Lavelii skrev 2013-06-24 23:41:58 följande:
Vi kommer med största sannolikhet ha en fejktårta på 7 våningar, där toppen är riktig tårta som vi skär i och äter av... sedan körs den in i köket och ut kommer tårtbitar med serveringspersonal med samma innehåll som den vi skär i och tar en tugga utav tillsammans medan vi skålar i champagne.
Ingen som någonsin reagerat på detta när jag varit på bröllop...och ingen lär reagera på Kitkäts upplägg heller.
Men då hade ni inte heller ett
Svenskt traditionellt bröllop va?
Fejktårtor är inte något som är vanligt här, men om det är vanligt i era kretsar så är det självklart att ingen reagerar på det.
Saker som jag (och andra) tycker är självklara kanske ni tycker är helt uppåt väggarna och inte alls förstår varför man ska göra så.
Man utgår ju alltid ifrån sina egna referensramar och har man då inte alla pusselbitar så är det omöjligt att få fram rätt bild på pusslet.
Om jag inte berättar att vi hade medeltidstema så skulle de flesta undra varför vi hade grovt bröd och ister framställt på borden. Och varför vi hade så konstig mat...
Och varför vi bad gästerna att meddela hur dom skulle klä sig när dom OSA:de (adel, borgare, bönder eller vanliga kläder).
Eftersom vi sitter på ett svenskt forum, där svenska traditioner är övervägande så är det väldigt logiskt för oss svenskar att anta att det är ett traditionellt svenskt bröllop som avses. Men om ni förklarar för oss så är det lättare för oss att förstå och då behöver vi inte dra fel slutsatser.
Att tårtan skickas ut och sen serveras uppskurna bitar förklarar ju en hel del, och då blir det helt plötsligt inte alls lika konstigt. Men om man
inte vet det så verkar upplägget väldigt skumt...