vita liljor och eventuellt prärieklocka. Jag har varit hos en florist som visade mig det enda alternativ de hade till lila rosor, vilken jag tyckte var med rosa än lila.

Har du något förslag på lila rosor?

Kika i mitt galleri så finns det några exempel på rosor i lila toner. Du ser namnet på dem om du pekar på bilden.
  • Sara1991

Lenuz : Hej :) absolut , vet flera jättefina lila . Är inte hemma just nu , så fort Jag är de så bifogar Jag bilder :)

Svar på tråden Jag hjälper er med frågor och funderingar kring blommor :)