• hejdundran

Hur nära vänner ska det vara på möhippan?

Som tärna har jag fått i uppgift att arrangera en möhippa för en brud som gifter sig i Augusti.
    Hon har inte direkt nått nära tjejgäng utan det blir kanske tre halvnära vänner och syster.

Borde man ha en möhippa om man inte har så många nära vänner? Jag är orolig att det kanske blir lite konstigt/tråkigt/pinsamt. 

Vilka var närvarande vid era möhippor? Och hur många var ni? 

• Svar på tråden Hur nära vänner ska det vara på möhippan?
  • passionsblomman

Jag håller helt med om att det är praktiskt med någon som samordnar och kanske ofta blir det naturligt tärnan. Det jag ser ofta leder till missförstånd och onödiga besvikelser, är just att många (brudar) tror att det är en självklar del av "tärnjobbet", medan den som är utsedd till tärna, kanske inte alls känner till de förväntningarna. I Svensk tradition har ju egentligen tärnan inga uppgifter alls utöver att på bröllopsdagen stå med i brudföljet. Därför blir kommunikationen så oerhört viktig så att man inte helt i onödan sårar varandra.
    Dessutom tycker jag inte det skadar om andra som INTE redan har en massa att göra (eftersom många ändå faktiskt förväntar sig en hel del engagemang  samband med själva bröllopet av just tärnan) avlastar denna tärna något genim att lite ansvar i planeringen av hippan.

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • dellelgarin

Här i min "del av landet" så är det både släkt och vänner som är med på möhippan, jag har haft en möhippa (gifter mig om två veckor) som annordnades endast av ett visst kompisgäng som inte känner min familj direkt , alltså vänner som jag lärt känna i vuxen ålder.
    Jag råkar veta (alla är inte så bra på att hålla tyst) att det kommer blir en möhippa till och nu är det bara en helg kvar så det lär jku bli då, då ANTAR jag att det kommer ett par bardomsvänner och så fästmannens 3 systrar, blir inte förvånad om min  brors tjej kommer oxå.

Människor som man gillar skall bli inbjudna tycker jag, sedan vad man har för relation spelar ingen roll väl?

• hedvig
    dellelgarin skrev 2013-05-28 14:03:00 följande:
    Människor som man gillar skall bli inbjudna tycker jag, sedan vad man har för relation spelar ingen roll väl?
    Och om man inte gillar dem så är de ju troligtvis inte bjudna till bröllopet så det ju en tämligen enkel ekvation.
  • dellelgarin
    hedvig skrev 2013-05-28 14:50:25 följande:
    Och om man inte gillar dem så är de ju troligtvis inte bjudna till bröllopet så det ju en tämligen enkel ekvation.
    Ja jag skulle nog oxå akta mig för att bjuda in folk utanför gästlistan., kam bli fel.

Vi var ute för det på svensexan, en av killarna, (nåns brorsa som min blivande ALDRIG har umgåtts med) var inte bjuden på bröllopet , min blivande kände sig då tvungen att bjuda med honom
  • Principisessan

Något som inte alltid händer, som jag tycker är trist är när folk inte bjuder alla som är bjudna på bröllopet eller på ett eller annat sätt bekant/vän med bruden. 
    Om man nu inte kan eller vill, ja då kan man ju säga som det är eller att man inte har möjlighet.

Men lite trist är det faktiskt att vara bjuden på ett bröllop där man själv tror att man är en vän till bruden och så ansåg visst inte de närmaste som fixade möhippan det, och därmed sket i att ens meddela om det till vederbörande. Sen visas bildspel på bröllopet på hur kul de hade. och visst är det väl skoj att de hade kul men det är inte helt utan att man kan känna sig lite utanför.

Är själv i den sitsen inför ett bröllop. Det går bra att umgås och att fråga om hjälp med saker till bröllopet. Men ingen, trots att vi en del har gemensamma vänner, har ens haft en tanke på att involvera mig i möhippan. Frågade om det hela men fick svaret att " allt redan var bestämt och att den person jag frågade inte rikigt visste om det var ok med de andra" .
     Kände mest att då skiter jag väl i det, för brudens bekymmer är det väl knappast. Men ja.. tråkig inställning .. 

• Marjasinus

Det jag tycker ni glömmer är den person som kanske egentligen borde ha mest ansvar för att fixa till det där med en lämplig gästlista till möhippan och det är ju den blivande brudgummen.

Vi pratade igenom det innan vi skickade ut inbjudningarna så jag hade ganska bra koll på vilka namn som borde stå med inför en eventuell möhippa.

dellelgarin skrev 2013-05-28 16:16:31 följande:
    Ja jag skulle nog oxå akta mig för att bjuda in folk utanför gästlistan., kam bli fel.
    Jag tycker gästlistan är ganska dålig utgångspunkt eftersom den ofta kan innehålla en hel del respektive till släktingar, brudgummens vänner o s v som kanske inte är de som bruden vill ha med sig. Och har man inte oändlig budget så finns det nog en hel del kompisar som missade cuten. Men allt det där borde som sagt brudgummen ha koll på.
    passionsblomman skrev 2013-05-27 20:06:24 följande:
    Det här är faktiskt-tuff skit för alla kontrollfreaks-det absolut enda som bruden inte har ett skit med att göra i planeringsväg. Det är inte alls upp till bruden! 
    Fast som sagt, via sin m2b så har man ganska bra möjligheter att få åtminstone vissa önskemål uppfyllda

Jag tycker dessutom (och det har jag skrivit flera gånger) att om jag inte hade hört något prassel i buskarna ang. en möhippa (som jag visste att min sambo ville ha) så är det ju helt och hållet mitt ansvar att se till att något händer - eventuellt t o m planera den själv om det är så att ingen tar tag i det.

Det är för många som gör sig själva till ett offer när de har möjligheter att styra sitt eget öde. 
  • Chicita
    Marjasinus skrev 2013-05-28 20:26:53 följande:
    Det är för många som gör sig själva till ett offer när de har möjligheter att styra sitt eget öde. 
    Amen! Tyst
  • stealmystyle
    majjja skrev 2013-05-28 16:28:59 följande:
    Något som inte alltid händer, som jag tycker är trist är när folk inte bjuder alla som är bjudna på bröllopet eller på ett eller annat sätt bekant/vän med bruden. 
    Om man nu inte kan eller vill, ja då kan man ju säga som det är eller att man inte har möjlighet.

Men lite trist är det faktiskt att vara bjuden på ett bröllop där man själv tror att man är en vän till bruden och så ansåg visst inte de närmaste som fixade möhippan det, och därmed sket i att ens meddela om det till vederbörande. Sen visas bildspel på bröllopet på hur kul de hade. och visst är det väl skoj att de hade kul men det är inte helt utan att man kan känna sig lite utanför.

Är själv i den sitsen inför ett bröllop. Det går bra att umgås och att fråga om hjälp med saker till bröllopet. Men ingen, trots att vi en del har gemensamma vänner, har ens haft en tanke på att involvera mig i möhippan. Frågade om det hela men fick svaret att " allt redan var bestämt och att den person jag frågade inte rikigt visste om det var ok med de andra" .
     Kände mest att då skiter jag väl i det, för brudens bekymmer är det väl knappast. Men ja.. tråkig inställning .. 
    Det är just därför jag tycker att det är helt okey av den som ordnar möhippan att fråga bruden vilka hon vill ska vara med. På det sättet så glöms ingen bort, och är man fortfarande intebjuden då, ja då är det bara inse fakta, bruden tycker inte att ni är så bra vänner. 
  • stealmystyle
    Chicita skrev 2013-05-27 19:15:53 följande:
    Hur många skulle hoppa på en möhippa bara för att dom kände för det, om dom inte är kompisar med bruden direkt?

I texten du har markerat så står det ju "inte upplever sig bjuden-som kompis alltså"
    Och det är ju i det fallet som man kanske borde kunna säga att "jag hänger också på". 
    Det händer rätt ofta här på BT att det dyker upp trådar där kompisar till bruden inte blivit inbjudna till möhippan av tärnorna (som kanske också är vänner med bruden men inte umgås i samma gäng). Dom har bara bjudit folk som dom själva umgås med och inte brytt sig om resten av brudens bekantskapskrets.
    Här kan man ju då antingen säga "jaha men då får vi ha en egen möhippa" eller ta kontakt med dom som ordnar hippan och säga "ni har glömt oss, vi vill också vara med".

Bruden ska egentligen inte ha något att säga till om när det gäller hippan. Det är inte en rättighet att hippas ens.
    Ett bra sätt att veta vilka man ska bjuda är att kontakta den blivande maken och dels få en kopia på listan över vilka som är bjudna (gärna där vilka som är vänner är markerade) + att han kanske kan skriva till de vänner som inte är bjudna på bröllopet - så man inte utesluter någon.
    Och även om man nu råkar bjuda någons flickvän så är det nog rätt stor chans att hon säger nej eftersom att hon inser att hon inte passar in där. Men om hon nu skulle vilja komma så är det ett ypperligt sätt att lära känna andra som kommer att vara på bröllopet - vilket garanterat minskar risken för den där stela stämningen som alla är så livrädda för.
    Om det finns någon bland bröllopsgästerna som bruden absolut inte vill ha på sin hippa så hoppas man ju att de som anordnar den känner bruden såpass bra att dom vet att dom inte ska bjuda denne... 
    Jag har nog ett par som skulle kunna tänka sig att bjuda in sig till min möhppa. Människor som anser att de är vänner med mig, medan jag anser att jag inte är vänner med dem. (sambons vänners tjejer som man träffat typ två gånger). 

Jag tycker att det går att lösa på ett ganska enkelt sätt det där med att vissa inte blir bjudan som bör bli det, bruden säger helt enkelt vilka hon vill ska bli bjudan. På det viset så glöms ingen bort och ingen behöver känna sig utanför. Är man inte bjuden då bruden har fått säga sin åsikt så är det för att bruden inte anser att de personerna står henne nära. 
  • Principisessan

Stealmystyle: jo så kan det ju såklart vara. Sen är det ju i vissa fall starka viljor från gamla kompisgäng som ju blivit uppluckrade med åren och kanske inte inser att folk får nya vänner också. Själv bryr jag ju inte så hårt, det kändes väl rätt fånigt. Och så tycker jag väl att alla vänner är de som ställer till med hippa, inte brudens sak att göra gästlista till den, vilket det iofs inte varit i detta fall heller. Det är inte alltså för att måla ut mig som offer utan bara fakta, det är ju lite olika det där med synen på möhippor. Nu är det bara 1 månad kvar till bröllopet och självklart är jag glad för brudparets skull.

Svar på tråden Hur nära vänner ska det vara på möhippan?