Chicita skrev 2013-05-27 19:15:53 följande:
Hur många skulle hoppa på en möhippa bara för att dom kände för det, om dom inte är kompisar med bruden direkt?
I texten du har markerat så står det ju "inte upplever sig bjuden-som kompis alltså"
Och det är ju i det fallet som man kanske borde kunna säga att "jag hänger också på".
Det händer rätt ofta här på BT att det dyker upp trådar där kompisar till bruden inte blivit inbjudna till möhippan av tärnorna (som kanske också är vänner med bruden men inte umgås i samma gäng). Dom har bara bjudit folk som dom själva umgås med och inte brytt sig om resten av brudens bekantskapskrets.
Här kan man ju då antingen säga "jaha men då får vi ha en egen möhippa" eller ta kontakt med dom som ordnar hippan och säga "ni har glömt oss, vi vill också vara med".
Bruden ska egentligen inte ha något att säga till om när det gäller hippan. Det är inte en rättighet att hippas ens.
Ett bra sätt att veta vilka man ska bjuda är att kontakta den blivande maken och dels få en kopia på listan över vilka som är bjudna (gärna där vilka som är vänner är markerade) + att han kanske kan skriva till de vänner som inte är bjudna på bröllopet - så man inte utesluter någon.
Och även om man nu råkar bjuda någons flickvän så är det nog rätt stor chans att hon säger nej eftersom att hon inser att hon inte passar in där. Men om hon nu skulle vilja komma så är det ett ypperligt sätt att lära känna andra som kommer att vara på bröllopet - vilket garanterat minskar risken för den där stela stämningen som alla är så livrädda för.
Om det finns någon bland bröllopsgästerna som bruden absolut inte vill ha på sin hippa så hoppas man ju att de som anordnar den känner bruden såpass bra att dom vet att dom inte ska bjuda denne...
Jag har nog ett par som skulle kunna tänka sig att bjuda in sig till min möhppa. Människor som anser att de är vänner med mig, medan jag anser att jag inte är vänner med dem. (sambons vänners tjejer som man träffat typ två gånger).
Jag tycker att det går att lösa på ett ganska enkelt sätt det där med att vissa inte blir bjudan som bör bli det, bruden säger helt enkelt vilka hon vill ska bli bjudan. På det viset så glöms ingen bort och ingen behöver känna sig utanför. Är man inte bjuden då bruden har fått säga sin åsikt så är det för att bruden inte anser att de personerna står henne nära.