• Erika261

Hur berättar man?

Jag och min pojkvän (fästman!!) ska gå ut med vår förlovning på midsommar, först och främst till min familj och sedan till hans kanske en vecka senare (detta p.g.a att de bor 12 mil bort och vi vill säga det ansikte mot ansikte). 
    Nu är jag lite nervös för hur vi ska dela denna underbara nyhet! Egentligen vill jag inte vänta så länge med att berätta för hans familj, men både han och jag vill ju kunna dela det när vi är hos dem, inte via telefon! 

Men hur ska man berätta för bådas familjer? Hur har ni gjort? Hur "säger man det"? Hur nervös får man vara när man berättar? Flört Jag var redigt nervös innan vi köpte ringar (de kommer i nästa vecka) men nu har det lättat lite, bara nervös för att berätta det nu! Jag hoppas av hela mitt hjärta att alla ska bli glada (även om en känsla säger mig att hans familj kommer vara gladare än min...)! Hur bör man reagera när glädjen uteblir? Nu hoppas jag ju inte det, men vill vara förberedd på allt! Hur delade ni med era vänner och släkten? 

Många frågor här men jag hoppas att någon tar sig tid att svara på åtminstonne nån fråga Glad Skulle göra mig så glad att höra era erfarenheter! Ska nämna att vi är 21 båda två, kanske något man vill ta med när man svarar Glad

• Svar på tråden Hur berättar man?
  • daniiel
    Chicita skrev 2013-06-07 13:59:12 följande:
    Precis...
    Det är nog nästan bara på film som det blir sådär överdrivet hysteriskt.
    Som angående så mycket annat.. romantiska Hollywoodfilmer ställer till det för verkligheten ibland ;)
  • Rosorochkärlek
    Erika261 skrev 2013-06-07 13:50:25 följande:
    Tack så hemskt mycket för alla fina svar och tips! Nu ska jag bara komma på hur jag ska hinta lite för mina föräldrar så de är lite mer redo för när det väl händer Flört 
    Vi gör ju det här för vår skull och ingen annans (såklart) men självklart vill jag att "avslöjandet" blir glatt (i alla fall lite grann) och inte en massa frågor och liknande.
    Men jag hoppas på glädje, och därför blir det en del hintar de kommande veckorna innan midsommar! Ska bara komma på hur...
    Det låter väldigt smart!

Det är ju inte jättelång tid, men kanske du kan fråga din mamma om var/när/hur de gifte sig? Det är ju prinsessbröllop snart, kanske du kan använda det som en ingång och liksom "ja, vi funderar också på att förlova oss..."  eller också kommentera något om hur snabbt det vänt, det är ju bara några år sedan som Madeleine blev dumpad och styra in diskussionen på hur länge man bör ha varit tillsammans innan man förlovar sig och att förlovningar faktiskt betyder något etc etc. (Jag skulle också försöka få föräldrarna att förstå att förlovning inte är detsamma som alltför tidig graviditet och att ni kommer strunta i utbildning/jobb/framtidsplaner, för det är nog många föräldrars skräck - alla vill ju att det skall gå bra för deras barn.).

Då märker du ju hur landet ligger och om dina föräldrar reagerar väldigt negativt så är det kanske bättre att vänta lite med tillkännagivandet för att ge dem lite chans att vänja sig vid tanken.

Tyvärr biter sig ju dåliga minnen fast, så det är värt att göra vad man kan för att förhindra det.
    daniiel skrev 2013-06-07 13:52:04 följande:
    .....

Och med det menar vi inte att du och din blivande inte ska tycka att det är en stor sak, att ni inte ska fira och vara väldigt glada och lyckliga, utan mer att ni ska ha i åtanke att det inte nödvändigtvis blir så uppsjasat bland andra som man kanske ibland kan föreställa sig ;)
    Precis så!

Om ni inte redan gjort så planera in något sätt som ni firar själva också. Antingen helt själva på en fin restaurang eller så, eller också genom att bjuda in era föräldrar. Vi hade en liten förlovningsmiddag, inte något väldigt, men vi bjöd hem respektive föräldrar på middag och hade det trevligt.
    rosorochkarlek.blogspot.com - Min bröllopsblogg med massor av inspiration
  • SingingFantacia

Håller med de flesta som svarat. Det är större fö än själv än för andra.
    När jag berättade för min mor fick jag som svar:
    Nej det har jag inte råd med, För du vet väl att det är tradition att brudensföräldrar betalar.... Vem är bruden egentligen? (vi är två kvinnor)
    Nu är hon jätte glad för vår skull och vill veta hur det går med planering o.s.v.
    Så, även om det inte blir holywoodfilms glädje när ni går ut md det betyder inte att de kan vara glada för er skull.

• Johanne

Grattis till förlovningen! Det är helt UNDERBART!

När min blivande friade i Prag skickade jag ett sms till alla morgonen efter. Jag gjorde alltså ingen stor grej av det även fast det var det. Men det blev lite av en grej ändå för alla blev så himla glada!

När vi äntligen beställt ringar (tog ett par månader) tog vi på oss dem i närvaro av båda våra föräldrar (passande nog av en slump!). Vi skålade med champange och jordgubbar så det blev väldigt mysigt ändå!

Men förvänta er inte för mycket. Det är som sagt jättestort för er, men inte riktigt lika stort för alla andra (kanske, vad vet jag egentligen?)

Jag skulle nog ha dykt upp hemma med champange och jordgubbar med ringen på fingret och vänta tills nån upptäckte grejen själv! Det hade varit skoj!

Lycka till!

• Fröken Finemang

vi mmsade våra föräldrar och satte in annons i tidningen.

Dagen därpå åkte jag å handlade å frågade om mormor ville med, köpte tidningen å sa, jag är med i tidningen idag!

när hon hittade blev hon jtäteglad å sa:
    DÅ FÅR NI ETT STRYKJÄRN I FÖRLOVNINGSPRESENT...
    alla har vi olika vis aatt reagera på hahaha 

• Marjasinus

Min sambo var gravid när vi förlovade oss. Förlovningen var typ ingenting i jämförelse. Vi tog en bild på våra händer med ringarna på och mailade ut till nära och kära.

• Erika261

Hemskt stort tack för alla tips och kommentarer! Hintade lite för mina föräldrar igår (frågade lite lätt om deras förlovning, jäklar vad föräldrar fattar snabbt...) och de tog det bättre än jag trodde, vilket var himla skönt! Var mer "Har ni tänkt på att förlova er eller" och sedan "När då?". Ville inte säga när för det får ju vara en liten överraskning i alla fall ;) Passade även på att fråga när jag var ensam med dem så de skulle känna sig fria att ställa vilka frågor de ville utan att min blivande var där. Men de sa inget och allt var frid och fröjd :) Nu ser jag fram emot offentliggivandet och att officiellt vara en förlovad kvinna!  

• TheD

Vi berättade när min familj var på middag hos oss. Jag slngde fram ett papper med bilder på klänningsmodeller till syrran och sa "någon av dess klänningar gillar vi" och hon förstod på en gång,. Mamma och pappa visste inte vad de skulle säga för de antog att det var bröllop men ville inte säga något dumt hahahaMakens del fick veta när inbjudningen kom.  

• lillasofie

När vi förlovade oss sa vi inget, utan satte in en annons i tidningen till samma morgon (bytte ringar precis efter midnatt) och lät de läsa det själva Mamma ringde efter ett par timmar och pappa strax därefter.

• Rockabilly

När jag och sambon förlovade oss så fick det bara smita in i helt vanliga samtalsämnen, typ "vi var och provade ringar idag". När vi förlovade oss (på nyårsdagen) så var det bara sambons mormor som var med, vi fick gratulationer från familjerna men av sambons mamma fick vi förlovningspresenten som hon fick när hon förlovade sig med hans pappa. 

• Syrinx

Grattis till förlovningen, TS! Så kul att familjen verkar ta det bra.

Självklart är en förlovning allra störst för de som förlovar sig, men jag vill gå emot flera tidigare skribenter som menar att det bara är på film som folk blir jätteglada och korkar upp champagnen. Jag vill inte alls kalla det "överdrivet hysteriskt", snarare att bli full av lycka för de två människor som har beslutat att dela livet och att ta tillfället att fira det.  

När vi förlovade oss för snart tre år sedan var vi också relativt unga,  nyss fyllda 23 år, och hade varit tillsammans i mer än tre år. Vi hade beställt ringarna tillsammans, men min man ville hämta ut dem själv och ansvara för själva ringväxlandet. Efter ett kvällsbad i solnedgången på midsommardagen plockade han fram ringarna och frågade om jag ville bli hans fästmö. Lyckotårar och världens största pirr i magen!

När vi kom upp till min familjs stuga, där vi firade midsommar, var klockan halv elva på kvällen och de flesta av släkten var på väg i säng. Någon av mina systrar såg på oss att vi hade förlovat oss och sprang ut och skrek och dansade av glädje. Snart kom alla ut, med eller utan tandborstar i munnen, och kramade, skrattade, gratulerade, grät och tjöt av lycka om vartannat. Kameror åkte fram och det fotades hejvilt i halvmörkret. Pappa öppnade champagnen som låg på kylning (hans sambo har för vana att alltid ha champagne på kylning, för man vet aldrig vad man vill fira - trevlig grej, tycker jag!) och mina systrar ställde sig och gjorde en superlyxig fruktsallad med choklad och glass till. Alla kramade varandra och systrarna grät massor, och vi fick massor av frågor om hur det kändes och hur vi hade tänkt med bröllop och om att det äntligen blev av. 

Sedan blev det alltså en spontan förlovningsfest klockan elva på kvällen, med champagne och lyxfruktsallad, högtidliga gratulationer och skålar och allt.
    Dagen efter frågade alla hur det var med de nyförlovade, ville se ringarna och undrade hur det kändes. Vi ringde och berättade för släkt och nära vänner, som alla också blev jätteglada och ville veta allt. 

Så visst, det är absolut störst för de som förlovar sig, men jag ville också ge en annan bild av hur det faktiskt kan bli. Jag hoppas att det blir en fin stund för er också TS, hur det än blir, när ni berättar om er förlovning.

• filibustern

grattis till förlovningen!
    vår släkt var inge rolig alls.. vi berätta. och dom bara.. "happ ok.." tro den enda som reagera någorlunda var min äldsta syster som skrek.. sen blev det tveksamheter och "nja.. ja ok". så.. ne.. ingen rolig upplevelse inte. 

• a ring on my finger

Vi skickade mms på ringen till familj och närmsta vännerna samma kväll vi förlovade oss.
    Dagen efter ändrade vi status på FB och då visste resten

• CoG

Jag tycker inte att det är ngn stor grej att förlova sig.
    Inget man måste säga öga mot öga med sina närmaste och hoppas på en välsignelse.
    Den förändrar ju inget egentligen.

Att flytta ihop, gifta sig och vänta barn är större saker.

Men om ni väldigt gärna vill göra det hela till ngt som hela familjen ska ta del av så kan ni ju bjuda in dom på förlovningsfika och berätta er glada nyhet.

• Chicita
    Syrinx skrev 2013-06-11 10:30:30 följande:
    Visst kan det ske. 
    Men det är en väldigt osvensk företeelse och BT är fullt med berättelser om besvikna blivande brudar som inte fått den reaktion dom hoppats (för att dom sett på film hur det "brukar gå till").
    Det vanligaste är väl Grattis och någon kram. För många så är det inte ens den reaktionen.

Många går ju och laddar och hoppas och tror att det ska bli just sådär Hollywoodromantiskt och nästan kaosartat där alla gråter av lycka för ens stundande bröllop. Och om man tror att det är det vanligaste så finns det alltså en oerhört stor risk att man blir besviken.
    Bilden av hur folk "ska" reagera är alltså rätt skev.
    Det betyder inte att det i vissa familjer går till just så. Men det är snarare undantagen som bekräftar regeln Flört 
  • Erika261
    Syrinx skrev 2013-06-11 10:30:30 följande:
    Grattis till förlovningen, TS! Så kul att familjen verkar ta det bra.

Självklart är en förlovning allra störst för de som förlovar sig, men jag vill gå emot flera tidigare skribenter som menar att det bara är på film som folk blir jätteglada och korkar upp champagnen. Jag vill inte alls kalla det "överdrivet hysteriskt", snarare att bli full av lycka för de två människor som har beslutat att dela livet och att ta tillfället att fira det.  

När vi förlovade oss för snart tre år sedan var vi också relativt unga,  nyss fyllda 23 år, och hade varit tillsammans i mer än tre år. Vi hade beställt ringarna tillsammans, men min man ville hämta ut dem själv och ansvara för själva ringväxlandet. Efter ett kvällsbad i solnedgången på midsommardagen plockade han fram ringarna och frågade om jag ville bli hans fästmö. Lyckotårar och världens största pirr i magen!

När vi kom upp till min familjs stuga, där vi firade midsommar, var klockan halv elva på kvällen och de flesta av släkten var på väg i säng. Någon av mina systrar såg på oss att vi hade förlovat oss och sprang ut och skrek och dansade av glädje. Snart kom alla ut, med eller utan tandborstar i munnen, och kramade, skrattade, gratulerade, grät och tjöt av lycka om vartannat. Kameror åkte fram och det fotades hejvilt i halvmörkret. Pappa öppnade champagnen som låg på kylning (hans sambo har för vana att alltid ha champagne på kylning, för man vet aldrig vad man vill fira - trevlig grej, tycker jag!) och mina systrar ställde sig och gjorde en superlyxig fruktsallad med choklad och glass till. Alla kramade varandra och systrarna grät massor, och vi fick massor av frågor om hur det kändes och hur vi hade tänkt med bröllop och om att det äntligen blev av. 

Sedan blev det alltså en spontan förlovningsfest klockan elva på kvällen, med champagne och lyxfruktsallad, högtidliga gratulationer och skålar och allt.
    Dagen efter frågade alla hur det var med de nyförlovade, ville se ringarna och undrade hur det kändes. Vi ringde och berättade för släkt och nära vänner, som alla också blev jätteglada och ville veta allt. 

Så visst, det är absolut störst för de som förlovar sig, men jag ville också ge en annan bild av hur det faktiskt kan bli. Jag hoppas att det blir en fin stund för er också TS, hur det än blir, när ni berättar om er förlovning.
    Vilken underbar historia! På andra här verkar det vara lite undantaget som bekräftar regeln, men inte desto mindre ett fantastiskt undantag! Så härligt för er att ni fick ett så fint mottagande!

Vi har bestämt oss för att berätta för hans familj nu till helgen att vi tänkt förlova oss på midsommar, visa ringarna och bara se hur de reagerar helt enkelt Glad Jag hoppas att de blir så glada som jag tror att de kommer bli! Sedan blir det nog att vänta till själva midsommar med att berätta för min familj, bara ta på oss ringarna och se vad de säger Flört Nu när jag ska hämta ringarna imorgon och vi har bestämt hur vi ska göra och jag hintat lite för mina föräldrar så känns allt mycket bättre och jag är så himla lycklig! Inte lika nervös och rent utav rädd som jag var innan! Oerhört stort tack till alla här som tagit sig tid att svara och dela era tankar och minnen, ni har hjälpt mig så otroligt mycket (ni anar inte!) med att lugna ner mig och helt enkelt njuta av att vara lycklig Skrattande
  • FrökenCitron

Stort GRATTIS till er!

Vi skickade bilden här in till med texten "Han frågade, jag sa JA! Nästa år gifter vi oss!"

Svar på tråden Hur berättar man?