• hejdundran

Hur nära vänner ska det vara på möhippan?

Som tärna har jag fått i uppgift att arrangera en möhippa för en brud som gifter sig i Augusti.
    Hon har inte direkt nått nära tjejgäng utan det blir kanske tre halvnära vänner och syster.

Borde man ha en möhippa om man inte har så många nära vänner? Jag är orolig att det kanske blir lite konstigt/tråkigt/pinsamt. 

Vilka var närvarande vid era möhippor? Och hur många var ni? 

• Svar på tråden Hur nära vänner ska det vara på möhippan?
  • Fixelady

Jag har inte heller något tjejgäng utan några nära vänner som inte är vänner med varandra. Men de hade ordnat en underbar möhippa för mig.
    Jag tänkte också att det kunde bli lite stelt eller så eftersom mina vänner inte känner varandra så bra, men ändå har träffats vid enstaka tillfällen, men det flöt på så himla bra. Jag tror att de flesta bjuder till extra mycket när det handlar om en sån här dag.

Tyvärr kunde inte alla vara med så det blev jag och mina tre bästa vänner. Men det var så bra ändå! Så jag tycker absolut att du ska ordna en hippa för din vän. Det kan bli minst lika roligt fastän ni är lite färre. 

• PMB

Alla kvinnliga gäster utom min mamma och svärmor hade bjudits till min. De som kom var mina vänner och en syster, vi var 9 st inklusive mig. Dock har jag vänner på olika håll så alla kände inte varandra. Det gör de nu Flört 

Min blivande var på en svensexa där han inte var direkt vän till brudgummen (mina vänner som gifte sig) och var lite osäker på om han hade där att göra. Men i efterhand ångrade han sig inte ett dugg. Dels var det jätteroligt och dels för att han lärde känna nya människor som han sen kände på bröllopet vilket gjorde att han nog kände fler personer där än vad jag gjorde Glad 

Jag tycker att det kan vara roligt även om man inte känner alla. Det viktiga är väl att bruden känner dem även om de inte är närmsta vänner. De har ju ändå blivit bjudna till bröllopet. Du kan ju fråga brudgummen om det är några bruden absolut inte vill ha med på  möhippan. Kanske hon vill att alla ska bjudas (för det ville både jag och min blivande till vår möhippa/svensexa)

Och är man bara 4-5 personer så kan det visst bli jätteskoj. Ibland är det lättare beroende på vilken aktivitet det gäller. Och på en middag är det lättare att umgås alla tillsammans när man är ett litet gäng. 

• passionsblomman

Först och främst vill jag upprepa det jag och andra sagt tusen gånger på BT: det är jättesynd tycker jag, att det blivit så att tärnan "ska" arrangera hippa-det har aldrig varit så i svensk tradition, utan sedan har varit att kompisar tillsammans hittar på ngot kul för sin vän. Och då är ALLA med och ordnar. Vilket också gör attd et bara finns en gäst och det är alltså bruden. mankan alltså egentligen inte bli bjuden till en hippa-man är med och håller den för sin vän.
    Det kanske verkar meningslöst att påpeka den saken, men jag tycker verklgien att det pespektivet förändrar hela tänket med vem, hur, vilka och så vidare.

Detta har naturligtivs inneburit att det har varit folk som faktiskt känner bruden och som finns med i ett uppdaterat nätverk som deltagit i dessa hippor.
    Med tiden,när vi gifter oss senare och senare i livet och har hunnit få mer spridda kretsar med vänner osm inte alls kanske ens vet om varandra, har det såklart blivit svårare att få ihop planeringarna och på så vis kan det ju naturligtvis vara logistiskt smart om några få planerar och andra mer hakar på-eller faktiskt så kan det mycket väl hållas fler än en hippa.
    Hur som helst, så har det också blivit allt vanligare att man just bjuder in till hippa och meddelar alla kvinnor som är gäster till bröllopet att de är välkomna. det blir då mer av en förfest till själva bröllopet och det kan bli mycket lyckat inte minst för att då känner fler varandra när det verkligen blir bröllopsfest.
    men, jag tror ärligt talat också ofta att man delvis gör så för att man planerar så pass kostsamma möhippor att man helt enkelt behöver få ihop så många som möjligt för att få ner kostnaderna per person. jag har åtminstone själv ibland känt mig kontaktad mest för att "ju fler vi blir desto billigare".

Slutligen, för att komma till det enda som egentligen är viktigt: hurdan möhippa det ska vara, måste ju helt och hållet bero på vem bruden är. Jag har haft hippa på tre hemma i hennes lägenhet, med hemlagat och sleep over-för det var så hon ville ha det, likaväl som fullt ös på stan med hur mycket folk som helst. Rätt påhitt för rätt kvinna! Våga göra det som blir en trevlig kväll/dag för din vän-det finns faktiskt ingen självklar form för vad en hippa ska vara för att vara lyckad-det kan bli en underbar och minnesvärd kväll på ett fåtal personer likväl som en total katastrof på 40. Det är käreken och omtanken i det man hittar på som kommer att lysa igenom.   

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Chicita

Jag håller helt med passionsblomman i det hon skriver.

Vi fick en kombinerad svenhippa och det var perfekt.
    Det var vi, våra två marskalker (makens bröder) och deras sambos/flickvänner (mina tärnor).
    Vi blev alltså 6 personer totalt och det var precis vad vi hade hoppats på.
    Att det blev perfekt trots att vi inte var så många berodde på att dom verkligen hade tänkt på oss och anpassat dagen efter vad vi tycker om att göra och inte hittat på massa saker som man "måste göra på en hippa/sexa - baraföratt" 

• PMB

Även om jag håller med dig passionsblomman till viss del så gör jag det inte helt Glad Självklart är det bruden som är den enda gästen på möhippan. Men i många fall är vänner och släkt och syskon utspridda och därmed kan det vara svårt att veta om varandra. Och då brukar tärna (eller annan kompis eller syster) ta på sig att dra ihop gänget som vill vara med. Så har iaf vi alltid gjort på de möhippor jag varit med och anordnat oavsett om jag varit tärna eller inte. När jag varit tärna har jag varit sammankallande och annars en deltagare som hjälpt till att planera, boka, baka eller vad det nu kan ha varit. Så alla har varit med och skapat en möhippa anpassad för bruden. För där har du helt rätt! Möhippan ska vara för bruden och aktiviteterna anpassade därefter inte efter någon så här ska en möhippa vara för det har jag hört. Glad

Men jag kan inte tycka det är fel att kalla samman alla kvinnliga deltagare (efter ett ok från bruden via brudgummen eller liknande). Om man är som jag och tycker om att umgås med olika människor och har träffat majoriteten av gästerna (med undantag för någon respektive till min sambos del av gästlistan) så skulle jag absolut bli glad över om de skulle vilja delta på min möhippa för då skulle jag ta det som att de vill lära känna mig bättre och vara med och ge mig en speciell dag. Nu slutade det med att det bara var mina vänner och min syster vilket var kanon. Men det hade jag tyckt om det varit någon av min fästmans kompisar också eftersom de är på något sätt med i min bekantskapskrets med.

Dock förstår jag att man som inte nära vän till bruden inte alltid vill vara med (speciellt inte om man känner sig som medbjuden bara för att man representerar si och så mycket pengar). Men i mina kretsar har vi haft det tankesättet att om bruden vill ha med alla så ska alla få möjligheten (dock måste man tänka på att uttrycka det så i kontakten med alla presumtiva medarrangörer) och inte nu ska vi få med så många som möjligt för att få ner priset Flört

• Chicita
    PMB skrev 2013-05-24 07:54:49 följande:
    Även om jag håller med dig passionsblomman till viss del så gör jag det inte helt Glad Självklart är det bruden som är den enda gästen på möhippan. Men i många fall är vänner och släkt och syskon utspridda och därmed kan det vara svårt att veta om varandra. Och då brukar tärna (eller annan kompis eller syster) ta på sig att dra ihop gänget som vill vara med. 
    Jamen det skriver ju passionsblomman också Flört
    "Med tiden,när vi gifter oss senare och senare i livet och har hunnit få mer spridda kretsar med vänner osm inte alls kanske ens vet om varandra, har det såklart blivit svårare att få ihop planeringarna och på så vis kan det ju naturligtvis vara logistiskt smart om några få planerar och andra mer hakar på-eller faktiskt så kan det mycket väl hållas fler än en hippa."
  • passionsblomman

PMB, javisst! Precis så. Det blir praktiskt om någon tar ett huvudansvar och det är ju dessutom så att det oftast finns någon/ett par som är mer drivande och igångsättare även om man är fel som roddar med ett arrangemang.

Det jag tycker är synd är att det dels ofta finns trådar där någon inte upplever sig bjuden-som kompis alltså. Den personen borde bara kunna säga att den hänger på-man borde inte kunna vara oinbjuden så att säga. Djungeltrumman ska gå, och sedan ansluter sig de som vill vara med och fira.

Ett annat missförstånd är att om någon inte är bjuden på bröllopet så kan den inte vara med på hippan-hippan är faktiskt inte förfesten till bröllopet. Det är kompisarnas sätt att fira av den som ska gifta sig.

Tror man att bruden hellre har en liten och mer intim hippa, kanske med faktiskt bara de vänner som kommer från hennes liv "före" så ska man samlas på de premisserna tycker jag, fler är inte alltid bättre. Tror man hon tycker "förfest-varianten" är rolig, så ska man ju göra så naturligtvis!

Sedan är det begränsande när folk börjar tro mer och mer att det faktiskt ÄR ett rent tärnjobb att fixa med hippa. Här syns bland trådarna ofta exempel på ledsna tjejer som tror att bara för att de inte har någon tärna i sitt brudfölje, så blir de utan hippa. Vilket de också ibland blir.
    Och tärnor som inte vet att de "ska" ordna en hamnar i onåd, medan tärnor som får veta att de fått detta jobb (av vem? Jo, av bruden, som faktiskt egentligen inte har med det arret att göra alls) känner sig stressade och nervösa för att inte göra rätt, bjuda rätt, fixa tillräckligt och göra alla nöjda.
    Massor av onödiga ledsamheter bara för att det blivit någon slags Hollywoodinspirerad glidning mellan det som varit tradition och det som nu börjat bli antaganden om hur "man" ska göra och vem som ska göra vad.

OCH jag tycker det gått total inflation i vad som är en lyckad hippa dessutom. Det verkar mer och er handla om att man som kompis (tärna) ska lyckas arrangera The Day Of My Life för bruden. Det räcker liksom inte med att vännerna samlas och man umgås en kväll, med bruden i centrum.

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • PMB
    passionsblomman skrev 2013-05-24 13:04:39 följande:
    Ett annat missförstånd är att om någon inte är bjuden på bröllopet så kan den inte vara med på hippan-hippan är faktiskt inte förfesten till bröllopet. Det är kompisarnas sätt att fira av den som ska gifta sig.
    Du har rätt i det du skriver (i allt då inte bara den korta bit jag citerar Flört). Det var den här biten med om att bjuda alla jag käände jag inte var överens fast när jag läser igen så ser jag att det är vi visst det (Tack Chicita för att du förtydligade det Glad). Eftersom vi båda tycker det ska vara så det passar bruden det rör sig om Glad

Jag kommer själv vara med på en möhippa där jag inte kommer vara på bröllopet. Klart man ska vara med om man vill fira ens kompis som ska gifta sig.

Det tråkiga med inflationen är väl att bruden glöms bort i det hela och tärnan känner sig tvingad att göra något stort. Har läst så många trådar där bruden blivit besviken för att upplägget inte passade henne eller deltagare (medarrangör såklart Flört ) som inte känner att det är rätt men blir överkörda av resten. Det ska ju vara en rolig grej att minnas efteråt, en dag man kan kolla tillbaka på och glädjas över.
Svar på tråden Hur nära vänner ska det vara på möhippan?